Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
Vandaag
om 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
bask185
Vandaag
om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales (gelezen 2486 keer)
MB6400
Offline
Berichten: 745
Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Gepost op:
28 april 2018, 10:47:31 »
Hallo Allemaal,
in het verleden hadden diverse grotere fabrieken hun eigen ketelhuis. Om deze te kunnen stoken was de aanvoer van bv kolen noodzakelijk.
Ik kan echter geen foto's vinden waar men de kolen liet en hoe zo'n opslag op een fabrieksterrein eruit zag.
Aangezien ik met een idee voor een kleine baantje / diorama speel, ben ik op zoek naar foto's van een dergelijke situatie.
Kan iemand hier helpen hoe zoiets eruit heeft gezien ?
alvast bedankt,
Marc
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #1 Gepost op:
28 april 2018, 11:05:06 »
Ik denk dat het lossen via een kolenwagen vooral handwerk was. Gewoon met de schop in kruiwagens. Zo gebeurde dat bij onze plaatselijke fabriek met spooraansluiting. Maar ik kan niet voor alle industrieën spreken. Er zullen ook wel automatische losinstallaties geweest zijn. Dat ligt natuurlijk aan de kolenconsumptie.
«
Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 11:06:54 door zuylen
»
Gelogd
Weerd
Offline
Berichten: 1260
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #2 Gepost op:
28 april 2018, 11:19:21 »
Kijk eens op deze
http://www.seinarm.nl/Goederen/Kolentransport.aspx
link.
Gerard
Gelogd
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
Offline
Berichten: 2842
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #3 Gepost op:
28 april 2018, 11:33:58 »
Zo doen ze het in China anno nu. Een constructiewerkplaats onder de rook van Beijing.
Maar ik heb het gevoel dat het zomaar in Europa in de jaren '40/-50 had kunnen zijn...
Gelogd
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
dwem
Offline
Berichten: 813
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #4 Gepost op:
28 april 2018, 14:03:59 »
Bij ons in het dorp (en op zoveel andere stations) werden de kolen met de hand (een kolengreep) in jutten kolenzakken gedaan die dan op een platte wagen of open vrachtwagen werden geladen en naar het terrein van de kolenboer gebracht. Voor echt grote klanten had men al een lopende band om de vrachtwagen te laden. Dit alles voor de komst van de zelflossers.
Bij de klant droeg de kolenman de jutte zakken op zijn rug naar het kolenhok van de woning of het bedrijf. Ook toen de zelflossers er waren werd er voor huiselijk gebruik nog in zakken verladen
Op de kwekerij van mijn vader stonden de kachels (warm water verwarmingsketels) in kelders naast de kassen en was er een stalen luik in de straat met daaronder de kolenbergplaats. De kolensjouwer stortte de zakken over zijn rug in het openstaande gat.
Kolenplaatsen in de open lucht zagen er inderdaad ongeveer uit zoals op de foto's, maar wel vaak met een min of meer wrakkig houten afdak.
Dirk
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8427
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #5 Gepost op:
28 april 2018, 14:04:22 »
In mijn woonplaats stond jaaaren geleden een electriciteitscentrale. De kolen lagen gewoon op het terrein:
http://www.50plusser.nl/makeimage.php?src=pictures%2Fsocialnetwork1%2F1125%2F37%2F50_plus-pb122-4129-1003081957-IJsselcentraleHengelokolen.jpg&max=948
Gelost werd via een kolentip:
http://www.industriespoor.nl/Kolentips.htm
Andere losmethode:
http://www.industriespoor.nl/VerplaatsbareWagonkipper.htm
Die site industriespoor.nl lijkt mij voor jouw onderwerp wel een bron van info.
Dit was in Hengelo (O) iets verderop in Eansche aan het zgn Zuiderspoor lag een kolenhandelaar dus ook al weer jaaaaren geleden
Meer hierover op
http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page2731.htm
«
Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 14:07:40 door Jeronimos
»
Gelogd
Jeroen
lok1614
Offline
Berichten: 180
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #6 Gepost op:
28 april 2018, 18:44:25 »
Misschien is dit een idee voor een klein diorama
http://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html
gr Peter
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8137
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #7 Gepost op:
28 april 2018, 19:14:30 »
Ik kan me ook vaag een foto herinneren van een open 2-assige kolenwagon op rolbokken, die zo door een vrachtwagen over de straat werd vervoerd.
En volgens mij heeft/had Artitec van die laadbakken voor kolen, welke op een spoorwagon of een vrachtwagen konden worden vervoerd.
Edit: zoiets, maar dan met een kolenwagon:
https://flic.kr/p/P5aqoV
Of zoiets, maar dan met een kolen-laadkist:
https://flic.kr/p/UA9FTc
Nog even verder zitten zoeken:
http://www.sauerlandbahnen.de/imgp/2550/2550-500706-Zu1p.jpg
http://www.sauerlandbahnen.de/seiten/zug/culemeyer.htm
http://maerkischer-bote.de/blog/2008/09/20/guben-culemeyer/
https://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/vk/e2v_csr1.html
https://www.ebay.de/itm/282929674848?clk_rvr_id=1513866134410&rmvSB=true
Zie misschien ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77827.0
Edit 2: overigens zie ik nu pas dat je eigenlijk meer de opslag zoekt dan de aanvoer ... nou ja, altijd handig, wat extra informatie
Edit 3: opslag: je kunt op Google zoeken op "kolenloods"
https://www.google.nl/search?rlz=1C1KMZB_enNL608NL622&biw=1920&bih=949&tbm=isch&sa=1&ei=gcbkWs3HJYvHwQKjsbaYDA&q=kolenloods&oq=kolenloods&gs_l=psy-ab.3...286879.289125.0.289578.10.10.0.0.0.0.54.359.10.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.6.216...0j0i67k1j0i13k1.0.B87YHDpGScU
http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Aanvoer_en_opslag_van_de_steenkolen
http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Kolenloods
http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=SFA03%3ASFA022005259
http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8740#top_display_media
http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8769#top_display_media
«
Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 21:13:29 door Rondje_HO
»
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15438
Modelrailroading is fun!
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #8 Gepost op:
28 april 2018, 20:57:57 »
Marc, bij mijn bedrijf hangt in de kantoorgang een foto van onze fabriek in de tijd dat ons ketelhuis een aansluiting hadden op het GTW smalspoor van Doetinchem. Zal eens vragen of ik daar een foto van mag maken.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5678
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #9 Gepost op:
28 april 2018, 21:03:25 »
Smalspoor dat de fabriek ingaat is een leuk idee. Met ergens een overlaadstation vanaf het grote spoor.
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
Jack Black (NS1220)
Offline
Berichten: 5678
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #10 Gepost op:
28 april 2018, 21:11:31 »
Er is een stadsgasfabriek geweest met een smalspoorlijn op enige hoogte voor de aanvoer van de cokes. Weet alleen niet meer welke stad...
Hier wat leuke plaatjes:
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/hijskranen
Misschien niet direct geschikt voor jouw fabriek maar er worden wel kolen verladen
«
Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 21:18:49 door NS1220
»
Gelogd
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0
sneek
Offline
Berichten: 3786
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
«
Reactie #11 Gepost op:
28 april 2018, 21:55:19 »
http://www.industriespoor.nl/Kolentrams%20op%20smalspoor.htm
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales