Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
20 jaar BNLS jubileum
door
ca.gorter
Vandaag
om 08:42:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 08:40:15
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905
door
Eric B
Vandaag
om 07:52:08
LS Models 2025
door
Cegielski
Vandaag
om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's
door
GerardH
Vandaag
om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc
door
ArjanB
Vandaag
om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia
door
GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
lange adressen met esu decoders.
door
NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867
door
gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan
door
Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omlaag
Auteur
Topic: Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij (gelezen 45775 keer)
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #45 Gepost op:
07 May 2009, 11:52:02 »
Citaat van: Ben de Vink
Wat is de rekenformule van stijgingspercentages ook weer?
1% = 1 cm stijging per 100 cm rijlengte
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8822
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #46 Gepost op:
07 May 2009, 12:04:15 »
En reken ongeveer op een maximale helling van 3% in de bochten en 4% recht als je echt geen ruimte hebt... Het ligt ook aan wat je achter een lok laat slepen...
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Dennis ten Hove
Modulebaan Bovenkerk - Aalsmeer
Offline
Berichten: 107
zelf gemaakt: BDs stuurstand
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #47 Gepost op:
07 May 2009, 18:05:58 »
Hoi Ben,
ik moet eerst even kwijt dat die raffinaderij van jouw heel erg mooi wordt. Maar heb je al gedacht aan een Wobbe Index Meter of een Analyser Shelter voor bij je raffinaderij? Dat zou het echt afmaken. Als je meer info wilt hebben stuur mij dan een PB. Ik kan je daar wel mee helpen. Ik bouw ze namelijk.
Groetjes Dennis
Gelogd
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #48 Gepost op:
21 July 2009, 13:26:07 »
Bedankt allemaal voor de reacties!
Even geen updates i.v.m. drukte op het werk
maar we blijven er aan werken (al is het dan in gedachten zodat diverse oplossingen wellicht komen bovendrijven).
Ter compensatie enkele foto's van een mede hobbyist - al bouwt deze geen treinen.
Kom ik later op terug, plaatje uploaden lukt niet
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #49 Gepost op:
04 August 2009, 04:19:29 »
Eindelijk in de gelegenheid weer wat foto's te plaatsen.
Ok, Ok het is geen trein maar het is wel ontzettend mooi werk.
Dit is niet een werkstuk van mijn hand
maar van een goede kennis van mij.
De bouwer van dit schip wil niet met naam en adres genoemd worden, hij zit niet te wachten op bouwopdrachten.........
Een schip van dergelijke kwaliteit zou niet misstaan bij Railz maar helaas.....
De bouwer meldde mij desgevraagd dat men bij Railz geen interesse had omdat
men het zelf wel zou bouwen........ik wacht er nog steeds op
Ik krijg een heel apart gevoel van binnen als ik naar zoiets kijk: gevoelens van bewondering en .............hebzucht??
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Marco1044
Offline
Berichten: 1268
ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #50 Gepost op:
04 August 2009, 15:56:58 »
Complimenten aan de bouwer van het schip! Wat ongelooflijk mooi!
Begrijp ik nu uit jouw gevoelens van bewondering en hebzucht dat dit schip niet op / bij jouw baan wordt afgemeerd?
Hoe lang is dit schip en is het in schaal 1:87? Metertje of 2 schat ik?
Gr Marco.
Gelogd
Gr Marco.
fridzie
Offline
Berichten: 445
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #51 Gepost op:
04 August 2009, 19:55:07 »
in de betuwelijn zit een helling in van 3,5 graden, dus in het echt zijn ook wel echte hellingen.
MVG Fridzie
Gelogd
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #52 Gepost op:
05 August 2009, 02:53:43 »
Hoi Marco,
nee helaas het schip ligt niet bij mij afgemeerd, heb er het geld niet voor.
als ik me goed herinner is het schip 2,5 meter lang.
Nog enkele foto's.
Ruim 1 en 2
Voormast met golfbrekingsscherm.
Nou de laatste dan.............
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 09:08:10 door Peter van der Leek
»
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #53 Gepost op:
05 August 2009, 03:03:31 »
Fridzie,
3,5% stijging / dalings percentage; was dat maar zo
Nee, ik heb maar 50 cm om onder het maaiveld te geraken.
Dus 5cm dalen in 50 cm dus een percentage van maar liefst
10 % (als ik het goed heb
).
Dit gaat het hem dus niet worden en pieker ik me suf voor een
andere oplossing.
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12546
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #54 Gepost op:
05 August 2009, 11:31:38 »
Even over het voordek van de doosjesboot.
In de ogen van de kunststof meertrossen zitten tegenwoordig (net als vroeger) speciale splitsen. Zij zijn zo ontworpen dat ze nergens achter kunnen blijven hangen en zijn daardoor haast onzichtbaar geworden. Het splitsen van deze trossen wordt dan ook niet meer aan boord gedaan, tenzij het een nood ingreep is, maar zij worden zo door de fabrikant (speciaal bedrijf) aangeleverd. Meestal worden deze trossen en Bressen, vanwege de grote slijtage, door stalen voorlopers vooraf gegaan. Deze stalen voorlopers zijn niet gesplits maar worden dmv een socket geknepen.
Je kan deze info aan je kennis/bouwer doorgeven zodat zijn creatie een nog realistiseer uiterlijk krijg.
SK
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 11:44:18 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12546
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #55 Gepost op:
05 August 2009, 12:21:56 »
Citaat van: Ben de Vink op 05 August 2009, 02:53:43
[/url]
Nou de laatste dan.............
Ik heb het plaatje van de bak nog eens goed bekeken,
Van boven naar beneden;
Deze dwarsop geplaatste winchen zijn bestemd voor de springen. Deze hebben op de trommel een staaldraad die vooraf gegaan kan worden door een kunstsof voorloper met ingesplits oog.
De in het midden van de bak dwars geplaatste winchen zijn voor de Bressen, al of niet vooraf gegaan door kunststof voorlopers (meestal wel)
De drie voorop geplaatste winches zijn voor de lange trossen. Ook hier worden (geloof ik) stalen trossen gebruikt met kunststof voorlopers.
Waarom er aan deze stalentrossen kunststofvoorlopers zitten heeft mede te maken met de handelbaarheid van deze trossen. Vlak voor de kade worden de trossen door de roeiers (=vastmakers) aangevaren. Het gewicht van een uitgelopen stalen tros wat te water licht moet je niet onderschatten. De roeiersvletten kunnen dat gewicht nog wel aan, maar de mannen op de kade, met of zonder winchwagen, kunnen dat dus niet. Daarom laten de mannen de zware stalentros achter de boot in het water hangen en nemen de lichte voorloper in de boot zodat de mannen op de kade deze makkelijk kunnen ophalen en om de bolder leggen.
SK
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2009, 15:09:26 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2356
Bnlx treinendokter.
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #56 Gepost op:
05 August 2009, 19:41:14 »
Heren,
Aanvulling op de reactie van Sobat Kras,
De kunstof voorlopers hebben nog een zeer belangrijke extra doel.
Bij t afmeren langs een getijde kade (en tijdens t laden lossen zonder ballast bewaking) gaat t schip ten opzichte van de kade op en neer. De officier van de wacht en meestal een bootsman, moeten geregeld checken of er niet teveel of te weinig spanning op de trossen en de springen staat. Dit gebeurt door een zogenaamd trossen rondje te lopen. De springen en bressen (ik kende die als dwars tros) waren zeer gevoelig voor deze relatieve beweging van het schip ten opzichte van de kade.
Stalen trossen (springen/bressen) rekken over t algemeen niet of nauwelijks. De kunstof trossen (springen/bressen) geven al naar gelang de productie methode meer of minder mee. Door de kombinatie van de twee matrialen krijg je t best uit twee werelden: grote sterkte en weinig slijtage en rekbaarheid zodat je niet elke vijf minuten (Kanaal van Calais havens) al je trossen moet stellen.
De lange trossen van de boeg en hek naar de kade konden door hun lengte een stuk groter verval aan. De bolder op de kade was t vaste punt en plek waar de tros aan boord komt, moet bij gelijk blijvende lengte nood gedwongen een deel van een cirkel boog volgen. Is de lengte kort en dus de straal van de cirkel klein dan moet je dus vaak kabel bij of in nemen. Bij grotere lengte blijft de uitstaande lengte dus lang gelijk.
Tot zover maritieme operaties Z1 periode 3.
Jan-Peter.
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Ben de Vink
Offline
Berichten: 125
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #57 Gepost op:
05 August 2009, 19:51:55 »
Hallo meneer Kras,
Je weet duidelijk waarover je praat dus ik zal je commentaar
door sturen. Ik weet niet of de bouwer van de door jouw
genoemde zaken op de hoogte was of dat de situatie zoals
afgebeeld nog veranderd is.
Het verbaasd mij (positief) dat er op
dit
forum mensen aanwezig
zijn met een dergelijke graad van kennis van scheepsuitrusting.
Is (model)spoorwegen een hobby en scheepvaart het beroep?
Ook lid van modelschepen fora? Zoja, welke?
@ Jan-Peter, zeer leerzaam, dank je wel voor je bijdrage.
Ben
Gelogd
Bezig met de Haven van Rotterdam, zowel in model als in het ´echie´
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12546
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #58 Gepost op:
05 August 2009, 20:34:26 »
Net als Jan-Peter, van beroep Mariteam met als hobby treinen. (tot voor kort kapitein op/bij een grote sleepdienst in het Rotterdamse)
SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Kras
Offline
Berichten: 107
Re:Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij
«
Reactie #59 Gepost op:
06 August 2009, 04:50:30 »
En wat je op de groote scheepen ook heb is dat de tromels zo gezet kunnen worden dat ze uit zich zelf de tros uit of in halen. als de spanning van de tros daar om vraagt. Dat maakt het een stuk gemakelijker voor de off van de wacht. anders zou hij altijd bij de winch staan tijdens laden en lossen. En het werkt ook een heel stuk beter als het ook nog in een getijden haven is.
Gelogd
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Industrie op de modelbaan: chemische fabriek / Raffinaderij