Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Emplacement Mijdrecht  (gelezen 223311 keer)

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #225 Gepost op: 16 januari 2008, 20:44:20 »
Ziet er idd indrukwekkend uit.

Wat was eigenlijk de functie van het grote tandwiel bij deze kraan?

grt,
Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #226 Gepost op: 17 januari 2008, 01:34:56 »
Het grote tandwiel zal vast gemonteerd op de middelste kruk van de koppelstang. Dit grote tandwiel werd door een kleinere aangedreven. Het kleine tandwiel was van de oorspronkelijke rupsaandrijving die de kraan had voor dat deze constructie bedacht werd. Dus nu werd de middelste as direct aangedreven, en de twee buitenste assen 'meegenomen' d.m.v. de koppelstangen. Dus precies andersom dan bij de NS DER5/6/700, waar de buitenste assen door een tractiemotor worden aangedreven en de middelste as 'meegenomen' wordt door de koppelstangen. Dit was een handige creatie van een vindingrijke monteur van Koek destijds. Naar mijn mening ook een unieke machine, maar helaas inmiddels verleden tijd....

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #227 Gepost op: 19 januari 2008, 16:02:23 »
Het dak van de loods is ook bijna klaar:



Het dak bestaat uit twee lagen Evergreen styreen, waar de drie dakramen uitgesneden zijn. De ramenlijsten en daklijsten zijn van Evergreen styreen hoekprofielen. Het dak zelf is beplakt met een laagje Waterproof schuurpapier korrel 400, wat aardig op bitumen lijkt. Nu nog de ramen in de loods zetten, en een paar schoorsteentjes op het dak.

Grtz, Marcel
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 23:41:17 door guest7823 »

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #228 Gepost op: 19 januari 2008, 16:27:14 »
Mooie loods!
Misschien een domme vraag, maar hoe ga je de dakramen maken? Gwn een stukje plastiek eroverspannen?
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #229 Gepost op: 19 januari 2008, 16:36:59 »
ziet er al aardig uit! 8)
zou wel vet zijn als je op de één of andere manier van die lichtkoepels erop kunt maken! :)

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #230 Gepost op: 19 januari 2008, 16:40:41 »
Ben er nogsteeds over aan het nadenken hoe ik dat ga doen. Ondertussen bouw ik verder aan de rest van de baan. Er moeten nog een heel stel machines (af)gebouwd worden:-)

Grtz, Marcel

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #231 Gepost op: 19 januari 2008, 16:44:47 »
zou wel vet zijn als je op de één of andere manier van die lichtkoepels erop kunt maken! :)

Ja daar dacht ik dus ook aan :)
Maar erg mooie loods en ook al de rest dat je maakt is erg knap
Hoop dat ik binnen een paar maanden ook eindelijk kan beginnen
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #232 Gepost op: 19 januari 2008, 17:03:47 »
Dank je:-) Je wilt ook niet weten hoelang ik hier al mee bezig ben. Alleen het verzamelen van genoeg foto's, tekeningen en info kostte al wat jaartjes in totaal.

Wat ga je zelf bouwen?

Grtz, Marcel

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #233 Gepost op: 19 januari 2008, 17:13:29 »
Dat geloof ik graag dat er veel werk in kruipt, maar het ziet er dan ook fantastisch uit!!

Het worden mijn eerste modelspoorstappen (beter laat dan nooit) en ik denk dat het het eerste jaar vooral kwestie zal worden van alles onder de knie te krijgen qua digitaal en verlichting enzo

Wel jammer dat er weinig belgen zijn op de site, anders kon ik misschien een paar keer bij hen langs gaan om dingen te leren....

Maar nu maar terug ontopic, anders gaan we wat mee maken!!

Hoe kom je eigenlijk aan al de foto's en informatie over het emplacement Mijdrecht? Zelf gemaakt enzo?

Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #234 Gepost op: 19 januari 2008, 17:33:03 »
Bijelkaar verzameld in de loop der jaren. Boeken, foto's, artikelen, internet etc. Het bouwen van alle kranen is het lastigste, omdat het merendeel ervan bijna niet (meer) te vinden zijn in het echt. En omdat er redelijk zeldzame machines tussen zaten. Waarschijnlijk heb ik aan het station ook mijn handen wel vol, daarom begin ik eerst met de loodsen, dan het retiradegebouwtje en als laatste het station. tussendoor dan telkens een kraan om de afwisseling te houden. Dan af en toe op de beurs in Houten shoppen bij Anita Decor voor de scenery.

Grtz, Marcel

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #235 Gepost op: 07 februari 2008, 15:19:11 »
Afgelopen zaterdag (2-2) in Houten ontving ik van Frank een donatie voor Mijdrecht, te weten een enrgiewagen en een DE5 cabine.



Dit zal EW 503 gaan worden, die in februari 1985 samen met de 2511 naar Mijdrecht kwam.



Dit wordt de cabine van DE5 ABk 184, die na een botsing met een goederentrein op 14-8-1964 vroegtijdig op de brandstapel van Koek eindigde.



Tot slot nog een foto van de Akerman H25 in aanbouw.

Grtz, Marcel
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2014, 23:41:59 door guest7823 »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #236 Gepost op: 11 februari 2008, 20:27:06 »
Aha, jij was het die op de beurs in Houten met Frank (@Mispoes) stond te praten!

(nog bedankt voor die plan V ruiten!)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #237 Gepost op: 12 februari 2008, 12:08:22 »
Klopt ja, je hebt een goed geheugen ;D

Plan V ruitjes zijn zo te horen in zn geheel aangekomen? Was nl bang dat ze zouden sneuvelen in dat envelopje!

Grtz, Marcel





Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #238 Gepost op: 12 februari 2008, 18:05:28 »
Tsja, Je ziet niet elke dag zo'n DE-5 neus ;)

Ze zijn inderdaad niet gebroken. Uiteindelijk moeten ze toch wel in stukken gedeeld worden, omdat de mP-koppen een fractie kleiner zijn dan de Fl* plan V.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #239 Gepost op: 13 februari 2008, 11:16:05 »
Jammer genoeg zal de DE5 kop gebruikt worden op de brandstapel i.p.v. als neus op een DE5. Gezien de uitstekende kwaliteit van de cabine is het bijna zonde om deze uit te fikken:-)

Waarom zet je Flm raampjes in de Mp? Last van de bekende sneeuwruitjes bij Marklin?

Grtz, Marcel