Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 18:53:37
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten  (gelezen 11203 keer)

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #15 Gepost op: 15 May 2018, 18:41:33 »
Yes, de aanwezigheid van een schoorsteen en de vorm van het metselwerk doet inderdaad aan een broodoven denken. Wel opvallend dat alleen het meest eenvoudige gebouwtje deze luxe had. Zou een  nevenfunctie als bakker voor de haltechef zijn voorzien?
met vriendelijke groet, Jesse

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #16 Gepost op: 15 May 2018, 18:58:29 »
Hallo Marc,
Het ziet er op de langsdoorsnede inderdaad uit als en stookplaats.Met een lengte van bijna 2 meter wel wat groot!Nu is er naast het voormalige stationsgebouw een aanbouw waar een snackbar in gevestigd is : https://www.google.com/maps/@51.4980984,3.5237623,3a,75y,167.49h,92.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbdcMSPrepC2ZXtSGZxvsFA!2e0!7i13312!8i6656  .Wellicht verkocht met vroeger ook al etenswaren aan de wachtenden.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #17 Gepost op: 15 May 2018, 20:41:52 »
Dat is inderdaad op meerdere sites terug te vinden. Vaak in de vorm van een aanvraag om sterke drank te mogen verkopen, waar men voorheen reeds etenswaren aan de man/vrouw/wachtende reiziger bracht. Ik las ook ergens dat het niet ongebruikelijk was dat de vrouw van de stationschef de uitbater was.

"In Koudekerke, Biggekerke, Zoutelande/Meliskerke, Westkapelle en Aagtekerke werden stationsgebouwtjes gebouwd waarin een wachtkamer met dienstwoning en café werden ondergebracht."

Bron: http://www.koudekerke.info/1900-1940-e.php


Hoe ze het er allemaal in hebben gekregen weet ik niet maar blijkbaar was men vroeger niet erg groot behuisd :)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7548
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #18 Gepost op: 15 May 2018, 20:53:29 »
Dat laatste is wel zeker Martijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2018, 06:47:24 »
Oei woonde die klein. 5 bij 6 m woonkamer en 2 slaapkamers of meer 2 bedstede en een keuken van pakweg 1 bij 2m ... Als je het huis in model bouwt zie je die nauwelijks op je baan terug zo klein.
Maar wel gaaf om te bouwen (y)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #20 Gepost op: 16 May 2018, 07:16:16 »
Daarom bouw ik de RTM ook in spoor 0  :angel:
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8313
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #21 Gepost op: 16 May 2018, 07:20:57 »
Oei woonde die klein.
Klein? Voor mij is dat groot. Moet je mijn huis zien: 1 huiskamer met keuken en 1 slaapkamer... (£1000 per maand  ::) ).
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tramkees

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #22 Gepost op: 16 May 2018, 09:31:59 »
Thats why its kept on a Isle !!  8)  ;)
« Laatst bewerkt op: 16 May 2018, 09:38:11 door Tramkees »
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5325
  • Team Mitropa - OHMB
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #23 Gepost op: 16 May 2018, 13:22:46 »
Leuk plan dat stoomtrammetje, ik vind die watertoren (hoogreservoir) erg herkenbaar:

En ik dacht nog wel dat het een origineel ontwerp was, maar voor de stoomtram dus een gangbare constructie ;D
RETROBAHN A.G.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #24 Gepost op: 16 May 2018, 14:38:37 »
Dit type watertoren werd ook door de RTM op verschillende plaatsen gebruikt zoals in Oostvoorne :



tekening Nationaal Archief inventaris toegang 2.16.02, inventarisnummer 1228

In het RTM museum in Ouddorp staat een replica van een dergelijke watertoren die gebaseerd is op de watertoren bij de haven van Strijen.

Wanneer je echt iets origineels wilt hebben zou je bijvoorbeeld het gebouw dat de RTM in Burgh-Haamstede liet bouwen kunnen nemen dat een combinatie is van watertoren, windmolen, station en dienstwoning.De windmolen viel er na enkele jaren al af tijdens een storm.Het gebouw staat er nog steeds, inmiddels niet meer naast het RTM emplacement maar naast een grote parkeerplaats van een Albert Heijn.



tekening Gemeentearchief Schouwen-Duiveland te Zierikzee

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #25 Gepost op: 16 May 2018, 18:47:03 »
Woooww even paar mailjes gemist en dan die reacties
super  (y) dacht dat ik nagenoeg de enige was die de tram van walcheren leuk vond, de blauwdrukken zijn leuk voor eens in scetchup te maken!

nu even tussen de kleine huishoudelijke klusjes door de tram in schaal 1:22 aan het maken

https://drive.google.com/open?id=0B_E1xY2afOy1Mm1BSlBMUVNCLVlEQ09KQVpVbWdpM0E4bXVv

zit nog even iets te zoeken dat ik in 1x kan vergroten, zodat het in 1x kan worden afgedrukt op de juiste groote, A3 zou ideaal wezen.
maar kan enkel A4 afdrukken helaas.

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #26 Gepost op: 16 May 2018, 21:34:20 »
 :o Das nog eens een eyecatcher! Dat dat bestaan heeft, fantastisch! Dank voor het delen Jan.  (y)
met vriendelijke groet, Jesse

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 524
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #27 Gepost op: 16 May 2018, 23:21:29 »
Van het station van Burgh-Haamstede is een fraaie foto in het Spaarnestad fotoarchief , dat nu is opgenomen in de beeldbank van Het Geheugen van Nederland : http://resolver.kb.nl/resolve?urn=urn:gvn:SFA03:SFA022810071 .De windmolen staat er nog op.De foto is van 1915.De windmolen zou er in 1916 afgeblazen worden in een storm.Daarna gebruikte men  een heteluchtmotor om de pomp aan te drijven.Op dit station kon men namelijk zoet duinwater oppompen.Op andere delen van Schouwen-Duiveland kon men alleen maar brak water oppompen dat ongeschikt is voor de locomotieven.Op de achtergrond staat nog een Backer & Rueb locomotief van de RTM.Op de voorgrond staan waterkramen en waterwagens, waarmee het zoete water over de andere stations verdeeld werd.In de bedrijfsfilm van de RTM uit 1928 zijn nog beelden van de aanvoer van buizen voor de drinkwaterleiding op het eiland.Toen was dit watertransport overbodig geworden.

Om even terug te keren naar de overkant heb ik hier een tekening van de locomotieven van de Stoomtram Walcheren die in 1905 door Hohenzollern A.G.in Düsseldorf geleverd werden :



tekening Nationaal Archief inventaristoegang 2.16.23.01 inventarisnummer 1321

OP de fabrieksfoto zijn de details van de ketel beter te zien :



Verder heb ik nog even enkele foto's gescand die ik in de winter van 1987 gemaakt heb in het kader van verkennend veldonderzoek ter voorbereiding van het boekje van de Werkgroep Industriële Archeologie van de Zeeuwse Culturele Raad.De foto's in het boekje zijn gemaakt door een professionele fotograaf.



De remise in Koudekerke gezien vanuit de Walestraat / Tramstraat



De remise in Koudekerke gezien vanuit de Stationsstraat met rechts de huizen aan de Walestraat.



Het station in Biggekerke met nog slechts geringe verbouwingen.



Het station van Westkapelle



De loods in Westkapelle van N.V.Streekvervoer Zuid-West-Nederland die in 1978 de opvolger was van Streekvervoer Walcheren, RTM en ZVTM.Links is nog een stukje van het voormalige stationsgebouw zichtbaar.



Links een van de transformatorhuisjes van de PZEM en rechts op de achtergrond het voormalige station van Aagtekerke.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

« Laatst bewerkt op: 16 May 2018, 23:27:17 door JanHdH »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #28 Gepost op: 22 June 2018, 11:19:39 »
A, geweldig! Ik bouw op mijn baantje thuis een trambaantje, waarop de SW en de electrische beiden een plaatsje krijgen. Was op zoek naar een tekening voor een kleine remise, of iets opbasis waarvan ik zo'n remise kan bouwen, en voila :)
Ow, alles wel in 1:87, dat wel.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12428
    • sleutelspoor
Re: (Stoom)tram Walcheren (Zeeland) op de kaart zetten
« Reactie #29 Gepost op: 22 June 2018, 12:57:58 »

Wanneer je echt iets origineels wilt hebben zou je bijvoorbeeld het gebouw dat de RTM in Burgh-Haamstede liet bouwen kunnen nemen dat een combinatie is van watertoren, windmolen, station en dienstwoning.De windmolen viel er na enkele jaren al af tijdens een storm.Het gebouw staat er nog steeds, inmiddels niet meer naast het RTM emplacement maar naast een grote parkeerplaats van een Albert Heijn.

tekening Gemeentearchief Schouwen-Duiveland te Zierikzee
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan





Is nu helaas weinig meer van over :-\ :'(
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.