Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 10:04:20
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door 008200
Vandaag om 09:51:38
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 09:25:15
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 08:13:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:31:27
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Raadplaatje door Hlv53
12 August 2025, 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
12 August 2025, 19:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
12 August 2025, 17:52:27
Sfeer op je modelbaan door BartvD
12 August 2025, 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
12 August 2025, 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
12 August 2025, 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
12 August 2025, 16:36:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
12 August 2025, 15:37:58

Auteur Topic: Zeeland - (Baanplan H0)  (gelezen 7248 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: Zeeland - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2007, 23:05:48 »
Hangt er vanaf hoe je 't precies wilt. Als het exact op schaal moet, zal het niet lukken. Vanaf de achterkant van het tractiegebouw tot de Van Hertumweg is in het echt ongeveer 550 meter, da's in H0 circa 6 meter.

Natuurlijk kan je 't een heel eind comprimeren. Maar om zeker te weten dat het past, nogmaals: teken de boel op schaal uit, met de juiste maten van de wissels die je wilt gaan gebruiken. Dan weet je 't zeker.

Overigens liggen de sporen in het echt iets anders dan op het plattegrondje, dus ga niet teveel van de tekening uit.

(Het is overigens wel netjes als je even een bronvermelding plaatst bij het kaartje, daar zit namelijk auteursrecht op. Strikt genomen moet je er zelfs eerst toestemming voor vragen om het hier te publiceren.)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 23:13:52 door Hans van de Burgt. Reden: Inderdaad. Plaatje verwijderd. Linken mag wel! »
Reinier

johant

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2007, 23:58:35 »
zal het eens gaan uitwerken met trackplanner en word idd gecomprimeerd,kan het niet exact nabouwen maar kan er wel een leuk geheel van maken dan denk ik door bv treinen te laten stoppen op een stukje zichtbaar station van goes en de stoomtrein lijn zichtbaar te maken op sommige plaatsen.
wil ook in meerdere niveaus gaan werken zoals het er nu naar uitziet worden het vier niveaus om de baan wat langer te laten lijken.
afijn ik zal me eens gaan bezighouden met het baanontwerp,begin het nu weer een beetje door te krijgen(valt niet mee na een lange tijd).
je horen nog van me mvg johan

ps over dat plaatje,das toch niet zo erg want het is tenslotte een routekaartje
die van me computer afkomt,kan je zo kopieeren.its so simpel tegenwoordig.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2007, 00:19:25 »
Johan, een beetje off-topic in dit draadje, maar toch: Dat plaatje komt nu gewoon van je computer, maar daarvoor kwam het van de website van de SGB. Dat kaartje is door een vormgever speciaal voor de SGB gemaakt en op alles wat iemand creëert zit automatisch auteursrecht. In dit forum zijn daar al tig draadjes over volgediscusseerd. Het plaatje is nu door de moderator vervangen door een link, maar aangezien dat alleen maar linkt naar een andere locatie op ditzelfde forum is dat natuurlijk geen verbetering, het moet eigenlijk gelinkt worden naar de oorspronkelijke bron.

Maar laten we 't nou niet te ingewikkeld maken, ik weet toevallig  8) dat je dit plaatje hier best mag gebruiken, maar zet er dan even een bronvermelding bij.

En nou weer verder over je baanplan. Hou ons maar op de hoogte van je vorderingen. Reken jezelf echter niet te snel rijk met de oppervlakte. Bogen en wisselstraten kosten nou eenmaal veel ruimte, en werken op verschillende niveaus is maar ten dele een oplossing, de hellingen naar die niveaus kosten namelijk ook weer een berg ruimte.
Reinier

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2007, 10:40:10 »
@Reinierz,

Je hebt gelijk, ik was iets te snel. heb het plaatje inmiddels vervangen door de oorspronkelijke bron.

Helaas hebben we op dit forum steeds meer werk met het controleren van afbeeldingen.
En om problemen te voorkomen...

met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2007, 12:06:00 »
@Hans
Prima hoor, ik wil van dit ene plaatje helemaal geen grote discussie maken, maar ik heb 't aangegrepen om nog eens even te wijzen op het nogal slordige en lukrake manier waarop er van allerlei sites wordt gekopieerd. Aangezien ik persoonlijk betrokken ben bij de bron van dit plaatje, sprak het me extra aan, vandaar.

@Johan,
als je serieus van plan bent om iets met dit emplacement te gaan doen, wil ik wel eens kijken of ik de echte emplacementstekening voor je te pakken kan krijgen, dan kun je precies zien hoe e.e.a. in elkaar zit. Laat maar even weten of dat nodig is.
Reinier

johant

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2007, 13:07:49 »
hallo reinier,

eerst even excuses voor het gewoon kopieeren ervan,wist eerlijk gezegd niet dat het zo nauw komt maar dan heb ik weer wat geleerd tenslotte.
eerst wilde ik een baan van de haven vlissingen maar daar kom ik niet erg uit met de ruimte,dus heb nu serieuze plannen voor het emplacement van de sgb met de doorgaande lijn een stukje en ook een stukje van de sgb lijn zelf,weliswaar gecomprimeerd op een ruimte van 3,20 bij 1,80-2,00mtr helemaal namaken zal me dus niet lukken maar wil er een leuk geheel van maken desnoods met een beetje fantasie,uitgaand van het origineel.
ben zelf al wat bezig geweest,aan het zoeken geweest op internet waar ik niet precies uit kom,zelfs een mailtje gestuurd naar de sgb voor informatie maar nog geen reactie terug gehad,misschien mede door de feestdagen,en wat geprobeerd met trackplanner wat ik een beetje door heb en dan nog valt het programma trackplanner niet mee om het precies te maken maar krijg wel een idee van de ruimte momenteel.
mocht je aan tekeningen kunnen komen zou ik dat zeer fijn vinden.

mvg johan

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2007, 13:29:44 »
zelfs een mailtje gestuurd naar de sgb voor informatie maar nog geen reactie terug gehad,misschien mede door de feestdagen

;D Dat je nog geen reactie hebt gehad kan kloppen, want die reacties verstuur ik namelijk meestal  ;D  En vanwege de feestdagen is het SGB-kantoor idd niet bemand. Vanaf 2 januari is alles weer gewoon.

Ik zal eens even navraag voor je doen mbt de tekening.
Reinier

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2007, 15:15:11 »
@JohanT,

Als je het station van Vlissingen wilt nabouwen kun je het sporenplan hiervan vinden op:http://www.sporenplan.nl/

Voor de afhandeling, keerlus e.d. zou je gebruik kunnen maken van het baanplan van Matthijs van Heijningen. Zie hiervoor:https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6787.0

Voor een mooie bouwtekening/bouwbeschrijving van het station zie: Railhobby nr. 7/8 uit 1984

@ReinierZ,

Een mooie emplacement-tekening van de SGB, vind ik die van Maykel Kastelijn in nr. 2004-04 van Op de Rails. Ook trouwens het bijbehorende informatieve artikel. Wel vraag ik me (nog steeds) af of het 1 april gehalte niet erg hoog was.

met vriendelijke groet,

Hans van de Burgt

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2007, 15:23:00 »
Hans, ik heb de tekening uit Op de Rails niet in m'n hoofd zitten, maar ik neem aan dat het daar gaat om een tekening van een beoogde toekomstige situatie?

De tekening die ik voor ogen heb voor Johan, is gewoon de tekening van de huidige situatie, ongeveer zoals op het routekaartje staat, maar dan een nauwkeurige schaaltekening. Die is overigens ook door Maykel gemaakt en ik heb Maykel al een mailtje gestuurd met de vraag of die tekening beschikbaar is als .jpg. Even afwachten dus.
Reinier

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2007, 15:49:58 »
@ReinierZ,

De compacte tekening van Maykel geeft een overzicht van de situatie van 1997, 2004 en de eindsituatie in 20??
Was het dan geen 1 aprilgrap, van dat SS Station en die stationsoverkapping?  :D

groetjes,

Hans

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 31 December 2007, 16:19:23 »
Wij maken nooit grapjes  ;)

Maar serieus: dat is inderdaad geen grapje. Met de kanttekening 1) dat het tig jaar mag duren voordat het klaar is en 2) dat de tekening in Op de Rails waarschijnlijk een achterhaalde variant is. Er worden namelijk wel eens aanpassingen gedaan vanwege gewijzigde inzichten, maar de grote lijn blijft onveranderd.

Het lijkt misschien nog een beetje onwaarschijnlijk, maar dat dacht men in  1997 ook al, en sindsdien heeft de SGB drie gebouwen naar Goes gehaald (waaronder de grote Middelburgse goederenloods uit ca 1876), het hele emplacement verbouwd, een grote parkeerplaats gekregen, de Utrechtse stationskap en een seinbrug verkregen etc etc. En de komende jaren zal er nog veel meer nieuws te melden zijn op dit gebied.
Reinier

johant

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2008, 23:31:33 »
bij deze alvast een stukje baanplan,de uiteindes van het doorgaande spoor zullen afbuigend of dmv een spiraal naar het onderste niveau gaan en de sgb lijn zal gedeeltelijk ook een niveau lager gaan zodat het lijkt alsof de treinen langer onderweg zijn,met name de doorgaande lijnen,of een station erbij lukt weet ik nog niet,anders gedeeltelijk om het idee te wekken dat ze stoppen en weer verder gaan,staat er wel op een stukje station.gr johan

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2008, 12:47:00 »
Johan, even een update: je hebt van mij nog geen tekening gekregen. Dat komt omdat ik die ook weer bij iemand moest opvragen, die het op dit moment vreselijk druk heeft. Het is dus niet vergeten, maar het duurt eventjes. Wel heb ik een tekening op papier gevonden, maar die staat te vol met andere zaken om goed te kunnen scannen. Het sporenplan zou dan wegvallen, en daar ging het juist om. Nog even geduld voor een digitale tekening dus.
Reinier

johant

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2008, 20:14:11 »
komt in orde reinier maar had alvast wat geoefend met trackplanner en dacht laat ik het er eens opzetten.

gr johan

johant

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 19 January 2008, 22:40:51 »
hallo bij deze een update omtrent het baanplan van de doorgaande spoorlijn van vlissingen naar roosendaal ter hoogte van goes met emplacement van de sgb.nu zit ik alleen met de overige sporen want de bovenste twee sporen zullen links en rechts naar een niveau lager gaan met waarschijnlijk een kopstation als schaduwstation en links bv door een spiraal een niveau lager met wat opstelsporen.de sgb lijn zelf zal gedeeltelijk een niveau lager gaan om vervolgens wat verder weer boven te komen en om het laatste stationnetje in beeld te brengen dus op de voorgrond dat je een soort van diepte krijgt mits alles uitvoerbaar is,het zal nog wel wat aangepast worden dus tips ed zijn welkom.
ps trackplanner is wel lastig in het begin,weet nog lang niet alle functies dus is een beetje behelpen.
gr johan