Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24
  

Auteur Topic: NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit  (gelezen 4786 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4575
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS breidt capaciteit op HSL-netwerk flink uit
« Gepost op: 09 May 2018, 08:46:12 »
De NS-treinen op het hogesnelheidstraject tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam krijgen er nog dit jaar veel zitplaatsen bij. De NS gaat met spoed alle treinen verlengen van zes naar zeven rijtuigen om de explosieve groei van het aantal reizigers op het traject te kunnen opvangen.

Volgens de spoorwegen wordt daarmee voorkomen dat de hsl-lijn aan zijn eigen succes ten onder gaat.

Vorig jaar reisden 25 procent meer reizigers over het hsl-traject dan het jaar ervoor, terwijl op tien procent was gerekend. Dat komt onder meer doordat Schiphol steeds meer reizigers trekt.

Aanpassen

De verlenging van de treinen komt boven op de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur op het hsl-traject. Zo'n snelle uitbreiding van de capaciteit is nog niet eerder vertoond.

De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt".

Door de uitbreiding van het aantal zitplaatsen rijden er volgend jaar in beide richtingen elk uur 33 tot 35 rijtuigen tussen Amsterdam en Rotterdam via Schiphol over de hogesnelheidslijn.

Hoofdpijndossier

De hsl is al jaren een hoofdpijndossier voor de NS. De kosten van de aanleg vielen met 7,2 miljard euro veel hoger uit dan gepland en de Italiaanse Fyra-treinen die over het traject zouden rijden, werden na veertig dagen alweer van het spoor genomen vanwege technische mankementen.

Ook hebben reizigers last van vertragingen en uitval op het hsl-traject. De treinen en infrastructuur moeten aangepast worden om de punctualiteit te verbeteren. Het is nog niet duidelijk hoeveel de aanpassingen gaan kosten en wanneer die worden uitgevoerd.

Politiek

De politiek heeft geregeld kritiek geuit op de NS. Onlangs zei staatssecretaris Van Veldhoven nog dat dat de reiziger er niet langdurig last van mag hebben dat de hsl drukker bereden gaat worden.

"Dat meer treinen over de hogesnelheidslijn gaan rijden, is al jaren de planning, ook van de NS zelf. We hebben die kostbare lijn immers niet voor niets aangelegd", zei Van Veldhoven.

Bron: NOS
« Laatst bewerkt op: 09 May 2018, 16:38:16 door Bert van Gelder »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2018, 09:03:13 »
De komende tijd gaat de NS de hsl-treinen technisch aanpassen. Er worden stukken tussen geplaatst; volgens de NS kunnen niet zomaar extra wagons aan de andere wagons worden gekoppeld en daarom is het nodig dat de treinen worden "opgeknipt"
Ik twijfel of ik hier om moet huilen of het hilarisch vind.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2018, 09:09:54 »
Misschien ipv 2x 1e klas, een extra 2e klas erbij, of een 1e klas declasseren . Die 1e klas zit never nooit vol, behalve met toeristen die gewoon de wagon inlopen omdat de rest overvol is  ;D.
Deze wagons waren al geschikt voor 160kmh, moeten er dan een vaste stam van gemaakt worden omdat er aan beide zijden een loc aanwezig is?
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.
Tevens zijn de vertragingen en uitval nog steeds aanwezig, dat is echt nog niet minder geworden.
mvg Jan

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2018, 10:44:05 »
Het stukje wekt de indruk dat NS de enige vervoerder is op de HSL. Is dat een gevolg van de opzet van het stukje of van onkunde? Het valt mij op dat dat vaker gebeurt. Persoonlijk vraag ik mij af of het niet beter is dat NS ruimte op de HSL inlevert ten gunste van aanbieders die de lijn gebruiken waarvoor het bedoeld is (Thalys en Eurostar)

Groet,

Marco

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2018, 10:52:41 »
Volgens mij denk je verkeerd om.

De lijn is bedoeld waar de reiziger om vraagt of anders verwoord: waar de reiziger van vindt waarvoor deze lijn bedoeld is. De IC Direct is druk tussen (Breda)-Rotterdam-Schiphol. Niet omdat deze reizigers graag een Thalys willen, maar omdat zij graag een snelle laagdrempelige manier van vervoer willen tussen deze steden. Dan moet je dus niet Thalys en Eurostar meer ruimte gaan geven. Dat zou bovendien ook geen haalbare kaart zijn omdat treinen van Thalys en Eurostar veel te duur zijn op dat stukje.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2018, 10:54:10 »
Wel grappig dat LS Models zijn aangekondigde combinaties sets rijtuigen al dan niet met Traxx, in de prullenbak kan gooien, omdat NS de samenstelling nog al eens wijzigt.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2018, 10:54:49 »
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2018, 10:55:21 »
de enige onkunde is het fyra drama en de inzet van de traxx combi met de rijtuigen.
mvg Jan

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2018, 10:56:27 »
Zou wel eens willen weten wat er nu ineens zo speciaal is dat het zo een probleem is om er 'eventjes' een extra wagon tussen te plaatsen.

Dit zou ik ook wel eens willen weten,misschien iemand hier op het forum die daar zijn licht over kan laten schijnen.
m.vr.gr.
Harry.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2018, 11:01:38 »
Is het niet zo dat voor de deurbediening of het groene-lamp-bij-deuren-dicht-circuit het voorste en laatste rijtuig in de stam afwijkend zijn qua bekabeling?
Daardoor kan er niet zomaar een rijtuig tussen zo'n eindrijtuig en de loc tussengevoegd worden.
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #10 Gepost op: 09 May 2018, 11:04:27 »
Mag ik vragen waar die extra rijtuigen vandaan komen ?
Doordat de Benelux via de HSL rijdt is er een stam rijtuigen minder nodig. En de rijtuigen uit die stam worden nu gebruikt om andere stammen op de HSL te verlengen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM,modelspoor : H0,TT, N .
  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #11 Gepost op: 09 May 2018, 11:04:59 »
Wel kan er een rijtuig ergens tussen de beide eindrijtuigen tussengevoegd worden, maar dat vergt extra rangeren, maar vindt NS moeilijk en lastig en zo....

Werkelijk .zou dat de reden zijn  ???  ::).
« Laatst bewerkt op: 09 May 2018, 11:08:43 door Harryku »
m.vr.gr.
Harry.

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #12 Gepost op: 09 May 2018, 11:05:08 »
misschien is er extra bekabeling tbv koppeling traxx locs.
Dan nog, een 1e klas wagon naar 2e klasse classificeren was makkelijker geweest en had meteen meer zitplaatsen opgeleverd.
Zelfs een halve 1e klasse zou, naar mijn mening zeg ik er maar bij, al voldoende zijn.
mvg Jan

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #13 Gepost op: 09 May 2018, 11:05:16 »
of het is gewoon een stukje PR?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: NS breidt capaciteit op hsl-netwerk flink uit
« Reactie #14 Gepost op: 09 May 2018, 11:09:39 »
Een stam zorgt voor een gesloten circuit wat zorgt voor de groene lamp "deuren dicht" in de loc. Daarom zijn er speciale eindrijtuigen gemaakt. Een verlenging van een stam moet altijd gebeuren door een rijtuig tussen de stam te plaatsen. Daarnaast moeten ze ook kijken welke rijtuigen bij welke stam te plaatsen.