Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 16:45:23
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 16:39:33
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door NS1220
Vandaag om 16:33:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 16:31:32
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 16:19:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 16:04:03
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 15:41:15
NTM goederenwagens in Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 15:32:51
Mk Rongenwagen in spoor O door roadster36
Vandaag om 15:31:51
Arduino en Selectrix door bask185
Vandaag om 15:28:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Maunsell
Vandaag om 15:18:06
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:16:05
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 14:49:39
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Jeronimos
Vandaag om 14:41:03
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:55:53
Fleischmann 1657 digitaliseren n-spoor, waar moeten draden aangesloten worden? door Rick
Vandaag om 13:50:53
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 13:03:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:41:37
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 12:25:40
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:18:49
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 12:03:35
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:29:54
DE2 geel en rood met hazelnoot door Marc tramt
Vandaag om 11:08:09
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:30:35
BNLS-module: "Grasland" door Hendrik Jan
Vandaag om 10:03:08
“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Hans Reints
Vandaag om 09:32:42
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 08:22:03
Cubana door BartvD
Vandaag om 08:01:35
Raadplaatje door GerardvV
07 april 2020, 23:41:58
  

Auteur Topic: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?  (gelezen 12746 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #105 Gepost op: 20 mei 2019, 23:32:41 »
WOW Ted! Mooie tekeningen zeg.  (y)

Vincent S

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #106 Gepost op: 21 mei 2019, 09:54:43 »
Gewoon maar even wat gedachtes over de bladzijdes hiervoor...:

Geweldig als er weer een nieuw Nederlands project zou komen in het soldeer universum. 10* spoor 1 en 5* spoor 0 zijn denk ik helemaal geen slechte aantallen voor iets wat concreet pas sinds 19 mei loopt. Los daarvan heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Die zijn niet altijd hetzelfde als die van jou, en dat zal zich vertalen in aantallen. ( en er is al een keer die sik etsplaat van Ernst- Peter geweest in 0  ;))
Wat denk je dat het uit gaat maken, 10,15 of meer stuks ? Opstartkosten die je uitsmeert over meerdere platen en dus een lagere kostprijs per plaat. Maar is dit verschil zo groot dat mensen daar op af gaan haken? Geef het gewoon wat meer tijd. En zet er, voor die eeuwige twijfelaars, als je eenmaal een richtprijs hebt wel een uiterlijke besteldatum bij. En geef duidelijk aan dat een project als dit wel iets is van de lange adem..

Ook op het Spoor Nul Forum is een hoekje voor Spoor 1, post dit daar ook. En natuurlijk ook die sik in 0, zowel hier op Beneluxspoor als daar. Want er zijn ook mensen die nl. niet op Beneluxspoor.net komen... of Nullers die deze draad niet lezen ( want de titel is immers "gewone "sik in spoor 1)

Voor de serie Groente/ Koelwagens in 0 kreeg ik deze week nog een aanvraag binnen voor een etsplaat, terwijl dit al weken geleden opgestart is, en alle platen en onderdelen verzonden zijn naar de deelnemers.

Persoonlijk had het mij niks uitgemaakt over er nu 2 ( voor mij alleen) of de uiteindelijke 14 platen besteld waren.Want ik wilde deze wagens graag maken.

De sik ( en ook de Dg! ) die Ernst-Peter gemaakt heeft, kwam volgens mij tot stand vanuit dezelfde gedachte, namelijk: ik ga een Sik / Dg maken omdat ik dat graag wil. En vervolgens, : als jij er ook een wilt, dat kan, haak aan. Wat is jouw insteek mbt. de Sik ?

Voor de serie van de Groente / Koelwagen die ik heb laten etsen mbv. de etsfilm van Frits Thies heb ik bewust contact gezocht met een Nederlandse etser, Etsprit in Almere. Ik kon er naar toe rijden, uitleggen wat de bedoeling was en aan de hand daarvan kreeg ik een dag later een offerte. In het eindresultaat zat een deuk in het dak van een van de wagens. Daarover het ik contact gehad en dit werd geheel tot mijn tevredenheid opgelost. In het Nederlands, zonder tolk of transport per container over zee. En dat alles binnen een acceptabele tijd. Wat is de meerwaarde van een Aziatisch verhaal ?

Er is dus blijkbaar al iemand die de sik getekend heeft. Als die tekeningen te vertalen zijn naar een etsfilm kan je een prijs op gaan vragen voor verschillende aantallen. En van daar uit weer verder.

Succes !

Met vriendelijke groet,

Vincent




becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #107 Gepost op: 22 mei 2019, 14:22:10 »
Ha Vincent,

Dank voor je heldere input. Haast heb ik er niet mee, al wil ik liever gisteren een etsplaat van de sik.
Toch is het lekker om met een redelijk volume de markt op te gaan, maar wat redelijk is, daar moet ik met dees en geen het nog over hebben.

Met die mooie tekening van Ted kan je al een heel eind komen vermoed ik, al is het niet ieders versie heb ik begrepen...

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3655
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #108 Gepost op: 22 mei 2019, 14:35:57 »
De tekening van Ted is gebaseerd op een Werkspoor fabriekstekening van het eerste dozijn Sikken. En die hadden vierkante en rechthoekige framegaten met afrondingen. Verreweg de meeste Sikken hebben de ronde gaten waarvan de voorste groter zijn dan de achterste. Dat is de meest bekende en die versie staat daarom op ieders netvlies.

Op zich is het makkelijk aan de passen op tekening. Er zijn genoeg sikken om de ronde gaten even 1 op 1 op te meten.
Ork ork ork, styreen snij je met een...

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #109 Gepost op: 22 mei 2019, 15:04:23 »
In Google Sketchup (Warehouse) is ook een Sik te vinden.
Ik gebruik die wel eens voor een schets in 3D.
Als de afmetingen goed zijn dan is een en ander na te meten met het "rolmaatje" van Sketchup.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #110 Gepost op: 22 mei 2019, 15:20:52 »
Ik weet niet of het voor jullie nauwkeurig genoeg is maar ik neem aan dat de tekenaar het voorbeeld wel goed heeft bestudeerd.
Hier een paar schermschoten:



de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
  • Allegra" treinstel
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #111 Gepost op: 22 mei 2019, 18:39:44 »
De tekening van Ted is gebaseerd op een Werkspoor fabriekstekening van het eerste dozijn Sikken. En die hadden vierkante en rechthoekige framegaten met afrondingen. Verreweg de meeste Sikken hebben de ronde gaten waarvan de voorste groter zijn dan de achterste. Dat is de meest bekende en die versie staat daarom op ieders netvlies.

Op zich is het makkelijk aan de passen op tekening. Er zijn genoeg sikken om de ronde gaten even 1 op 1 op te meten.
Ik zal deze vraag over de ronde gaten uit zetten bij BSH misschien kunnen die helpen met de diameters van deze gaten in de frame platen

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #112 Gepost op: 23 mei 2019, 21:53:00 »
Mooie tekeningen van de 201 (y)
Ik kan me alleen de luchthoorn op het dak alleen niet heugen ?
Hier sik 210 met andere motorhuifdeuren.
http://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/
Mvg Jamie

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
  • Allegra" treinstel
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #113 Gepost op: 23 mei 2019, 22:19:24 »
Zag ik het goed op de foto's  dat de 210 over een vierkant gat en een rond gat had  in de frame platen ??? ::)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
    • Dwangrail.nl
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #114 Gepost op: 24 mei 2019, 07:57:48 »
Als je de tekeningen en de sikken goed gaat bestuderen, zul je zien dat er niet alleen verschillen zitten in de gaten in het frame. Deze verschillen per bouwserie.
ook de handgrepen op de huif, en de voettreden verschillen per serie.
Dus een tekening voor alle versies is een utopie.

Mijn advies voor de tekenaars, kijk goed naar de tekeningen en de bouwseries, en houd er foto´s naast.

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #115 Gepost op: 27 mei 2019, 10:57:04 »
Als voorbeeld hier al 4 verschillende gaten combinaties in het frame :o
vierkant/vierkant  zoals sik 203/204
vierkant/rond       zoals sik 209/210
vierkant/rond met recht bovenvlak  zoals sik 211
rond/rond            zoals het grote deel van de sikken

Maar zoals Arjan ook al zei let ook goed op de handgrepen.



Mvg jamie


« Laatst bewerkt op: 27 mei 2019, 11:00:25 door Jamie »

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3655
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #116 Gepost op: 02 juni 2019, 15:30:07 »
Vandaag zag ik iets bizars bij de statische Sik bij stoomgroep west in het Zuiderpark:



Een Sik met Duitse aspotten in plaats van de bekende W1. Nog nooit gezien!

Het schept wel mogelijkheden. Hegob heeft dit type aspot in 1:32 geloof ik...

Mvg, Paul
Ork ork ork, styreen snij je met een...

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2000
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #117 Gepost op: 02 juni 2019, 16:50:57 »
In '40~'45 bij de oosterburen geweest, aldaar nieuwe gekregen?
Gewoon maar een idee.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8904
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #118 Gepost op: 02 juni 2019, 17:03:35 »
Oostenrijkse aspot?
1913 is ook behoorlijk pré-sik.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: De ‘gewone’ NS sik in spoor 1?
« Reactie #119 Gepost op: 02 juni 2019, 17:10:55 »
De Deutschösterreichische Staatsbahn heeft van het einde van WO I (November 1918) tot 21 november 1919 bestaan, daarna werd het hernoemd tot Österreichische Staatsbahnen (ÖStB). Vanaf 19 juli 1923 werden dat dan weer de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB).
Dus eerlijk gezegd kan ik de naam en het jaartal niet echt rijmen, of ze hebben een oude aspotdeksel hergebruikt en er wel een nieuwe naam opgezet. Dat lijkt me wat veel werk voor zoiets, maar goed... Es gibt nichts was es nicht gibt  ;D

gr. Twinkie