Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:38:36
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:05
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:11:02
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door henk
Vandaag om 06:22:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ArjanB
Vandaag om 02:24:48
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:48:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 00:05:44
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Peter J K
10 December 2025, 23:54:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 December 2025, 22:54:15
Da's Daz 2 door Huup
10 December 2025, 22:29:30
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
10 December 2025, 22:06:25
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 December 2025, 21:58:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
10 December 2025, 18:09:51
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
10 December 2025, 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 December 2025, 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
10 December 2025, 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
10 December 2025, 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 December 2025, 14:23:16
  

Auteur Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS  (gelezen 1908 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12563
    • sleutelspoor
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Gepost op: 16 June 2018, 21:04:58 »


Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.

Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.

Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.

  De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena

adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.

« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw »