Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV  (gelezen 2483 keer)

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Gepost op: 09 juni 2018, 14:45:32 »
Van de week mijn bestelling binnen gekregen van Exacttrain.
Ik had 6 stuks  tijdperk 4 wagens besteld die in de jaren 80 vaak in België te zien waren maar niet zo bekend waren.

Ten eerste de Zwitserse Gbs wagens met verschillende deuren.







Deze wagens zijn echt Zwitsers en geen afgietsel van een ander model. Het zijn niet opvallende gewone "bruine fermeekes" zoals in Belgie gezegd wordt, maar ze vallen mij echt wel op als iets niet alledaags. Zo zijn er ook wagens uit Oostenrijk met geribbelde zijwanden die opvallen en zo heeft ieder land toch zijn stempel op de gewone bruine goederenwagen gedrukt.
In een bonte trein maar ook in een buurtgoederentreintje, een Belgie bekend als Caboteur, dus een treintje dat alle stations bedient en onderweg overal wagens oppikt en achter laat, is deze wagen een hele leuke aanvulling!
De detaillering is heel mooi, losstaande handgrepen overal en echt een lust voor het oog!



En dan over naar de gewone DB wagens, of zijn deze toch niet zo heel gewoon??



Om te beginnen was het heel leuk om nu een Gbs-uv te kunnen kopen en dan helemaal juist!
Deze wagens werden in Duitsland gebruikt om expresgoed in personentreinen mee te geven en als pakwagen, fietsenwagen en dat soort dingen. Door aanwezigheid van de verwarmingskabel kunnen de wagens gewoon tussen loc en rijtuigen mee lopen. En zo zag je tot dat er een einde kwam aan de getrokken reizigerstreinen als N en E treinen overal in Duitsland dit soort wagens mee rijden.
Ze mochten 100 km/h, maar er waren er ook die 120 km/h mochten, dat waren dan Gbss wagens.

In Belgie kwamen ze ook, zelfs regulier!
In de jaren 70 en 80 reden tussen diverse bestemmingen in Duitsland waar Belgische legerplaatsen gevestigd waren en Brussel zogenaamde DVT's. Dat waren Dagelijkse Verlofgangers Treinen en waren gratis toegangkelijk voor (dienstplichtige)  Belgische militairen die zo konden reizen van en naar Duitsland.
Deze Gbs-uv werden dan in Köln mee gegeven voor de bestemming Welkenraedt achterop de late trein. Hierin bevond zich allerlei expresgoed dat weer aansluiting gaf op de B-Colli trein.
Maar ook in diverse militaire treinen naar de Hoge Venen via Montzen en Eupen (Vennbahn) kon je ze aantreffen, net als "gewone" Gbs wagens.

En natuurlijk verdwaalden er dergelijke wagens in de normale goederentreinen, wat dan weer rechtvaardigt dat je de wagens overal aan kon treffen! Het was ook weer geen zevende wereldwonder door dat extra verwarmingskabeltje!



Mooi is ook dat bij deze modellen rekening is gehouden met de verschillende dakbedekkingen. Er werden allerlei dakbedekkingen toegepast, daarover kan je alles vinden op de diverse Duitse fora en natuurlijk de boeken van Obermayer. Dat is een heel verhaal op zich. Maar daar hebben de heren van Exact train toch wel degelijk in gekeken als je het mij vraagt. Belangrijkste verschil wat je ziet is ribbels of glad dak. Vergelijk de foto's maar eens van de Gbs en de Gbs-uv.





Heel fijntjes werken ook de losstaande handgrepen en de bedieningselementen als leeg/beladen kruk en de P/G kraan en de afsluitkraan tripleplep met bijbehorende loskleptrekker.
Ook de prachtige verluchtingsroosters met losstaande handgrepen (pas op dat je er niet aan blijft hangen met oppakken!!) en de open rangeertreden werken echt super overtuigend.
Ik ben weer onder de indruk.





Ik denk dat we hier weer een echt juweeltje te pakken hebben, alleen zijn het geen wagens waar je even een treintje tegelijk van mee neemt in de winkel, ze kosten bijna 50€ stuk maar ze zijn echt geweldig mooi dus heb er toch maar 6 aangeschaft.





« Laatst bewerkt op: 09 juni 2018, 21:42:46 door Ronet-1981. Reden: Typvouten »

könings

  • Gast
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #1 Gepost op: 09 juni 2018, 16:19:42 »
Aardig verslag met wetenswaardigheidjes over waar en wanneer deze wagens werden ingezet. Inderdaad geen speelgoed meer...maar ze komen heel overtuigend over en zijn breed inzetbaar, dus over de prijs valt ook wel overheen te komen, waarschijnlijk (ook al is bruin nu niet echt een spannende kleur 8)).

Mvg,

Bas

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2018, 22:15:25 »
Hallo Bas,

je de prijs valt zeker overheen te komen want je krijgt nu eindelijk een perfect model waar je gewoon ineens hebt waarvoor je ging.
Bij andere merken moet ik vaak aan de gang om allerlei spullen bij te monteren die ik dan eerst nog moet kopen en dus per saldo net zoveel kwijt ben om iets vergelijkbaars te krijgen.
Dus ik vind het ook daarom geen enkel probleem inderdaad.

mvg. Rene

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2018, 22:41:41 »
Mooie twee-kleuren opdruk ook  :)  En die remhendels, inderdaad een mooi stukje modelbouw. Als ze nu maar wel mooi kortkoppelen  ;)

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2018, 10:49:16 »
Zijn ze mooi (onderling) kort gekoppeld?

Ronet-1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2018, 14:19:44 »
Ja dat gaat perfect.

Ik gebruik altijd de Märklin kortkoppelingen omdat ik veel materieel heb dat je vrijwel niet kan ombouwen wegens allerhande hindernissen. En dan liever zo dan dan kan je tenminste met een ander wel kortgekoppelde wagen koppelen en valt het bijna niet meer op.
En onderling staan ze mooi met de buffers tegen elkaar!