Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Ik dacht dat declassificeren naar 2e klas niet meer dan ca 16 extra plaatsen oplevert. Is dat de moeite waard ?Peter
Wat is het extra rangeerwerk tussen een loc van de stam halen om een extra rijtuig erbij te zetten en de loc met twee rijtuigen van de stam te halen om een extra rijtuig erbij te zetten?
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.
De HSL Zuid is gebouwd voor 300 km/h + 10%.(Zijn de thans ingezette 'rijtuigen' toegelaten voor die snelheid ?)Groet, WillemPS. Bij NS heeft men het altijd nog over rijtuigen. Meer gangbaar is volgens mij om een voertuig in een getrokken trein aan te duiden met wagen.
De ICD gaat straks niet meer op de Watergraafsmeer, maar al in Amsterdam keren. Daardoor zijn in de omloop minder stammen nodig.Zodoende komen er dus rijtuigen vrij om de andere stammen te verlengen.
Nee, ICR is geschikt voor 160 km/u. En aangezien de NS zelf spreekt over rijtuigen is het gangbaar om dat te gebruiken en niet wagen. Dat is ook pas sinds 1980 zo...
Dan 2 nachtjes "boos maken" op de Watergraafsmeer met een paar goede rangeerders en alle stammen zijn verlengd (splitsen, wagen er tussen, en weer koppelen).....of is dat te simpel gedacht....