Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: Bloksysteem, hoe en waar  (gelezen 15034 keer)

Flip

  • Gast
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #30 Gepost op: 19 August 2006, 20:32:33 »
Harm,

het hele wissel hoort bij het ene of het andere blok. Dus als het wissel rechtuit staat hoort het helemaal bij een blok, als het afbuigend staat hoort het bij een ander blok.
Dit is de manier van werken in het grootbedrijf.
Als je in model werkt kan het anders zijn. In Koploper b.v. worden de wissels niet opgenomen in een blok, en ze hebben ook geen bezetmelding. Dat komt omdat Koploper iets anders werkt dan het grootbedrijf. Het programma weet uit welk blok een trein vertrekt, en aan de hand van de wisselstanden weet het ook waar de trein zich weer zal melden. Op de wisselstraat is de trein dan even "uit beeld".
In model kan dat, in het grootbedrijf is dat ontoelaatbaar omdat het dan net lijkt of de trein niet meer bestaat.


 In een automatisch bedrijf (PC) moeten wissels ook beveiligd worden.
 Een wissel moet opgenomen worden in een bezetmelding en mag indien bezet niet omgeschakeld kunnen worden.

 Gr
Flip

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2006, 20:34:35 »
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg
Inmiddels heb ik met behulp van Biem de baan in blokken verdeeld
De doorgaande sporen aan de bovenzijde zijn 3,5 en 2,7 meter lang.
Is het verstandig om deze banen in 2 blokken te verdelen? Ze worden dan dus 1.7 en1,3 meter lang. Op dit moment heb ik nog 2 en 3 delige treinen maar er komt ook een 8 delige ICE en een Thalis te rijden op den duur.Die zijn dus langer dan elk van die blokken. De bochten zijn trouwens ook korter dan die treinstellen. Daardoor rijden die lange treinen dus in twee blokken tegelijk. Is dat schadelijk voor de treinenloop. Ik bedoel dat Koploper denkt dat het blok leeg is, en er dus een andere trein achterop kan botsen.
Mischien zijn de blokken nog anders te verdelen?
Harm
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 21:55:34 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2006, 21:14:47 »
Harm
Ik zet even de alleen de link naar het plaatje hier neer,  het opent wat groter dan > http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg

Geert
Groeten uit Hoogeveen

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 21:55:53 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2006, 21:42:28 »
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 21:57:58 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2006, 21:44:05 »
Hallo Harm,

Je kunt in Koploper een baangedeelte in twee blokken verdelen en er vervolgens een blokgroep van maken. Het eerste blok waar de trein inrijdt is 2,7m en de tweede 3,5m lang. Een trein rijdt dan naar het laatste blok. Is hij langer dan 3,5m wordt het voorgaande blok bezet gehouden. Is hij korter dan kan hierachter een trein die korter is dan 2,7m binnen komen. In de handleiding van koploper kun je op pagina 271 en verder meer hierover lezen (Blokkeuze op basis van optimale lengte).

Met vriendelijke groet,
Hub


nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #36 Gepost op: 01 September 2006, 12:19:09 »
Hallo Hub
Bedankt voor je uitleg. Ik ben nog niet zover dat ik de handleiding van Koploper aan het leren ben. Ik ben nu bezig met het doorworstelen van de handleiding Koploper voor beginners. Maar ik ben al wel bezig met het (opnieuw) bouwen van mijn baan. Dan moet ik ook weten hoe groot de blokken mogen worden (of hoe klein) zodat ik weet waar de rail-isolatielassen moeten komen. Zo kan ik het aantal blokken uitrekenen en daaraan het aantal bezetmelders koppelen. Als ik dat weet dan weet ik ook hoeveel printplaten (die van Huub Maaskant) ik moet bestellen. Je ziet dat voordat ik daadwerkelijk met Koploper aan de slag kan ik eerst mijn baan goed in orde moet hebben. Overigens , als mijn baan klaar is zal ik eerst alleen het buitenste spoor en 1 inhaalspoor in Koploper tekenen. Zo heb ik dan een ovaal met één inhaalspoor. Pas als dat goed werkt teken ik de rest er in, deel voor deel.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #37 Gepost op: 09 September 2006, 18:37:03 »
Ik heb toch nog even een vraag over het maken van een bloksysteem.
Als ik het handboek Koploper voor beginners doorlees, dan staat er dat je bij een bloksysteem GEEN ( zo staat het ook in het handboek) electrische onderbrekingen hebt, terwijl als ik de site van Huib Maaskant bekijk, hij wel degelijk een electrische onderbreking tussen twee blokken heeft. De "bruine "rails loopt wel door zonder onderbreking terwijl de rode rails wel een onderbreking heeft. De uitleg van Huib Maaskant lijkt mij het meest aannemelijk, maar wat wordt er dan bedoeld in het handboek Koploper voor beginners?
Harm
« Laatst bewerkt op: 09 September 2006, 19:10:12 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #38 Gepost op: 09 September 2006, 18:56:30 »
Ik denk dat met elektrische onderbrekingen bedoelt wordt:
Stukken spoor die stroomloos zijn.

Stroomloze stukken had je nodig bij analoog om je treinen stil te zetten.
Bij digitaal blijft het signaal op de rails staan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #39 Gepost op: 09 September 2006, 19:02:06 »
Bij reedcontacten hoef je geen onderbrekingen aan te brengen. Zodra een loc het reedcontact passeert wordt dit via een terugmelddecoder aan Koploper doorgegeven.
Bij stroomdetectie moet je de baan opdelen in (stroom)secties. Komt een loc (stroomverbuiker) op een sectie wordt dit via een stroomdetector en terugmelddecoder aan Koploper doorgegeven.

Met vriendelijke groet,
Hub

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #40 Gepost op: 09 September 2006, 19:04:42 »
Verhaal van Hub klinkt dan weer beter dan dat van mij :D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #41 Gepost op: 09 September 2006, 19:20:06 »
Stroomloze stukken had je nodig bij analoog om je treinen stil te zetten.
Bij digitaal blijft het signaal op de rails staan.
Klopt, de snelheid wordt nu door het programma geregeld.

Hub

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #42 Gepost op: 09 September 2006, 19:27:57 »
Hub bedankt, Ik moet dus de baan opdelen, want ik rijd digitaal.
Komt dan een tweede vraag om de hoek kijken. Ik heb dus de baan in blokken (secties) verdeeld. In Koploper voor beginners staat dat je per blok twee bezetmelders moet monteren. Is daar en bepaalde afstand voor, gerekend vanaf de stroomonderbreking?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #43 Gepost op: 09 September 2006, 19:29:36 »
Harm,
al een testovaal gebouwd? Hierin kan je naar hartelust overzichtelijk experimenteren.

Mijn ervaring leert dat een cm of 40 (2 rail lengtes) lang genoeg is voor een stopsectie.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2006, 19:39:47 »
Harm,

Zoals Sander al aangaf ongeveer 40cm voor een stopsectie, bij een richting verkeer. Bij twee richtingverkeer kun je beide secties even lang maken. Is het blok daarentegen veel langer geef ik de voorkeur een het opdelen in drie secties. Begin en eind weer ongeveer 40 cm.

Met vriendelijke groet,
Hub