BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: 008200 op 21 april 2018, 17:05:37

Titel: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: 008200 op 21 april 2018, 17:05:37
Dag
ik kreeg van een bevriende collega-treinliefhebber een Philotrain 3737 ter reparatie. :D
Mooie loc, daar niet van, maar hij "beweegt niet".
De motor draait niet als je spanning zet op de wielen en dus zou ik de loc graag openen om een en ander te inspecteren/repareren.
Maar hoe kom ik bij de motor en de stroomafnemers. heeft iemand een bouwtekening of bouwhandleiding? ::)
François Booij Nijmegen
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Karben op 21 april 2018, 17:12:55
Ik heb geen handleiding o.i.d. maar ik weet wel dat toen ik mijn 3737 kreeg zo'n 35 jaar geleden hij het bij de eerste proefrit ook niet deed. :-[
Bleek dat je lok en tender moet koppelen want samen zorgen ze voor rijspanning.
De lok kon niet zonder de tender en in dit geval niet i.v.m. water en kolen. ;)

Of dit bij jou de oorzaak is is mij natuurlijk niet bekend.
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: station goes op 21 april 2018, 18:00:59
Hoi,

Ik heb zelf de 3700 van philotrain niet maar het gebruik is indedaad dat bij philo de stroomaffname geschied door zowel de lok als de tender waarbijde lok stroom afneemt van de ene en de tender van de andere railstaaf. De motor zit zeer waarschijnlijk in de tender met een kardan naar de lokomotief waar de wielen worden aangedreven. Veel electronica zal er van origine niet tussen gezeten hebben. De temder is door het losdraaien van een aantal schroeven uit elkaar te halen.

Succes

Groet, Rik
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Karben op 21 april 2018, 18:11:53
Motor zit in de loc en geen cardan.
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Theo v Wijngaarden op 21 april 2018, 18:55:07
Een Philotrain 3700 heeft geen cardan, dat is voor latere modellrn wel toegepast, zoals 1700. De 3700 was de allereerste philotrain stoomloc, op een tramloc na, goed gereden heeft er niet een, dat was toen blijkbaar ook niet belangrijk, het was in hoofdzaak een vitrinemodel.
Als je graag wilt dat hij goed rijd vervang dan de complete aandrijving incluis troomafname, al je andere pogingen zijn in principe zonde van je tijd, dan kun je hem beter verkopen en of ruilen voor een Artitec, al is dat ook geen topper.

Mvg Theo
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: 008200 op 21 april 2018, 19:04:24
Kreeg ook al heel snel een antwoord van Philotrain - Wim Wolters (mooie snelle service!)

In de rijrichting gezien neemt de NS 3700 van Philotrain stroom af via de drijfwielen aan de rechterzijde van de locomotief.
Ook in de rijrichting gezien, wordt de andere pool afgenomen van de drie tenderwielen aan de linkerzijde van de tender.
De drijfwielen aan de linkerzijde van de loc en de wielen aan de rechterzijde van de tender nemen dus geen stroom af.
De spanning die via de tender wordt afgenomen wordt via de loc/tenderkoppelstang aan de motor in de loc doorgegeven.
U kunt bij de loc de kap van het chassis afnemen door aan de achterzijde van het machinistenhuis de twee schroeven onderaan los te draaien. Daarnaast moet u de bogie aan de voorzijde losdraaien. Als het mij goed herinner, dan is de schroef waarmee de bogie vast zit ook meteen de schroef waarmee de rookkast van de loc vast zit aan het chassis. Het zou echter ook kunnen, dat u onder de bogie nog een schroef vindt die losgedraaid moet worden.
Na 40 jaar kan ik mij dat niet meer precies herinneren.
Als deze schroeven los zijn, dan kunt u de kap van het chassis losnemen.
Succes met de reparatie.
Vriendelijke groet, Wim Wolters


Kleine aanvulling: het schaarmechanisme zit ook nog met twee mini-schroefjes vast aan het chassis : deze moeten dus ook worden losgedraaid.
In mijn geval was er sluiting in de  tenderbevestiging waar een kunststof ringetje niet goed zat: daarmee verdween de nodige  isolatie tussen de massa van de loc en de spanning die van de andere rail komt via de tender.
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Eelco Storm op 21 april 2018, 19:13:53
Mislukt de reparatie, dan wil ik 'm wel hebben  :)
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Karben op 21 april 2018, 19:18:14
"Mijn" 3737 reed uitstekend i.t.t. hiervoor vermeld. En de eerste Philotrain loc was de 6200. Ik had destijds de 6237, gekocht in 1977 (en die reed ook prima). Bij mij moest het rijden; een vitrineverzamelaar ben ik nooit geweest.
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: henk op 21 april 2018, 20:04:16
Ja, ik herinner me dat er in de bladen verslag werd gedaan van mensen die gewoon met het model reden. En dat ging goed, alleen de trekkracht was minder dan men gewend was, omdat Philotrain nu eenmaal niet aan asb deed/doet.  (y)
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: roadster36 op 21 april 2018, 22:03:14
Kijk eens in de topics van Karst
Hij heeft als eerste de tenderwielen omgedraaid zodat alle assen met de isolatie aan de zelfde kant zitten.
Daarna alleen in de tender stroomafnemers op de geisoleerde wielen gezet.
Zo voorkom je heel veel kortsluiting tijdens het rijden.
Inmiddels rijden er al heel wat Philo`s met deze modificatie rond. (y)

En elke Philo is prima rijdend te krijgen hoor.
Tis soms wat vijlen en frezen maar tis goed te doen
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Silvolde op 26 april 2018, 19:24:36
"Mijn" 3737 reed uitstekend i.t.t. hiervoor vermeld. En de eerste Philotrain loc was de 6200. Ik had destijds de 6237, gekocht in 1977 (en die reed ook prima). Bij mij moest het rijden; een vitrineverzamelaar ben ik nooit geweest.

Dat was ook een Metropolitan productie.
Titel: Re: Philotrain 3737 aandrijving
Bericht door: Karben op 26 april 2018, 20:00:02
Gebouwd door Lok Atelier Friskorn voor Metropolitan, evenals meerdere Metropolitan locs uit die tijd, o.a. de Limmat en een KPEV T16.