Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 00:53:19
Fleischmann bruine lijm zooi verwijderen door Te 2/2
Vandaag om 00:43:44
Projekt 083-338 door Gert van Opbroek
Vandaag om 00:32:07
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door Martijn_vK
24 augustus 2019, 23:52:11
Alternatief voor Noch bloemenstrooisel? door Hendrik Jan
24 augustus 2019, 23:47:26
Modelspoorbeurs Houten 24 aug. 2019. Voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 23:43:33
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
24 augustus 2019, 23:13:33
VERPLAATST: Zoekfunctie doet te moeilijk door Bert van Gelder
24 augustus 2019, 22:53:06
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door Syb030
24 augustus 2019, 22:51:36
Locadres wijzigen door KNed
24 augustus 2019, 22:34:29
Zwederbaan door nighttrain1
24 augustus 2019, 22:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Overet
24 augustus 2019, 22:05:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 augustus 2019, 21:59:18
Puntstuk polarisatie met DR4018 door Klaas Zondervan
24 augustus 2019, 21:45:08
Bob Telford's Ashover Railcar voor H0e/009 door Noordernet
24 augustus 2019, 21:42:29
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Modellbahnwagen
24 augustus 2019, 21:41:45
Een goederenwagen in LGB door Noordernet
24 augustus 2019, 21:39:51
Loksound v5 in Genesis DDA40X met 2 motoren. door 008200
24 augustus 2019, 21:27:31
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door Noordernet
24 augustus 2019, 21:20:40
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 augustus 2019, 21:12:43
Iets kleins in 00 door GD
24 augustus 2019, 21:11:09
Op- en afrit zelf maken van Tempex, hulp gevraagd. door Remunj
24 augustus 2019, 21:07:56
Geluid sounddecoder naar versterker door PeterC
24 augustus 2019, 21:02:47
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
24 augustus 2019, 20:30:36
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
24 augustus 2019, 20:24:30
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door ETH023
24 augustus 2019, 20:22:17
Raadplaatje door GerardvV
24 augustus 2019, 19:39:11
Diorama in een aquarium door Jeronimos
24 augustus 2019, 19:01:25
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door edwin1974
24 augustus 2019, 18:41:32
Pret met Arduino door Ad Cleijsen
24 augustus 2019, 17:51:15
  

Auteur Topic: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer  (gelezen 1075 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Gepost op: 27 april 2018, 15:36:20 »
“Beneluxspoor voor advies hulp en informatie”

Bahnhof Baumeister Ralf moet dit wel 5 keer lezen. Vooral omdat hij de betekenis van het opschrift niet snapt. Gelukkig is daar de vertaalmachine met de grote G en begint het geheel langzaam te dagen...



Er komt dus een extra wagen deze kant op, om te assisteren met de bouw. Dat zou fijn zijn want voorlopig kan Ralf wel veel visioenen hebben hoe het stationsgebied er moet komen te zien, voordat het zo ver is moet er nog heel veel gebeuren. En dan is een beetje ondersteuning wel van harte welkom.
Eerst maar eens zorgen dat de rondreizende wagen in het kleine station in aanbouw een plek kan krijgen, maar daar is gelukkig nog wat tijd voor, want de wagen moet eerst nog de reis afleggen van Nederland naar de regio Oberbayern waar Ralfs station Pfarrerhofen is gelegen.

Het grootste gedeelte van de overbrengingsrit kan toevallig gecombineerd worden met een rit van de BR 189 met City Night Line opschriften. De wagon is toch al niet onbekend voor deze locomotief, en de locomotief ging toch even terug naar de Siemens thuisbasis in Munchen en moet nog iets ophalen.



Zo gaat de korte combi onderweg op weg naar zuid Duitsland. De route is klassiek; Arnhem, Oberhausen, Keulen, Frankfurt, Wurzburg, Nurnberg, Augsburg en dan Munchen. Erg toevallig komen kort na het passeren van de grens met Beieren ook direct de reclame locomotief van Bahnland Bayern tegen. Deze sleept een korte combinatie met “PUMA” rijtuigen.



Verderop in deze (tijd)reis komen we andere trein tegen in het regionaalverkeer, dit keer dubbeldekkers in de mint-groene kleurstelling met een BR 143. Ja dat kon nog begin jaren 2000 waarin het nog eens duidelijk wordt dat 2018 nog heel ver weg lijkt voor Ralf en zijn Bahnhof...



Munchen is bereikt en het is tijd om afscheid te nemen van de BR189. Nieuwe tractie voor het laatste stuk is een BR 232 ook wel Ludmilla geheten die ook wat bouwmachines meeneemt.




Via Starnberg en Tutzing wordt Weilheim in Oberbayern bereikt. Hier start het traject via Pfarrerwinkel naar Oberstdorf en verder richting Bodensee.
De BR 232 bromt er lustig op los in het heuvelachtige land op weg naar de bergen.

Daar is Pfarrerwinkel bereikt. Eindstation voor de dagelijkse pendelaars naar Munchen, begin station van de verdere lijn langs de alpen (de zogenoemde Gebirgsgurtel bahn) en daarmee ook tussenstation en spitzkehre voor de enkele doorgaande trein.
Behoedzaam komt de BR232 tot stilstand op spoor 2.




Overleg vindt plaats met Ralf, kan de beneluxspoor wagen naar de goederenloods? Maar hoe loopt deze dan om?
Nee, nee, nee, nee, Ralf is gehaast, want zo gaat het niet passen locomotief en wagen kunnen niet tegelijk omlopen en dan nog staat de wagen dan aan de verkeerde kant van de loc..

De BR232 moet direct terugsteken en dan op spoor 4 gaan staan. Er komt namelijk nog een bauzug aan, met 2 schuifwandwagens en 2 ballastwagens die pas na omlopen van de locomotief geplaatst kunnen worden. En dan komt ook nog een silberling wendezug uit Munchen en een railbus garnituur vanaf de zijlijn.

De hele combinatie rijdt weer het hele station uit. Zodra het wissel is gepasseerd met de aftakking naar vanaf spoor 2, stopt de combinatie.



Haastig worden de benodige wissels omgezet vanuit het reeds voltooide stellwerk en de combinatie rijdt naar spoor 4. Daar is de BR212 al met de tweede bauzug.



Zowel de kruising als het wissel in spoor 4 worden gezet, om te voorkomen dat de Ludmilla en de V100 in de flank rijdt. Het inrijsein toont langzaamaan met verwacht te stoppen en de V100 rijdt het station binnen op spoor 3. Met de automatische koppeling is er snel afgekoppeld en is er nog tijd om te lopen via spoor 2 terug naar spoor 3. Dit is zweten in het stellwerk, maar als dit niet op tijd gebeurd dan kan de railbus niet binnenlopen op spoor 2 en daarmee ook niet de BR140 op spoor 1.




Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2018, 15:54:47 »
Gelukkig past het allemaal, de V100 is op tijd terug op spoor 3, en de railbus kan binnenlopen.



Dan is het tijd voor de Br140 met silberlingen, en die komt makkelijk binnen op spoor 1.



Nu kan Ralf opgelucht ademhalen, alles is gelukt! Een vol station!




Nu het uitladen van de voertuigen en schuifwandwagens bij de loods plaatsen.





Nu dit is gedaan komt er een heel samenspel tussen de BR 232 en de V 100 om de aanwezige zelflossers en zwaarlastwagens te verdelen op de 2 korte sporen naar de brouwerij toe. De beneluxspoor wagon wordt meegegeven met de V100.









Dit alles met de 2 reizigerstreinen nog aanwezig op het station. Deze vertrekken echter kort achter elkaar, waarna de V100 de schuifwandwagons op spoor 4 plaatst en ook eindelijk de tips en adviezen uitgeladen kunnen worden. Ralf is zeer in zijn nopjes nu.













Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2018, 16:00:11 »
Alle tips en adviezen worden rustig uitgeladen bij de goederenloods. Een model van Noch uit de serie Tannau. Dat past goed bij het zuid-Duitse thema en Ralf is erg tevreden over dit laser cut model.





Nu is het tijd voor de terugrit, daar komt de BR 189 weer in beeld met... nee zijn dat nederlandse rijtuigen? Die zie je hier niet zoveel, alleen die ene keer dat er een trein naar Lech moest in het nabije Oostenrijk.
Nou dat treft wel, de BR 189 kan weer omlopen en de V100 zet de beneluxspoor wagon achter de trein, er wordt aangekoppeld en de combinatie kan vertrekken. Op weg terug naar Nederland op deze Koningsdag!








Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Bouwt aan [Racc. Oosterhout de Vijf Eiken] in N
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2018, 20:20:48 »
Leuk verslag! Grote baan ook, of vergis ik me?
Bouwt aan modulebaan [Raccordement Oosterhout de Vijf Eiken] in 1:160
Tijdvak 1978 - 2000

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5498
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2018, 20:34:47 »
Mooi materieel, nog een hoop bouw-werk te verzetten. (y)

Gr Koen.
Henk Wijngaard:de trein naar gisteren.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2018, 21:10:08 »
Ja, dat was het verhaal, alle rails is nog los en er moet alles nog gebouwd worden. En daar komen de tips en adviezen hier goed van pas.

Heb letterlijk met 2 draadjes aangesloten gereden.

De grootte is erg beperkt. Er zijn 3 modules in een hoek geplaatst. 240 bij 110 cm zijn de buitenmaten waar de modules 60 cm diep zijn. Daarnaast is er nog een afneembaar stuk van ca 200 cm voor 2 sporen om over te pendelen.

Er komt nog een bouwdraadje van Pfarrerwinkel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5046
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2018, 21:27:37 »
Bonuspunten voor de koninklijke trein!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2018, 21:12:18 »
Dag Jelmer

Leuk om dit te lezen. Je hebt nog een hoop te doen, maar ik ben wel benieuwd.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2018, 21:32:32 »
Zekers, veel te doen, sta nog helemaal aan het begin van deze baan.


Deze reacties stimuleren mij wel om ook echt een bouwverslag te maken, dus houdt dit "theater" in de gaten!

En wat betreft die koninklijke trein, tja ik had 26 april gereserveerd voor mijn laatste avond van foto's en verslag maken. Toen toch maar even snel dat rijtuig uit de verzameling geplukt. De volgende ontvanger is Sobat Kras, wie weet zet hij er ook nog een koninklijke bij...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Het verslag van de "Rondreizende goederenwagon" van Jelmer
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2018, 22:16:48 »
Dag Jelmer

Leuk om dit te lezen. Je hebt nog een hoop te doen, maar ik ben wel benieuwd.

Groet Meino

Het heeft even geduurd, maar de eerste verslagen staan online:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80468.msg3221867102#msg3221867102

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn