BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0 => Topic gestart door: Spoortief op 30 maart 2018, 18:39:59

Titel: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 30 maart 2018, 18:39:59
Laatste baan in 1976 gedemonteerd. Eindelijk concreet weer eens aan de slag met (stukje) baan na af en toe alleen wat superen en ombouwen van modellen.
Dankzij BNLS-forumbaan is denken doen geworden. Eerste twee bakken besteld en in delen gereed, volgende bouwdag op 21 april alles een keer aan elkaar koppelen (bakken met achterwand, fries, BB's).
Ga samen met Rob (Rob1957) een bijdrage bouwen met meerdere bakken.
Brandland wordt mijn eerste bak. Eerste indruk van concept met overkill aan bekende brouwerij gebouwen van K* en beperkte kitbashing zoals plaatjes tonen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5467.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5467.jpg)

Kleurstelling van deuren gebouwen en nog te spuiten wagens RAL 6005, komt dichtst bij kleur zoals hier:http://nmld.locaalspoor.nl/de/objekt/1840 (http://nmld.locaalspoor.nl/de/objekt/1840)  en hier: http://img593.imageshack.us/img593/7638/brand01x.jpg (http://img593.imageshack.us/img593/7638/brand01x.jpg)

Overweeg nog dit een enkele bak bijdrage te maken als een eerste volledige module. Op twee bakken komt alles beetje meer tot zijn recht maar juist de overkill aan die 1"100 bouwtjes op een enkele bak geeft een grappig sfeertje.

Idee is LED-verlichting met dagcyclus zoals al hier en daar toegepast en daaraan gekoppeld Arduino verlichting van terrein en gebouwen, bij schemer kantoorlampen aan en straatverlichting, 's-nachts alleen straatverlichting, etcetera.

Spoor komt uit BB naar voorgrond zodat er ruimte is voor rangeerspoor voor langs laadstation met verhoogd laadperron langs af en op kopse kant. Tweede aftakking voor een kort stukje op kopse kant laadperron met ruimte voor rangeerlok en ten slotte derde spoor dat in bestrating wordt opgenomen waar zowel de zelf om te katten bierwagens als de DAF-biertrucks geladen kunnen worden. Door aftakking tegen de rijrichting in rijden treinen niet zomaar het terrein op.

Wissel en drieweg handmatig te bedienen vanaf de module. Puntstukken worden ook geschakeld dus wissels open rijden is er nier bij.
Nog genoeg te bedenken en te maken maar met een beetje goede wil ook erbij op Eurospoor...

MVG
Marten
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Hendrik Jan op 30 maart 2018, 20:00:06
Zonder je enthousiasme de kop te willen indrukken:

Het spoor naar voren verleggen is op een recept voor problemen.

Het levert namelijk 2 S-bochten op, met alle risico's van dien.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Marcel112 op 30 maart 2018, 22:56:32
Maerten,

Hoe ver komt je spoor naar voren op de bb?

Mogelijk dat je door het snijden in de achterste gebouwen, en daarmee bedoel ik niet weghalen maat echt in snijden, de sporen minder ver naar voren moet leggen.

Dan zou je mogelijk aan de voorkant nog plek krijgen voor het onmisbare proeflokaal.  :P
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7822 op 31 maart 2018, 08:41:27
Toen ik de titel van de module las dacht ik eerst dat Hekmans een kloek besluit had genomen en grasland nu echt af had  ;D ;D ;D, en in navolging van Marc en Hendrik Jan rigoureuze maatregelen had genomen.

Dit wordt lekker vol en leuk, met een beetje geluk een hele hoop kleine motiefjes en scenes, succes met de bouw, het spoor komen we wel uit  (y)

Walter
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 02 april 2018, 00:50:22
Het spoor naar voren verleggen is op een recept voor problemen.

Het levert namelijk 2 S-bochten op, met alle risico's van dien.
Dan wellicht goed modulenorm aan te vullen. Ik ben uitgegaan van spelregels, dwz minimum radius 55. Op de 30cm van de BB kun je een 33 graden bocht maken bij radius 55 die je een kleine 9 cm naar voren brengt. Nog een keer dat om weer recht uit te komen en bent 18cm naar voren gekomen. Heb ik niet nodig dus ik ga zeker een grotere radius aanhouden en ik wil de radius meer continue laten veranderen zodat er niet een "omslagpunt" in de het krachtenspel in de bochten komt. S ligt dus met eerste deel op BB en andere deel "S" op mijn bak. Hoop dat daarmee problemen kunnen worden voorkomen.


Hoe ver komt je spoor naar voren op de bb?

We willen voorste spoor hart op 50+8,25 mm van voorkant bak leggen en tweede spoor + 50mm met spoorbreedte zo passend op Peco wissels en Engelse wissels combi's. We komen dus van 175 mm naar 58,25.


Mogelijk dat je door het snijden in de achterste gebouwen, en daarmee bedoel ik niet weghalen maat echt in snijden, de sporen minder ver naar voren moet leggen.

Dan zou je mogelijk aan de voorkant nog plek krijgen voor het onmisbare proeflokaal.  :P

Gevels en halfprofielen willen we gaan toepassen in stadstafereel achter meersporig station uit meerdere bakken (plannen genoeg :D). De brouwerij bouwtjes wil ik nog breder inzetbaar houden. Proeflokaal is zeker leuke gedachte voor tweede bak  :D.


Dit wordt lekker vol en leuk, met een beetje geluk een hele hoop kleine motiefjes en scenes, succes met de bouw, het spoor komen we wel uit  (y)

Walter
Thx

Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Eelco Storm op 02 april 2018, 10:15:32
Zolang mijn T1 er overheen kan denderen met een bak of tien tellende Broadway Limited, vind ik alles best  ;D
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Hendrik Jan op 02 april 2018, 10:28:35
Binnen het kernteam van de modulebaan hebben we de nodige ervaring met dit soort ontwerpen.
En die ervaringen zijn niet positief.

Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Heb je een tekening met je sporenplan?
Dat kan een hoop verduidelijken.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Edsko Hekman op 02 april 2018, 10:48:42
Gewoon meenemen op 21 april naar de bouwdag. Dan kunnen we daar verder brainsstormen. Gaat vast goed komen.  (y)
Ben het wel met HJ eens , liever ten halve gekeerd...

Ik vind dit overigens wel een heel erg gaaf thema waar je veel mee kunt doen. Ik ben erg benieuwd!  :)

Gr.

Edsko
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Marc tramt op 02 april 2018, 12:09:26
Meten is weten!  ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS-baan-slingertje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BNLS-baan-slingertje.jpg)

Vanaf de BB heb je nog zeker 50mm nodig voor je aan een boog begint. Bij een S-bocht , dus zonder recht tussenstuk heb je 543mm nodig om recht op 58mm van de voorzijde uit te komen. Met een recht stuk van circa 220mm wordt dat 613mm. Uitgaande van boogstralen van 550mm.

Esthetisch en praktisch dingetje; is 58mm van de voorzijde wel zo fraai en veilig voor een beursbaan?
Met de sporen helemaal vooraan heb je geen ruimte meer voor scenery aan de voorzijde en krijg je al snel de indruk van dat de trein vóór in plaats van dóór het landschap rijdt.
Verder zijn treinen op de rand van je baan nogal grijpbaar en is de tijd om in te grijpen nul. Een ontspoorde trein wordt al snel een 3D-puzzeltje.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 04 april 2018, 19:37:58
Dank voor meedenken allemaal, bijgaand plaatje met railplan in ontwikkeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan.png)

Plaatje vergt wat toelichting:
- rastermaat is 10cm
- totale lengte bestaat uit 2 BB's (elk 30cm) en twee bakken (elk 120cm), totaal 300 cm
- op grond van bouwdraadjes en posts meen ik dat in de BB al een bocht kan worden ingezet (anders dan Marc in zijn plaatje toont), dit zo nodig te corrigeren door de ervaringsdeskundigen maar zou dat jammer vinden vanwege ruimtebenutting en ook wel speelse schuin binnenkomen op de bak , al is het technisch lastiger met het niet haaks doorslijpen van rails.
- zoals blijkt is het plan al uitgespreid over twee bakken, elke bak/BB combi vangt een S-bocht op
- de extra ruimte (ten opzichte van één bak invulling) zou een proeflokaal met wat berglandschap kunnen bevatten waar ook een beek aankomt die water voor het brouwen levert
- extra ruimte ook nuttig om rotswanden bij ingang BB's mogelijk te maken met tunnelportalen
- denk ook nog over gebruik van doorlopend spoor met vertakking na brouwerij(links onder) om kuiperij of loodsje voor verpakkingsmaterialen op te nemen als kratten, dozen, vaten, flssen voor weg/spoor, zeg maar het toeleveringsgebeuren.

Ten slotte in dit lijstje, het kan ook zo gaan dat we nog twee bakken toevoegen waar de sporen eerst verder splitsen en een groter goederenemplacement vormen met allerlei verladingen waaronder stukgoed, etcetera. Getoonde plan is qua bochten wel het meest vergaand.

Ik noem ook nog maar dat de hoofdbaan over de wissel rechtdoor gaat om ontsporingsrisico's te minimaliseren en de radius ruim boven de 55cm blijft.

Staat buiten kijf dat overleg met het team tijdens bouwdagen extreem nuttig is en ultieme praktijktesten de doorslag moeten geven over bruikbaarheid module(s).

Grtz, Marten
 
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 04 april 2018, 20:12:18

Vanaf de BB heb je nog zeker 50mm nodig voor je aan een boog begint.
Goed punt, denk even de Megabiels vergeten.
 

Esthetisch en praktisch dingetje; is 58mm van de voorzijde wel zo fraai en veilig voor een beursbaan?
Met de sporen helemaal vooraan heb je geen ruimte meer voor scenery aan de voorzijde en krijg je al snel de indruk van dat de trein vóór in plaats van dóór het landschap rijdt.
Is wel een beetje zo. De module is meer wat op het brouwerij terrein te zien is en de hoofdbaan komt langs. Lijkt me iets dat we gaan ervaren.


Verder zijn treinen op de rand van je baan nogal grijpbaar en is de tijd om in te grijpen nul. Een ontspoorde trein wordt al snel een 3D-puzzeltje.
Ook onze zorg. Wel benieuwd wat voor "mitigerende" maatregelen zoal kunnen worden toegepast anders dan aanhouden van 17,5 cm. Perspex schermpje, toezicht, afzetting rond bakken, .... ? Input van de ervaringsdeskundigen wel nuttig. 3D puzzelen niet echt een hobby behalve beetje kit bashing  ;D
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7822 op 04 april 2018, 20:30:36
Ik stel voor hier de 21e eens uitgebreid over van gedachten te wisselen, naast je spoorplan, wat met wat aanpassingen best moet kunnen lukken, maar met name ook over je laatste opmerkingen . Marc z’n opmerkingen zijn gebaseerd op ervaring, en er rijd vanalles over de baan, niet allee; je eigen spul.. kortom, let’s talk about it  ;)

Walter
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 04 april 2018, 21:45:58
Zeker Walter, goed plan. ik kijk er naar uit!
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 04 april 2018, 21:50:12
Even met de Zamboni wat krassen uit het ijs gehaald.

Deze boodschap zal zich zelf binnen een paar dagen wissen
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 04 april 2018, 22:19:02
Even wat aandachtspunten:



Voor de goede orde: het staat iedereen geheel en al vrij om allerlei ideeën te implementeren en praktijk adviezen te negeren. Er is een zaak die bepalend is: doorstaat een BNLS modulebaan inbreng een rijdag zonder gedoe en ontsporingen. Als je inbreng werkt: prima, als het niet werkt of het kernteam heeft te veel twijfels: dan doet de inbreng de komende beurs niet mee in de rijdende baan.

De BNLS modulebaan is een hondenbot en een niet functionerende bak legt de hele baan plan. En dat wil niemand hebben op een beurs.

Afgezien van de boog beginnen direct op de BB-BB overgang zie ik op dit moment weinig van "dat gaat niet gebeuren", maar wel een paar zaken waarvan ik denk "hmmmmm, ik moet het nog goed gaan zien werken". Ik begrijp je overwegingen om naar voren te willen met de sporen, maar vraag je af hoever je daarmee wilt gaan

Paul Bender,

Cwp Hwp Rtd

Of te wel, voor de niet spoorhazen onder u: Chef Werkplaats, Hoofdwerkplaats Rotterdam
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 04 april 2018, 22:28:06
Een operationeel punt: zoals je de rangeersporen nu getekend hebt kan je er in de praktijk weinig mee. Bij bijna alles wat je daar gaat doen blokkeer je het hoofdspoor en dat is op een beurs letterlijk en figuurlijk een "show-stopper" ........


Paul Bender,

CTr / AAP SHM en H.F. Enter leerling

Voor de niet spoorhazen onder u: CTr: Chef Trein, AAP: Algemeen Aanwendbaar Personeel, SHM: Stoomtram Hoorn Medemblik. En wie H.F. Enter was .......  ;D. Oh ja en ik ben oud genoeg om te weten wat een stootje, trekje, fly-shunting en gravity-shunting  is en om het allemaal gedaan te hebben  :-[
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 04 april 2018, 22:29:49
Oh, en voor dat de verkeerde indruk ontstaat:

Vind ik het een leuk plan, ben ik benieuwd hoe het uitgewerkt gaat worden, wil ik het in de rijdende baan zien en ben ik bereid te helpen met adviezen:

ALLEMAAL JA  (y) (y)
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 04 april 2018, 22:54:40
Voor de jongere lezers onder ons ........

H.F. Enter, I (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70519.msg3221680802#msg3221680802)

H.F. Enter, II (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=38965.msg604929#msg604929)
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 05 april 2018, 10:46:41
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.1.jpg)

Met het blauwe spoor kan je onafhankelijk van de hoofdbaan rangeren

Met het groene spoor kan je makkelijker je raccordement op en uit rijden



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.2.jpg)

Hier kan functioneel hetzelfde als bij bovenstaand plaatje. Maar heeft een groot nadeel: engels wissel in hoofdbaan en in hoeverre we dat met z'n allen moeten willen ...... Nog even afgezien van dat in deze variant het doorgaande hoofdspoor het wissel in aftakkende stand wordt bereden  :-\


Er zijn nog wel een paar oplossingen verzinbaar, maar dat is misschien makkelijker op de 21e te bespreken met een papiertje bij de hand. Maar hopelijk verduidelijkt dit de operationele beperkingen die ik voorzie in je banenplan.

Met vriendelijke groeten,

De geest van H.F. Enter
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Edsko Hekman op 05 april 2018, 11:05:19
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.1.jpg)

Met het blauwe spoor kan je onafhankelijk van de hoofdbaan rangeren

Met het groene spoor kan je makkelijker je raccordement op en uit rijden
Deze uitvoering met het groene spoor gaat niet werken. Reden daarvoor is dat Marten dat opstelspoor omhoog wil brengen, zie de eerste foto in dit draadje.
Als het gelijkvloers zou zijn, zou het kunnen.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 05 april 2018, 12:16:51
Tja, goh, ach. Misschien ben ik te praktisch, maar hoeveel hoogte verschil wil / kan je bereiken .........

Je sporen waar je iets neer wilt zetten / laten staan moet je vlak hebben.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Railplan-1.3.jpg)

Dus het oranje spoor is ongeveer het enige spoor waar je iets in kan klimmen.


Yup, het kan allemaal anders, maar alles wat je doet / besluit heeft consequenties. en bij dit soort zaken is het veelal "datgene wat je linksom wint, verlies je rechtsom". Van mij mag het oorspronkelijke plan, behoudens de BNLS modulebaan regels beperkende factor, maar of het dan gaat doen wat er van verwacht wordt .....
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Marc tramt op 05 april 2018, 13:57:39
Als ik de foto bekijk loopt er niets omhoog maar liggen de rails provisorisch over elkaar en staat er een hekkie (#) tussen het hoofdspoor en het opstelspoortje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5467.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5467.jpg)
Ik zou hellingen in opstelspoortjes overigens vermijden. Voor je het weet rolt er een verdwaalde bierwagon over de hoofdsporen.  ;D
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Edsko Hekman op 05 april 2018, 16:07:43
Spoor komt uit BB naar voorgrond zodat er ruimte is voor rangeerspoor voor langs laadstation met verhoogd laadperron langs af en op kopse kant.
Dat zou ook zomaar kunnen Marc. Nu ik er nog eens naar kijk, ben ik niet meer overtuigd dat het om ondersteuning van de rails gaat, maar lijkt het idd een hek te zijn. Ik werd ook getriggerd door het vergedrukte woordje. Wel een goeie Mindf*ck! ;D
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 05 april 2018, 16:22:09
Verhoogd laadperron  ;D

In goed Enters Nederlands: Vkz. Of te wel Verhoogde kop- en zijlading. Een standaard onderdeel van veel (inmiddels verdwenen) stations emplacementen. Die van Hoorn is met de vorige ProRail spoorsanering verdwenen.

Werd gebruikt om over de kop of over de zij te laden.

Is dus wat anders dan een verhoogd spoor  ;)

Waar zouden we zijn zonder Sobat Kras.......... (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60082.msg3221481603#msg3221481603)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_Verhoogde_Kop__en_zijlading.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/04_Verhoogde_Kop__en_zijlading.jpg)

04 Een kop en zijlading is net zo robuust als een stootheuvel. Alleen is het hier niet primair als stopper Op het emplacement van Vlaardingen-C vinden we nog steeds deze variant van een ingebouwde stootheuvel als onderdeel van de verhoogde kop- en zijlading.


Al is deze ("L") vorm gebruikelijker:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_4_10.jpg)
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Edsko Hekman op 05 april 2018, 16:28:52
In combinatie met de foto.... Ik heb echt zitten kijken en dacht echt dat het spoor op "pootjes" stond. Een hek was niet in mij op gekomen. Maar hij is helder.  (y)

Vegen maar weer.  8)

Edit: ik heb dus nooit geweten dat het laadperron op de foto's hierboven formeel verhoogd laadperron heten. Weer wat geleerd. Mijn dank! (y)
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 05 april 2018, 20:15:29
Maar heeft een groot nadeel: engels wissel in hoofdbaan en in hoeverre we dat met z'n allen moeten willen ......

Voor de wijsneuzen onder u: yup het klopt dat er in de Bh0UB's ook engelsmannen zitten. Alleen...... als die gedoe geven zijn ze d'r in minder dan 5 minuten uitgeknipt en vervangen door een recht stukje spoor. Dan heeft die Bh0UB-set wel een verminderde functionaliteit, maar de voorstelling draait dan weer wel door.

Dat ligt bij een volledig ingeballaste engelman een tikje gecompliceerder. En ja, we hebben, als het moet, één bak d'r meestal wel binnen no time tussen uit. Bij twee bakken wordt dat al weer meer gedoe. En als de Engelsman in een inbreng van 3 of 4 bakken zit begint het al gauw veel gedoe te worden.

Zoals H.F. Enter als zei ....... engelsmannen in het hoofdspoor zo veel mogelijk vermijden. Het zijn dure dingen, zowel in aanleg als in onderhoud. En engelsmannen slijten structureel harder dan gewone wissels. Dat geldt voor 1:1 maar net zo hard in 1:87.

En in deze variant zit je dus met een sequentie van S-bogen, bak overgangen en meer van dat soort gedoe. Prak daar nog een Engelsman tussen en je het ongeveer alle mogelijkheden om gedoe te krijgen geoptimaliseerd  :-X

Kortom, het kan, maar ........ liever / beter van niet.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: ArjanB op 05 april 2018, 21:46:01
Heren,

Ik zit deze discussie al een paar dagen te volgen. En zoals Ik het begrijp zitten er nog al wat haken en ogen op het aansluiten van het fabrieksterrein op de hoofdbaan. De bak eigenaar heeft Volgens mij het idee om op het brouwerij analoog te rangeren. 

Is het dan misschien een idee om de brouwerijsporen dan helemaal niet aantesluiten op de hoofdbaan. Maar dan een uitloopspoor dat in de blackbox verdwijnt met de illusie dat de aansluiting ergens verder op zit.

Ja, dan kunt je niet met een trein aankomen en vertrekken. Maar wel rangeren met een beperkt aantal wagentjes. Is dat erg? volgens mij niet op een tentoonstellingsbaan... hoeveel mensen en vooral hoe lang staan ze te kijken.... het gaat er op een tentoonstellingsbaan toch vooral om dat er ook iets rijd, beweegt, etc. naast je bouwkunsten natuurlijk.


Misschien is het probleem van de bochten dan ook wel makkelijker optelossen .

Het is maar een idee

Succes

Arjan
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Marc tramt op 05 april 2018, 21:51:48
Als de rangeersporen analoog worden is aansluiten hoe dan ook onmogelijk omdat op de hoofdbaan digitaal gereden wordt. Maar volgens mij heeft hij niet gesproken over analoog.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: ArjanB op 06 april 2018, 00:38:07
Correct ik kan analoog nergens terug vinden.Iemand noemde autonoom.... zal dat wel verwisseld hebben. Het idee om brouwerij sporen los te koppelen van de hoofdbaan veranderd daarom niet.

Veel plezier en Succes

Arjan

Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7823 op 18 april 2018, 18:18:29
Bevestiging dat Rob (Robert 1957) en ik aanwezig zullen zijn. Wel komen we vroeg (9:30) en kunnen maar tot rond de middag blijven dus zien of van lunch.

Doelen zijn:
-  een keer een dubbele bak als geheel samen te stellen. Ik breng gemonteerde fries, achterwand en bak mee. Alleen moet ik nog potensets samenbouwen, zowel de al geleverde als ook de nog te leveren tweede set poten voor tweede bak. Beetje advies bij samenbouwen delen wordt zeer gewaardeerd.

- niet in de laatste plaats eens goed bomen met collega-bouwers en ervaringsdeskundigen over baanplan waarop S-bochten en ver naar voren komende sporen. Afstand Peko-rail (bielseinde) van eerste spoor tot rand 5cm (is correctie tov eerder genoemde 5,8 cm hart rail tot rand).
Heb al goede argumenten gelezen om dingen niet te doen dus één en ander om over te spreken zoals alternatieve invulling of mitigaties van gespotte risico's . Zie ook het draadje "Brandland".

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5482.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5482.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5480.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-5480.jpg)

Kijk uit naar zaterdag, leuk om mensen na eerste kennismaking in februari weer eens te zien en nieuwe medebouwers te ontmoeten!
MVG
Marten

Marten,

In onderstaande variant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-03-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-03-PB.jpg)

heb je o.a. een wissel wat, in het hoofdspoor, aftakkend bereden wordt. En hoewel dit "met de punt mee" is, is dit sub-optimaal


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-01-PB.jpg)

In deze variant heb je dat probleem niet. Tevens heb je dan, in ieder geval in het doorgaande spoor, gelijk een stuk recht tussen de twee tegenbogen. Hou in ieder geval 50 mm recht na de BB - inbreng overgang, maar nog liever 100 mm.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-02-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-02-PB.jpg)

In deze variant heb je ook nog een uithaalspoor voor je spooraansluiting, waardoor je onafhankelijk van de hoofdbaan kan rangeren.

Wat je in beide voorstellen mist in de mogelijkheid om, zonder steken, op je spooraansluiting te komen. Maar dat is op te lossen door een van de twee oplossingen te spiegelen naar de andere kant van je bakken

Zelf ben ik niet op de bouwdag, maar eventueel wel beschikbaar op enig moment voor telefonisch overleg

Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Hendrik Jan op 18 april 2018, 19:27:07
Ik zat ook al met enige scepsis naar het aftakkende spoor in de hoofdlijn te kijken.
Dat is altijd vragen om problemen.
En bovendien komt zoiets in de praktijk vrijwel nooit voor.
(ja, ook hier zit Enter in de kast)

We zullen er zaterdag eens over doorfilosoferen.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 01 juni 2018, 18:43:41
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/249AAD62-3976-4011-A6DF-7038AA95CEE3.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/249AAD62-3976-4011-A6DF-7038AA95CEE3.png)
(Foto van de kaarten app van Google).
Een aftakking in een hoofdbaan kan welterdege want kijk maar eens bij het vuil afvoer station in Noordwijkerhout: dus waarom dan bij deze bouwer ook niet.

Aan deze aftakking heeft vroeger ook nog een oliehandelaar gezeten die regelmatig 2 assige wagens kreeg van Calpam.

Als ik mijn brug open trek kan deze man toch wel even van de hoofdbaan een goederentrein achteruit insteken?

Succes met de bouw Marten.

Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Eelco Storm op 01 juni 2018, 19:14:42
Het probleem is volgens mij niet of er afgetakt kan worden van de hoofdbaan (dat kan, dat gebeurt op mijn module ook), het probleem is dat het in een bocht gebeurt.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 01 juni 2018, 20:01:32
Nou en?
Als Marten kiest voor een 85435 wissel van Tillig, kan hij ‘m zelf in elke wenselijk boog leggen die hij wil. Ik heb ‘m zelf ook. Bij mij ligt het wissel in de andere rijrichting en ook nog eens op een overgang. Een overgang bij de deur van de hobbykamer. Hoe kwetsbaar wil je het hebben?!?
Als je het een en ander maar heel goed borgt. (Zie foto). Middels een demontabel scharnier er onder, mijn ervaring is dat er nog niet eerder een trein ontspoort is daar. En ik rij toch niet echt met korte treintjes thuis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3565.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_3565.jpg)

Bij Marten komen 2 sporen bij elkaar, hier gaan ze uit elkaar.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: guest7822 op 01 juni 2018, 21:43:36
Richard,

het gaat niet zo zeer of het technisch kan, meer om of het veilig genoeg is om met treinen van misschien wel €600 van willekeurige deelnemers op snelheid een beurs lang overheen te gaan. Ik geloof dat jij in het verleden al eens een onaangenaam incident het gehad met één van je treinen, als we dat door iets anders te plannen/bouwen kunnen helpen voorkomen doen we het graag.

Walter
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Marc tramt op 01 juni 2018, 21:56:06
En volgens mij is dit ook al op 21 april in Eindhoven met Marten besproken. Laten we de discussie dus hier niet opnieuw voeren.
En.... voor elke situatie in model is wel een origineel te vinden.  8)
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 17 juni 2018, 16:28:01
Al een tijdje niet meer meegekeken...
Allemaal dank voor meedenken over varianten met extra (rangeer)functionaliteit!
En Richard extra dank voor zijn support om mijn plan overeind te houden (y). Inmiddels vraagt 1:1 al weer enige tijd alle aandacht en ligt 1:87 even plat.

Deze van Paul is voorlopig mijn uitgangspunt, waarbij ik na 5 cm in de BB de bocht ga inzetten. De drieweg worden twee enkele wissels.
 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-01-PB.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-04-18-HW-01-PB.jpg)

In deze variant heb je dat probleem niet. Tevens heb je dan, in ieder geval in het doorgaande spoor, gelijk een stuk recht tussen de twee tegenbogen. Hou in ieder geval 50 mm recht na de BB - inbreng overgang, maar nog liever 100 mm.


Rob en ik hebben voor ogen samen 4 bakken industrieterrein neer te zetten waarbij bij Rob weer terug op de hoofdbaan wordt aangesloten. Ik ga dus voorlopig zonder verdere steeksporen e.d. verder met mijn plan. Er steken dan naast de dubbele hoofdbaan twee rangeersporen over naar de bakken van Rob. We kijken of we iets verder van de voorrand kunnen blijven maar als het niet voldoende blijkt bouwen we de bakken voor ons eigen plezier af en dan maar niet naar een beurs/tentoonstelling. Er gaan immers nog veel bakken volgen  ;D

Wanneer ik weer wat tijd heb zal ik een nieuw schetsje plaatsen.
En daarna wil ik ook wat Peco materiaal bestellen in de UK eventueel samen met medebouwers die mee willen doen om verzendkosten te drukken.

MVG
Marten
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 18 juni 2018, 22:23:40
Nobel streven!

Je zou als je dichter bij de rand je sporen wil leggen een soort van schutting of geluidsscherm kunnen plaatsen.
Kijk maar eens bij de bak van MiHe, hij heeft ook een schutting op zijn Russische bak.
Alleen heeft hij de schutting tussen het spoor en een woonwijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71962.msg3221802733#msg3221802733

Kijk maar, succes.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Edsko Hekman op 18 juni 2018, 23:10:45
Hi Marten,

hoe ver wil je verwijdert blijven van de voorzijde? Ik kom met Grasland ook een stuk naar voren toe en heb daar geen problemen mee ervaren. Wat wel een punt van aandacht is, zijn de kinderhandjes die graag de rand van je bak vastpakken. Of de fotografen die het leuk vinden om hun toestel in je bak te hangen "voor die ene foto". Voor de rest ....

Ik kijk uit naar de tekening.

BTW, ik wil ook nog bestellen in de UK, dus.... en ik weet dat ook Richard nog een wens uit de UK heeft qua rails. Misschien is verzamelen van bestellingen geen gek idee. Je kunt er een apart draadje voor aanmaken. Houd het overzichtelijk.

Gr.

Edsko
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Hendrik Jan op 19 juni 2018, 10:03:30
Nobel streven!

Je zou als je dichter bij de rand je sporen wil leggen een soort van schutting of geluidsscherm kunnen plaatsen.
Kijk maar eens bij de bak van MiHe, hij heeft ook een schutting op zijn Russische bak.
Alleen heeft hij de schutting tussen het spoor en een woonwijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71962.msg3221802733#msg3221802733

Kijk maar, succes.

Een schutting of geluidswal tussen publiek en trein ontneemt het publiek het zicht op die trein.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 19 juni 2018, 16:12:37
Er zijn ook geluidswallen of schuttingen tot halve hoogte, zodat alleen de draaistellen en lager niet te zien zijn, maar net wel de bescherming geven tegen kinderhanden of het belemmeren van kapseizend en omlaag vliegend materieel.
Er bestaan ook profielen van de firma Maquete en dan steek je er plexiglas in, dat is doorzichtig.

Kijk maar. Succes in ieder geval.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Spoortief op 20 juni 2018, 21:37:58

BTW, ik wil ook nog bestellen in de UK, dus.... en ik weet dat ook Richard nog een wens uit de UK heeft qua rails. Misschien is verzamelen van bestellingen geen gek idee. Je kunt er een apart draadje voor aanmaken. Houd het overzichtelijk.

Gr.

Edsko

Prima, doe ik.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 25 juni 2018, 19:05:15
Kijk eens wat ik toevallig vandaag tegen kwam hier tijdens mijn vakantie.
We kunnen er een raadplaatje van maken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/9789DCDC-1049-4BAD-B018-366CB650B90B.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/9789DCDC-1049-4BAD-B018-366CB650B90B.jpeg)
Waar staat deze geluidswering?
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Hans Reints op 25 juni 2018, 19:16:51
In het gras.....
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 25 juni 2018, 20:26:44
Uhh Hans, niet in het gras, maar tussen struiken, maar nabij welke plaats?
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: Hendrik Jan op 25 juni 2018, 20:49:55
Lillehammer
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 25 juni 2018, 23:14:21
Nee helaas, foute land ook nog.
Titel: Re: BNLS-Module: Brandland
Bericht door: nighttrain1 op 26 juni 2018, 21:02:57
Ik ga het maar gewoon geven want we dwalen van het onderwerp af.
Ten zuiden van het Umeå (Zweden) Östra Station, daar waar de E4 de Umeårivier oversteekt.
De straat die rechts ook nog op de foto staat is de Blå vägen.

[Off topic]
Hoe kwam ik hier met de fiets verzeild?
Tijdens een rondreis met de auto (met fietsen mee) naar de noordkaap, en een dubbele overnachting hier in Umeå ging m’n auto stuk bij aankomst bij ons appartement. De ANWB gebeld, auto werd opgehaald en ik ook mee naar de garage, fiets ook mee.
Op de terug weg kwam ik over brug en zag de gezochte lage geluidswering staan, hop ik van de fiets af en een paar foto’s gemaakt. Dat was gisteren, vanmorgen de ANWB gebeld over de status van m’n auto en die wisten het nog niet, kon nog wel even duren. (Staat 48uur voor een reparatie) In ons appartement misten we onze waterkoker wel heel erg, steeds kloke met een pan op het vuur is ook zo wat), zodat ik vanmiddag op m’n fiets de waterkoker en wat andere spulletjes wilde gaan halen. Maar bij aankomst bleek de bolide klaar en kon ‘m weer meenemen. Fiets weer op de fietsendrager, papieren regelen en hop naar het appartement. Schade € 48,- had lekke band en overmatig verliezende koelvloeistof, bleek slangenklem stuk te zijn onder het koelvloeistof reservoir.
Was blij dat het lastste gebeurde na uitzetten van de motor op de plaats van bestemming, ipv onderweg. Die lekke band had ik smorgens vlak voor vertrek tijdens het inladen van de bagage, vond de auto wel ver naar 1 kant hellen.

Morgen weer verder naar een ander adres.

[Nu weer on topic]