Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit  (gelezen 4724 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #15 Gepost op: 09 May 2018, 11:10:44 »
 Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #16 Gepost op: 09 May 2018, 11:11:06 »
Ok,Daan dat maakt het al wat duidelijker.
m.vr.gr.
Harry.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #17 Gepost op: 09 May 2018, 11:14:12 »
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?

Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Dat levert geen extra zitplaatsen op. De NS let ook niet op het verschil tussen 1e en 2e klasse.

Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter
Hoe dan? Heeft een rijtuig opeens meer zitplaatsen als je de '1' in een '2'verandert?  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #18 Gepost op: 09 May 2018, 11:15:13 »
Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?
Peter

zijn er maar 16 plaatsen in een 1e klas wagon?
Laat ik het zo zeggen, er zijn 2x1e klas in de huidige stam, die zitten nooit vol, mss dat een halve 1e klas vol te krijgen is, maar meestal zijn beide nagenoeg leeg. Als je dus 1 1e klas naar 2e klas omzet, zijn er meer 2e klas plaatsen meteen beschikbaar, ipv de moeite om een extra 2e klas bij te plaatsen
« Laatst bewerkt op: 09 May 2018, 11:18:03 door Bad-Aura »
mvg Jan

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #19 Gepost op: 09 May 2018, 12:58:32 »
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?
Is ook helemaal het probleem niet hoor. Waar die wijsheid van dh3201 vandaan komt is mij een raadsel.  ???
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #20 Gepost op: 09 May 2018, 13:11:09 »
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.

Dit geldt alleen voor de IC Brussel. Deze stammen zijn al allemaal verlengd naar zeven bakken. De ICD moet ergens anders zijn rijtuigen vandaan halen.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Nu nog een paard ervoor ...
« Reactie #21 Gepost op: 09 May 2018, 15:36:03 »
... dat harder gaat lopen dan het sukkeldrafje van 160 km/h.

De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.
(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)

Groet, Willem

PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #22 Gepost op: 09 May 2018, 15:38:37 »
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.
Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #23 Gepost op: 09 May 2018, 15:41:05 »
En als ik het dus goed begrijp komen er dan dus ook locomotieven vrij die men ergens anders kan inzetten.
m.vr.gr.
Harry.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Nu nog een paard ervoor ...
« Reactie #24 Gepost op: 09 May 2018, 15:43:12 »
De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.
(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)

Groet, Willem

PS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1586
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #25 Gepost op: 09 May 2018, 17:14:34 »
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.
Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.

Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht.... ???

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Reactie #26 Gepost op: 09 May 2018, 18:14:12 »
nou, dan kun je geen interessante persberichten meer schrijven waardoor het net lijkt alsof de ns nog een spoorwegmaatschappij is, ipv een soortement metrobedrijf :angel:

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nu nog een paard ervoor ...
« Reactie #27 Gepost op: 09 May 2018, 18:40:39 »
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...

En dan heeft men het ook nog her en der over 'bakken'...  ;D
Tbinnebarretije…

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #28 Gepost op: 09 May 2018, 18:55:07 »
Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht.... ???

Te simple gedacht. NS moet 17 stammen verlengen. Dat betekent eventueel driehoeken, breken, tusseplaatsen, koppelen, testen.

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Reactie #29 Gepost op: 09 May 2018, 19:17:21 »
Heb gisterenmiddag al een stam met 7 rijtuigen gezien tussen Schiphol en Hoofddorp.
Weet niet of het een testtrein was?