Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Ben
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 09:13:33
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Gerrit F
Vandaag om 09:07:11
Malmö en de Öresundbrug. door haes
Vandaag om 08:47:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:39:47
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door becasse
Vandaag om 08:30:49
Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door puntenglijder
Vandaag om 08:26:40
Modeltoque MLF-20 kit vervangingsmotor nog verkrijgbaar? door erik2
Vandaag om 08:18:57
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 07:46:05
Artitec 2020 door Hlv53
Vandaag om 07:07:44
Artitec Ovaalramer ledstrip te fel door Gerke
Vandaag om 04:11:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
Vandaag om 03:46:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maunsell
Vandaag om 01:57:35
BNLS kalender 2020 door Martin Welberg
Vandaag om 01:10:32
Taps toelopende buis? door Duikeend
Vandaag om 01:09:39
Een onbekend treintje door NS1220
Vandaag om 00:20:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jelmer
18 januari 2020, 23:19:58
Trawos plan U superen door Wil uut Drenthe
18 januari 2020, 22:57:25
Brawa 2020 door Pauldg
18 januari 2020, 22:56:58
Projekt 083-338 door 44
18 januari 2020, 22:30:28
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door Bart Donker
18 januari 2020, 22:25:33
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door nighttrain1
18 januari 2020, 22:07:38
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
18 januari 2020, 21:59:30
Loksound micro v4.0 sound slot verwijderen door Mar-Cas
18 januari 2020, 21:59:07
3D scannen op On traXS! 2020 door ATB
18 januari 2020, 21:37:28
Witte decals, waar laten printen? door wimla
18 januari 2020, 20:41:18
Minitrix 2020 door HansQ
18 januari 2020, 20:30:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 januari 2020, 20:25:01
TTAS, een ontspannen oefening in 0 door NS8714
18 januari 2020, 20:18:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 januari 2020, 20:12:45
  

Auteur Topic: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer  (gelezen 1228 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Gepost op: 27 april 2018, 15:36:20 »
“Beneluxspoor voor advies hulp en informatie”

Bahnhof Baumeister Ralf moet dit wel 5 keer lezen. Vooral omdat hij de betekenis van het opschrift niet snapt. Gelukkig is daar de vertaalmachine met de grote G en begint het geheel langzaam te dagen...



Er komt dus een extra wagen deze kant op, om te assisteren met de bouw. Dat zou fijn zijn want voorlopig kan Ralf wel veel visioenen hebben hoe het stationsgebied er moet komen te zien, voordat het zo ver is moet er nog heel veel gebeuren. En dan is een beetje ondersteuning wel van harte welkom.
Eerst maar eens zorgen dat de rondreizende wagen in het kleine station in aanbouw een plek kan krijgen, maar daar is gelukkig nog wat tijd voor, want de wagen moet eerst nog de reis afleggen van Nederland naar de regio Oberbayern waar Ralfs station Pfarrerhofen is gelegen.

Het grootste gedeelte van de overbrengingsrit kan toevallig gecombineerd worden met een rit van de BR 189 met City Night Line opschriften. De wagon is toch al niet onbekend voor deze locomotief, en de locomotief ging toch even terug naar de Siemens thuisbasis in Munchen en moet nog iets ophalen.



Zo gaat de korte combi onderweg op weg naar zuid Duitsland. De route is klassiek; Arnhem, Oberhausen, Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg, Augsburg en dan Munchen. Erg toevallig komen kort na het passeren van de grens met Beieren ook direct de reclame locomotief van Bahnland Bayern tegen. Deze sleept een korte combinatie met “PUMA” rijtuigen.



Verderop in deze (tijd)reis komen we andere trein tegen in het regionaalverkeer, dit keer dubbeldekkers in de mint-groene kleurstelling met een BR 143. Ja dat kon nog begin jaren 2000 waarin het nog eens duidelijk wordt dat 2018 nog heel ver weg lijkt voor Ralf en zijn Bahnhof...



Munchen is bereikt en het is tijd om afscheid te nemen van de BR189. Nieuwe tractie voor het laatste stuk is een BR 232 ook wel Ludmilla geheten die ook wat bouwmachines meeneemt.




Via Starnberg en Tutzing wordt Weilheim in Oberbayern bereikt. Hier start het traject via Pfarrerwinkel naar Oberstdorf en verder richting Bodensee.
De BR 232 bromt er lustig op los in het heuvelachtige land op weg naar de bergen.

Daar is Pfarrerwinkel bereikt. Eindstation voor de dagelijkse pendelaars naar Munchen, begin station van de verdere lijn langs de alpen (de zogenoemde Gebirgsgurtel bahn) en daarmee ook tussenstation en spitzkehre voor de enkele doorgaande trein.
Behoedzaam komt de BR232 tot stilstand op spoor 2.




Overleg vindt plaats met Ralf, kan de beneluxspoor wagen naar de goederenloods? Maar hoe loopt deze dan om?
Nee, nee, nee, nee, Ralf is gehaast, want zo gaat het niet passen locomotief en wagen kunnen niet tegelijk omlopen en dan nog staat de wagen dan aan de verkeerde kant van de loc..

De BR232 moet direct terugsteken en dan op spoor 4 gaan staan. Er komt namelijk nog een bauzug aan, met 2 schuifwandwagens en 2 ballastwagens die pas na omlopen van de locomotief geplaatst kunnen worden. En dan komt ook nog een silberling wendezug uit Munchen en een railbus garnituur vanaf de zijlijn.

De hele combinatie rijdt weer het hele station uit. Zodra het wissel is gepasseerd met de aftakking naar vanaf spoor 2, stopt de combinatie.



Haastig worden de benodige wissels omgezet vanuit het reeds voltooide stellwerk en de combinatie rijdt naar spoor 4. Daar is de BR212 al met de tweede bauzug.



Zowel de kruising als het wissel in spoor 4 worden gezet, om te voorkomen dat de Ludmilla en de V100 in de flank rijdt. Het inrijsein toont langzaamaan met verwacht te stoppen en de V100 rijdt het station binnen op spoor 3. Met de automatische koppeling is er snel afgekoppeld en is er nog tijd om te lopen via spoor 2 terug naar spoor 3. Dit is zweten in het stellwerk, maar als dit niet op tijd gebeurd dan kan de railbus niet binnenlopen op spoor 2 en daarmee ook niet de BR140 op spoor 1.




Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2018, 15:54:47 »
Gelukkig past het allemaal, de V100 is op tijd terug op spoor 3, en de railbus kan binnenlopen.



Dan is het tijd voor de Br140 met silberlingen, en die komt makkelijk binnen op spoor 1.



Nu kan Ralf opgelucht ademhalen, alles is gelukt! Een vol station!




Nu het uitladen van de voertuigen en schuifwandwagens bij de loods plaatsen.





Nu dit is gedaan komt er een heel samenspel tussen de BR 232 en de V 100 om de aanwezige zelflossers en zwaarlastwagens te verdelen op de 2 korte sporen naar de brouwerij toe. De beneluxspoor wagon wordt meegegeven met de V100.









Dit alles met de 2 reizigerstreinen nog aanwezig op het station. Deze vertrekken echter kort achter elkaar, waarna de V100 de schuifwandwagons op spoor 4 plaatst en ook eindelijk de tips en adviezen uitgeladen kunnen worden. Ralf is zeer in zijn nopjes nu.













Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2018, 16:00:11 »
Alle tips en adviezen worden rustig uitgeladen bij de goederenloods. Een model van Noch uit de serie Tannau. Dat past goed bij het zuid-Duitse thema en Ralf is erg tevreden over dit laser cut model.





Nu is het tijd voor de terugrit, daar komt de BR 189 weer in beeld met... nee zijn dat nederlandse rijtuigen? Die zie je hier niet zoveel, alleen die ene keer dat er een trein naar Lech moest in het nabije Oostenrijk.
Nou dat treft wel, de BR 189 kan weer omlopen en de V100 zet de beneluxspoor wagon achter de trein, er wordt aangekoppeld en de combinatie kan vertrekken. Op weg terug naar Nederland op deze Koningsdag!








Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2018, 20:20:48 »
Leuk verslag! Grote baan ook, of vergis ik me?

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2018, 20:34:47 »
Mooi materieel, nog een hoop bouw-werk te verzetten. (y)

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2018, 21:10:08 »
Ja, dat was het verhaal, alle rails is nog los en er moet alles nog gebouwd worden. En daar komen de tips en adviezen hier goed van pas.

Heb letterlijk met 2 draadjes aangesloten gereden.

De grootte is erg beperkt. Er zijn 3 modules in een hoek geplaatst. 240 bij 110 cm zijn de buitenmaten waar de modules 60 cm diep zijn. Daarnaast is er nog een afneembaar stuk van ca 200 cm voor 2 sporen om over te pendelen.

Er komt nog een bouwdraadje van Pfarrerwinkel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5289
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2018, 21:27:37 »
Bonuspunten voor de koninklijke trein!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2018, 21:12:18 »
Dag Jelmer

Leuk om dit te lezen. Je hebt nog een hoop te doen, maar ik ben wel benieuwd.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2018, 21:32:32 »
Zekers, veel te doen, sta nog helemaal aan het begin van deze baan.


Deze reacties stimuleren mij wel om ook echt een bouwverslag te maken, dus houdt dit "theater" in de gaten!

En wat betreft die koninklijke trein, tja ik had 26 april gereserveerd voor mijn laatste avond van foto's en verslag maken. Toen toch maar even snel dat rijtuig uit de verzameling geplukt. De volgende ontvanger is Sobat Kras, wie weet zet hij er ook nog een koninklijke bij...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2018, 22:16:48 »
Dag Jelmer

Leuk om dit te lezen. Je hebt nog een hoop te doen, maar ik ben wel benieuwd.

Groet Meino

Het heeft even geduurd, maar de eerste verslagen staan online:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3221867102#msg3221867102

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel