Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Keska
Vandaag om 21:14:54
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61113 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #120 Gepost op: 29 juli 2018, 14:46:19 »
Ik denk dat Joke bedoelt hoe hoog ga je het water maken daar  ;)
Erg hoog kan dat al niet zijn,anders dan verdwijnt je afvoer onderwater en dan wordt er niks meer afgevoerd  ;D
Dat weet ik nog niet. Die brug moet er nog in worden gezet en er moeten ook nog dukdalven voor de kademuur komen. Rechts van die (toekomstige brug) komt nog een trap naar een wat lager kademuur. Voordat ik over water ga nadenken wil ik dat er eerst allemaal in hebben.

Citaat
Ik moet zeggen dat de verhoudingen van de kademuur me eigenlijk ook wel een beetje buitenverhouding lijken :-X
(Te hoog)


▲ Tsja, je hebt nou eenmaal hoge en je hebt lage kademuren. Maar ik denk dat Bjor het wel goed heeft uitgelegd: die brug wordt dus eigenlijk een halfronde kluis en die loopt onder de bebouwing door zoals het water van het Rokin onder de dam doorloopt naar het Damrak.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #121 Gepost op: 31 juli 2018, 14:07:02 »
Vanmorgen nog even wat aan m'n kademuur gedaan:


▲ De kademuur en de brug zitten zo'n beetje op de plek. Rechts van de brug komt een trap naar een wat lagere kade. Een nog te bouwen huis moet dan aansluiten op die kade.


▲ De binnenkant van die brug sluit aardig aan op de voorkant en ik heb grotere stenen gebruikt voor de boog.


▲ Tussendoor ben ik nog wat aan het rommelen met dukdalven. Vuurpijlstokken kunnen in 1:87 prima als dukdalf, maar in deze schaal moest ik dikker hout gebruiken.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #122 Gepost op: 31 juli 2018, 19:01:07 »
Hoi Wim,

Het ziet er allemaal weer prachtig uit!

Vraagje (staat vast al ergens vermeld?), maar van welk spul heb je de kademuren gemaakt en stenen in gekrast?

Groet,
Chris

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #123 Gepost op: 01 augustus 2018, 01:18:04 »
Dag Chris,
Ik gebruik foamboard, waar ik aan een kant het papier af haal.


▲ Die penselen van de Action vallen meestal vanzelf al uit elkaar en met een tangetje heb ik mallen gemaakt; eentje voor de grotere brokken en eentje voor de bakstenen. Door al dat gestempel trekt het plaatje foamboard (pluimkarton) natuurlijk krom en dan kun je er eventueel een stukje triplex achter plakken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #124 Gepost op: 09 augustus 2018, 17:55:52 »
Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met de kademuur en wat daar zoal bij moet komen.


▲ Zo vond ik nog een verschrikkelijk lelijk bootje, maar de romp was wel bruikbaar. Dus heb ik alle rommel eraf getrokken en er een waterlijnmodel van gezaagd.


▲ En dan is dit wat er ongeveer van overblijft... en dat is niet veel.


▲ Met een houten dek en een wat verhoogd boeisel is er in elk geval een begin gemaakt met een vissersbootje. Er komt een mast op van het merk Van Eyck (Action) en natuurlijk nog verstagingen, bolders, kikkers en een stuurhut.


▲ En ik kan gelijk zien of de verhoudingen een beetje kloppen.


▲ Ik heb een knik gemaakt in het dukdalven-spul, zodat het mooi meeloopt met de curve van de kademuur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #125 Gepost op: 16 augustus 2018, 17:10:42 »
Ik ga nog even verder met m’n bootje:


▲ Inmiddels heb ik een mast gemaakt van messing. Voordeel van deze mast is dat-hol is en misschien is dat wel makkelijker om mijn toplicht te bevestigen.


▲ Ook de stuurhut staat (nog los) op z'n plek en heb ik het achterdek wat verhoogd.


▲ Al met al is de boot een aardig stuk hoger geworden.


▲ Er moet natuurlijk nog een ladder komen om van de boot naar de wal te kunnen.


▲ Ik ben bang dat er nog wel een interieur in de stuurhut moet komen.  ::)
Enfin, laten jullie maar weten wat er beter kan. Tips zijn welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #126 Gepost op: 21 augustus 2018, 15:26:56 »
Kleine update
Tussen de bedrijven door ben ik nog even bezig geweest met de kademuur en het viskottertje.


▲ Her bootje leek wat hoog in het water te liggen, waardoor de verhoudingen niet helemaal leken te kloppen.


▲ Nu had ik kunnen verzinnen dat het laagwater was, maar ik heb er toch maar een reep afgezaagd, waardoor ze een wat meer natuurlijke diepgang heeft gekregen. Voor dat halfronde ding voor de mast ga ik nog iets anders verzinnen. Ik vind het een beetje te fors zoals het er nu bijstaat.


▲ Verder ben ik bezig geweest met de kademuur en heb ik met een spuitbus primer van de Action een eerste laag aangebracht. Dat was niet zo slim, want die primer heeft een deel van de stenen weggevreten.  :o


▲ Bij de brug heb ik er maar meteen een laag donkere wetwash overheen gesmeerd om te zien of het nog te redden is.


▲ Ik denk dat de schade meevalt.


▲ Het dukdalfgebeuren heeft ook een eerste laag, net als het water.


▲En ik was toch bezig, dus romp maar vast war verf gegeven. het witte deel daar moet nog van alles aan gebeuren dus waar wacht ik nog even mee.


▲ Dan ga ik me nu verdiepen in boegklampen, kikkers, bolders, katrollen en verstaging.

En dit is voorlopig ook even mijn laatste bijdrage.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #127 Gepost op: 21 augustus 2018, 15:28:44 »
Toch nog mooi geworden. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #128 Gepost op: 21 augustus 2018, 17:34:21 »
Nu had ik kunnen verzinnen dat het laagwater was
  ;D ;D

Soms pakt een vergissing positief uit; ik vind de aangevreten muur er alleen maar een realistischer aanblik door krijgen. Met wat poedertjes kun je mos, roet e.d. op de muur aanbrengen. Dat maakt de oude, verweerde aanblik alleen nog maar sterker.
Dat wordt een leuk sfeertje zo.  (y) (y)

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #129 Gepost op: 21 augustus 2018, 18:35:37 »
Tja, bootje is iets te hoog, maar voordat ik tijd had dat te schrijven is hij al lager ;D

Wand na aanvreten ziet er uit als een zeemuur, nog wat oud zeewier en een groene draplaag. Als je het wilt krijg je een muur niet zo (y) ( maar ja dat had Ben ook eigenlijk al geschreven)

Wim ik ga gewoon weer verder met stil genieten ;)

Daniel Caso

  • Gast
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #130 Gepost op: 28 januari 2020, 08:41:07 »
W-O-W ...!!!

Het is jouw schuld, Wim, dat ik nu, weer, lid van nog een forum moet worden!

Ik heb beide, deze en jouw draad op de andere forum gezien en  heb erg veel van geleerd.
Ik had we al eerder kleine stukjes van jouw werk gezien, maar niet jet volle verhaal.
I really love your work!

P1110872 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr


Daniel



sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #131 Gepost op: 28 januari 2020, 10:27:26 »
Kijk enorm uit naar nog een update


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #132 Gepost op: 28 januari 2020, 11:27:10 »
Erg fraai, vooral de details die het hem doen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Daniel Caso

  • Gast
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #133 Gepost op: 28 januari 2020, 11:58:37 »
Wim,

Ik heb gezien dat je "Kristal Clear" gebruikt voor de kleine raampjes van een van de winkels.
Kun je me het artikelnummer en een adres geven waar ik het hier in Nederland kan kopen?
Ik zag dat de reflecties met behoorlijke vervormingen geeft, zoals de echte glassen van zeer oude caffés en wil proberen wat gebeurt als ik het op de oppervlakte van de 'water' gebruikt. Het zou geweldig zijn als dat werkt maar ik twijfel dus wil gaag proberen.

Wat ik zou willen op het water is een beetje van zoiets:

DSC09921-001 by d.caso, on Flickr

Daniel



Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #134 Gepost op: 28 januari 2020, 12:13:22 »
Dank voor jullie mooie reacties en ook dank dat jullie het stof van dit draadje hebben geblazen. Ik zal jullie even bijpraten.


▲ Inmiddels heeft de stuurhut wat meer vorm gekregen en zit de navigatieverlichting op het dak.


▲ De grote mast ga ik nog iets inkorten en het topje wordt wit. Het is inmiddels een USB-bootje geworden omdat de verlichting brandt via een 5 volt USB-kabeltje. Leek me wel makkelijk.


▲ Het interieur van de stuurhut vanuit de binnenkant.


▲ Vanaf de buitenkant is nog net het kompas te zien dat voor het stuurwiel zit. Verlichting doet een boel.


▲ Ik heb het deel van de stuurhut een stuk naar achteren geplaatst...


▲ Op die manier kreeg ik wat meer ruimte op het dek... en inmiddels heeft het bootje wat kleur gekregen.


▲ Er moest namelijk ook een toegang komen om benedendeks te komen.


▲ Ook het vooronder is nu bereikbaar via een luik.


▲ Het achterdek is nu wel een stuk kleiner geworden en dat touw moet nog wat netter worden opgehangen.


▲ De uitlaat heb ik voor de stuurhut gezet.


▲ De ketting van het anker moet natuurlijk nog op die lier komen.


▲ Dit anker komt volgens mij van een VOC-schip en zal worden vervangen.


▲ Toplichten.


▲ Die schijnwerper verlicht zo’n beetje het hele dek.


▲ Er moet natuurlijk nog wel een en ander gebeuren aan het schilderwerk en het vistuig. Ook moet de giek achter de stuurhut drastisch worden ingekort. Maar voorlopig is dit de stand van zaken.

Ik heb gezien dat je "Kristal Clear" gebruikt voor de kleine raampjes van een van de winkels.
Kun je me het artikelnummer en een adres geven waar ik het hier in Nederland kan kopen?
Ik zag dat de reflecties met behoorlijke vervormingen geeft, zoals de echte glassen van zeer oude caffés en wil proberen wat gebeurt als ik het op de oppervlakte van de 'water' gebruikt. Het zou geweldig zijn als dat werkt maar ik twijfel dus wil gaag proberen.
Het voordeel van Mikro Kristal Klear is dat je de lijmresten met een coctailprikkertje weer kunt verwijderen. Ik gebruik overheadsheets als ramen; die zijn veel dunner dan de ramen die geleverd worden bij bouwpakketten én veel doorzichtiger, maar ze plakken niet goed met de reguliere plasticlijm. Met Kristal Klear gaat dat plakken... én het verwijderen van lijmresten een stuk beter.

Als je een natuurlijk effect aan water wilt geven zou ik absoluut geen Kristal Klear gebruiken. Die potjes kosten iets van acht euro per flesje en bovendien blijft Kristal Klear flexibel. Om een natuurlijk effect aan water te geven zou ik Mod Podge gebruiken. Als je zoekt op ModPodge en water dan vind je de meest mooie voorbeelden.


▲ Naast water bewerken met ModPodge heb ik ook waanzinnig mooi water gezien met giethars.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 12:29:37 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing