Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronald Halma
Vandaag om 15:20:34
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: Philotrain 3737 aandrijving  (gelezen 2117 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Philotrain 3737 aandrijving
« Gepost op: 21 april 2018, 17:05:37 »
Dag
ik kreeg van een bevriende collega-treinliefhebber een Philotrain 3737 ter reparatie. :D
Mooie loc, daar niet van, maar hij "beweegt niet".
De motor draait niet als je spanning zet op de wielen en dus zou ik de loc graag openen om een en ander te inspecteren/repareren.
Maar hoe kom ik bij de motor en de stroomafnemers. heeft iemand een bouwtekening of bouwhandleiding? ::)
François Booij Nijmegen

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2018, 17:12:55 »
Ik heb geen handleiding o.i.d. maar ik weet wel dat toen ik mijn 3737 kreeg zo'n 35 jaar geleden hij het bij de eerste proefrit ook niet deed. :-[
Bleek dat je lok en tender moet koppelen want samen zorgen ze voor rijspanning.
De lok kon niet zonder de tender en in dit geval niet i.v.m. water en kolen. ;)

Of dit bij jou de oorzaak is is mij natuurlijk niet bekend.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2018, 17:46:17 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

station goes

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2018, 18:00:59 »
Hoi,

Ik heb zelf de 3700 van philotrain niet maar het gebruik is indedaad dat bij philo de stroomaffname geschied door zowel de lok als de tender waarbijde lok stroom afneemt van de ene en de tender van de andere railstaaf. De motor zit zeer waarschijnlijk in de tender met een kardan naar de lokomotief waar de wielen worden aangedreven. Veel electronica zal er van origine niet tussen gezeten hebben. De temder is door het losdraaien van een aantal schroeven uit elkaar te halen.

Succes

Groet, Rik

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2018, 18:11:53 »
Motor zit in de loc en geen cardan.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2018, 18:55:07 »
Een Philotrain 3700 heeft geen cardan, dat is voor latere modellrn wel toegepast, zoals 1700. De 3700 was de allereerste philotrain stoomloc, op een tramloc na, goed gereden heeft er niet een, dat was toen blijkbaar ook niet belangrijk, het was in hoofdzaak een vitrinemodel.
Als je graag wilt dat hij goed rijd vervang dan de complete aandrijving incluis troomafname, al je andere pogingen zijn in principe zonde van je tijd, dan kun je hem beter verkopen en of ruilen voor een Artitec, al is dat ook geen topper.

Mvg Theo

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2018, 19:04:24 »
Kreeg ook al heel snel een antwoord van Philotrain - Wim Wolters (mooie snelle service!)

In de rijrichting gezien neemt de NS 3700 van Philotrain stroom af via de drijfwielen aan de rechterzijde van de locomotief.
Ook in de rijrichting gezien, wordt de andere pool afgenomen van de drie tenderwielen aan de linkerzijde van de tender.
De drijfwielen aan de linkerzijde van de loc en de wielen aan de rechterzijde van de tender nemen dus geen stroom af.
De spanning die via de tender wordt afgenomen wordt via de loc/tenderkoppelstang aan de motor in de loc doorgegeven.
U kunt bij de loc de kap van het chassis afnemen door aan de achterzijde van het machinistenhuis de twee schroeven onderaan los te draaien. Daarnaast moet u de bogie aan de voorzijde losdraaien. Als het mij goed herinner, dan is de schroef waarmee de bogie vast zit ook meteen de schroef waarmee de rookkast van de loc vast zit aan het chassis. Het zou echter ook kunnen, dat u onder de bogie nog een schroef vindt die losgedraaid moet worden.
Na 40 jaar kan ik mij dat niet meer precies herinneren.
Als deze schroeven los zijn, dan kunt u de kap van het chassis losnemen.
Succes met de reparatie.
Vriendelijke groet, Wim Wolters


Kleine aanvulling: het schaarmechanisme zit ook nog met twee mini-schroefjes vast aan het chassis : deze moeten dus ook worden losgedraaid.
In mijn geval was er sluiting in de  tenderbevestiging waar een kunststof ringetje niet goed zat: daarmee verdween de nodige  isolatie tussen de massa van de loc en de spanning die van de andere rail komt via de tender.
« Laatst bewerkt op: 21 april 2018, 19:23:50 door 008200 »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2018, 19:13:53 »
Mislukt de reparatie, dan wil ik 'm wel hebben  :)

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2018, 19:18:14 »
"Mijn" 3737 reed uitstekend i.t.t. hiervoor vermeld. En de eerste Philotrain loc was de 6200. Ik had destijds de 6237, gekocht in 1977 (en die reed ook prima). Bij mij moest het rijden; een vitrineverzamelaar ben ik nooit geweest.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21675
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2018, 20:04:16 »
Ja, ik herinner me dat er in de bladen verslag werd gedaan van mensen die gewoon met het model reden. En dat ging goed, alleen de trekkracht was minder dan men gewend was, omdat Philotrain nu eenmaal niet aan asb deed/doet.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2018, 22:03:14 »
Kijk eens in de topics van Karst
Hij heeft als eerste de tenderwielen omgedraaid zodat alle assen met de isolatie aan de zelfde kant zitten.
Daarna alleen in de tender stroomafnemers op de geisoleerde wielen gezet.
Zo voorkom je heel veel kortsluiting tijdens het rijden.
Inmiddels rijden er al heel wat Philo`s met deze modificatie rond. (y)

En elke Philo is prima rijdend te krijgen hoor.
Tis soms wat vijlen en frezen maar tis goed te doen

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1472
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2018, 19:24:36 »
"Mijn" 3737 reed uitstekend i.t.t. hiervoor vermeld. En de eerste Philotrain loc was de 6200. Ik had destijds de 6237, gekocht in 1977 (en die reed ook prima). Bij mij moest het rijden; een vitrineverzamelaar ben ik nooit geweest.

Dat was ook een Metropolitan productie.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Philotrain 3737 aandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2018, 20:00:02 »
Gebouwd door Lok Atelier Friskorn voor Metropolitan, evenals meerdere Metropolitan locs uit die tijd, o.a. de Limmat en een KPEV T16.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.