Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Verschillende snelheden vooruit/ achteruit SBB TEE Ram  (gelezen 3263 keer)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
Verschillende snelheden vooruit/ achteruit SBB TEE Ram
« Gepost op: 26 December 2007, 11:25:19 »
Goededag allemaal,

ik had al een topic lopen  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7725.0 over deze model de minitrix SBB TEE Ram model 2003, deze heb ik voorzien van een ESU-loksound decoder

Maar aangezien het nu meer over het digitale gaat heb ik hier een topic geopend ( als dat niet mag hoor ik graag )

Probleem is dat de SBB TEE eachteruit harder loopt dan vooruit.
achteruit kan ik tot stap 26 mijn snelheid verhogen, bij vooruit rijden is vanaf stap 20 de snelheid hetzelfde ( tot stap 28 loopt hij niet meer harder )

Nu kwam ik iets tegen in de beschrijving van de decoder metname CV 66 ( voorwaarste trimfunctie en CV95 achterwaarste trimfunctie.

Beschrijving : voorwaarste trimfunctie => gedeeld door 128 geeft deze de factor waarmee de motorspanning bij voorwaarste rijden vermenigvuldig wordt.
De waarde nul deactiveert de trimfunctie.

Nu staat bij mij CV 66 en CV 95 op nul.

Kan ik hiermee de snelheid nu beinvloeden of heeft dit een totaal andere functie ( begrijp de functie niet goed ), en wil nog niks veranderen omdat ik niet wat ik verander.

Hopelijk dat jullie weten wat hiermee precies bedoelt wordt.

Nog een fijn uiteinde en gezond 2008,  Ferdinand Paternoster
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 11:39:47 door Ferdinand Paternoster »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Verschillende snelheden vooruit/ achteruit SBB TEE Ram
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2007, 11:57:23 »
Je zou kunnen proberen de achterwaartse trim (CV95) op 80% te krijgen van de voorwaartse snelheid, dan zou het redelijk gelijk moeten komen.
Blijft over of het model dan bij volle snelheid zijn werkelijke maximum op schaal haalt (vlgs. mij ooit dienstsnelheid 140 km/u, max. meen ik 160) en dat is uiteraard globaal uit te rekenen.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2007, 12:14:30 »
Bedankt Louis,

Ik ga het proberen kan kiezen tussen waarde's 0 - 255.

Dacht vraag eerst voordat ik straks permament iets sloop dmv instellingen ( althans heb begrepen dat dat kan gebeuren met de decoder )

M vr. groet Ferdinand.
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2007, 12:50:13 »
Ferdinand, ik zit net ff je originele topic te lezen, waarin je schrijft dat losse motorwagen zonder kap al harder loopt dan met kap. Die ESU decoder zal toch wel cruisecontrol hebben.... dan is dat op zich al een indicatie dat er iets niet klopt. Ga eens na of die kap frictie veroorzaakt. Ook zeg je dat de complete trein snelheid inlevert t.o.v. de losse motorwagen, ook dat zou niet mogen, de cruisecontrol moet dat gelijktrekken. Dan zou eigenlijk de aangedreven unit moeten slippen. Hoe licht loopt die trein?
Voorbeeldje: ik heb 3 Liliput 6400's, als ik een enkele neem en ik zet 'm op snelheid zoveel, dan gaat ie die snelheid lopen. Als ik er vervolgens 30 geladen Falnsen achter hang, zal ie nog net zo snel lopen, ook door een 270 graden bocht. Dat is cruisecontrol. Gaat ie toch langzamer lopen dan is dat wielslip, dat hoor je ook aan de motor die in principe constante toeren moet maken. Ik denk dus dat je probleem elders zit en niet in de trim die gelijkgetrokken moet worden, ook al omdat je motorsturing door de decoder vooruit gelijk hoort te zijn aan achteruit.

PS: test eens vooruit/achteruit een aantal rondjes zonder kap, zet 'm stil en leg je vinger op de decoder. Vervolgens met kap en weer voelen. ALS de kap frictie veroorzaakt, MOET de decoder warmer worden omdat ie bij wil regelen maar daarbij tegengewerkt wordt, het ding gaat meer stroom vreten en dat voel je terug in warmte. Hetzelfde geldt uiteraard voor frictie in aandrijving, dan moet je al verschil voelen bij voor of achteruit.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 13:52:35 door Louis Holleman »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2007, 13:51:01 »
De motor (vliegwielen ) zit niet tegen de printplaat aan zit een 4 mm tussen en de printplaat duw je ook niet 1,2 ,3 naar beneden.

Ik snap het ook niet, maar vanochtend liep hij vooruit weer harder dan normaal om later weer in te duikelen qau snelheid, ga toch steeds meer de motor verdenken kan alleen niet vinden welke type motor het is model is minitrix 12224

Betreft het langzamer lopen met de rijtuigen, ik hoor de motor niet in toeren omhoog gaan de motor hoor je daad werkelijk een veel lagere toerental draaien dan in achteruit, dus naar mening zal hij dan niet slippen.

Het lijkt erop alsaf de motor niet de power heeft ( trekkracht ) om dezelfde snelheiden te halen als complete treinstel ??????

De wagons lopen niet het soepel ( standaard fabrieksverlichting ), als ik een gewone losse rijtuig pak ( zonder binnenverlichting dan wel ) en je geeft deze een zet dan loopt hij ver uit ( vb 1 meter ), de minitrix rijtuig staat in een 1/4 van die afstand al stil.

Groetjes Ferdi

ps. decoder is de loksound micro van ESU.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 13:53:36 door Ferdinand Paternoster »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2007, 14:03:08 »
Zat net een PSje te schrijven toen jij weer reageerde. Ik vermoed de frictie niet in de motor, maar in de aandrijving (cardan en/of tandwielkast(en). Misschien een combinatie daarvan met zwaar lopende rijtuigen, alhoewel die tot wielslip zouden moeten leiden. Als ik mijn laatste Falns van de kolentrein tegenhoud zal de 6400 toch doordraaien met zijn normale toerental. Ik gok hier het meest op veel te veel frictie in de aandrijving wat de motor niet gecompenseerd krijgt. Hitte is dan de beste indicatie. Mijn Roco 232 had last van een zwaar lopend bronslager in de voorste tandwielkast. Na 5 keer uit elkaar halen en elke keer terugkeren na verloop van tijd heb ik het lager opgeboord naar wat het moet zijn (nageboord is een betere omschrijving) en het probleem is weg. Dat is al te voelen door de cardanas vanaf de motorzijde rond te draaien, als dat niet soepel draait weet je wat het is.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2007, 14:21:18 »
Ik zal eens kijken naar de cardan aandrijving.

ps. wat ik ben vergeten te vertellen ( na het lezen van mijn berichten ) is dat als ik ga rijden met de trein dat hij in het begin zowel vooruit als achter langzaam loopt en hoe langer ik rij bv op en neer hoe makkelijker hij z'n max toerental haalt.

Als ik heb nu weer laat rusten ( een dag ) dan begint het verhaal weer opnieuw.

Groetjes Ferdinand

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2007, 14:42:49 »
Mmmm, lijkt op verhard smeervet of verharde olie. Ik weet niet hoe oud het setje is, maar de moeite waard om dat eens na te kijken. En wie weet wat voor klonten vuil er in de tandwielkast(en) zitten, daar is N natuurlijk met name gevoelig voor. Als het machien toch al open ligt zou ik de gelegenheid aangrijpen om maar eens rigoureus onderhoud te gaan plegen  ;) En als ie dan toch uit elkaar ligt, kijk (luister) dan eens naar de los draaiende motor: verschillen vooruit/achteruit mogen er eigenlijk niet zijn.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2007, 14:47:35 »
Ik zal eens kijken naar de cardan aandrijving.

ps. wat ik ben vergeten te vertellen ( na het lezen van mijn berichten ) is dat als ik ga rijden met de trein dat hij in het begin zowel vooruit als achter langzaam loopt en hoe langer ik rij bv op en neer hoe makkelijker hij z'n max toerental haalt.

Als ik heb nu weer laat rusten ( een dag ) dan begint het verhaal weer opnieuw.

Groetjes Ferdinand

Oh, dus een gevalletje van doorsmeren en olie verversen. Oftewel goed schoonmaken, oude smeermiddelen verwijderen, en opnieuw met verse olie smeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2007, 15:53:00 »
Louis en Wim,

Bedankt voor de snelle reactie's, zal er vanavond naar kijken en mijn bevindingen hier schrijven,

Krijg net de familie binnen, dus pas weer vanavond tijd ervoor

Groetjes Ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2007, 17:57:30 »
nou ik zal de draaistellen geheel uit elkaar halen en schoonmaken, krijg momenteel alleen de draaistel uit elkaar, tekening van de schrijving is ook niet echt duidelijk

Groetjes Ferdi.

Ps. Hij is van 2003 nog nieuw in doos gekocht. ( heeft bijna niet gereden ) koppelingen zaten nog in dichte verpakking, ga ervan uit dat alleen de motorwagen heeft gereden.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2007, 19:13:03 door Ferdinand Paternoster »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2007, 19:02:01 »
Mij zeer benieuwd zijn (= Klukkluk taal). Momenteel heb ik wat last van plasticroet.... om 1830 zit ik half teut halverwege mijn Kerstdiner wat te suffen na het nuttigen van mijn garnalen/zalmcocktail en de TV staat in de fik.... er stond een theelichtje op de plastic kast en aan het eind van de brandtijd is dat door de kast gesmolten en heeft de TV aangestoken  :-[
Was ik er nog net op tijd bij.... water erover, de stop springt eruit en er zit nu een gat van ca 8 cm bovenin maar alles onder controle, alleen wat floating roetdeeltjes nog in de kamer  ;D  Komt ook wel weer goed en met de hoofdgangen ben ik nu weer lekker bezig, de soep is bijna klaar.
En dat van een elektronikaman, ik hoor het jullie al denken

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2007, 19:14:39 »
 ;D ;D sorry maar is wel wat zoiets van de electronicaman.

Hopelijk doet de tv het nog, en miss gat al het lekkere eten veel vergoed.

Veel plezier  :)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2007, 15:18:34 »
hij ligt uit elkaar, draaistellen geheel  schoon gemaakt, motor is schoon deze draait heel soepel rond, zal hem zo even los testen of hij vooruit evenveel toeren maakt als achteruit.

Even de cardans proberen rond te draaien, en je voelt wel een zwaar punt, maar dat is precies hetzelfde als de andere cardan, dus denk ik dat dat zo moet zijn??????

Hou jullie op de hoogte.

Groetjes Ferdinand

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2007, 16:24:22 »
Waar zit dat zware punt....  vast ergens in 1 omwenteling van diezelfde cardanas of op een vast punt in de tandwielkast? Op zich lijkt het me niet bevorderlijk voor een soepele loop. Test het ook ff 2 kanten uit, is het er dan ook of niet? Kan nl. wijzen op een hap uit een tandwiel/wormwiel cq. beschadiging.