Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:30:45
Blikken opwindtrein door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:46:25
Toekomstig project: "Slopershamer" door nighttrain1
Vandaag om 01:27:48
Zijn er hobbisten onder ons die hun baan besturen met een touchscreen laptop?? door nighttrain1
Vandaag om 01:08:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 01:05:39
Neutraal Moresnet in H0 door Flevodienst
Vandaag om 00:53:09
19 Toen door edwin1974
Vandaag om 00:46:43
Den Overslag & Marchan'Dix door Bjor
18 augustus 2018, 23:37:14
Een mini-diorama als cadeau door Chris80
18 augustus 2018, 23:24:36
Bröckenbahn door Frank 123
18 augustus 2018, 23:12:45
Doorbraak in 3D Print technologie door Hans van de Burgt
18 augustus 2018, 23:05:33
Westlandbaan door Tulpendaal
18 augustus 2018, 22:26:12
BNLS Baanbreker - Projekt 083 - 338 door 44
18 augustus 2018, 22:22:58
Viessmann verlichting door Bert_Apd
18 augustus 2018, 21:45:17
Carro bisarca serie Pay door ReneN
18 augustus 2018, 21:34:53
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Overet
18 augustus 2018, 21:07:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
18 augustus 2018, 20:05:34
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
18 augustus 2018, 19:55:37
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
18 augustus 2018, 19:52:40
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 augustus 2018, 19:42:53
  

Auteur Topic: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)  (gelezen 2914 keer)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • My Dark Side
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #15 Gepost op: 09 juni 2018, 11:08:57 »
Ik heb besloten om eerst maar eens een helix te gaan maken..

Waarom? Het bouwen van een helix is best lastig. Ik krijg de indruk dat je nog niet zeker weet hoe het sporenplan er gaat uitzien en op welke wijze ga je deze (proef)helix dan bouwen? Links- of rechtsdraaiend? Ook het aantal wendingen luistert erg nauw evenals de doorsnede van de helix. Heb je trouwens een idee hoe je de helix gaat integreren in het landschap? Ik sluit me aan bij het voorstel van Ronald. Niet alleen het sporenplan is belangrijk maar ook de bebouwing en landschap. Neem eens de afmetingen van een stationsgebouw en maak hiervan een sjabloon van de oppervlakte in de schaal van 1:10 en ga hiermee schuiven in je tekening. Je zult verbaasd zijn over de ruimte die dit station inneemt. Hetzelfde geldt voor seinen, bovenleiding, perrons ..... Bedenk een duidelijk thema waarin niet alleen het sporenverloop maar ook bebouwing, infrastructuur, landschap en ... aan bod komen. Trouwens de diepte en dus de bereikbaarheid is veel te groot. Stel dat je deze baan met deze diepte gaat bouwen, dan gaat het perspectief ook een belangrijke rol spelen. Gezien de grootte van je kamer kan ik me voorstellen dat je de baan zo situeert dat je erom heen kan lopen. De oppervlakte van de treintafel wordt dan weliswaar kleiner maar het gemak om te bouwen groter ;)

Groetjes,
Rob
Modelbaan RobVille,
een andere benadering van 3L .....
 
--> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61598.0

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2018, 14:21:51 »
Hi Ronald en Rob,

Bedankt voor jullie tips :)  wordt gewaardeerd!
Het belangrijkste voor mij is eigenlijk dat er een (grote) berg wordt opgenomen in de baan. En dat  de rest van het landschap ook bergachtig is. Daarnaast wil ik eigenlijk een klein dorp en (op een andere plek) plaats voor industrie.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Hebben jullie misschien goede voorbeelden van plannen waarin mijn wensen naar voren komen, maar welke beter bereikbaar zijn?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • My Dark Side
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2018, 15:57:54 »
Bergachtig, dorpje en industrie zijn de kern van je toekomstige baan. Zelf zou ik deze drie elementen combineren. Zou je namelijk het dorpje en de industrie op verschillende plekken bouwen in een bergachtig landschap, vergt dat veel ruimte en het is maar de vraag of de overgangen tussen beide locaties "natuurlijk" overkomen. Waar je ook de nodige aandacht moet geven, zijn zaken als tijdperk, tractie, digitaal rijden ...

Afgezien van je baanplan, zou ik opteren voor een modulaire aanpak van je treintafel. Mijn modules zijn nooit breder dan 60 cm en hebben een lengte van 2.00 tot 2.50 meter en staan op poten van 1.25 meter. Zelf ben ik begonnen met een nieuwe, tweede baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77962.0) volgens dit principe. Wat ik eigenlijk ook mis in je verhaal, is het gebruik van schaduwstations en eventuele keerlussen. Dit maakt het treinverkeer afwisselender.

Een kant en klare oplossing is er niet. Zelf heb ik veel baat gehad bij het ontwerpen van mijn nieuwe baan door Chris Nevard (http://www.nevard.com/). Ga eens op zijn site kijken bij het kopje "My Layouts".

Groetjes,
Rob
Modelbaan RobVille,
een andere benadering van 3L .....
 
--> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61598.0

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #18 Gepost op: 09 juni 2018, 16:25:24 »
Dankje Rob!

Inmiddels het hele plan leeg gemaakt en overnieuw begonnen. Als ik weer een hersenspinsel heb, zal ik het hier posten :)

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2018, 14:39:51 »
Intussen weer een aantal dagen nagedacht over het plan, met in het achterhoofd de door jullie gegeven tips:



- de rechter helix heb ik laten vervallen, de roze en blauw sporen lopen nu met een lus terug naar de helix links onderin
- in het oranje heb ik een "schaduwstation" gemaakt. deze komt onder de berg
- in het midden heb ik de ruimte vergroot om in te kunnen staan wanner er aan de baan gewerkt wordt

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over dit aangepaste plan :)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Onze site
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2018, 15:33:52 »
onder het dorp nog 2 wissels bijsteken dan kan je van de  kopsporen terug op normaalspoor rijden voor de uitsnede.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #21 Gepost op: 11 juni 2018, 15:44:52 »
...
- de rechter helix heb ik laten vervallen, de roze en blauw sporen lopen nu met een lus terug naar de helix links onderin
Hoe kom je die helix weer uit?
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2018, 16:18:55 »
@bellejt: goede tip :) ik heb em doorgevoerd in het plan!
@72sonett: Goede vraag, daar heb ik eerlijk gezegd nog niet goed over na gedacht, heb je hier nog tips op ideeën over?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2018, 16:46:29 »
Sluit dat blauwe spoor aan op de 'boven'kant van de helix:



zo kun je er in ieder geval in- en weer uitrijden, maar je introduceert wel een keerlus.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2018, 16:48:58 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2018, 17:46:00 »
De bedoeling was om de helix dubbelspoors te maken. Dus bovenin kan ik "gewoon" in en uit rijden aan het einde van de helix.
Het probleem zit em denk ik bij het roze spoor ( welke of op +/- 10 of +/- 20cm komt te liggen ).
Ik wil het binnenste spoor gaan gebruiken om te dalen.

Een optie zou kunnen zijn om dit spoort niet terug te leiden naar de helix, maar zelf af te laten lopen naar 0cm hoogte en aan te sluiten op een ander spoor op dat niveau.
De vraag is dus: hoe kom ik daar... Is iemand hier al eerder tegenaan gelopen?
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 13:42:46 door poftie »

poftie

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2018, 21:04:25 »
Inmiddels het hele plan wat over de kop gegooid en een kwartslag naar links gedraaid. Het is een eerste idee, dus bijvoorbeeld wissels e.d. moeten nog een keer worden uitgedacht.

- De linker kant zit onder een schuin dak

- Oranje = niveau -1 (schaduw station)
- Groen = niveau 0
- Licht blauw = niveau 1
- Paars = niveau 2

Het idee is om een berglandschap te maken. Het "grote" station ga ik nog wat verkleinen denk ik om ergens anders nog een extra station bij te plannen.



Wat vinden jullie van dit idee?

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2018, 21:09:47 »
En denk je nu overal wel bij te kunnen komen?  ::)  ::) Dit ziet er allemaal wel weer breed uit.  :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MWS

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2018, 22:44:57 »
Poe, ik wist het wel met een ruimte zoals dit. Zou dan met modules
werken. Mooi station maken, met aan de achterkant het schaduwstation dmv coulisse. En een mooie vloeiend paradebaan, door heuvel8tig gebied. Met wat landbouw en bossen nu en dan.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1059
    • [i]El Carrilet[/i]
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #28 Gepost op: 16 juni 2018, 09:58:32 »
Wat is het nut van een open randje van 10 cm aan de boven- en onderkant? Een breedte van 1,20 m is te veel om nog van één kant overal bij te kunnen, je moet dan tenminste 40 cm ruimte rondom hebben.
Het binnenste groene spoor op niveau 0 is nergens op aangesloten, je kunt er verder niet op of af, dus alleen rondjes rijden.

De helix rechtsboven sluit aan op het paarse spoor op niveau 2, dat is het hoogste punt, de helix draait dus als een kurkentrekker met de klok mee naar beneden.
Hoe kom je van het buitenste groene spoor op niveau 0 naar het schaduwstation op -1 en weer terug? Helix helemaal binnenrijden (linksom =omhoog), wissel omzetten, achteruit naar beneden tot helemaal voorbij het wissel naar schaduwstation (maar die ruimte is er niet...), vooruit naar schaduwstation (keerlus!), vooruit wissel voorbij, achteruit helix omhoog... en dan sta je in de verkeerde richting weer op het buitenste groene spoor... Erg onhandig allemaal.

De onderste helix kun je nog steeds alleen maar inrijden en achteruit weer uit. Ook onhandig.

Als je een dubbelsporige helix wil, moet je hem ook zo tekenen.
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2018, 10:55:07 door 72sonett »
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • My Dark Side
Re: Baanplan Edwin: Hulp gevraagd :)
« Reactie #29 Gepost op: 16 juni 2018, 10:36:25 »
Edwin,

Toch denk ik dat je ontwerp een aantal problemen geeft. In mijn eerdere post had ik al voorgesteld om het station, het dorp en de kleinschalige industrie te combineren ;) In een tijdschrift heb ik een voorbeeld voor je gevonden. Alle elementen komen aan bod. Alleen ... in dit geval is er sprake van een enkelsporige lijn. Ik schat dat deze baan ongeveer 300 cm lang is met een breedte van 60 cm. Aan de achterkant kun je dan een schaduwstation bouwen op ooghoogte. Voordeel is dat dit schaduwstation erg handig is om de treinen makkelijk op het spoor te plaatsen.  Zelf gebruik ik thuis mijn schaduwstation ook als werkbank ;D Dit ontwerp biedt veel rij- en rangeermogelijkheden. Ook zijn de verhoudingen tussen de objecten duidelijk. Door te kiezen voor een enkelsporige lijn heb je ook minder wissels nodig en dus meer rijlengte. Als je deze baan zou bouwen, dan ben je toch al gauw een tijdje zoet.


Anlagen Planen, Rolf Knipper



Groetjes,
Rob
Modelbaan RobVille,
een andere benadering van 3L .....
 
--> https://forum.3rail.nl/index.php?topic=61598.0