Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Ronald69
Vandaag om 12:23:42
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: BNLS-Module: Brandland  (gelezen 14210 keer)

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
BNLS-Module: Brandland
« Gepost op: 30 maart 2018, 18:39:59 »
Laatste baan in 1976 gedemonteerd. Eindelijk concreet weer eens aan de slag met (stukje) baan na af en toe alleen wat superen en ombouwen van modellen.
Dankzij BNLS-forumbaan is denken doen geworden. Eerste twee bakken besteld en in delen gereed, volgende bouwdag op 21 april alles een keer aan elkaar koppelen (bakken met achterwand, fries, BB's).
Ga samen met Rob (Rob1957) een bijdrage bouwen met meerdere bakken.
Brandland wordt mijn eerste bak. Eerste indruk van concept met overkill aan bekende brouwerij gebouwen van K* en beperkte kitbashing zoals plaatjes tonen.



Kleurstelling van deuren gebouwen en nog te spuiten wagens RAL 6005, komt dichtst bij kleur zoals hier:http://nmld.locaalspoor.nl/de/objekt/1840  en hier: http://img593.imageshack.us/img593/7638/brand01x.jpg

Overweeg nog dit een enkele bak bijdrage te maken als een eerste volledige module. Op twee bakken komt alles beetje meer tot zijn recht maar juist de overkill aan die 1"100 bouwtjes op een enkele bak geeft een grappig sfeertje.

Idee is LED-verlichting met dagcyclus zoals al hier en daar toegepast en daaraan gekoppeld Arduino verlichting van terrein en gebouwen, bij schemer kantoorlampen aan en straatverlichting, 's-nachts alleen straatverlichting, etcetera.

Spoor komt uit BB naar voorgrond zodat er ruimte is voor rangeerspoor voor langs laadstation met verhoogd laadperron langs af en op kopse kant. Tweede aftakking voor een kort stukje op kopse kant laadperron met ruimte voor rangeerlok en ten slotte derde spoor dat in bestrating wordt opgenomen waar zowel de zelf om te katten bierwagens als de DAF-biertrucks geladen kunnen worden. Door aftakking tegen de rijrichting in rijden treinen niet zomaar het terrein op.

Wissel en drieweg handmatig te bedienen vanaf de module. Puntstukken worden ook geschakeld dus wissels open rijden is er nier bij.
Nog genoeg te bedenken en te maken maar met een beetje goede wil ook erbij op Eurospoor...

MVG
Marten
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 22:25:21 door Edsko Hekman. Reden: Titel conform richtlijn »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2018, 20:00:06 »
Zonder je enthousiasme de kop te willen indrukken:

Het spoor naar voren verleggen is op een recept voor problemen.

Het levert namelijk 2 S-bochten op, met alle risico's van dien.

groeten
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 22:25:39 door Edsko Hekman »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2018, 22:56:32 »
Maerten,

Hoe ver komt je spoor naar voren op de bb?

Mogelijk dat je door het snijden in de achterste gebouwen, en daarmee bedoel ik niet weghalen maat echt in snijden, de sporen minder ver naar voren moet leggen.

Dan zou je mogelijk aan de voorkant nog plek krijgen voor het onmisbare proeflokaal.  :P
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2018, 08:41:27 »
Toen ik de titel van de module las dacht ik eerst dat Hekmans een kloek besluit had genomen en grasland nu echt af had  ;D ;D ;D, en in navolging van Marc en Hendrik Jan rigoureuze maatregelen had genomen.

Dit wordt lekker vol en leuk, met een beetje geluk een hele hoop kleine motiefjes en scenes, succes met de bouw, het spoor komen we wel uit  (y)

Walter

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2018, 00:50:22 »
Het spoor naar voren verleggen is op een recept voor problemen.

Het levert namelijk 2 S-bochten op, met alle risico's van dien.
Dan wellicht goed modulenorm aan te vullen. Ik ben uitgegaan van spelregels, dwz minimum radius 55. Op de 30cm van de BB kun je een 33 graden bocht maken bij radius 55 die je een kleine 9 cm naar voren brengt. Nog een keer dat om weer recht uit te komen en bent 18cm naar voren gekomen. Heb ik niet nodig dus ik ga zeker een grotere radius aanhouden en ik wil de radius meer continue laten veranderen zodat er niet een "omslagpunt" in de het krachtenspel in de bochten komt. S ligt dus met eerste deel op BB en andere deel "S" op mijn bak. Hoop dat daarmee problemen kunnen worden voorkomen.


Hoe ver komt je spoor naar voren op de bb?

We willen voorste spoor hart op 50+8,25 mm van voorkant bak leggen en tweede spoor + 50mm met spoorbreedte zo passend op Peco wissels en Engelse wissels combi's. We komen dus van 175 mm naar 58,25.


Mogelijk dat je door het snijden in de achterste gebouwen, en daarmee bedoel ik niet weghalen maat echt in snijden, de sporen minder ver naar voren moet leggen.

Dan zou je mogelijk aan de voorkant nog plek krijgen voor het onmisbare proeflokaal.  :P

Gevels en halfprofielen willen we gaan toepassen in stadstafereel achter meersporig station uit meerdere bakken (plannen genoeg :D). De brouwerij bouwtjes wil ik nog breder inzetbaar houden. Proeflokaal is zeker leuke gedachte voor tweede bak  :D.


Dit wordt lekker vol en leuk, met een beetje geluk een hele hoop kleine motiefjes en scenes, succes met de bouw, het spoor komen we wel uit  (y)

Walter
Thx

« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 21:48:03 door guest7823 »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2018, 10:15:32 »
Zolang mijn T1 er overheen kan denderen met een bak of tien tellende Broadway Limited, vind ik alles best  ;D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2018, 10:28:35 »
Binnen het kernteam van de modulebaan hebben we de nodige ervaring met dit soort ontwerpen.
En die ervaringen zijn niet positief.

Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Heb je een tekening met je sporenplan?
Dat kan een hoop verduidelijken.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2018, 10:48:42 »
Gewoon meenemen op 21 april naar de bouwdag. Dan kunnen we daar verder brainsstormen. Gaat vast goed komen.  (y)
Ben het wel met HJ eens , liever ten halve gekeerd...

Ik vind dit overigens wel een heel erg gaaf thema waar je veel mee kunt doen. Ik ben erg benieuwd!  :)

Gr.

Edsko

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2018, 12:09:26 »
Meten is weten!  ;)



Vanaf de BB heb je nog zeker 50mm nodig voor je aan een boog begint. Bij een S-bocht , dus zonder recht tussenstuk heb je 543mm nodig om recht op 58mm van de voorzijde uit te komen. Met een recht stuk van circa 220mm wordt dat 613mm. Uitgaande van boogstralen van 550mm.

Esthetisch en praktisch dingetje; is 58mm van de voorzijde wel zo fraai en veilig voor een beursbaan?
Met de sporen helemaal vooraan heb je geen ruimte meer voor scenery aan de voorzijde en krijg je al snel de indruk van dat de trein vóór in plaats van dóór het landschap rijdt.
Verder zijn treinen op de rand van je baan nogal grijpbaar en is de tijd om in te grijpen nul. Een ontspoorde trein wordt al snel een 3D-puzzeltje.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2018, 12:16:59 door Marc tramt. Reden: Type/stijl »
No dress rehearsel, this is our life.

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2018, 19:37:58 »
Dank voor meedenken allemaal, bijgaand plaatje met railplan in ontwikkeling:


Plaatje vergt wat toelichting:
- rastermaat is 10cm
- totale lengte bestaat uit 2 BB's (elk 30cm) en twee bakken (elk 120cm), totaal 300 cm
- op grond van bouwdraadjes en posts meen ik dat in de BB al een bocht kan worden ingezet (anders dan Marc in zijn plaatje toont), dit zo nodig te corrigeren door de ervaringsdeskundigen maar zou dat jammer vinden vanwege ruimtebenutting en ook wel speelse schuin binnenkomen op de bak , al is het technisch lastiger met het niet haaks doorslijpen van rails.
- zoals blijkt is het plan al uitgespreid over twee bakken, elke bak/BB combi vangt een S-bocht op
- de extra ruimte (ten opzichte van één bak invulling) zou een proeflokaal met wat berglandschap kunnen bevatten waar ook een beek aankomt die water voor het brouwen levert
- extra ruimte ook nuttig om rotswanden bij ingang BB's mogelijk te maken met tunnelportalen
- denk ook nog over gebruik van doorlopend spoor met vertakking na brouwerij(links onder) om kuiperij of loodsje voor verpakkingsmaterialen op te nemen als kratten, dozen, vaten, flssen voor weg/spoor, zeg maar het toeleveringsgebeuren.

Ten slotte in dit lijstje, het kan ook zo gaan dat we nog twee bakken toevoegen waar de sporen eerst verder splitsen en een groter goederenemplacement vormen met allerlei verladingen waaronder stukgoed, etcetera. Getoonde plan is qua bochten wel het meest vergaand.

Ik noem ook nog maar dat de hoofdbaan over de wissel rechtdoor gaat om ontsporingsrisico's te minimaliseren en de radius ruim boven de 55cm blijft.

Staat buiten kijf dat overleg met het team tijdens bouwdagen extreem nuttig is en ultieme praktijktesten de doorslag moeten geven over bruikbaarheid module(s).

Grtz, Marten
 
« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 19:39:38 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #10 Gepost op: 04 april 2018, 20:12:18 »

Vanaf de BB heb je nog zeker 50mm nodig voor je aan een boog begint.
Goed punt, denk even de Megabiels vergeten.
 

Esthetisch en praktisch dingetje; is 58mm van de voorzijde wel zo fraai en veilig voor een beursbaan?
Met de sporen helemaal vooraan heb je geen ruimte meer voor scenery aan de voorzijde en krijg je al snel de indruk van dat de trein vóór in plaats van dóór het landschap rijdt.
Is wel een beetje zo. De module is meer wat op het brouwerij terrein te zien is en de hoofdbaan komt langs. Lijkt me iets dat we gaan ervaren.


Verder zijn treinen op de rand van je baan nogal grijpbaar en is de tijd om in te grijpen nul. Een ontspoorde trein wordt al snel een 3D-puzzeltje.
Ook onze zorg. Wel benieuwd wat voor "mitigerende" maatregelen zoal kunnen worden toegepast anders dan aanhouden van 17,5 cm. Perspex schermpje, toezicht, afzetting rond bakken, .... ? Input van de ervaringsdeskundigen wel nuttig. 3D puzzelen niet echt een hobby behalve beetje kit bashing  ;D
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #11 Gepost op: 04 april 2018, 20:30:36 »
Ik stel voor hier de 21e eens uitgebreid over van gedachten te wisselen, naast je spoorplan, wat met wat aanpassingen best moet kunnen lukken, maar met name ook over je laatste opmerkingen . Marc z’n opmerkingen zijn gebaseerd op ervaring, en er rijd vanalles over de baan, niet allee; je eigen spul.. kortom, let’s talk about it  ;)

Walter

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2018, 21:45:58 »
Zeker Walter, goed plan. ik kijk er naar uit!
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #13 Gepost op: 04 april 2018, 21:50:12 »
Even met de Zamboni wat krassen uit het ijs gehaald.

Deze boodschap zal zich zelf binnen een paar dagen wissen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #14 Gepost op: 04 april 2018, 22:19:02 »
Even wat aandachtspunten:

  • de eerste 10 cm vanaf de BB-BB overgang dienen en recht te zijn en verstelbaar (om goede aansluiting te geven op de megabiels van de BB van de naastgelegen inbreng
  • de rails op 5 cm aan beide zijn van de BB-inbreng dient recht te zijn (hoeft niet perse onder 90o tov de overgang). En nee dit is geen harde eis). Maar blijkt in de praktijk het meest zekere te werken *
  • tussen twee tegenbogen dient bij voorkeur 30 cm (lengte D-rijtuig in h0) recht te zitten **
  • en nee, verkanting is geen goed idee om zaken op te lossen ***

  • *, ja je kan de boog door laten lopen op de BB-inbreng overgang, maar tig zelf aangelegd overgangen verder en nog veel meer overgangen van anderen bekeken te hebben.......... begin d'r niet aan. Een garantie voor gedoe. Wat iemand op een 100% eigen baan doet: prima. Maar de harde praktijk van de BNLS modulebaan toont aan dat het veelvuldig zeulen met de bakken en neerzetten in veel verschillende configuraties het het beste werkt door de bakovergangen met rechtspoor te doen
  • **, yup I know. Het kan met minder (ik geloof dat de NEM / MOROP / NMRA norm op een halve bak uitkomt), maar zeker de combinatie van bakovergangen en tegenbogen is funest. De bakken gaan domweg te veel dansen en dat is iets wat je ter hoogte van de bakovergangen niet wil hebben (zie ook bovenstaand punt). In werkelijkheid is de norm volgens mij een langste baklengte en overgangsbogen. En anders een serieuze snelheidsbeperking. In model kan je in de praktijk met minder toe, maar mits met mate en kennis toegepast
  • ***Hiervoor gaat vermoedelijk een aanpassing van de normen komen maar: verkanting moet je domweg niet willen. En al helemaal niet in combinatie met S bogen. En dan alweer helemaal niet indien er niet meer dan 30 cm tussen de twee bogen zit. Bij verkanting ga je al gauw bij een S boog bakken torderen en gaan wielen die tordering niet kunnen volgen, met ontsporingen als gedoe.

Voor de goede orde: het staat iedereen geheel en al vrij om allerlei ideeën te implementeren en praktijk adviezen te negeren. Er is een zaak die bepalend is: doorstaat een BNLS modulebaan inbreng een rijdag zonder gedoe en ontsporingen. Als je inbreng werkt: prima, als het niet werkt of het kernteam heeft te veel twijfels: dan doet de inbreng de komende beurs niet mee in de rijdende baan.

De BNLS modulebaan is een hondenbot en een niet functionerende bak legt de hele baan plan. En dat wil niemand hebben op een beurs.

Afgezien van de boog beginnen direct op de BB-BB overgang zie ik op dit moment weinig van "dat gaat niet gebeuren", maar wel een paar zaken waarvan ik denk "hmmmmm, ik moet het nog goed gaan zien werken". Ik begrijp je overwegingen om naar voren te willen met de sporen, maar vraag je af hoever je daarmee wilt gaan

Paul Bender,

Cwp Hwp Rtd

Of te wel, voor de niet spoorhazen onder u: Chef Werkplaats, Hoofdwerkplaats Rotterdam