Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: NS least Vectrons  (gelezen 6282 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
NS least Vectrons
« Gepost op: 02 mei 2018, 15:45:43 »
De NS wil Vectrons gaan inzetten voor de IC-Berlijn:

Citaat
NS wil nieuwe, snelle locomotieven inzetten voor de Intercity naar Berlijn. Deze moeten – in tegenstelling tot de huidige – over het hele traject kunnen rijden en hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur. De tijdrovende locomotiefwissel bij de grens kan dan geschrapt worden. De nieuwe locomotief is belangrijk om de ambitie voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Berlijn te realiseren, een gekoesterde wens van NS. Toch zal de reiziger hier in eerste instantie weinig van merken: Hiervoor moeten we nog veel hobbels nemen, waar Duitse en Nederlandse overheden en spoorbedrijven samen de schouders onder moeten zetten. Dat zal tijd kosten.

De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. Over de daadwerkelijke inzet van de nieuwe locomotieven gaat NS met DB in gesprek over de commerciële, operationele en technische randvoorwaarden. Als de aanbesteding met succes is afgerond, kunnen de locomotieven eind 2019/ begin 2020 het spoor op. Hoewel de reiziger er in eerste instantie weinig van merkt, is deze eerste stap voor het versnellen van deze lijn van groot belang.

Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Hoewel de reiziger er in eerste instantie weinig van merkt, is het belang van deze eerste stap is niet te onderschatten. Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem. Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is. Wij bijten ons er in vast om samen met onze partners stap voor stap een snelle trein verbinding naar de Duitse hoofdstad te krijgen, als duurzaam comfortabel alternatief voor het vliegtuig.”

Siemens Vectron

NS 12 heeft nieuwe energiezuinige Siemens locomotieven op het oog, van het type Vectron. Deze hebben een topsnelheid van 200 km/ uur en rijden nu al in Duitsland en Tsjechië. Ze moeten de huidige 1700 Locs uit de jaren ‘90 vervangen. De locomotieven trekken nu nog Duitse rijtuigen van het type EuroCity. DB is van plan om deze rijtuigen op termijn ook te vervangen.

Van Boxtel: “We hebben een snelle trein naar Parijs, naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt. Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”

Wat moet hiervoor gebeuren? Er zijn vier zaken waar we nu al naar kunnen kijken om de reistijd van 6.22 uur te kunnen verkorten: het schrappen van de locomotiefwissel bij de grens, het terugbrengen van het aantal stops (nu 15), het optimaal gebruiken van het snelle spoor tussen Hannover en Berlijn en tot slot: meer prioriteit in bij het ontwerp van de dienstregeling: Hierbij krijgen landelijke en regionale treinen vaak voorrang, gedreven door wensen en ambities van landsdelen en steden. Begrijpelijk, maar dat zorgt ervoor dat de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.

Van: https://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-locomotieven-eerste-stap-voor-snellere-ic-naar-berlijn/
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2018, 15:49:27 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: NS least Vectrons
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2018, 16:34:32 »
Hier alvast een plaatje  ;D

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: NS least Vectrons
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2018, 16:46:08 »
Was er niet het plan om de getrokken trein te vervangen voor ICx treinstellen?

Of is dat alweer verleden tijd?

Wel geinig als er strake DB witte rijtuigen met een NS geel blauwe locomotief over het hele traject rijdt.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: NS least Vectrons
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2018, 16:57:34 »
Was er niet het plan om de getrokken trein te vervangen voor ICx treinstellen? Of is dat alweer verleden tijd?

Daar was ooit sprake van, alleen is bij de definitieve bestelling voor de ICx de meerstroomvariant geschrapt.
https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_4 - zie stukje "Bestelländerung"

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: NS least Vectrons
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2018, 17:39:34 »
Hier alvast een plaatje  ;D
zou me niks verbazen als die wit word met een rood streepje  ;)
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2018, 19:03:00 door Remco vM »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: NS least Vectrons
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2018, 19:19:37 »
In elk geval weer een model/kleurvariant om voor te gaan sparen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: NS least Vectrons
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2018, 19:44:26 »
Daar was ooit sprake van, alleen is bij de definitieve bestelling voor de ICx de meerstroomvariant geschrapt.
https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_4 - zie stukje "Bestelländerung"

mooi, getrokken treinen zijn (naar mijn mening) een stuk leuker 8)

Sean

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: NS least Vectrons
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2018, 20:02:11 »
Wel gaaf, een Vectrom in NS geel-blauw. Ik hoop dat ze dat gaan doen.
Krijgt NS toch nog Vectrons (hoopte ik eigenlijk al  ;D)
Maar in Rail Magazine stond dat ze in Nederland niet harder mochten dan 160 km/h en geen passagierstreinen mochten trekken. Hoe gaan ze dat regelen?

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: NS least Vectrons
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2018, 20:45:54 »
Bijzonder, dat ze nu eens geen andere kleuren hebben dan dat eeuwige blauw en geel.........

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: NS least Vectrons
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2018, 20:54:37 »
Er is ook nog grijs en geel :P

Mvg,

Robert

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: NS least Vectrons
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2018, 21:25:12 »
Ik vind het een raar verhaal.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: NS least Vectrons
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2018, 21:28:03 »
Maar in Rail Magazine stond dat ze in Nederland niet harder mochten dan 160 km/h en geen passagierstreinen mochten trekken. Hoe gaan ze dat regelen?

Tja de 186 is ook een veredelde goederenloc, dus passagierstreinen zullen geen groot probleem worden qua toelating lijkt mij.
Qua snelheid, vrijwel het hele Nederlandse traject richting Berlijn is maar geschikt voor 140km/h, zolang de infrastructuur niet aangepast gaat worden gaat dat ook niet veranderen. Maar technisch is een Vectron prima in staat 200km/h te halen, en dat is in Duitsland wel mogelijk op de nodige stukken.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: NS least Vectrons
« Reactie #12 Gepost op: 03 mei 2018, 06:28:49 »
Ik vind het een raar verhaal.
Sterke onderbouwde reactie  ::) :D
Want?
Gr.
Eric

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: NS least Vectrons
« Reactie #13 Gepost op: 03 mei 2018, 07:12:36 »
Bijzonder, dat ze nu eens geen andere kleuren hebben dan dat eeuwige blauw en geel.........
Rode, witte en grijs/groene TRAXX rijden ook rond.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
Re: NS least Vectrons
« Reactie #14 Gepost op: 03 mei 2018, 07:51:21 »
Doe maar Berljns blauw.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.