Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door bingeric
Vandaag om 12:29:58
contacten roco line wissel door Reinout van Rees
Vandaag om 12:29:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Reinout van Rees
Vandaag om 12:25:59
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:15:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 12:03:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Josephes
Vandaag om 11:08:50
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
  

Auteur Topic: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS  (gelezen 1912 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Gepost op: 16 June 2018, 21:04:58 »


Bestuur en medewerkers van de Stichting 162 en de Stichting Museum Buurtspoorweg (MBS) zijn verheugd over het besluit per 1 Juni 2018 een vergaande samenwerking aan te gaan. In eerste instantie zal een samenwerkingsovereenkomst worden opgesteld waarin onder meer bruikleen van het materieel en de positie van de medewerkers worden geregeld.

Waardevolle kennis en ervaring
Het bestuur van de Stichting 162 is tot het inzicht gekomen, dat op termijn geen sprake is van zelfstandige levensvatbaarheid. Daarom zal de Stichting 162 op een nader te bepalen datum opgaan in de MBS. De medewerkers van de Stichting 162 brengen uitgebreide en voor de MBS waardevolle kennis en ervaring mee, met name op het gebied van de techniek van verbrandingsmotoren.

Behoud van een bijzondere collectie
Binnen afzienbare termijn zal de kleine maar bijzondere collectie van de Stichting 162 naar Twente worden overgebracht. Het spoorwegmaterieel van de Stichting 162 is afkomstig uit begin jaren 40. Het heeft na het gebruik tijdens de bevrijding van Europa vanaf de tweede helft van de jaren 40, een periode waaruit weinig materieel bewaard is, een rol gespeeld in het regionale goederenvervoer bij de Nederlandsche Spoorwegen. Diesellocomotief NS 162 en 2 gesloten goederenwagens zijn derhalve een waardevolle aanvulling op de collectie lokaalspoormaterieel van de MBS. Voordat de Stichting 162 opgaat in de MBS, zal men onder eigen beheer het zogenoemde USATC-goederenwagenproject afronden, zodat uiteindelijk ook een compleet gerestaureerde wagen kan worden overgedragen.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2018, 21:08:21 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re: Stichting 162 vindt onderdak bij MBS
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2019, 18:35:50 »
Op dinsdag 3 september is er een publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, belangstellenden welkom.

  De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena

adres: De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan). Inlichtingen  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.

« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:37:37 door janw »