Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit  (gelezen 4319 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Gepost op: 09 mei 2018, 08:46:12 »
De NS-treinen op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam krijgen er nog dit jaar veel zitplaatsen bij. De NS gaat met spoed alle treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen om de explosieve groei van het aantal reizigers op het traject te kunnen opvangen.

Volgens de spoorwegen wordt daarmee voorkomen dat de hsl-lijn aan zijn eigen succes ten onder gaat.

Vorig jaar reisden 25 procent meer reizigers over het hsl-traject dan het jaar ervoor, terwijl op tien procent was gerekend. Dat komt onder meer doordat Schiphol steeds meer reizigers trekt.

Aanpassen

De verlenging van de treinen komt boven op de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur op het hsl-traject. Zo'n snelle uitbreiding van de capaciteit is nog niet eerder vertoond.

De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt".

Door de uitbreiding van het aantal zitplaatsen rijden er volgend jaar in beide richtingen elk uur 33 tot 35 rijtuigen tussen Amsterdam en Rotterdam via Schiphol over de hogesnelheidslijn.

Hoofdpijndossier

De hsl is al jaren een hoofdpijndossier voor de NS. De kosten van de aanleg vielen met 7,2 miljard euro veel hoger uit dan gepland en de Italiaanse Fyra-treinen die over het traject zouden rijden, werden na veertig dagen alweer van het spoor genomen vanwege technische mankementen.

Ook hebben reizigers last van vertragingen en uitval op het hsl-traject. De treinen en infrastructuur moeten aangepast worden om de punctualiteit te verbeteren. Het is nog niet duidelijk hoeveel de aanpassingen gaan kosten en wanneer die worden uitgevoerd.

Politiek

De politiek heeft geregeld kritiek geuit op de NS. Onlangs zei staatssecretaris Van Veldhoven nog dat dat de reiziger er niet langdurig last van mag hebben dat de hsl drukker bereden gaat worden.

"Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden, is al jaren de planning, ook van de NS zelf. We hebben die kostbare lijn immers niet voor niets aangelegd", zei Van Veldhoven.

Bron: NOS
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 16:38:16 door Bert van Gelder »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2018, 09:03:13 »
De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt"
Ik twijfel of ik hier om moet huilen of het hilarisch vind.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2018, 09:09:54 »
Misschien ipv 2x 1e klas, een extra 2e klas erbij, of een 1e klas declasseren . Die 1e klas zit never nooit vol, behalve met toeristen die gewoon de wagon inlopen omdat de rest overvol is  ;D.
Deze wagons waren al geschikt voor 160kmh, moeten er dan een vaste stam van gemaakt worden omdat er aan beide zijden een loc aanwezig is?
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.
Tevens zijn de vertragingen en uitval nog steeds aanwezig, dat is echt nog niet minder geworden.
mvg Jan

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2018, 10:44:05 »
Het stukje wekt de indruk dat NS de enige vervoerder is op de HSL. Is dat een gevolg van de opzet van het stukje of van onkunde? Het valt mij op dat dat vaker gebeurt. Persoonlijk vraag ik mij af of het niet beter is dat NS ruimte op de HSL inlevert ten gunste van aanbieders die de lijn gebruiken waarvoor het bedoeld is (Thalys en Eurostar)

Groet,

Marco

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2018, 10:52:41 »
Volgens mij denk je verkeerd om.

De lijn is bedoeld waar de reiziger om vraagt of anders verwoord: waar de reiziger van vindt waarvoor deze lijn bedoeld is. De IC Direct is druk tussen (Breda)-Rotterdam-Schiphol. Niet omdat deze reizigers graag een Thalys willen, maar omdat zij graag een snelle laagdrempelige manier van vervoer willen tussen deze steden. Dan moet je dus niet Thalys en Eurostar meer ruimte gaan geven. Dat zou bovendien ook geen haalbare kaart zijn omdat treinen van Thalys en Eurostar veel te duur zijn op dat stukje.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2018, 10:54:10 »
Wel grappig dat LS Models zijn aangekondigde combinaties sets rijtuigen al dan niet met Traxx, in de prullenbak kan gooien, omdat NS de samenstelling nog al eens wijzigt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2018, 10:54:49 »
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2018, 10:55:21 »
de enige onkunde is het fyra drama en de inzet van de traxx combi met de rijtuigen.
mvg Jan

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #8 Gepost op: 09 mei 2018, 10:56:27 »
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.

Dit zou ik ook wel eens willen weten,misschien iemand hier op het forum die daar zijn licht over kan laten schijnen.
m.vr.gr.
Harry.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #9 Gepost op: 09 mei 2018, 11:01:38 »
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2018, 11:04:27 »
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 527
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #11 Gepost op: 09 mei 2018, 11:04:59 »
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....

Werkelijk .zou dat de reden zijn  ???  ::).
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2018, 11:08:43 door Harryku »
m.vr.gr.
Harry.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #12 Gepost op: 09 mei 2018, 11:05:08 »
misschien is er extra bekabeling tbv koppeling traxx locs.
Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Zelfs een halve 1e klasse zou, naar mijn mening zeg ik er maar bij, al voldoende zijn.
mvg Jan

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #13 Gepost op: 09 mei 2018, 11:05:16 »
of het is gewoon een stukje PR?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #14 Gepost op: 09 mei 2018, 11:09:39 »
Een stam zorgt voor een gesloten circuit wat zorgt voor de groene lamp "deuren dicht" in de loc. Daarom zijn er speciale eindrijtuigen gemaakt. Een verlenging van een stam moet altijd gebeuren door een rijtuig tussen de stam te plaatsen. Daarnaast moeten ze ook kijken welke rijtuigen bij welke stam te plaatsen.