Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
MOVisser
Vandaag
om 00:25:52
'Permaloog' met electronenbuizen
door
Martin Hornis
Vandaag
om 00:19:41
Train o Matic smart power pack
door
Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Rondom Charlois
door
Alewijn
22 December 2025, 23:07:40
Goede wensen voor 2026
door
Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
22 December 2025, 22:53:11
Roco 42616
door
Ronald69
22 December 2025, 22:39:39
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
22 December 2025, 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
wob
22 December 2025, 22:11:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
22 December 2025, 22:05:54
Aachenau West
door
wob
22 December 2025, 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje
door
Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze
door
Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
San-Markos
22 December 2025, 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
22 December 2025, 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
22 December 2025, 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
22 December 2025, 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
22 December 2025, 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
22 December 2025, 18:45:05
herrmann
door
Eric B
22 December 2025, 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
22 December 2025, 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
22 December 2025, 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
22 December 2025, 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
22 December 2025, 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
22 December 2025, 15:52:51
Zee. Land.
door
Huup
22 December 2025, 15:46:46
Mijn geweatherde modellen
door
Paulus
22 December 2025, 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
minilocomaster
22 December 2025, 15:43:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS (gelezen 1922 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12572
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
«
Gepost op:
16 June 2018, 21:04:58 »
Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.
Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.
Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
janw
Offline
Berichten: 2235
Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.
De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen 06 1405 7530
De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft. Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS