Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 15:41:40
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit  (gelezen 4843 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4582
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Gepost op: 09 May 2018, 08:46:12 »
De NS-treinen op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam krijgen er nog dit jaar veel zitplaatsen bij. De NS gaat met spoed alle treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen om de explosieve groei van het aantal reizigers op het traject te kunnen opvangen.

Volgens de spoorwegen wordt daarmee voorkomen dat de hsl-lijn aan zijn eigen succes ten onder gaat.

Vorig jaar reisden 25 procent meer reizigers over het hsl-traject dan het jaar ervoor, terwijl op tien procent was gerekend. Dat komt onder meer doordat Schiphol steeds meer reizigers trekt.

Aanpassen

De verlenging van de treinen komt boven op de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur op het hsl-traject. Zo'n snelle uitbreiding van de capaciteit is nog niet eerder vertoond.

De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt".

Door de uitbreiding van het aantal zitplaatsen rijden er volgend jaar in beide richtingen elk uur 33 tot 35 rijtuigen tussen Amsterdam en Rotterdam via Schiphol over de hogesnelheidslijn.

Hoofdpijndossier

De hsl is al jaren een hoofdpijndossier voor de NS. De kosten van de aanleg vielen met 7,2 miljard euro veel hoger uit dan gepland en de Italiaanse Fyra-treinen die over het traject zouden rijden, werden na veertig dagen alweer van het spoor genomen vanwege technische mankementen.

Ook hebben reizigers last van vertragingen en uitval op het hsl-traject. De treinen en infrastructuur moeten aangepast worden om de punctualiteit te verbeteren. Het is nog niet duidelijk hoeveel de aanpassingen gaan kosten en wanneer die worden uitgevoerd.

Politiek

De politiek heeft geregeld kritiek geuit op de NS. Onlangs zei staatssecretaris Van Veldhoven nog dat dat de reiziger er niet langdurig last van mag hebben dat de hsl drukker bereden gaat worden.

"Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden, is al jaren de planning, ook van de NS zelf. We hebben die kostbare lijn immers niet voor niets aangelegd", zei Van Veldhoven.

Bron: NOS
« Laatst bewerkt op: 09 May 2018, 16:38:16 door Bert van Gelder »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8533
  • Spoor N
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2018, 09:03:13 »
De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt"
Ik twijfel of ik hier om moet huilen of het hilarisch vind.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2018, 09:09:54 »
Misschien ipv 2x 1e klas, een extra 2e klas erbij, of een 1e klas declasseren . Die 1e klas zit never nooit vol, behalve met toeristen die gewoon de wagon inlopen omdat de rest overvol is  ;D.
Deze wagons waren al geschikt voor 160kmh, moeten er dan een vaste stam van gemaakt worden omdat er aan beide zijden een loc aanwezig is?
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.
Tevens zijn de vertragingen en uitval nog steeds aanwezig, dat is echt nog niet minder geworden.
mvg Jan

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2018, 10:44:05 »
Het stukje wekt de indruk dat NS de enige vervoerder is op de HSL. Is dat een gevolg van de opzet van het stukje of van onkunde? Het valt mij op dat dat vaker gebeurt. Persoonlijk vraag ik mij af of het niet beter is dat NS ruimte op de HSL inlevert ten gunste van aanbieders die de lijn gebruiken waarvoor het bedoeld is (Thalys en Eurostar)

Groet,

Marco

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2018, 10:52:41 »
Volgens mij denk je verkeerd om.

De lijn is bedoeld waar de reiziger om vraagt of anders verwoord: waar de reiziger van vindt waarvoor deze lijn bedoeld is. De IC Direct is druk tussen (Breda)-Rotterdam-Schiphol. Niet omdat deze reizigers graag een Thalys willen, maar omdat zij graag een snelle laagdrempelige manier van vervoer willen tussen deze steden. Dan moet je dus niet Thalys en Eurostar meer ruimte gaan geven. Dat zou bovendien ook geen haalbare kaart zijn omdat treinen van Thalys en Eurostar veel te duur zijn op dat stukje.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2018, 10:54:10 »
Wel grappig dat LS Models zijn aangekondigde combinaties sets rijtuigen al dan niet met Traxx, in de prullenbak kan gooien, omdat NS de samenstelling nog al eens wijzigt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2018, 10:54:49 »
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2018, 10:55:21 »
de enige onkunde is het fyra drama en de inzet van de traxx combi met de rijtuigen.
mvg Jan

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2018, 10:56:27 »
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.

Dit zou ik ook wel eens willen weten,misschien iemand hier op het forum die daar zijn licht over kan laten schijnen.
m.vr.gr.
Harry.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2018, 11:01:38 »
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2018, 11:04:27 »
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2018, 11:04:59 »
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....

Werkelijk .zou dat de reden zijn  ???  ::).
« Laatst bewerkt op: 09 May 2018, 11:08:43 door Harryku »
m.vr.gr.
Harry.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2018, 11:05:08 »
misschien is er extra bekabeling tbv koppeling traxx locs.
Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Zelfs een halve 1e klasse zou, naar mijn mening zeg ik er maar bij, al voldoende zijn.
mvg Jan

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2018, 11:05:16 »
of het is gewoon een stukje PR?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #14 Gepost op: 09 May 2018, 11:09:39 »
Een stam zorgt voor een gesloten circuit wat zorgt voor de groene lamp "deuren dicht" in de loc. Daarom zijn er speciale eindrijtuigen gemaakt. Een verlenging van een stam moet altijd gebeuren door een rijtuig tussen de stam te plaatsen. Daarnaast moeten ze ook kijken welke rijtuigen bij welke stam te plaatsen.