Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)  (gelezen 13196 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #30 Gepost op: 28 oktober 2019, 23:51:16 »
Den toestand op het 1è Modulo treffen te Aalst:

Had een enkele oude Ikea RGB strip buis op vaste sterkte in bedrijf en nen regelbare dubbelen RGB van den Aldi (of was het nu den Lidl?). Die gebruiken we meestal voor de gezelligheid op de Celtic Events waar we medewerking aan geven. Mss moet ik me maar es nen nieuwen warmwitten gaan aanschaffen...









Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #31 Gepost op: 29 oktober 2019, 09:57:43 »
Eén stripje warmwit erbij en dan opnieuw het licht "mengen" zou een heel verschil moeten maken.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #32 Gepost op: 14 maart 2020, 21:19:08 »
Woensdag en donderdag hebben Jan en ik samen gewerkt aan het "updaten" van zijn bak. In Rijswijk, en trouwens ook al eerder, was ons opgevallen dat de railuiteinden op zijn bak nogal kort geworden waren, waardoor het moeilijk was om goede bakovergangen te maken. Hoe dat kan? Ik denk dat er op de overgangen een paar keer iets niet klopte en dat er iemand met de vijl of de kniptang aan de gang gegaan is. Of zouden de muizen eraan geknaagd hebben...  ???
In februari 2016 heb ik op deze bak, toen nog van forumlid Ray (Class 37), de rails gelegd. Dat gebeurde in die tijd nog met de kennis van 2015.  ;) We gebruikten blauw schuim als ondergrond, waarop de rails geplakt werden en de railuiteinden op de landschapsbak werden - evenals de rails zelf - nog gewoon met lijm en ballast op het schuim vastgezet. De bak heeft in 2016 een paar keer op BMB-rijdagen meegedaan en nadat Ray er wegens andere drukke bezigheden mee stopte, heeft Jan hem overgenomen. Jan heeft er inmiddels een leuke Ierse bak van gemaakt, maar de bakovergangen zorgden in Rijswijk voor de nodige hoofdbrekens. Ik had hem daarvoor mijn hulp aangeboden, maar dat betekent natuurlijk wel, dat hij dan even uit Vlaanderen langs moet komen.
Omdat wij niet al teveel deelnemers hebben voor de a.s. Verzamelbeurs bood Jan aan om met zijn bak deze kant op te komen. Dan zouden we samen aan de bak werken om hem voor de Verzamelaarsbeurs gereed te maken en daar kan hij dan gelijk deelnemen.  (y) Woensdag kwam Jan deze kant op en we hebben inmiddels alle railuiteinden van de bak en de BB's nagelopen en indien nodig vernieuwd. 5 van de 8 railuiteinden op de bak waren tekort en diverse op de BB's. Het was zeker niet de bedoeling om alles te slopen en opnieuw te maken, maar wel om de bak weer goed berijdbaar te krijgen.
Aan de railuiteinden op de bak werd het blauwe schuim eerst vervangen door een stukje triplex van de juiste dikte. Daarop werden stukjes midibiels bevestigd met een lengte van 3 en 4 bielzen. Van de te korte railuiteinden werd een stuk van een kleine 10 cm afgeslepen. In plaats daarvan kwam een stukje nieuwe rail van de juiste lengte. Dat werd met een half raillasje aan de bestaande rail bevestigd.
Hier zie je de plankjes triplex:




Hier zie je hoe het nieuwe stukje rail aan de bestaande rail bevestigd is:


Dit is de nieuwe bakovergang:


En hier de BB met de op lengte gemaakte rails:


De bak is nu "geüpdated" volgens de laatste inzichten en zou nu weer goed berijdbaar moeten zijn.

Leen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2020, 19:40:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2020, 21:44:28 »
Vandaag de plankjes even een grondverfje gegeven en nieuwe robuuste BMB © PRO railbeschermingen voor de bakzijde van de BB's gemaakt. De met schroefjes bevestigde stukjes kabelgoot bleken niet te voldoen.
De linkse BB:


en de rechtse:


Deze modulebak heeft tot nu toe als enige 4 BMB © PRO railbeschermingen op zijn BB's zitten, een wereldprimeur!  (y)

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #34 Gepost op: 15 maart 2020, 12:09:09 »
Thx!
Was es leuk om es samen a/d bak te gaan. (Net voor de 'LockDown' terug thuisgekomen)
Hopelijks kan tegen het 3è weekend van april het sociale leven terug opgestart zijn, en terug na reizen:
https://verzamelaarsjaarbeurs.nl/wp-content/uploads/2019/11/april2020.jpg

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #35 Gepost op: 16 maart 2020, 18:38:57 »
Link even zichtbaar maken:


Hmmm, charmant hoor!  (y)

Vandaag even de bakuiteinden geballast, eerst de ene:


en daarna de andere:


Je ziet een heel klein kleurverschil en het bruine spul heb ik niet. Ik druppel het morgen na met Klear zodat het goed vastzit en dan mag Jan het in april helemaal 100% op kleur brengen.  ;)

De vraag was of de BB's met de nieuwe BMB © PRO beschermkappen nog wel inschuifbaar zouden zijn, maar dat was gelukkig geen probleem:


Als er binnenkort voor de beurs nog tijd en plaats is dan wil ik in de werkplaats een keer een proefopstelling maken met de beide nieuwe keerlussen en deze bak om te kijken hoe het rijdt.

Leen.

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #36 Gepost op: 16 maart 2020, 18:42:30 »
Hou er maar vast rekening mee, dat die hele beurs niet doorgaat.
Wel lekker doorbouwen natuurlijk ;)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #37 Gepost op: 16 maart 2020, 19:36:12 »
Ja, die kant gaat het nu helaas wel op. Maar dat is geen reden om het bijltje erbij neer te gooien.
Voorlopig liggen we nog op koers.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2020, 19:44:58 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #38 Gepost op: 16 maart 2020, 19:40:32 »
keep calm and carry on. ;)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #39 Gepost op: 17 maart 2020, 17:32:26 »
Vandaag de laatste hand gelegd aan de bakuiteinden. Nog wat ballast toegevoegd en alles nagedruppeld met Johnsons Klear:




Even los van of het allemaal doorgaat, is deze bak nu gereed voor de Verzamelaarsjaarbeurs.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #40 Gepost op: 18 maart 2020, 22:00:36 »
Voor wat betreft het functionele aspect heb ik vandaag de laatste hand aan Jan zijn bak gelegd. Ik was niet tevreden over de railbeschermingen van de hoofdbak, en dus heb ik even nieuwe gemaakt:


De railbeschermingen zitten stevig vast gebout en raken net aan de rails niet (y):


Een overzichtsfoto, nog zonder naam en ronde afwerking:


Hiermee is deze bak functioneel gereed voor gebruik en transport. Met de juiste inspiratie kan er hier en daar nog wat gedecoreerd worden en bij het ontbreken van die inspiratie kunnen de zijkanten van de rails eventueel nog mooi bruin geverfd worden.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 10:40:55 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #41 Gepost op: 19 maart 2020, 00:06:15 »
De ballasting en de railstaven kunnen idd nog wat fine-tuning gebruiken. En er gaat nog een betere toegangspoort van de weide komen.  Daarnaast zal enkel de pub als vaste aankleding op de bak geplaatst worden.
De andere verdere bekleding zal variabel en nvolgens de vibes van het moment gebeuren.

Eerst moet ik aan de bak met nen nieuwe bak voor Leuven.
Het is de bedoeling dat "Beagan Eireannach" (ietske Iers) ingepast kan worden in de MSM Forumbaan.....
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 00:11:24 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #42 Gepost op: 07 maart 2021, 14:21:30 »
Den bak is door "omstandigheden" nu al bijna een jaar te gast in Zuid-Holland.
Geen tijd dus om ze fijner te tunen. Maar...
zoals steeds zet ik half maart netjes mijn Leprechaun val.
Een vroege vangst dit jaar zal voor wat afwisseling op de bak zorgen:



Oxford:


Corgi:


Gene reklam, maar gewoon voor wie in het Brexit tijdperk wenst te kijken en vergelijken.
www.toymodels.ie (Shop in het zuid-oosten van Ierland)

Zowel Stena Line (Rosslare) en Brittany Ferries (Rosslare & Cork) leggen meer ferry's (soms enkel vracht) in, rechtstreeks tss Ierland en Frankrijk/Spanje. En met de voorbije jaarwissel is DFDS een rechtstreekse RoRO lijn tss Duinkerke en Noord-Frankrijk gestart, en CLdN (ex Cobelfret) vaart nu 2 maal per week tss Zeebrugge & Cork, om de nu dubbele douane procedures te vermijden
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 14:26:07 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #43 Gepost op: 07 maart 2021, 14:54:43 »
De bak staat opgesteld in een soort corona-BMB-baan en wordt wekelijks een aantal keren gebruikt  (y):

<a href="https://www.youtube.com/v/y53WPdCGajY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/y53WPdCGajY</a>

Die Guinness bus moet wel hoog nodig langskomen.  ;)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Modulebaan "Baile na leipreachán" - (luchorpán/lɛprəxɑn)
« Reactie #44 Gepost op: 29 oktober 2021, 22:15:26 »
Deze bak staat o.a. vanwege corona al anderhalf jaar in Nederland en heeft in juli in Stroe en eind september in de Forumbaan te Rijswijk acte de présence gegeven. Over twee weken staat hij op de Verzamelaarsbeurs, ook weer in de BNLS-Forumbaan.
Na Rijswijk had Henk voorgesteld om de doorrij-poorten in de zijpanelen te verkleinen. Omdat Ray, de vorige eigenaar van deze bak, er andere plannen mee had, waren die indertijd nogal breed uitgevallen:


Een paar weken geleden had ik de poortjes in de panelen al kleiner gemaakt en eerder deze week de buitenkant geverfd:


Vandaag kwam Jan over uit Vlaanderen om samen aan zijn bak te werken. De bedoeling was niet alleen om de zijpanelen beter toonbaar te maken, maar ook om hier en daar wat puntjes op de i te zetten om de bak te verbeteren. Het begon met het verven van de binnenzijde van de zijpanelen. Als een Vlaams Meester mengt Jan hier de verf om de lucht mee te schilderen:


Ook de verf t.b.v. het landschap moest zelf gemengd worden. Het viel niet mee om met de beschikbare verf de juiste kleuren bij de foto-achtergrond goed te treffen, maar uiteindelijk mag het resultaat er wezen. De bergen en de hemel van de achtergrond zijn nu voortgezet op de zijpanelen. Ook de iets-te-blauwe verlichting is nu aangepast. Naast de RGB ledstrip zit nu een warmwitte, met als resultaat een realistischer licht, ondanks dat het niet 100% optimaal afgesteld kon worden, omdat er geen dimmers zijn.:


Hier staan de zijpanelen in de zon te drogen voordat ze op de bak geplaatst konden worden:


Verder is de ballast van het spoor aangevuld en zijn er nog wat grasjes aangebracht:


Het ging natuurlijk allemaal weer niet in één keer goed: er was zelfs ook nog een dwarsligger  ;):


Na de werkzaamheden zetten we een treintje op de bak, want daar doen we het per slot van rekening voor:


...en nòg eentje:


We hebben na ruim anderhalf jaar samen weer eens een reuze fijne en gezellige bouwdag gehad en de bak heeft weer een paar stapjes vooruit gedaan.  (y)
Over twee weken te bewonderen op de Verzamelaarsbeurs te Utrecht.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2021, 22:17:39 door St00mboy »