Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:16:03
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 18:09:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:05:15
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eric B
Vandaag om 17:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?  (gelezen 28028 keer)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
  • Nooit uitgeklust....
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #105 Gepost op: 20 May 2019, 23:32:41 »
WOW Ted! Mooie tekeningen zeg.  (y)

Vincent S

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #106 Gepost op: 21 May 2019, 09:54:43 »
Gewoon maar even wat gedachtes over de bladzijdes hiervoor...:

Geweldig als er weer een nieuw Nederlands project zou komen in het soldeer universum. 10* spoor 1 en 5* spoor 0 zijn denk ik helemaal geen slechte aantallen voor iets wat concreet pas sinds 19 mei loopt. Los daarvan heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Die zijn niet altijd hetzelfde als die van jou, en dat zal zich vertalen in aantallen. ( en er is al een keer die sik etsplaat van Ernst- Peter geweest in 0  ;))
Wat denk je dat het uit gaat maken, 10,15 of meer stuks ? Opstartkosten die je uitsmeert over meerdere platen en dus een lagere kostprijs per plaat. Maar is dit verschil zo groot dat mensen daar op af gaan haken? Geef het gewoon wat meer tijd. En zet er, voor die eeuwige twijfelaars, als je eenmaal een richtprijs hebt wel een uiterlijke besteldatum bij. En geef duidelijk aan dat een project als dit wel iets is van de lange adem..

Ook op het Spoor Nul Forum is een hoekje voor Spoor 1, post dit daar ook. En natuurlijk ook die sik in 0, zowel hier op Beneluxspoor als daar. Want er zijn ook mensen die nl. niet op Beneluxspoor.net komen... of Nullers die deze draad niet lezen ( want de titel is immers "gewone "sik in spoor 1)

Voor de serie Groente/ Koelwagens in 0 kreeg ik deze week nog een aanvraag binnen voor een etsplaat, terwijl dit al weken geleden opgestart is, en alle platen en onderdelen verzonden zijn naar de deelnemers.

Persoonlijk had het mij niks uitgemaakt over er nu 2 ( voor mij alleen) of de uiteindelijke 14 platen besteld waren.Want ik wilde deze wagens graag maken.

De sik ( en ook de Dg! ) die Ernst-Peter gemaakt heeft, kwam volgens mij tot stand vanuit dezelfde gedachte, namelijk: ik ga een Sik / Dg maken omdat ik dat graag wil. En vervolgens, : als jij er ook een wilt, dat kan, haak aan. Wat is jouw insteek mbt. de Sik ?

Voor de serie van de Groente / Koelwagen die ik heb laten etsen mbv. de etsfilm van Frits Thies heb ik bewust contact gezocht met een Nederlandse etser, Etsprit in Almere. Ik kon er naar toe rijden, uitleggen wat de bedoeling was en aan de hand daarvan kreeg ik een dag later een offerte. In het eindresultaat zat een deuk in het dak van een van de wagens. Daarover het ik contact gehad en dit werd geheel tot mijn tevredenheid opgelost. In het Nederlands, zonder tolk of transport per container over zee. En dat alles binnen een acceptabele tijd. Wat is de meerwaarde van een Aziatisch verhaal ?

Er is dus blijkbaar al iemand die de sik getekend heeft. Als die tekeningen te vertalen zijn naar een etsfilm kan je een prijs op gaan vragen voor verschillende aantallen. En van daar uit weer verder.

Succes !

Met vriendelijke groet,

Vincent




becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #107 Gepost op: 22 May 2019, 14:22:10 »
Ha Vincent,

Dank voor je heldere input. Haast heb ik er niet mee, al wil ik liever gisteren een etsplaat van de sik.
Toch is het lekker om met een redelijk volume de markt op te gaan, maar wat redelijk is, daar moet ik met dees en geen het nog over hebben.

Met die mooie tekening van Ted kan je al een heel eind komen vermoed ik, al is het niet ieders versie heb ik begrepen...

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7473
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #108 Gepost op: 22 May 2019, 14:35:57 »
De tekening van Ted is gebaseerd op een Werkspoor fabriekstekening van het eerste dozijn Sikken. En die hadden vierkante en rechthoekige framegaten met afrondingen. Verreweg de meeste Sikken hebben de ronde gaten waarvan de voorste groter zijn dan de achterste. Dat is de meest bekende en die versie staat daarom op ieders netvlies.

Op zich is het makkelijk aan de passen op tekening. Er zijn genoeg sikken om de ronde gaten even 1 op 1 op te meten.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6157
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #109 Gepost op: 22 May 2019, 15:04:23 »
In Google Sketchup (Warehouse) is ook een Sik te vinden.
Ik gebruik die wel eens voor een schets in 3D.
Als de afmetingen goed zijn dan is een en ander na te meten met het "rolmaatje" van Sketchup.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6157
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #110 Gepost op: 22 May 2019, 15:20:52 »
Ik weet niet of het voor jullie nauwkeurig genoeg is maar ik neem aan dat de tekenaar het voorbeeld wel goed heeft bestudeerd.
Hier een paar schermschoten:



de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #111 Gepost op: 22 May 2019, 18:39:44 »
De tekening van Ted is gebaseerd op een Werkspoor fabriekstekening van het eerste dozijn Sikken. En die hadden vierkante en rechthoekige framegaten met afrondingen. Verreweg de meeste Sikken hebben de ronde gaten waarvan de voorste groter zijn dan de achterste. Dat is de meest bekende en die versie staat daarom op ieders netvlies.

Op zich is het makkelijk aan de passen op tekening. Er zijn genoeg sikken om de ronde gaten even 1 op 1 op te meten.
Ik zal deze vraag over de ronde gaten uit zetten bij BSH misschien kunnen die helpen met de diameters van deze gaten in de frame platen

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #112 Gepost op: 23 May 2019, 21:53:00 »
Mooie tekeningen van de 201 (y)
Ik kan me alleen de luchthoorn op het dak alleen niet heugen ?
Hier sik 210 met andere motorhuifdeuren.
http://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/
Mvg Jamie

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #113 Gepost op: 23 May 2019, 22:19:24 »
Zag ik het goed op de foto's  dat de 210 over een vierkant gat en een rond gat had  in de frame platen ??? ::)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #114 Gepost op: 24 May 2019, 07:57:48 »
Als je de tekeningen en de sikken goed gaat bestuderen, zul je zien dat er niet alleen verschillen zitten in de gaten in het frame. Deze verschillen per bouwserie.
ook de handgrepen op de huif, en de voettreden verschillen per serie.
Dus een tekening voor alle versies is een utopie.

Mijn advies voor de tekenaars, kijk goed naar de tekeningen en de bouwseries, en houd er foto´s naast.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #115 Gepost op: 27 May 2019, 10:57:04 »
Als voorbeeld hier al 4 verschillende gaten combinaties in het frame :o
vierkant/vierkant  zoals sik 203/204
vierkant/rond       zoals sik 209/210
vierkant/rond met recht bovenvlak  zoals sik 211
rond/rond            zoals het grote deel van de sikken

Maar zoals Arjan ook al zei let ook goed op de handgrepen.



Mvg jamie


« Laatst bewerkt op: 27 May 2019, 11:00:25 door Jamie »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7473
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #116 Gepost op: 02 June 2019, 15:30:07 »
Vandaag zag ik iets bizars bij de statische Sik bij stoomgroep west in het Zuiderpark:



Een Sik met Duitse aspotten in plaats van de bekende W1. Nog nooit gezien!

Het schept wel mogelijkheden. Hegob heeft dit type aspot in 1:32 geloof ik...

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6157
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #117 Gepost op: 02 June 2019, 16:50:57 »
In '40~'45 bij de oosterburen geweest, aldaar nieuwe gekregen?
Gewoon maar een idee.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #118 Gepost op: 02 June 2019, 17:03:35 »
Oostenrijkse aspot?
1913 is ook behoorlijk pré-sik.
No dress rehearsel, this is our life.

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 877
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #119 Gepost op: 02 June 2019, 17:10:55 »
De Deutschösterreichische Staatsbahn heeft van het einde van WO I (November 1918) tot 21 november 1919 bestaan, daarna werd het hernoemd tot Österreichische Staatsbahnen (ÖStB). Vanaf 19 juli 1923 werden dat dan weer de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB).
Dus eerlijk gezegd kan ik de naam en het jaartal niet echt rijmen, of ze hebben een oude aspotdeksel hergebruikt en er wel een nieuwe naam opgezet. Dat lijkt me wat veel werk voor zoiets, maar goed... Es gibt nichts was es nicht gibt  ;D

gr. Twinkie