Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Bloksysteem, hoe en waar  (gelezen 15022 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2006, 20:10:37 »
Hallo Biem
ja dat had ik even bij moeten zeggen. De lengte van de baan is 5 meter, de binnenbocht heeft een radius van 422 mm (R2) en de buitenbocht 484 mm (R3).
Mijn langste trein zal een 8 delige ICE worden.Op beide opstelsporen en op het langste spoor in het schaduwstation past dit stel.
(uitgerekend door een IRM, een koploper en een plan V achter elkaar te zetten, zijn ook 8 bakken)
Dat van die wissels begrijp ik nu dat ze niet tot een blok behoren. Alleen hoe worden die stukken dan van spanning voorzien?
Klaas Zondervan had het me ook al uitgelegd maar nu je het getekend ziet wordt het me allemaal wat duidelijker.
Ik zie dat je linksboven een aantal hele kleine blokken hebt gemaakt.Ik wil zeker niet eigenwijs zijn maar waarom is dat?
Harm
« Laatst bewerkt op: 12 August 2006, 20:16:28 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2006, 21:51:30 »
Hallo Harm

Ten eerste dit schaduwstation is eigenlijk een soort van testbaan voor mij (ipv. de bekende ovale baan  ;) ) , ik wou een aantal banen waar ik de wat langere treinen in kwijt kan, en 2 banen die ik gebruik om alleen lokomotieven te plaatsen
http://members.lycos.nl/biem1/mijnbaan6.JPG , hier aangegeven met de 2 blauwe pijlen, dus dat zijn relatief korte blokken met elk 3 bezetmelders , lees dit eens door > http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=51 , zo is het mij uitgelegd , vooral met betrekking tot binnenkomst-,rem-, en stopmelders.

Dit > http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=53 , ging over meerdere treinen op 1 spoor , en dit > http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=91 ,ging over blokken plaatsen..

Het zijn wel veel link's  :D , maar tis wel duidelijk dacht ik
Groeten uit Hoogeveen

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2006, 22:25:30 »
Nog even hoe ik het met de rails ed. heb gedaan > ik heb eerst de hele baan gelegd met behulp van flex. rails , daarna aan de hand van het "blokkenplan" bepaald waar de bezetmelders komen, de railsstukken geisoleerd door het doorslijpen van 1 railstaaf , dit weer opgevuld met een 2 componenten metaallijm, zo heb ik dus een geisoleerd stuk met een bezetmelder
De rails heb ik verbonden door zo'n verbindingsstukje en daarna nog eens gesoldeerd

Over de wissels , ik berijd het schaduwstation in 1 richting dus alleen de wissels aan de rechterkant zijn electrisch, de wissels bovenin worden wel open gereden door de trein zelf
Over de stroomvoorziening van de wissels > http://members.lycos.nl/biem1/mijnbaan7.JPG , onderin de zwarte lijn , dat is een doorgeslepen railstaaf , verder naar rechts het rode lijntje met de blauwe pijl , daar eindigt het blok maar is de rail niet doorgeslepen.
In principe krijgt elke wisselsstaaf dus gewoon stroom, maar sommige van mijn treinen gingen niet mooi over de wissels heen, vandaar dat ik elke wissels nog eens links en rechts  apart voedt vanuit een ringleiding
« Laatst bewerkt op: 12 August 2006, 22:53:22 door Biem »
Groeten uit Hoogeveen

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #18 Gepost op: 13 August 2006, 13:17:05 »
Hoi Biem
Even kijken of ik alles goed heb.
Ik heb een ringleiding onder mn baan.Van alle blokken sluit ik de rail waar de - op staat op de ringleiding aan, ook de wissels.
De rail waar de + op staat gaat naar de bezetmelder, met uitzondering van de wissel. De + van de wissel gaat rechtstreeks naar de ringleiding.(daar staat dus constant spanning op. Deze is natuurlijk geisoleerd van de rest Op deze manier valt de wissel buiten koploper)
Op het moment dat een trein op een wissel komt is koploper deze even kwijt, maar als de trein de wissel is gepasseerd dan komt de trein weer tevoorschijn.Op mijn baan komen treinen van zowel links als rechts dus ik moet alle wissels electrisch maken.
Ik weet dat ik veel vraag maar dit is allemaal nieuw en ik wil het graag goed aansluiten

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #19 Gepost op: 13 August 2006, 14:17:12 »
Even een vraag, wat voor een wissel decoder gebruik je, idem voor je bezetmelder.
Groeten uit Hoogeveen

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #20 Gepost op: 13 August 2006, 18:23:31 »
Hoi Biem
Ik heb nog geen wisseldecoder en bezetmelder. Maar ik ga de bezetmelder van Huub Maaskant bestellen. Zoals het er nu uitziet heb ik daar twee van nodig. Heb jij een tip welke wisseldecoder ik het beste kan gebruiken?Als aandrijving voor de wissels ga ik de motortjes van Conrad bestellen.Ik wilde de blokken van elkaar isoleren door plastic raillasjes te gebruiken maar is het doorslijpen van de rail beter?
Mijn vraag over die wissels en hoe die aan te sluiten. klopt dat (dan begin ik het eindelijk te snappen  :)  )
Morgen komt koploper op mn computer, eerst in de huiskamer, later komt een computer op mn treinenkamer.
Weer veel vragen  ;D
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #21 Gepost op: 13 August 2006, 18:57:30 »
Harm
Die plastic raillassen voldoen ook hoor, ik heb ze alleen doorgeslepen omdat ik met flex rail werk, en andrs precies om de 90 cm een geisoleerde raillas heb.

Wat betreft de wisseldecoder, ik gebruik viessmann 5211, of deze samenwerken met de motortjes van Conrad , moet even iemand anders beantwoorden, ik heb geen idee of dat gaat.
Als je de baan links en rechts berijdt , moet je alle wissels electrisch maken.
Wat betreft wissels en de plaats van de trein, als jij zorgt dat je je blokken goed voor mekaar hebt (dus de juiste bezetmelders in de juiste blokken) , en je leest de handleiding van koploper goed door, dan komt dat wel goed

Ga je die printen zelf in mekaar solderen ?

Oh, ja , de wissels , daar gebruik ik een aparte trafo voor
Groeten uit Hoogeveen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #22 Gepost op: 13 August 2006, 19:06:53 »
Naar ik meen moet je nog een elektrisch schakelingetje solderen.

Deze moeten tussen de wissel en de 5211 aangesloten worden maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Link waar het schakelingetje op staat.
schakelingetje

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #23 Gepost op: 13 August 2006, 19:09:04 »
Ik heb de conrad wisselmotoren met een LDT decoder, werkt goed.
Deze heb je ook in bouwpakketten zodat je ook nog wat goedkoper uit bent.

conrad nummer: 210482-8B Bouwpakket (240005-8B voor kant en klaar)

De bezetmelders van Huib Maaskant zijn goed te doen
mvg Laurens

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #24 Gepost op: 13 August 2006, 19:52:35 »
Ik heb de conrad wisselmotoren met een LDT decoder, werkt goed.
Deze heb je ook in bouwpakketten zodat je ook nog wat goedkoper uit bent.

conrad nummer: 210482-8B Bouwpakket (240005-8B voor kant en klaar)

De bezetmelders van Huib Maaskant zijn goed te doen
mvg Laurens
Die nr's verwijzen toch naar wisseldecoders ?, bij MTE kost een viessmann 5211 27,74 euro
Groeten uit Hoogeveen

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #25 Gepost op: 13 August 2006, 20:11:22 »
Maar is dat ook een dcc? En die van Viessmann is een magneetartikel decoder, en geen wisselmotordecoder, dus niet voor wissels die bediend worden door een motor (Maar dat weet ik dus niet zeker.)
Kan je de conrad motor ook op een magneetartikeldecoder aansluiten?

mvg Laurens

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #26 Gepost op: 13 August 2006, 20:17:12 »
Laurens,

de viesmanns magneetartikeldecoder zijn prima te gebruiken voor conrad wisselstellers ism een klein printje elektronica.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Stevy

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2006, 17:36:22 »
Even een vraagje tussen door ! :-|
Een blok heb je toch enkel nodig waar treinen komen die automatisch gestuurd worden hé?

Bvb in een loods is het plaatsen van een blok niet nodig, desnoods als je daar een stop loco naartoe wil laten rijden? Misschien enkel dan een bezetmelder plaatsen zodat je op de pc kan zien dat daar een trein staat ?


Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2006, 18:55:03 »
Een blok is ook nodig voor een opstelspoor e.d.
Ook het spoor van een locloods moet een blok zijn, met een bezetmelder weet het besturingsprogramma dat daar een loc staat elk welke dat is.

Met vriendelijke groet,
Hub

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #29 Gepost op: 19 August 2006, 20:02:40 »
Na overleg met Chris van Diesen heb ik gekozen voor Littfinski decoders.
Hij gebruikt ze ook en zonder problemen. Je kunt ze rechtstreeks op de wisselaandrijvingen van Conrad aansluiten en je hebt verder geen extra electronica nodig.
Over de prijzen weet ik nog niets. Ik heb dinsdag een e-mail naar de vertegenwoordiger gestuurd maar heb nog niets gehoord.
Voor de bezetmelders neem ik de decoders van Huub Maaskant.

Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !