Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
VAM65
Vandaag
om 13:29:35
Al mijn goede ideeën...
door
RobGood
Vandaag
om 13:24:22
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Martijn193
Vandaag
om 11:52:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:14:31
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 10:12:46
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
Vandaag
om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Station Roodeschool
door
Sven
Vandaag
om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. (gelezen 34520 keer)
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #45 Gepost op:
20 mei 2018, 20:16:21 »
De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de linkermodule.
Begin van een kruiswissel
by
Leen Kievit
, on Flickr
Ik heb daar nu een kruiswissel gepland in plaats van een enkele overloop, dus ik ben begonnen met een slijpschijfje een paar wissels in te korten. Ik gebruik als spoorafstand 52 mm en ik heb eerder ook al een wissel ingekort om een overloopwissel te kunnen maken met die spoorafstand. Dit is hetzelfde maar dan 8 keer. Een kruising heb ik nog niet, omdat ik de hoek niet goed theoretisch kon bepalen. Nu kan ik het gewoon meten en kijken welke kruising qua hoek het meest in de buurt komt.
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1843
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #46 Gepost op:
21 mei 2018, 09:41:02 »
Lijkt me best lastig om zoiets goed te kunnen maken! Zou mooi zijn als er weer een merk zou opstaan met een goed bouwpakketten programma op dit gebied.
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Rob Ellerman
Online
Berichten: 4849
Modelspoor is emotie...
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #47 Gepost op:
21 mei 2018, 10:28:08 »
Je zou eens kunnen kijken op Ebay en dan zoeken naar het modulaire LIMA NEM-railsyteem...
Dit bijvoorbeeld:
link
Rob
«
Laatst bewerkt op: 21 mei 2018, 11:00:39 door Reinout van Rees. Reden: link ingekort
»
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7402
Forummoderator
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #48 Gepost op:
21 mei 2018, 11:04:21 »
Dat nieuwe lima systeem was qua geometrie en samenstelbaarheid van dit soort "rare" verbindingen best goed! Het lijkt zelfs code 83 te zijn geweest, dat wist ik niet.
Volgens mij heeft ADE ook in een ver, ver, ver verleden zo'n soort systeem gehad.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
C_Jabaaij
Offline
Berichten: 912
Eschburg
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #49 Gepost op:
21 mei 2018, 12:37:21 »
Ja Lima, je kan er heel mooie wisselstraten mee maken. Ik heb mijn stationsgebied er mee gemaakt.
Er zitten wel wat haken en ogen aan. De kwaliteit van afwerken is niet echt optimaal, zeker de engelse wissels en met name de tongen. Er is niet een van de engelse wissels die direct uit de verpakking goed functioneerd, bij bijna allemaal de tongen moeten corrigeren. De stroomtoevoer op de tongen laat naar verloop van tijd ook te wensen over. Bij bijna alle wissels heb ik ondertussen de tongen apart moeten voeden. Maar als het eenmaal werkt dan ziet her er mooi uit. Het is code 83, en de hartstukken zijn minder geschikt voor de wat oudere Fleischmann locs. Zelfs een BR65 heeft flenzen die erg hobbelen over de wissels. Ik heb veel andere Fleischmann locs die er wel goed over heel rijden. Het zou mooi zijn als Tillig of iets Peco zo’n systeem zou maken.
Koos Jabaaij.
Gelogd
C_Jabaaij
Offline
Berichten: 912
Eschburg
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #50 Gepost op:
21 mei 2018, 16:07:46 »
Twee foto's van de wisselstraten met Lima code83.
Koos Jabaaij.
Gelogd
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1843
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #51 Gepost op:
21 mei 2018, 16:56:21 »
Indrukwekkend!!!
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #52 Gepost op:
22 mei 2018, 21:32:53 »
Heel mooi. Ik hoop ook ooit zover te zijn!
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Sicco Jan
Offline
Berichten: 840
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #53 Gepost op:
22 mei 2018, 22:09:57 »
Ja, ADE had ook een fijn modulair railsysteem, moet ik ergens nog een folder van hebben liggen misschien. Maar ik ben het op beurzen volgens mij nog niet tegengekomen. Ook geen oog voor.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #54 Gepost op:
24 mei 2018, 17:41:02 »
De wissels en kruisingen zijn inmiddels qua rails passend. Ik gebruik Piko A rails, en een paar oudere Roco Engelse wissels. In een
ander draadje op dit forum
vond ik de suggestie om Piko wissels te combineren met een Peco code 100 kruising (van 24 graden), dus dat heb ik ook zo gedaan en het past vrij goed. De kop van de rails is wel wat breder van de kruising dan die van de wissels, maar dat was ook al zo met het Engelse wissel van Roco.
Kruiswissel Piko/Peco/Roco
by
Leen Kievit
, on Flickr
Volgende stap is het verder solderen van de onderdelen tot een robuust kruiswissel en dan de bielzen aan te pakken. Ik ben ook bezig geweest met het verwijderen van de bevestigingspunten van de aandrijving en het verkleinen van uiteinden van de stelbielzen, zodat ik later alles netjes kan ballasten. Dat doe ik eigenlijk met alle wissels: aan de onderkant voeg ik van styreen wat stukjes toe die ervoor zorgen dat de stelbiels binnen de bedoelde ruimte blijft. Verder heb ik het 'doosje' waar het verende stukje staal in zit dat de wissels in een bepaalde stand vasthoudt weggehaald. Uiteindelijk gaat de aandrijving die functie overnemen.
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 15432
Modelrailroading is fun!
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #55 Gepost op:
24 mei 2018, 19:38:52 »
Mooi stukje werk, Leen!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #56 Gepost op:
26 mei 2018, 21:50:16 »
Vandaag weer wat wissels voor de linkermodule 'gepimpt'. Bij de rechtermodules vond ik achteraf dat de wissels teveel 'model'attributen hadden, dus daar heb ik wat aan zitten priegelen terwijl ze al op hun plek zaten en geballast waren, dat werkte behoorlijk lastig, dus nu doe ik vooraf een en ander om ze wat beter te laten ogen.
Als voorbeeld een Engels wissel van Roco. Dat heeft stelbielzen die met een knik naar de (bij mij afwezige) aandrijving gaan, en een aantal in het plastic ingesloten moeren om de aandrijving te monteren. Omdat ik onderaandrijving gebruik snij ik de bevestigingsmoeren er af. Daarna zijn de stelbielzen aan de beurt. De stukken die onder de rails doorlopen worden ingekort tot er alleen een stukje plastic overblijft waar de wisseltongen aan vastzitten. De weggesneden zijkanten zorgen voor het vertikaal op zijn plaats houden van de wisseltongen, dus daar moet nu iets anders voor in de plaats komen.
Aan de onderkant ga ik een geleider maken die ervoor zorgt dat de wisseltongen niet omhoog kunnen schieten. Met stripjes styreen wordt de stelbiels opgehoogd tot hij een eindje onder de rest van de bielzen uitsteekt.
IMG_0008
by
Leen Kievit
, on Flickr
IMG_0009
by
Leen Kievit
, on Flickr
De naastgelegen bielzen worden voorzien van een stripje styreen: dat is gladder dan de bestaande onderkant van de bielzen waar allemaal opdrukken opstaan.
IMG_0010
by
Leen Kievit
, on Flickr
Een breder stukje plastic wordt aan de stelbiels vastgelijmd, het kan dus heen en weer schuiven over de strips op de naastliggende bielzen. Ik gebruikte in dit geval een restje trottoirplaat, omdat dat vrij stevig is en niet snel buigt. Zodra ik de wisselaandrijving ga plaatsen boor ik hier vanaf boven een klein gaatje doorheen zodat er een stukje verenstaal doorheen kan naar de stelbiels.
IMG_0012
by
Leen Kievit
, on Flickr
Links en rechts voeg ik ook wat stukjes plastic toe, omdat ik aan de bovenzijde de oude dwarsverbindingen wil verwijderen en het wissel anders een deel van zijn constructiesterkte verliest. Aan een kant laat ik dit uitsteken omdat ik de bielzen daar ga verlengen ten behoeve van een wisselmotormodel.
IMG_0013
by
Leen Kievit
, on Flickr
IMG_0014
by
Leen Kievit
, on Flickr
Aan de bovenkant de dwarsverbindingen verwijderd:
IMG_0015
by
Leen Kievit
, on Flickr
En de bielzen verlengd (en links een missend eindstuk toegevoegd):
IMG_0017
by
Leen Kievit
, on Flickr
Klaar voor de wisselmotor (3d sprints van spoorobjecten / Mitchell Jetten)
IMG_0018
by
Leen Kievit
, on Flickr
Uiteindelijk is het dan zo geworden, klaar voor verder gebruik: aansluitdraden solderen aan rails en puntstuk, rails verven.
IMG_0019
by
Leen Kievit
, on Flickr
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #57 Gepost op:
30 mei 2018, 22:59:24 »
Vandaag begonnen met het zoveel mogelijk corrigeren van de bielzen in het kruiswisselcomplex. Daar gaan nog heel wat uurtjes inzitten vermoed ik.
IMG_0001
by
Leen Kievit
, on Flickr
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Leen Kievit
Offline
Berichten: 137
NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #58 Gepost op:
10 juni 2018, 21:44:47 »
Goedenavond,
Zoals ik al vermoedde ben ik meer dan een week bezig geweest met het afbouwen van het kruiswissel (naast het gewone werk en zo natuurlijk).
IMG_0003 (1)
by
Leen Kievit
, on Flickr
Een voor een scheve bielzen vervangen door rechte.
IMG_0001 (5)
by
Leen Kievit
, on Flickr
en waar nodig 'railstoeltransplantatie' uitgevoerd.
IMG_0001 (6)
by
Leen Kievit
, on Flickr
Aan de onderzijde ziet het er nu zo uit:
IMG_0002 (2)
by
Leen Kievit
, on Flickr
Maar goed, het is af, en ik ben er tevreden mee.
IMG_0001 (4)
by
Leen Kievit
, on Flickr
De komende tijd maar weer eens verder met iets anders dan rails.
Leen
Gelogd
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1843
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
«
Reactie #59 Gepost op:
10 juni 2018, 22:55:03 »
Mooi wisselcomplex geworden!!!
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.