Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Frank 123
Vandaag om 17:43:03
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Chris Westerduin
Vandaag om 17:36:00
Bisonkit verdunner door Rob Ellerman
Vandaag om 17:27:36
Het betere bochtenwerk door Ronald Halma
Vandaag om 17:24:01
h0 diorama USA “The Paintshops” door Ronald Halma
Vandaag om 17:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:17:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: BNLS-Module: Brandland  (gelezen 14219 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2018, 22:28:06 »
Een operationeel punt: zoals je de rangeersporen nu getekend hebt kan je er in de praktijk weinig mee. Bij bijna alles wat je daar gaat doen blokkeer je het hoofdspoor en dat is op een beurs letterlijk en figuurlijk een "show-stopper" ........

  • Indien je enkel wat rangeren op de sporen is het wel zo handig / verstandig om een uithaalspoor toe te voegen. Dan kan je autonoom wat rangeren zonder de treinenloop op het hoofdspoor te hinderen
  • Indien je treinen wilt binnen nemen zal je iets met overloopsporen moeten doen. Terugsteken op het hoofdspoor kost domweg te veel tijd en daarmee leg je de hele baan plat

Paul Bender,

CTr / AAP SHM en H.F. Enter leerling

Voor de niet spoorhazen onder u: CTr: Chef Trein, AAP: Algemeen Aanwendbaar Personeel, SHM: Stoomtram Hoorn Medemblik. En wie H.F. Enter was .......  ;D. Oh ja en ik ben oud genoeg om te weten wat een stootje, trekje, fly-shunting en gravity-shunting  is en om het allemaal gedaan te hebben  :-[

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #16 Gepost op: 04 april 2018, 22:29:49 »
Oh, en voor dat de verkeerde indruk ontstaat:

Vind ik het een leuk plan, ben ik benieuwd hoe het uitgewerkt gaat worden, wil ik het in de rijdende baan zien en ben ik bereid te helpen met adviezen:

ALLEMAAL JA  (y) (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2018, 22:54:40 »
Voor de jongere lezers onder ons ........

H.F. Enter, I

H.F. Enter, II

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #18 Gepost op: 05 april 2018, 10:46:41 »


Met het blauwe spoor kan je onafhankelijk van de hoofdbaan rangeren

Met het groene spoor kan je makkelijker je raccordement op en uit rijden





Hier kan functioneel hetzelfde als bij bovenstaand plaatje. Maar heeft een groot nadeel: engels wissel in hoofdbaan en in hoeverre we dat met z'n allen moeten willen ...... Nog even afgezien van dat in deze variant het doorgaande hoofdspoor het wissel in aftakkende stand wordt bereden  :-\


Er zijn nog wel een paar oplossingen verzinbaar, maar dat is misschien makkelijker op de 21e te bespreken met een papiertje bij de hand. Maar hopelijk verduidelijkt dit de operationele beperkingen die ik voorzie in je banenplan.

Met vriendelijke groeten,

De geest van H.F. Enter

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #19 Gepost op: 05 april 2018, 11:05:19 »


Met het blauwe spoor kan je onafhankelijk van de hoofdbaan rangeren

Met het groene spoor kan je makkelijker je raccordement op en uit rijden
Deze uitvoering met het groene spoor gaat niet werken. Reden daarvoor is dat Marten dat opstelspoor omhoog wil brengen, zie de eerste foto in dit draadje.
Als het gelijkvloers zou zijn, zou het kunnen.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #20 Gepost op: 05 april 2018, 12:16:51 »
Tja, goh, ach. Misschien ben ik te praktisch, maar hoeveel hoogte verschil wil / kan je bereiken .........

Je sporen waar je iets neer wilt zetten / laten staan moet je vlak hebben.



Dus het oranje spoor is ongeveer het enige spoor waar je iets in kan klimmen.


Yup, het kan allemaal anders, maar alles wat je doet / besluit heeft consequenties. en bij dit soort zaken is het veelal "datgene wat je linksom wint, verlies je rechtsom". Van mij mag het oorspronkelijke plan, behoudens de BNLS modulebaan regels beperkende factor, maar of het dan gaat doen wat er van verwacht wordt .....

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #21 Gepost op: 05 april 2018, 13:57:39 »
Als ik de foto bekijk loopt er niets omhoog maar liggen de rails provisorisch over elkaar en staat er een hekkie (#) tussen het hoofdspoor en het opstelspoortje.

Ik zou hellingen in opstelspoortjes overigens vermijden. Voor je het weet rolt er een verdwaalde bierwagon over de hoofdsporen.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #22 Gepost op: 05 april 2018, 16:07:43 »
Spoor komt uit BB naar voorgrond zodat er ruimte is voor rangeerspoor voor langs laadstation met verhoogd laadperron langs af en op kopse kant.
Dat zou ook zomaar kunnen Marc. Nu ik er nog eens naar kijk, ben ik niet meer overtuigd dat het om ondersteuning van de rails gaat, maar lijkt het idd een hek te zijn. Ik werd ook getriggerd door het vergedrukte woordje. Wel een goeie Mindf*ck! ;D

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #23 Gepost op: 05 april 2018, 16:22:09 »
Verhoogd laadperron  ;D

In goed Enters Nederlands: Vkz. Of te wel Verhoogde kop- en zijlading. Een standaard onderdeel van veel (inmiddels verdwenen) stations emplacementen. Die van Hoorn is met de vorige ProRail spoorsanering verdwenen.

Werd gebruikt om over de kop of over de zij te laden.

Is dus wat anders dan een verhoogd spoor  ;)

Waar zouden we zijn zonder Sobat Kras..........



04 Een kop en zijlading is net zo robuust als een stootheuvel. Alleen is het hier niet primair als stopper Op het emplacement van Vlaardingen-C vinden we nog steeds deze variant van een ingebouwde stootheuvel als onderdeel van de verhoogde kop- en zijlading.


Al is deze ("L") vorm gebruikelijker:


Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #24 Gepost op: 05 april 2018, 16:28:52 »
In combinatie met de foto.... Ik heb echt zitten kijken en dacht echt dat het spoor op "pootjes" stond. Een hek was niet in mij op gekomen. Maar hij is helder.  (y)

Vegen maar weer.  8)

Edit: ik heb dus nooit geweten dat het laadperron op de foto's hierboven formeel verhoogd laadperron heten. Weer wat geleerd. Mijn dank! (y)
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 16:42:32 door Edsko Hekman »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #25 Gepost op: 05 april 2018, 20:15:29 »
Maar heeft een groot nadeel: engels wissel in hoofdbaan en in hoeverre we dat met z'n allen moeten willen ......

Voor de wijsneuzen onder u: yup het klopt dat er in de Bh0UB's ook engelsmannen zitten. Alleen...... als die gedoe geven zijn ze d'r in minder dan 5 minuten uitgeknipt en vervangen door een recht stukje spoor. Dan heeft die Bh0UB-set wel een verminderde functionaliteit, maar de voorstelling draait dan weer wel door.

Dat ligt bij een volledig ingeballaste engelman een tikje gecompliceerder. En ja, we hebben, als het moet, één bak d'r meestal wel binnen no time tussen uit. Bij twee bakken wordt dat al weer meer gedoe. En als de Engelsman in een inbreng van 3 of 4 bakken zit begint het al gauw veel gedoe te worden.

Zoals H.F. Enter als zei ....... engelsmannen in het hoofdspoor zo veel mogelijk vermijden. Het zijn dure dingen, zowel in aanleg als in onderhoud. En engelsmannen slijten structureel harder dan gewone wissels. Dat geldt voor 1:1 maar net zo hard in 1:87.

En in deze variant zit je dus met een sequentie van S-bogen, bak overgangen en meer van dat soort gedoe. Prak daar nog een Engelsman tussen en je het ongeveer alle mogelijkheden om gedoe te krijgen geoptimaliseerd  :-X

Kortom, het kan, maar ........ liever / beter van niet.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2018, 20:17:13 door guest7823 »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #26 Gepost op: 05 april 2018, 21:46:01 »
Heren,

Ik zit deze discussie al een paar dagen te volgen. En zoals Ik het begrijp zitten er nog al wat haken en ogen op het aansluiten van het fabrieksterrein op de hoofdbaan. De bak eigenaar heeft Volgens mij het idee om op het brouwerij analoog te rangeren. 

Is het dan misschien een idee om de brouwerijsporen dan helemaal niet aantesluiten op de hoofdbaan. Maar dan een uitloopspoor dat in de blackbox verdwijnt met de illusie dat de aansluiting ergens verder op zit.

Ja, dan kunt je niet met een trein aankomen en vertrekken. Maar wel rangeren met een beperkt aantal wagentjes. Is dat erg? volgens mij niet op een tentoonstellingsbaan... hoeveel mensen en vooral hoe lang staan ze te kijken.... het gaat er op een tentoonstellingsbaan toch vooral om dat er ook iets rijd, beweegt, etc. naast je bouwkunsten natuurlijk.


Misschien is het probleem van de bochten dan ook wel makkelijker optelossen .

Het is maar een idee

Succes

Arjan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #27 Gepost op: 05 april 2018, 21:51:48 »
Als de rangeersporen analoog worden is aansluiten hoe dan ook onmogelijk omdat op de hoofdbaan digitaal gereden wordt. Maar volgens mij heeft hij niet gesproken over analoog.
No dress rehearsel, this is our life.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #28 Gepost op: 06 april 2018, 00:38:07 »
Correct ik kan analoog nergens terug vinden.Iemand noemde autonoom.... zal dat wel verwisseld hebben. Het idee om brouwerij sporen los te koppelen van de hoofdbaan veranderd daarom niet.

Veel plezier en Succes

Arjan


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: Brandland
« Reactie #29 Gepost op: 18 april 2018, 18:18:29 »
Bevestiging dat Rob (Robert 1957) en ik aanwezig zullen zijn. Wel komen we vroeg (9:30) en kunnen maar tot rond de middag blijven dus zien of van lunch.

Doelen zijn:
-  een keer een dubbele bak als geheel samen te stellen. Ik breng gemonteerde fries, achterwand en bak mee. Alleen moet ik nog potensets samenbouwen, zowel de al geleverde als ook de nog te leveren tweede set poten voor tweede bak. Beetje advies bij samenbouwen delen wordt zeer gewaardeerd.

- niet in de laatste plaats eens goed bomen met collega-bouwers en ervaringsdeskundigen over baanplan waarop S-bochten en ver naar voren komende sporen. Afstand Peko-rail (bielseinde) van eerste spoor tot rand 5cm (is correctie tov eerder genoemde 5,8 cm hart rail tot rand).
Heb al goede argumenten gelezen om dingen niet te doen dus één en ander om over te spreken zoals alternatieve invulling of mitigaties van gespotte risico's . Zie ook het draadje "Brandland".





Kijk uit naar zaterdag, leuk om mensen na eerste kennismaking in februari weer eens te zien en nieuwe medebouwers te ontmoeten!
MVG
Marten

Marten,

In onderstaande variant:



heb je o.a. een wissel wat, in het hoofdspoor, aftakkend bereden wordt. En hoewel dit "met de punt mee" is, is dit sub-optimaal




In deze variant heb je dat probleem niet. Tevens heb je dan, in ieder geval in het doorgaande spoor, gelijk een stuk recht tussen de twee tegenbogen. Hou in ieder geval 50 mm recht na de BB - inbreng overgang, maar nog liever 100 mm.




In deze variant heb je ook nog een uithaalspoor voor je spooraansluiting, waardoor je onafhankelijk van de hoofdbaan kan rangeren.

Wat je in beide voorstellen mist in de mogelijkheid om, zonder steken, op je spooraansluiting te komen. Maar dat is op te lossen door een van de twee oplossingen te spiegelen naar de andere kant van je bakken

Zelf ben ik niet op de bouwdag, maar eventueel wel beschikbaar op enig moment voor telefonisch overleg