Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 17:27:36
De prachtige reeksen van Bemo door Arjan6511
Vandaag om 17:26:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 17:10:46
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 16:53:17
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:32:55
Show je werkplek door hervé
Vandaag om 16:30:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 16:27:39
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 15:33:49
info gezocht over ETS aandrijfunits door sncf231e
Vandaag om 15:33:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
  

Auteur Topic: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales  (gelezen 2693 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Gepost op: 28 April 2018, 10:47:31 »
Hallo Allemaal,

in het verleden hadden diverse grotere fabrieken hun eigen ketelhuis. Om deze te kunnen stoken was de aanvoer van bv kolen noodzakelijk.
Ik kan echter geen foto's vinden waar men de kolen liet en hoe zo'n opslag op een fabrieksterrein eruit zag.

Aangezien ik met een idee voor een kleine baantje / diorama speel, ben ik op zoek naar foto's van een dergelijke situatie.

Kan iemand hier helpen hoe zoiets eruit heeft gezien ?

alvast bedankt,
Marc

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2018, 11:05:06 »
Ik denk dat het lossen via een kolenwagen vooral handwerk was. Gewoon met de schop in kruiwagens. Zo gebeurde dat bij onze plaatselijke fabriek met spooraansluiting. Maar ik kan niet voor alle industrieën spreken. Er zullen ook wel automatische losinstallaties geweest zijn. Dat ligt natuurlijk aan de kolenconsumptie.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 11:06:54 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2018, 11:19:21 »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2018, 11:33:58 »
Zo doen ze het in China anno nu. Een constructiewerkplaats onder de rook van Beijing.
Maar ik heb het gevoel dat het zomaar in Europa in de jaren '40/-50 had kunnen zijn...



HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2018, 14:03:59 »
Bij ons in het dorp (en op zoveel andere stations) werden de kolen met de hand (een kolengreep) in jutten kolenzakken gedaan die dan op een platte wagen of open vrachtwagen werden geladen en naar het terrein van de kolenboer gebracht. Voor echt grote klanten had men al een lopende band om de vrachtwagen te laden. Dit alles voor de komst van de  zelflossers.
Bij de klant droeg de kolenman de jutte zakken op zijn rug naar het kolenhok van de woning of het bedrijf. Ook toen de zelflossers er waren werd er voor huiselijk gebruik nog in zakken verladen

Op de kwekerij van mijn vader stonden de kachels (warm water verwarmingsketels) in kelders naast de kassen en was er een stalen luik in de straat met daaronder de kolenbergplaats. De kolensjouwer stortte de zakken over zijn rug in het openstaande gat.

Kolenplaatsen in de open lucht zagen er inderdaad ongeveer uit zoals op de foto's, maar wel vaak met een min of meer wrakkig houten afdak.

Dirk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #5 Gepost op: 28 April 2018, 14:04:22 »
In mijn woonplaats stond jaaaren geleden een electriciteitscentrale. De kolen lagen gewoon op het terrein:

http://www.50plusser.nl/makeimage.php?src=pictures%2Fsocialnetwork1%2F1125%2F37%2F50_plus-pb122-4129-1003081957-IJsselcentraleHengelokolen.jpg&max=948

Gelost werd via een kolentip:

http://www.industriespoor.nl/Kolentips.htm

Andere losmethode:

http://www.industriespoor.nl/VerplaatsbareWagonkipper.htm

Die site industriespoor.nl lijkt mij voor jouw onderwerp wel een bron van info.

Dit was in Hengelo (O) iets verderop in Eansche aan het zgn Zuiderspoor lag een kolenhandelaar dus ook al weer jaaaaren geleden

Meer hierover op http://www.zuiderspoor.nl/index_bestanden/Page2731.htm
« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 14:07:40 door Jeronimos »
Jeroen

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2018, 18:44:25 »
Misschien is dit een idee voor een klein diorama

http://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html

gr Peter

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2018, 19:14:30 »
Ik kan me ook vaag een foto herinneren van een open 2-assige kolenwagon op rolbokken, die zo door een vrachtwagen over de straat werd vervoerd.

En volgens mij heeft/had Artitec van die laadbakken voor kolen, welke op een spoorwagon of een vrachtwagen konden worden vervoerd.




Edit: zoiets, maar dan met een kolenwagon:  https://flic.kr/p/P5aqoV


Of zoiets, maar dan met een kolen-laadkist:  https://flic.kr/p/UA9FTc


Nog even verder zitten zoeken:

http://www.sauerlandbahnen.de/imgp/2550/2550-500706-Zu1p.jpg
http://www.sauerlandbahnen.de/seiten/zug/culemeyer.htm

http://maerkischer-bote.de/blog/2008/09/20/guben-culemeyer/

https://web.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/vk/e2v_csr1.html

https://www.ebay.de/itm/282929674848?clk_rvr_id=1513866134410&rmvSB=true



Zie misschien ook:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77827.0



Edit 2: overigens zie ik nu pas dat je eigenlijk meer de opslag zoekt dan de aanvoer ... nou ja, altijd handig, wat extra informatie  ;D



Edit 3: opslag: je kunt op Google zoeken op "kolenloods"    (y)

https://www.google.nl/search?rlz=1C1KMZB_enNL608NL622&biw=1920&bih=949&tbm=isch&sa=1&ei=gcbkWs3HJYvHwQKjsbaYDA&q=kolenloods&oq=kolenloods&gs_l=psy-ab.3...286879.289125.0.289578.10.10.0.0.0.0.54.359.10.10.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.6.216...0j0i67k1j0i13k1.0.B87YHDpGScU

http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Aanvoer_en_opslag_van_de_steenkolen

http://wiki.woudagemaal.nl/w/index.php/Kolenloods

http://www.geheugenvannederland.nl/nl/geheugen/view?coll=ngvn&identifier=SFA03%3ASFA022005259

http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8740#top_display_media

http://53575db9.cm-6-8b.dynamic.ziggo.nl/hkarchief/displayimage.php?album=1&pid=8769#top_display_media



« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 21:13:29 door Rondje_HO »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18150
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2018, 20:57:57 »
Marc, bij mijn bedrijf hangt in de kantoorgang een foto van onze fabriek in de tijd dat ons ketelhuis een aansluiting hadden op het GTW smalspoor van Doetinchem. Zal eens vragen of ik daar een foto van mag maken.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6239
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2018, 21:03:25 »
Smalspoor dat de fabriek ingaat is een leuk idee. Met ergens een overlaadstation vanaf het grote spoor.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6239
Re: Kolen aanvoer voor "locale" fabriekscentrales
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2018, 21:11:31 »
Er is een stadsgasfabriek geweest met een smalspoorlijn op enige hoogte voor de aanvoer van de cokes. Weet alleen niet meer welke stad...

Hier wat leuke plaatjes:
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/hijskranen

Misschien niet direct geschikt voor jouw fabriek maar er worden wel kolen verladen  :)
« Laatst bewerkt op: 28 April 2018, 21:18:49 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3870
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie