Doel:€250.00
Donaties:€20.00

Per saldo:€-230.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HTM stoomwagens 151-157 door skiptram
Vandaag om 13:43:45
Welke Fadsen voor achter de Piko 2200? door Chris
Vandaag om 13:31:52
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
Vandaag om 13:20:11
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door prutser
Vandaag om 13:20:04
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:18:28
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 13:10:38
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 13:06:27
Trams van de HTM in 1/87 door Den Zoeterdam
Vandaag om 13:05:17
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:59:09
Het ontstaan van Trammenlandt door Sven
Vandaag om 12:57:53
Eifelgeschiedenis door jerrytrein
Vandaag om 12:55:37
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 12:51:36
BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen door Gerke
Vandaag om 12:50:04
Baan in Los Angeles door tijgernootje
Vandaag om 12:42:47
De laatste wagens. door Gerke
Vandaag om 12:11:52
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
Vandaag om 11:50:38
Gützold 2019 door ex-DR V100
Vandaag om 11:34:26
V2bn sncf in NL door Dijkhuizen
Vandaag om 11:27:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:17:17
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 11:14:24
Berghuizer papierfabriek door Marc tramt
Vandaag om 10:07:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:01:31
19 Toen door Willem1951
Vandaag om 09:52:23
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:23:22
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door spoorzeven
Vandaag om 08:09:21
Aansluiten booster bij 2-rail door mtr
Vandaag om 08:03:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 07:43:52
Stopsectie Conrad werkt niet door HennySavenije
Vandaag om 02:40:45
  

Auteur Topic: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)  (gelezen 3146 keer)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • My Dark Side
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #15 Gepost op: 09 juni 2018, 11:08:57 »
Ik heb besloten om eerst maar eens een helix te gaan maken..

Waarom? Het bouwen van een helix is best lastig. Ik krijg de indruk dat je nog niet zeker weet hoe het sporenplan er gaat uitzien en op welke wijze ga je deze (proef)helix dan bouwen? Links- of rechtsdraaiend? Ook het aantal wendingen luistert erg nauw evenals de doorsnede van de helix. Heb je trouwens een idee hoe je de helix gaat integreren in het landschap? Ik sluit me aan bij het voorstel van Ronald. Niet alleen het sporenplan is belangrijk maar ook de bebouwing en landschap. Neem eens de afmetingen van een stationsgebouw en maak hiervan een sjabloon van de oppervlakte in de schaal van 1:10 en ga hiermee schuiven in je tekening. Je zult verbaasd zijn over de ruimte die dit station inneemt. Hetzelfde geldt voor seinen, bovenleiding, perrons ..... Bedenk een duidelijk thema waarin niet alleen het sporenverloop maar ook bebouwing, infrastructuur, landschap en ... aan bod komen. Trouwens de diepte en dus de bereikbaarheid is veel te groot. Stel dat je deze baan met deze diepte gaat bouwen, dan gaat het perspectief ook een belangrijke rol spelen. Gezien de grootte van je kamer kan ik me voorstellen dat je de baan zo situeert dat je erom heen kan lopen. De oppervlakte van de treintafel wordt dan weliswaar kleiner maar het gemak om te bouwen groter ;)

Groetjes,
Rob

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2018, 14:21:51 »
Hi Ronald en Rob,

Bedankt voor jullie tips :)  wordt gewaardeerd!
Het belangrijkste voor mij is eigenlijk dat er een (grote) berg wordt opgenomen in de baan. En dat  de rest van het landschap ook bergachtig is. Daarnaast wil ik eigenlijk een klein dorp en (op een andere plek) plaats voor industrie.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hebben jullie misschien goede voorbeelden van plannen waarin mijn wensen naar voren komen, maar welke beter bereikbaar zijn?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • My Dark Side
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2018, 15:57:54 »
Bergachtig, dorpje en industrie zijn de kern van je toekomstige baan. Zelf zou ik deze drie elementen combineren. Zou je namelijk het dorpje en de industrie op verschillende plekken bouwen in een bergachtig landschap, vergt dat veel ruimte en het is maar de vraag of de overgangen tussen beide locaties "natuurlijk" overkomen. Waar je ook de nodige aandacht moet geven, zijn zaken als tijdperk, tractie, digitaal rijden ...

Afgezien van je baanplan, zou ik opteren voor een modulaire aanpak van je treintafel. Mijn modules zijn nooit breder dan 60 cm en hebben een lengte van 2.00 tot 2.50 meter en staan op poten van 1.25 meter. Zelf ben ik begonnen met een nieuwe, tweede baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77962.0) volgens dit principe. Wat ik eigenlijk ook mis in je verhaal, is het gebruik van schaduwstations en eventuele keerlussen. Dit maakt het treinverkeer afwisselender.

Een kant en klare oplossing is er niet. Zelf heb ik veel baat gehad bij het ontwerpen van mijn nieuwe baan door Chris Nevard (http://www.nevard.com/). Ga eens op zijn site kijken bij het kopje "My Layouts".

Groetjes,
Rob

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2018, 16:25:24 »
Dankje Rob!

Inmiddels het hele plan leeg gemaakt en overnieuw begonnen. Als ik weer een hersenspinsel heb, zal ik het hier posten :)

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2018, 14:39:51 »
Intussen weer een aantal dagen nagedacht over het plan, met in het achterhoofd de door jullie gegeven tips:



- de rechter helix heb ik laten vervallen, de roze en blauw sporen lopen nu met een lus terug naar de helix links onderin
- in het oranje heb ik een "schaduwstation" gemaakt. deze komt onder de berg
- in het midden heb ik de ruimte vergroot om in te kunnen staan wanner er aan de baan gewerkt wordt

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over dit aangepaste plan :)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 398
    • Onze site
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2018, 15:33:52 »
onder het dorp nog 2 wissels bijsteken dan kan je van de  kopsporen terug op normaalspoor rijden voor de uitsnede.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1136
    • El Carrilet
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2018, 15:44:52 »
...
- de rechter helix heb ik laten vervallen, de roze en blauw sporen lopen nu met een lus terug naar de helix links onderin
Hoe kom je die helix weer uit?
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2018, 16:18:55 »
@bellejt: goede tip :) ik heb em doorgevoerd in het plan!
@72sonett: Goede vraag, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet goed over na gedacht, heb je hier nog tips op ideeën over?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1136
    • El Carrilet
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2018, 16:46:29 »
Sluit dat blauwe spoor aan op de 'boven'kant van de helix:



zo kun je er in ieder geval in- en weer uitrijden, maar je introduceert wel een keerlus.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 16:48:58 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2018, 17:46:00 »
De bedoeling was om de helix dubbelspoors te maken. Dus bovenin kan ik "gewoon" in en uit rijden aan het einde van de helix.
Het probleem zit em denk ik bij het roze spoor ( welke of op +/- 10 of +/- 20cm komt te liggen ).
Ik wil het binnenste spoor gaan gebruiken om te dalen.

Een optie zou kunnen zijn om dit spoort niet terug te leiden naar de helix, maar zelf af te laten lopen naar 0cm hoogte en aan te sluiten op een ander spoor op dat niveau.
De vraag is dus: hoe kom ik daar... Is iemand hier al eerder tegenaan gelopen?
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 13:42:46 door poftie »

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2018, 21:04:25 »
Inmiddels het hele plan wat over de kop gegooid en een kwartslag naar links gedraaid. Het is een eerste idee, dus bijvoorbeeld wissels e.d. moeten nog een keer worden uitgedacht.

- De linker kant zit onder een schuin dak

- Oranje = niveau -1 (schaduw station)
- Groen = niveau 0
- Licht blauw = niveau 1
- Paars = niveau 2

Het idee is om een berglandschap te maken. Het "grote" station ga ik nog wat verkleinen denk ik om ergens anders nog een extra station bij te plannen.



Wat vinden jullie van dit idee?

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7140
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2018, 21:09:47 »
En denk je nu overal wel bij te kunnen komen?  ::)  ::) Dit ziet er allemaal wel weer breed uit.  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MWS

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 60
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2018, 22:44:57 »
Poe, ik wist het wel met een ruimte zoals dit. Zou dan met modules
werken. Mooi station maken, met aan de achterkant het schaduwstation dmv coulisse. En een mooie vloeiend paradebaan, door heuvel8tig gebied. Met wat landbouw en bossen nu en dan.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1136
    • El Carrilet
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #28 Gepost op: 16 juni 2018, 09:58:32 »
Wat is het nut van een open randje van 10 cm aan de boven- en onderkant? Een breedte van 1,20 m is te veel om nog van één kant overal bij te kunnen, je moet dan tenminste 40 cm ruimte rondom hebben.
Het binnenste groene spoor op niveau 0 is nergens op aangesloten, je kunt er verder niet op of af, dus alleen rondjes rijden.

De helix rechtsboven sluit aan op het paarse spoor op niveau 2, dat is het hoogste punt, de helix draait dus als een kurkentrekker met de klok mee naar beneden.
Hoe kom je van het buitenste groene spoor op niveau 0 naar het schaduwstation op -1 en weer terug? Helix helemaal binnenrijden (linksom =omhoog), wissel omzetten, achteruit naar beneden tot helemaal voorbij het wissel naar schaduwstation (maar die ruimte is er niet...), vooruit naar schaduwstation (keerlus!), vooruit wissel voorbij, achteruit helix omhoog... en dan sta je in de verkeerde richting weer op het buitenste groene spoor... Erg onhandig allemaal.

De onderste helix kun je nog steeds alleen maar inrijden en achteruit weer uit. Ook onhandig.

Als je een dubbelsporige helix wil, moet je hem ook zo tekenen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 10:55:07 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
  • My Dark Side
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2018, 10:36:25 »
Edwin,

Toch denk ik dat je ontwerp een aantal problemen geeft. In mijn eerdere post had ik al voorgesteld om het station, het dorp en de kleinschalige industrie te combineren ;) In een tijdschrift heb ik een voorbeeld voor je gevonden. Alle elementen komen aan bod. Alleen ... in dit geval is er sprake van een enkelsporige lijn. Ik schat dat deze baan ongeveer 300 cm lang is met een breedte van 60 cm. Aan de achterkant kun je dan een schaduwstation bouwen op ooghoogte. Voordeel is dat dit schaduwstation erg handig is om de treinen makkelijk op het spoor te plaatsen.  Zelf gebruik ik thuis mijn schaduwstation ook als werkbank ;D Dit ontwerp biedt veel rij- en rangeermogelijkheden. Ook zijn de verhoudingen tussen de objecten duidelijk. Door te kiezen voor een enkelsporige lijn heb je ook minder wissels nodig en dus meer rijlengte. Als je deze baan zou bouwen, dan ben je toch al gauw een tijdje zoet.


Anlagen Planen, Rolf Knipper



Groetjes,
Rob