Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Chris Westerduin
Vandaag om 05:55:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 04:30:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:09:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:27:12
Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
  

Auteur Topic: Verschillen in DCC centrales  (gelezen 5391 keer)

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Verschillen in DCC centrales
« Gepost op: 06 April 2018, 21:10:02 »
Hallo

Ik ben nog niet zo lang bij dit forum maar wel al 18 jaar met een digitale modelbaan bezig.
Ik heb één van de eerste serie Intellibox en een veel later model.
Beiden functioneren naar tevredenheid op twee gescheiden banen.

Een paar weken geleden deed zich voor het een een bijzonder fenomeen voor.
Ik pakte een paar wagens waar ik jaren geleden een Brelec functie decoder in heb gebouwd.
Tot mijn schrik knipperde de binnenverlichting van de wagens dus meteen van de baan gehaald. Alles uit elkaar gehaald maar al was goed aangesloten. Weer op de baan knipperde de binnenverlichting weer.
Reset van de decoder loste niets op.
Een andere wagen set deed het helemaal niet. Ook hier was alles wel goed aangesloten.

Toen ik de wagens per ongeluk op de andere baan zette werkte alles wel gewoon
Hoe dat kan begrijp ik niet.

Beide banen worden met een Intellibox gestuurd. De één met de Intellibox zelf de ander via een Intelibox en booster (waarbij de Intellibox alleen de wissels stuurt en de booster de loks)
Nu is het probleem in de baan met de booster.
Het ligt voor de hand dan de booster de schuld te geven maar op het programmeerspoor dus meteen op de Intellibox bleef het probleem bestaan.
Hetzelfde gebeurd bij afgekoppelde booster.

Wie weet wat er hier aan de hand kan zijn?

Overigens heb ik nog niet gemerkt dat andere decoders een probleem zijn. En trouwens ook lang niet alle Brelec decoders geven problemen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Rob


trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Rail dataformaat hetzelfde ?
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2018, 10:28:15 »
Rob,

de IB's kunnen meerdere rail dataformaten op het spoor zetten, DCC, Motorola en Selectrix.
Als je een adres met een ander rail dataformaat probeert, dan gaat de IB dat automatisch doen.

Sommige voertuigdecoders reageren niet goed als er meer dan 1 rail dataformaat op het spoor staat.
 
Groet, Willem

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2018, 22:03:33 »
Beste Willem

Dank voor je reactie.
Ik heb gekeken naar mojn IB instellingen. Beiden staan op alleen DCC,

In het verleden heb ik de oude IB destijds getweaked door te knoeien met de SO instellingen. Ik heb echter verzuimd dat te documenteren  :(

De IB die de problemen geeft is de nieuwste en daar heb ik ook de laatse firmware op gezet. Ik meen dat dit versie 5 is.
Op de andere IB staat firmware versie 3. Er is naar mijn weten nooit een versie 4 geweest.

Andere verschillen heb ik niet kunnen ontdekken.

Groet
Rob

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2018, 15:23:50 »
Hallo,

Het probleem heeft zich verergerd. Enkele wagens met fucntiedecoders van Brelec die aanvankelijk goed reageerden doen het nu op dezelfde wijze niet meer.
Dus knipperen op de ene centrale en functioneren goed op de andere.

Het lijkt wel of ze op de een of andere manier overbelast worden.
Enig meten levert op de spanning van de booster op de (dus de baan met de problemen) 14,5 volt is en de spanning op de andere 16,5 volt.  Natuurlijk niet echt maar zo ruw met een voltmeter.

Kan een decoder door een te lage digitale spanning kapot gaan of op de één of andere wij verziekt worden?
Ik dacht altijd van niet maar weet het nu niet zeker meer.

De versies firmware van mijn IB’s zijn 1.3 respectivelijk 2.0 en niet 3 en 5

Wie kan mij helpen met dit prlobleem. Ik bezit heel veel wagens met Brelec decoders en ik vrees het ergste.

Groet
Rob

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2018, 17:09:49 »
Misschien het aantal stappen (14/28  )van invloed

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2018, 18:01:22 »
Hallo

ik zou me eens concentreren op het feit dat de ene combinatie een lagere spanning (14.5v) dan de andere (16.5v) heeft. Ik neem aan dat je tenminste led verlichting hebt in de rijtuigen. Een led heeft een minimale spanning nodig om te ontbranden, de stroom limiteer je met de voorloop weerstand. Het zou kunnen zijn dat in het geval van de 14.5v situatie je op de grens van de nominale spanningval van de led zit en dat kleine fluctuaties in de voedingspanning in de wagon (door wisselend wiel contact etc) je steeds net onder of net boven die situatie komt. De vraag is, heeft dit in het verleden wel goed gewerkt en zo ja is er iets gewijzigd?. Ik ken de Intellibox niet, maar hoe worden ze gevoed, met aparte stekkervoedingen, zo ja, zijn die bijvoorbeeld het zelfde?

Groet Meino

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2018, 22:22:35 »
Ik denk dat het aan de Brelec functie decoder zelf ligt.
Vroeger reed ik digitaal met een TAMS digitale regelaar en daar knipperden de Brelecs allemaal.
Ik heb toen ook met Brelec contact gehad en volgens hem functioneerde alles normaal, hij had nog nooit van deze klacht gehoord.
De Brelecs heb ik eruit gehaald en vervangen door Zimo, Uhlenbrock en ESu, deze reageerden wel naar volle tevredenheid.
Sinds die tijd gebruik ik maar geen Brelecs meer.

Gerard

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2018, 22:08:56 »
Allen

Dank voor de reacties
Ik heb nog een en ander uitgeprobeerd en de IB’s omgewisseld.

Het blijkt dus niet aan de IB te liggen want op de baan zonder booster functioneren beide Intelliboxen even goed. Dus werken de Brelec decoders goed.

Wat mij het meest irriteert is dat de Brelec decoders aanvankelijk goed werken en na een paar dagen, een week ineens niet goed meer inschakelen.
Meestal heeft de verlichting al die tijd aangestaan en gewerkt en dan opeens na uit- en inschakelen gaat de hele verlichting knipperen.  En dat gaat niet meer weg.

Pas op een andere baan is het verholpen.

Het lijkt door de lage spanning te komen maar ook als ik de spanning op de probleembaan verhoog naar 16 volt door een stuk via de IB  te schakelen blijft het probleem bestaan.

Tot nu toe gebeurt dit alleen met de Brelec decoders
Misschien toch maar wegdoen zoals Gerard zegt. Ik heb er alleen best veel en dan moeten al die wagens weer open.

Ik zal ook nog eens kijken of ik de spanning op de baan wat kan opkrikken. Ik had het juist bewust teruggeschroefd want de meeste decoders zetten de hoge spanning alleen maar om in warmte.

Ik hou jullie op de hoogte en ben nog steed in voor goede tips

Groet  Rob

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2018, 09:13:52 »
'Ik had het juist bewust teruggeschroefd want de meeste decoders zetten de hoge spanning alleen maar om in warmte.'

Hoe kom je daar zo bij ?

mvgrt Rob

Eland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2018, 23:31:54 »
Hi Rob
Volgens mij zet de decoder alle volts boven de 16 om in warmte.
Met PWM wordt weliswaar de hoeveelheid energie geregeld maar alleen onder de 16 volt.
Dus als ik zoals standaard IB of MM ca. 20 volt op de baan zet gaat een deel in wamte omgezet worden.
Misschien zie ik da helemaal fout maar dan hoor ik het graag.
Mvg
Rob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #10 Gepost op: 11 April 2018, 06:28:55 »
Volgens mij zet de decoder alle volts boven de 16 om in warmte.
Met PWM wordt weliswaar de hoeveelheid energie geregeld maar alleen onder de 16 volt.
Leg dat eens uit.  ::)

De uitgangen worden PWM geregeld maar ongeacht de spanning gaat dat over het hele bereik.
Over alleen een stukje boven 16 volt heb ik nog nooit van gehoord.

Misschien klok en klepel  :angel:
Gr.
Eric

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #11 Gepost op: 11 April 2018, 14:05:10 »
Zoals Eric al aangeeft. Ik ben van mening hoe hoger de spanning (binnen bepaalde grenzen...) hoe beter, immers, er gaan kleinere stromen lopen, je wissels schakelen beter als je ze vanuit de baan voedt en ook op verder gelegen stukken van je baan houd je voldoende over.

disclaimer, ik ben geen electrotechneut, en heb m'n baan niet aangelegd met op elke 3 meter een aparte booster en een ringleiding van 2,5mm2 :-)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #12 Gepost op: 11 April 2018, 15:40:12 »
Baanspanning en werking decoder:
Hogere spanning zal de decoder beter werken, doordat deze de cruisecontrol volledig kan inzetten.
Hogere spanning leidt niet tot een grotere warmte afgifte, doordat er met PWM gewerkt wordt. PWM is een soort van aan uit regeling.
Wat wel iets meer warmte zal geven is de voeding op de decoder.
Lagere spanning zal de werking van de decoder zeker beïnvloeden, maar dan zit je met spanningen onder de 10V.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #13 Gepost op: 11 April 2018, 15:48:09 »
Er zijn wel decoders die eerst de spanning terugbrengen en dan pas de PWM toepassen. De kleine decoders van Zimo en Tran hebben standaard die instelling. Die brengen eerst de spanning terug tot 12 volt. Dan moet de decoder toch wel de nodige warmte kwijt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Verschillen in DCC centrales
« Reactie #14 Gepost op: 11 April 2018, 15:52:23 »
Eigenlijk heel onlogisch om juist bij een kleine decoder eerst de spanning terug te brengen ::)

Hebben ze niet de PWM begrenst om max effectief 12V uit te geven?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox