Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
WimC
Vandaag
om 05:48:04
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 05:33:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jelmer
Vandaag
om 02:09:03
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter J K
Vandaag
om 01:02:46
z21 Start opkrikken
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:11:52
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2
door
defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS (gelezen 1905 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12558
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
«
Gepost op:
16 June 2018, 21:04:58 »
Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.
Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.
Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
«
Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
janw
Offline
Berichten: 2232
Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.
De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen 06 1405 7530
De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft. Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS