Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke wielreiniger door hervé
Vandaag om 23:51:10
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
Vandaag om 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:46:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
Vandaag om 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
  

Auteur Topic: Bezetmelders...hoe te beginnen.  (gelezen 3522 keer)

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Bezetmelders...hoe te beginnen.
« Gepost op: 03 August 2006, 22:19:13 »
Ik ben bezig met de bouw van een digitale twee-rail baan in HO.
Als centrale gebruik ik de IB en ik wil handmatig; dus zonder PC gaan rijden.
Het baanplan is een kopstation met onder de tafel een schaduwstation in een keerlus.
Voor de keerlus zijn kant en klare schakelingen te koop dus daar kom ik wel uit.
Van de bezet melding snap ik echter geen snars.
Via stroom detectie kan worden vastgesteld of er een trein in een bepaald baanvak zit of niet. Maar wat dan ? Gaat er dan ergens een lampje branden of lees ik iets op de IB ?
Het leiefst zou ik op mijn baanschema een rode led laten branden bij bezet en een groene indien vrij. Maar hoe doe ik dat. Welke ervaren digi-specialist kan mij helpen ?
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Bezetmelders...hoe te beginnen.
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2006, 11:21:09 »
De terugmelder, de naam zegt het al, meld aan het digitaal systeem (IB) terug of een baanvak gebruikt is of niet. Wat er daarna in het digtiaal systeem mee gebeurt is een ander verhaal.
De IB kun je uitbreiden met de IB-switch. Daarin kun je volledige wisselstraten vastleggen. Een melder van je S88 kun je dan koppelen met zo'n wisselstraat, waardoor een trein zelfstandig vele wissels en seinen kan instellen. Méér is het niet.
Wat jij dus wilt, led's in een bedieningspaneel, zal op deze wijze niet zo simpel te realiseren zijn en ik betwijfel of er modules te koop zijn, die dat mogelijk maken.


René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re: Bezetmelders...hoe te beginnen.
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2006, 11:58:11 »
Je zou met het schakelsignaal van de bezetmelder een transistor kunnen sturen die vervolgens een aantal LED's op een schakelpaneel doet oplichten.
Op de site van Klaas Zondervan staat een schema van een bezetmelder
http:// Als je de LED van de opto coupler vervangt door een gewone LED heb je een zichtbare terugmelder. Eventueel moet je de weerstand van 330 ohm iets lager maken zoals in het schema eronder.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2006, 11:59:50 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Bezetmelders...hoe te beginnen.
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2006, 23:17:08 »
Fred en René, hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Het verhaal van René is duidelijk; ik krijg dan een rode led zodra een spoor bezet is.

Fred ik begrijp wat je schrijft maar het is me niet duidelijk hoe ik e.e.a. moet realiseren. Ik ben waarschijnlijk een verschrikkelijke modelspoor dombo.
In principe kan jouw verhaal mijn probleem oplossen. De treinen stoppen buiten mijn beeld geheel zelfstandig en zetten de wissels in de juiste stand.
Maar heel concreet; hoe doe ik dat ?
Als ik één of twee terugmelders koop of bouw en zo'n IB switch koop en twee wissel decoders (we praten over totaal zes wissels) ben ik er dan ?
Als ik mijn baanplan aan je mail kun jij me dan zeggen waar, wat aangesloten moet worden ?

Voor ik het ga doen wil ik het namelijk eerst helemaal begrijpen.

Vast bedankt voor jullie reacties,

Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

FredS

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
    • Digitaal en electronica
Re: Bezetmelders...hoe te beginnen.
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2006, 23:32:57 »
Ernest,

Je mag me altijd je baanplan eens mailen, dan kan ik concreter van info en hulp voorzien.
Ook kan ik maandag even aan de specialist precies navragen hoe de IB-switch e.e.a. kan doen, zodat ik 100% zeker weet wat ik adviseer.

Zie het even als volgt:
In de IB-switch, zet je onder een bepaalde knop de opdracht om wissel1 rechtdoor te schakelen en wissel 2 afbuigend. Ongeacht de stand van deze wissels, zal een druk op die desbetreffende knop beide wissels in de geprogrammeerde stand zetten.
I.p.v. een druk op knop, kan de IB dit ook via een S88-terugmelder laten uitvoeren. Hiervoor moet je dan alleen nog opgeven welke S88-melders, welke knop moet indrukken.

Dit, is slechts een eenvoudig voorbeeld, de mogelijkheden zijn veel uitgebreider en natuurlijk niet beperkt tot 2 wissels o.d.

Het idee van René om de terugmelders meteen te voorzien van een LED geeft je de mogelijkheid om meteen te zien welke melder bezet is, maar realiseer je wel, dat je dan héél wat draadjes moet gaan trekken van elke bezetmelder naar je bedieningspaneel.

wellicht dat je inderdaad voldoende hebt aan één of twee bezetmelders, maar dat is zonder baanplan moeilijk exact te zeggen én afhankelijk van het aantal melders die één module geeft. (Bezetmelders vaak met 8, normale terugmelders veelal 16 per module!)


Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Bezetmelders...hoe te beginnen.
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2006, 23:49:44 »
OK Fred bedankt !
Ik zou het op prijs stellen als je eens wat aantekeningen bij mijn schaduw station wilde maken.
Er staat geen e-mail adres bij je profiel, bij het mijne wel. Stuur even een mailtje dan stuur ik mijn baanplan.
Bij voorbaat bedankt.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.