Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door B2
Vandaag om 00:09:25
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Bloksysteem, hoe en waar  (gelezen 15262 keer)

Flip

  • Gast
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #30 Gepost op: 19 August 2006, 20:32:33 »
Harm,

het hele wissel hoort bij het ene of het andere blok. Dus als het wissel rechtuit staat hoort het helemaal bij een blok, als het afbuigend staat hoort het bij een ander blok.
Dit is de manier van werken in het grootbedrijf.
Als je in model werkt kan het anders zijn. In Koploper b.v. worden de wissels niet opgenomen in een blok, en ze hebben ook geen bezetmelding. Dat komt omdat Koploper iets anders werkt dan het grootbedrijf. Het programma weet uit welk blok een trein vertrekt, en aan de hand van de wisselstanden weet het ook waar de trein zich weer zal melden. Op de wisselstraat is de trein dan even "uit beeld".
In model kan dat, in het grootbedrijf is dat ontoelaatbaar omdat het dan net lijkt of de trein niet meer bestaat.


 In een automatisch bedrijf (PC) moeten wissels ook beveiligd worden.
 Een wissel moet opgenomen worden in een bezetmelding en mag indien bezet niet omgeschakeld kunnen worden.

 Gr
Flip

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #31 Gepost op: 31 August 2006, 20:34:35 »
http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/opsolderbeneluxspoor.jpg
Inmiddels heb ik met behulp van Biem de baan in blokken verdeeld
De doorgaande sporen aan de bovenzijde zijn 3,5 en 2,7 meter lang.
Is het verstandig om deze banen in 2 blokken te verdelen? Ze worden dan dus 1.7 en1,3 meter lang. Op dit moment heb ik nog 2 en 3 delige treinen maar er komt ook een 8 delige ICE en een Thalis te rijden op den duur.Die zijn dus langer dan elk van die blokken. De bochten zijn trouwens ook korter dan die treinstellen. Daardoor rijden die lange treinen dus in twee blokken tegelijk. Is dat schadelijk voor de treinenloop. Ik bedoel dat Koploper denkt dat het blok leeg is, en er dus een andere trein achterop kan botsen.
Mischien zijn de blokken nog anders te verdelen?
Harm
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 21:55:34 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #32 Gepost op: 31 August 2006, 21:14:47 »
Harm
Ik zet even de alleen de link naar het plaatje hier neer,  het opent wat groter dan > http://img.photobucket.com/albums/v722/NSCargo/BaanplanOpsolder.jpg

Geert
Groeten uit Hoogeveen

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 21:55:53 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #34 Gepost op: 31 August 2006, 21:42:28 »
« Laatst bewerkt op: 31 August 2006, 21:57:58 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #35 Gepost op: 31 August 2006, 21:44:05 »
Hallo Harm,

Je kunt in Koploper een baangedeelte in twee blokken verdelen en er vervolgens een blokgroep van maken. Het eerste blok waar de trein inrijdt is 2,7m en de tweede 3,5m lang. Een trein rijdt dan naar het laatste blok. Is hij langer dan 3,5m wordt het voorgaande blok bezet gehouden. Is hij korter dan kan hierachter een trein die korter is dan 2,7m binnen komen. In de handleiding van koploper kun je op pagina 271 en verder meer hierover lezen (Blokkeuze op basis van optimale lengte).

Met vriendelijke groet,
Hub


nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #36 Gepost op: 01 September 2006, 12:19:09 »
Hallo Hub
Bedankt voor je uitleg. Ik ben nog niet zover dat ik de handleiding van Koploper aan het leren ben. Ik ben nu bezig met het doorworstelen van de handleiding Koploper voor beginners. Maar ik ben al wel bezig met het (opnieuw) bouwen van mijn baan. Dan moet ik ook weten hoe groot de blokken mogen worden (of hoe klein) zodat ik weet waar de rail-isolatielassen moeten komen. Zo kan ik het aantal blokken uitrekenen en daaraan het aantal bezetmelders koppelen. Als ik dat weet dan weet ik ook hoeveel printplaten (die van Huub Maaskant) ik moet bestellen. Je ziet dat voordat ik daadwerkelijk met Koploper aan de slag kan ik eerst mijn baan goed in orde moet hebben. Overigens , als mijn baan klaar is zal ik eerst alleen het buitenste spoor en 1 inhaalspoor in Koploper tekenen. Zo heb ik dan een ovaal met één inhaalspoor. Pas als dat goed werkt teken ik de rest er in, deel voor deel.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #37 Gepost op: 09 September 2006, 18:37:03 »
Ik heb toch nog even een vraag over het maken van een bloksysteem.
Als ik het handboek Koploper voor beginners doorlees, dan staat er dat je bij een bloksysteem GEEN ( zo staat het ook in het handboek) electrische onderbrekingen hebt, terwijl als ik de site van Huib Maaskant bekijk, hij wel degelijk een electrische onderbreking tussen twee blokken heeft. De "bruine "rails loopt wel door zonder onderbreking terwijl de rode rails wel een onderbreking heeft. De uitleg van Huib Maaskant lijkt mij het meest aannemelijk, maar wat wordt er dan bedoeld in het handboek Koploper voor beginners?
Harm
« Laatst bewerkt op: 09 September 2006, 19:10:12 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #38 Gepost op: 09 September 2006, 18:56:30 »
Ik denk dat met elektrische onderbrekingen bedoelt wordt:
Stukken spoor die stroomloos zijn.

Stroomloze stukken had je nodig bij analoog om je treinen stil te zetten.
Bij digitaal blijft het signaal op de rails staan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #39 Gepost op: 09 September 2006, 19:02:06 »
Bij reedcontacten hoef je geen onderbrekingen aan te brengen. Zodra een loc het reedcontact passeert wordt dit via een terugmelddecoder aan Koploper doorgegeven.
Bij stroomdetectie moet je de baan opdelen in (stroom)secties. Komt een loc (stroomverbuiker) op een sectie wordt dit via een stroomdetector en terugmelddecoder aan Koploper doorgegeven.

Met vriendelijke groet,
Hub

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #40 Gepost op: 09 September 2006, 19:04:42 »
Verhaal van Hub klinkt dan weer beter dan dat van mij :D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #41 Gepost op: 09 September 2006, 19:20:06 »
Stroomloze stukken had je nodig bij analoog om je treinen stil te zetten.
Bij digitaal blijft het signaal op de rails staan.
Klopt, de snelheid wordt nu door het programma geregeld.

Hub

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #42 Gepost op: 09 September 2006, 19:27:57 »
Hub bedankt, Ik moet dus de baan opdelen, want ik rijd digitaal.
Komt dan een tweede vraag om de hoek kijken. Ik heb dus de baan in blokken (secties) verdeeld. In Koploper voor beginners staat dat je per blok twee bezetmelders moet monteren. Is daar en bepaalde afstand voor, gerekend vanaf de stroomonderbreking?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #43 Gepost op: 09 September 2006, 19:29:36 »
Harm,
al een testovaal gebouwd? Hierin kan je naar hartelust overzichtelijk experimenteren.

Mijn ervaring leert dat een cm of 40 (2 rail lengtes) lang genoeg is voor een stopsectie.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Bloksysteem, hoe en waar
« Reactie #44 Gepost op: 09 September 2006, 19:39:47 »
Harm,

Zoals Sander al aangaf ongeveer 40cm voor een stopsectie, bij een richting verkeer. Bij twee richtingverkeer kun je beide secties even lang maken. Is het blok daarentegen veel langer geef ik de voorkeur een het opdelen in drie secties. Begin en eind weer ongeveer 40 cm.

Met vriendelijke groet,
Hub