Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 10:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 10:48:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Wijbe
Vandaag om 10:43:52
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 09:53:26
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:26:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 08:16:23
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 08:15:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06

Auteur Topic: Roco multiMAUS  (gelezen 12190 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Roco multiMAUS
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2008, 17:44:07 »
Je stappenplan klopt wel, maar is meteen ook behoorlijk specifiek.
Naar mijn mening zijn voortschrijdend inzicht en technologische ontwikkelingen twee zaken om echt rekening mee te houden.

Zoals ik het opgeschreven heb is het feitelijk correct! Ik laat alleen andere mogelijkheden open voor het volledige systeem (IB, koploper) en hecht een waarde-oordeel aan de multimaus in het geval dat je NIET wilt automatiseren (zoals ikzelf).

Of de multimaus in het eerste geval voor Hanzelijn een goede keus is weet ik niet, dat moet hij zelf bepalen. Daarbij horen ook alternatieven als IB etc.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2008, 17:57:05 »
Het Rocomotion systeem is afgeleid van Railroad & Co. Dat is geen Amerikaans maar een Duits pakket van Freiwald software. Volgens mij is de enige beperking dat de Roco versie alleen Roco appratuur kan aansturen en b.v. geen IB.

De vraag is overigens ook niet of het Roco MultiMaus systeem een goed systeem is. Dat is het best wel. En als je alleen maar digitaal wil rijden zonder computersturing is het mooi en goedkoop. Wil je met computersturing werken dan kan het ook nog een goed alternatief zijn mits je je realiseert dat het geen open systeem is. Je kunt alleen de computerprogrammatuur van Roco gebruiken en tergmelders van Roco en Lenz.

Systemen als de IB, ECOS, de centrale van TAMS etc. zijn opener, kunnen met terugmelders van verschillende merken overweg en ook met verschillende software.

Het is dus maar wat je wilt.

Overigens kun je de lokmaus 1 (direct) en lokmaus 2 (via een interface) aan de IB aansluiten als extra handregelaar. NIET de multimaus.

Hans

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2008, 19:36:36 »
@Hans,

Je schrijft het precies op zoals ik het bedoelde! :)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2008, 20:34:15 »
Citaat
Maar wat wil je met je modelbaan?

Wil je je baan helemaal automatisch laten draaien, of wil je met je treintjes "spelen" en de andere voordelen van digitaal bedrijf benutten? (iedere lok apart besturen, extra functies, instellingen, hogere baanspanning etc.)

In het eerste geval heb je een volledig, compleet systeem nodig. In het tweede geval is een multimaus een uitstekende keus.

Groet,
Tjalling

Wil je de baan helemaal automatisch laat draaien, ja dat klopt maar het tweede kan ook uitstekend en dan ook nog in combinatie van beide.
Ik kan op mijn baan met rocomotion en de multiMaus uitstekend gecombineerd rijden, enkele loks volledig onder het systeem en dan ook nog ander handmatig met de multiMaus.

Ik rij al 4 jaar volledig met rocomotiom en voorheen met de lokmuis 2 en nu dan met de multiMaus erbij. Op mijn baan zijn nu aangesloten rocomotion, routecontrol, multimaus en 3 maal lokmuis2. De baan bestaat verder uit ongeveer 170 meter rails, versterker, 3 boosters, rocomotion, 12 bezetmelders met ieder 8 aansluitingen, ongeveer 40 wissels alle digitaal, dit alles draaid prima zonder noemenswaardige storing en volledig met de computer en/of in combinatie met bv multiMaus.

Dat het roco systeem geen open systeem is ben ik het mee eens, maar uiteindelijk kies je voor een systeem als je begint en dan bouw je dat steeds verder uit, in min geval was dat Roco en dat bevalt mij nog steeds prima

Even iets algemeen: wat mij opvalt is dat er zo vaak (niet altijd) meningen en dan zeker over het systeem van roco wordt gegeven zonder dat men zelf ervaring met het systeem heeft. En dat bedoel ik in negatieve zin die mening.

Groetjes Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2008, 20:44:17 »
@Hans:
Je hebt gelijk, het komt origineel bij Freiwald vandaan en is Duits van origine.

In de Rocomotion software t.o.v. de Railroad & Co. software zitten meer beperkingen dan het alleen aan kunnen sturen van de Roco apparatuur. Wat precies weet ik ook niet helemaal, maar het is dan ook een gratis eerste opstapje naar het Railroad pakket. Ieder waar naar zijn geld!

Inderdaad is het geen open systeem. Dank voor je zinvolle aanvulling.

@Tjalling:
Ieder waar naar zijn geld! Met Rocomotion kun je een baan volledig automatische sturen, dat is mijn ervaring. Wat jij en anderen kiezen en vinden heb ik uiteraard geen invloed op; ik probeer altijd zo objectief mogelijk af te wegen en mensen op basis van ervaringsfeiten voor te lichten.

@Piet:
Ik weet dat jij dezelfde ervaring hebt met het Roco systeem, wat vindt jij van het stappenplan dan?

En tot slot, de laatste alinea lijkt te kloppen; op basis van veronderstellingen redeneren brengt niet veel, ervaringsfeiten zijn de beste uitgangspunten. Mag ik vragen aan Hans en Tjalling wat hun ervaringen dan zijn met IB en Roco systemen??

« Laatst bewerkt op: 03 January 2008, 20:50:54 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2008, 21:28:38 »
Hallo Burtonbouwer,

Met het stappenplan kan ik wel mee instemmen, zelf heb ik een iets andere route genomen, mogelijk is de oorzaak hiervan dat ik al enkele jaren met roco en rocomotion bezig ben en dat ik het zelf in mijn eentje moeten uitzoeken. Zelf de winkeliers waren maar zeer summier op de hoogte van wat er allemaal mogelijk was en is. Maar daardoor ben ik wel wat wijzer geworden.

Een opmerking
Citaat
Er kunnen bv maximaal 128 wisselaansturingen in het multimaus systeem opgenomen worden;
volgens mij moet dat zijn 1024 wisseladressen, staat in de handleiding blz 3.

groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2008, 21:42:19 »
Hallo Burtonbouwer,

De tegenstelling was wat fors neergezet in mijn eerste post, het voordeel is wel dat het systeem van Roco nu een keer goed beschreven en verdedigd wordt! ;D (Bedankt Piet!)

Mijn ervaringen met de lokmaus en de Multimaus zijn heel erg positief, en ik raad iedereen aan om te kijken naar de Multimaus. Zoals ik al eerder gezegd heb is het voor mij een bewuste keuze geweest niet te automatiseren.

Wel adviseer ik, om op het moment dat je verder wilt met automatisering van je baan te onderzoeken wat dan de beste oplossing is. Bij veel mensen geldt dat ze dan allang de kosten van de Multimaus terugverdiend hebben.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2008, 21:57:00 »
Hallo Piet en Tjalling,

Bedankt voor de instemming, heb het stukje bewust zo duidelijk mogelijk opgezet om voor altijd het op een strak rijtje te krijgen!

Van die 1024 wisselaansaturingen kan kloppen, daar kom ik nooit aan en had het niet exact in mijn hoofd zitten!

Greetz!
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

dito

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2008, 17:36:49 »
Hello
Eigenlijk zou ik willen te weten komen waarom op de ib een aansluiting is om een locmaus aan te sluiten.In de gebruiksaaanwijzing staat wel hoe aan te sluiten maar niets over het gebruik ervan.Zie ik soms iets over het hoofd?
Groeten
Dito

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2008, 17:46:55 »
Eigenlijk zou ik willen te weten komen waarom op de ib een aansluiting is om een locmaus aan te sluiten.

Het antwoord vind je iets hieboven:

Overigens kun je de lokmaus 1 (direct) en lokmaus 2 (via een interface) aan de IB aansluiten als extra handregelaar. NIET de multimaus.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 January 2008, 19:20:03 »

Hans

Waarom niet de Multimaus Hans?
Die heeft pecies dezelfde Xpressnet aansluiting als de Lokmaus 2 en 3.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 January 2008, 20:02:25 »
Klopt Henk. Uiteraard heb je de Maus-adapter nodig. En je moet de MultiMaus op een vast Xpress-net adres zetten.

Desondanks werkt het hier NIET. Uhlenbrock ook over gemaild. Raar is dat de LED die Xpress-net activiteit weergeeft wel knippert. Ik hoor wat gemompel links en rechts over verschillende firmware versies, zowel van de Maus-adapter (ik had een van de eersten) als de Multimaus. Verschillende lokmaus 2/3 's met 3 verschillende firmware versies doen het hier prima. Dus ra ra.

Beetje k... ook wel, want ik had die Multimaus speciaal aangeschaft om het F9-F12 probleem van de IB op te lossen.

Hans

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 January 2008, 20:06:00 »
Ah, vervelend.
Heb je de laatste firmware versie in de Multimaus?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MeZZiN

• Offline Offline
    • MeZZiN
« Reactie #28 Gepost op: 16 January 2008, 11:18:09 »
als je graag wilt werken met koploper kan je ook beter geen roco nemen. 
Citaat
Belangrijke mededeling
Helaas zijn er ook een aantal systemen waar Koploper niet mee overweg kan: dit zijn Marklin Systems en Roco (Rocomotion). Beide leveranciers geven het protocol tussen hun centrale eenheid en de Pc niet vrij. Spijtig, maar wij kunnen daar niets aan veranderen. We kunnen alleen maar hopen dat in de toekomst toch het protocol wordt vrijgegeven en tot die tijd geldt: wil je met Koploper gaan rijden dan moet je deze systemen dus NIET AANSCHAFFEN!
source: http://www.pahasoft.nl/

Het is mooi spul hoor ik heb zelf ook een rocomouse 2 ik ben er voor nu heel blij mee heerlijk om alvast mee te kunnen rijden en als ik volledig overga op met de computer rijden is het vroeg genoeg om een speciale centrale te kopen maar ik kan dan gewoon mijn mouse nog gebruiken als hand regelaar.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2008, 09:47:40 door MeZZiN »

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Roco multiMAUS
« Reactie #29 Gepost op: 20 September 2012, 23:24:55 »
Kick, weet iemand hoe je een 3e Multimaus kan aansluiten?
Kan me herinneren dat er zon simpel kabeltje ervoor is (splitter?) en dat je dan een 3e/4e/5e enzo kan aansluiten.
Maar wat is het ART nr van dat splittertje?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?