Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales  (gelezen 2776 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Gepost op: 28 April 2018, 10:47:31 »
Hallo Allemaal,

in het verleden hadden diverse grotere fabrieken hun eigen ketelhuis. Om deze te kunnen stoken was de aanvoer van bv kolen noodzakelijk.
Ik kan echter geen foto's vinden waar men de kolen liet en hoe zo'n opslag op een fabrieksterrein eruit zag.

Aangezien ik met een idee voor een kleine baantje / diorama speel, ben ik op zoek naar foto's van een dergelijke situatie.

Kan iemand hier helpen hoe zoiets eruit heeft gezien ?

alvast bedankt,
Marc

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2018, 11:05:06 »
Ik denk dat het lossen via een kolenwagen vooral handwerk was. Gewoon met de schop in kruiwagens. Zo gebeurde dat bij onze plaatselijke fabriek met spooraansluiting. Maar ik kan niet voor alle industrieën spreken. Er zullen ook wel automatische losinstallaties geweest zijn. Dat ligt natuurlijk aan de kolenconsumptie.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 11:06:54 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2018, 11:19:21 »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2018, 11:33:58 »
Zo doen ze het in China anno nu. Een constructiewerkplaats onder de rook van Beijing.
Maar ik heb het gevoel dat het zomaar in Europa in de jaren '40/-50 had kunnen zijn...



HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2018, 14:03:59 »
Bij ons in het dorp (en op zoveel andere stations) werden de kolen met de hand (een kolengreep) in jutten kolenzakken gedaan die dan op een platte wagen of open vrachtwagen werden geladen en naar het terrein van de kolenboer gebracht. Voor echt grote klanten had men al een lopende band om de vrachtwagen te laden. Dit alles voor de komst van de  zelflossers.
Bij de klant droeg de kolenman de jutte zakken op zijn rug naar het kolenhok van de woning of het bedrijf. Ook toen de zelflossers er waren werd er voor huiselijk gebruik nog in zakken verladen

Op de kwekerij van mijn vader stonden de kachels (warm water verwarmingsketels) in kelders naast de kassen en was er een stalen luik in de straat met daaronder de kolenbergplaats. De kolensjouwer stortte de zakken over zijn rug in het openstaande gat.

Kolenplaatsen in de open lucht zagen er inderdaad ongeveer uit zoals op de foto's, maar wel vaak met een min of meer wrakkig houten afdak.

Dirk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2018, 14:04:22 »
In mijn woonplaats stond jaaaren geleden een electriciteitscentrale. De kolen lagen gewoon op het terrein:

http://www.50plusser.nl/makeimage.php?src=pictures%2Fsocialnetwork1%2F1125%2F37%2F50_plus-pb122-4129-1003081957-IJsselcentraleHengelokolen.jpg&max=948

Gelost werd via een kolentip:

http://www.industriespoor.nl/Kolentips.htm

Andere losmethode:

http://www.industriespoor.nl/VerplaatsbareWagonkipper.htm

Die site industriespoor.nl lijkt mij voor jouw onderwerp wel een bron van info.

Dit was in Hengelo (O) iets verderop in Eansche aan het zgn Zuiderspoor lag een kolenhandelaar dus ook al weer jaaaaren geleden

Meer hierover op http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page2731.htm
« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 14:07:40 door Jeronimos »
Jeroen

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2018, 18:44:25 »
Misschien is dit een idee voor een klein diorama

http://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html

gr Peter

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2018, 19:14:30 »
Ik kan me ook vaag een foto herinneren van een open 2-assige kolenwagon op rolbokken, die zo door een vrachtwagen over de straat werd vervoerd.

En volgens mij heeft/had Artitec van die laadbakken voor kolen, welke op een spoorwagon of een vrachtwagen konden worden vervoerd.




Edit: zoiets, maar dan met een kolenwagon:  https://flic.kr/p/P5aqoV


Of zoiets, maar dan met een kolen-laadkist:  https://flic.kr/p/UA9FTc


Nog even verder zitten zoeken:

http://www.sauerlandbahnen.de/imgp/2550/2550-500706-Zu1p.jpg
http://www.sauerlandbahnen.de/seiten/zug/culemeyer.htm

http://maerkischer-bote.de/blog/2008/09/20/guben-culemeyer/

https://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/vk/e2v_csr1.html

https://www.ebay.de/itm/282929674848?clk_rvr_id=1513866134410&rmvSB=true



Zie misschien ook:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77827.0



Edit 2: overigens zie ik nu pas dat je eigenlijk meer de opslag zoekt dan de aanvoer ... nou ja, altijd handig, wat extra informatie  ;D



Edit 3: opslag: je kunt op Google zoeken op "kolenloods"    (y)

https://www.google.nl/search?rlz=1C1KMZB_enNL608NL622&biw=1920&bih=949&tbm=isch&sa=1&ei=gcbkWs3HJYvHwQKjsbaYDA&q=kolenloods&oq=kolenloods&gs_l=psy-ab.3...286879.289125.0.289578.10.10.0.0.0.0.54.359.10.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.6.216...0j0i67k1j0i13k1.0.B87YHDpGScU

http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Aanvoer_en_opslag_van_de_steenkolen

http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Kolenloods

http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=SFA03%3ASFA022005259

http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8740#top_display_media

http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8769#top_display_media



« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 21:13:29 door Rondje_HO »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18582
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2018, 20:57:57 »
Marc, bij mijn bedrijf hangt in de kantoorgang een foto van onze fabriek in de tijd dat ons ketelhuis een aansluiting hadden op het GTW smalspoor van Doetinchem. Zal eens vragen of ik daar een foto van mag maken.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2018, 21:03:25 »
Smalspoor dat de fabriek ingaat is een leuk idee. Met ergens een overlaadstation vanaf het grote spoor.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6333
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2018, 21:11:31 »
Er is een stadsgasfabriek geweest met een smalspoorlijn op enige hoogte voor de aanvoer van de cokes. Weet alleen niet meer welke stad...

Hier wat leuke plaatjes:
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/hijskranen

Misschien niet direct geschikt voor jouw fabriek maar er worden wel kolen verladen  :)
« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 21:18:49 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie