Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 20:17:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 20:00:59
Railpro 607
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
Vandaag
om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 18:03:03
Lima plan E bankjes
door
klusser
Vandaag
om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Bert55
Vandaag
om 17:27:18
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
FritsT
Vandaag
om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
Vandaag
om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
Vandaag
om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
Vandaag
om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
robin binsbergen
Vandaag
om 12:39:39
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Materieelbespreking overige merken
|
Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV (gelezen 2921 keer)
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
«
Gepost op:
09 June 2018, 14:45:32 »
Van de week mijn bestelling binnen gekregen van Exacttrain.
Ik had 6 stuks tijdperk 4 wagens besteld die in de jaren 80 vaak in België te zien waren maar niet zo bekend waren.
Ten eerste de Zwitserse Gbs wagens met verschillende deuren.
Deze wagens zijn echt Zwitsers en geen afgietsel van een ander model. Het zijn niet opvallende gewone "bruine fermeekes" zoals in Belgie gezegd wordt, maar ze vallen mij echt wel op als iets niet alledaags. Zo zijn er ook wagens uit Oostenrijk met geribbelde zijwanden die opvallen en zo heeft ieder land toch zijn stempel op de gewone bruine goederenwagen gedrukt.
In een bonte trein maar ook in een buurtgoederentreintje, een Belgie bekend als Caboteur, dus een treintje dat alle stations bedient en onderweg overal wagens oppikt en achter laat, is deze wagen een hele leuke aanvulling!
De detaillering is heel mooi, losstaande handgrepen overal en echt een lust voor het oog!
En dan over naar de gewone DB wagens, of zijn deze toch niet zo heel gewoon??
Om te beginnen was het heel leuk om nu een Gbs-uv te kunnen kopen en dan helemaal juist!
Deze wagens werden in Duitsland gebruikt om expresgoed in personentreinen mee te geven en als pakwagen, fietsenwagen en dat soort dingen. Door aanwezigheid van de verwarmingskabel kunnen de wagens gewoon tussen loc en rijtuigen mee lopen. En zo zag je tot dat er een einde kwam aan de getrokken reizigerstreinen als N en E treinen overal in Duitsland dit soort wagens mee rijden.
Ze mochten 100 km/h, maar er waren er ook die 120 km/h mochten, dat waren dan Gbss wagens.
In Belgie kwamen ze ook, zelfs regulier!
In de jaren 70 en 80 reden tussen diverse bestemmingen in Duitsland waar Belgische legerplaatsen gevestigd waren en Brussel zogenaamde DVT's. Dat waren Dagelijkse Verlofgangers Treinen en waren gratis toegangkelijk voor (dienstplichtige) Belgische militairen die zo konden reizen van en naar Duitsland.
Deze Gbs-uv werden dan in Köln mee gegeven voor de bestemming Welkenraedt achterop de late trein. Hierin bevond zich allerlei expresgoed dat weer aansluiting gaf op de B-Colli trein.
Maar ook in diverse militaire treinen naar de Hoge Venen via Montzen en Eupen (Vennbahn) kon je ze aantreffen, net als "gewone" Gbs wagens.
En natuurlijk verdwaalden er dergelijke wagens in de normale goederentreinen, wat dan weer rechtvaardigt dat je de wagens overal aan kon treffen! Het was ook weer geen zevende wereldwonder door dat extra verwarmingskabeltje!
Mooi is ook dat bij deze modellen rekening is gehouden met de verschillende dakbedekkingen. Er werden allerlei dakbedekkingen toegepast, daarover kan je alles vinden op de diverse Duitse fora en natuurlijk de boeken van Obermayer. Dat is een heel verhaal op zich. Maar daar hebben de heren van Exact train toch wel degelijk in gekeken als je het mij vraagt. Belangrijkste verschil wat je ziet is ribbels of glad dak. Vergelijk de foto's maar eens van de Gbs en de Gbs-uv.
Heel fijntjes werken ook de losstaande handgrepen en de bedieningselementen als leeg/beladen kruk en de P/G kraan en de afsluitkraan tripleplep met bijbehorende loskleptrekker.
Ook de prachtige verluchtingsroosters met losstaande handgrepen (pas op dat je er niet aan blijft hangen met oppakken!!) en de open rangeertreden werken echt super overtuigend.
Ik ben weer onder de indruk.
Ik denk dat we hier weer een echt juweeltje te pakken hebben, alleen zijn het geen wagens waar je even een treintje tegelijk van mee neemt in de winkel, ze kosten bijna 50€ stuk maar ze zijn echt geweldig mooi dus heb er toch maar 6 aangeschaft.
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2018, 21:42:46 door Ronet-1981. Reden: Typvouten
»
Gelogd
könings
Gast
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
«
Reactie #1 Gepost op:
09 June 2018, 16:19:42 »
Aardig verslag met wetenswaardigheidjes over waar en wanneer deze wagens werden ingezet. Inderdaad geen speelgoed meer...maar ze komen heel overtuigend over en zijn breed inzetbaar, dus over de prijs valt ook wel overheen te komen, waarschijnlijk (ook al is bruin nu niet echt een spannende kleur
).
Mvg,
Bas
Gelogd
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
«
Reactie #2 Gepost op:
10 June 2018, 22:15:25 »
Hallo Bas,
je de prijs valt zeker overheen te komen want je krijgt nu eindelijk een perfect model waar je gewoon ineens hebt waarvoor je ging.
Bij andere merken moet ik vaak aan de gang om allerlei spullen bij te monteren die ik dan eerst nog moet kopen en dus per saldo net zoveel kwijt ben om iets vergelijkbaars te krijgen.
Dus ik vind het ook daarom geen enkel probleem inderdaad.
mvg. Rene
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
«
Reactie #3 Gepost op:
10 June 2018, 22:41:41 »
Mooie twee-kleuren opdruk ook
En die remhendels, inderdaad een mooi stukje modelbouw. Als ze nu maar wel mooi kortkoppelen
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
ad.M
Offline
Berichten: 752
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
«
Reactie #4 Gepost op:
11 June 2018, 10:49:16 »
Zijn ze mooi (onderling) kort gekoppeld?
Gelogd
Ronet-1981
Offline
Berichten: 60
Re: Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV
«
Reactie #5 Gepost op:
11 June 2018, 14:19:44 »
Ja dat gaat perfect.
Ik gebruik altijd de Märklin kortkoppelingen omdat ik veel materieel heb dat je vrijwel niet kan ombouwen wegens allerhande hindernissen. En dan liever zo dan dan kan je tenminste met een ander wel kortgekoppelde wagen koppelen en valt het bijna niet meer op.
En onderling staan ze mooi met de buffers tegen elkaar!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Materieelbespreking overige merken
|
Exacttrain Gbs-uv Wagen DB en SBB tijdperk IV