Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Besturing schaduw station  (gelezen 9079 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2007, 11:41:58 »
Ernest,

Soms heb ik het idee dat Paul zelf de vele mogelijkheden van zijn programma weleens uit het oog verliest. Paul heeft zelf een draaischijf demo module die hij meeneemt naar de tentoonstellingen, waarbij hij gebruik maakt van een extern tableau. Dus of je dat nu toepast voor een draaischijf of voor een schaduwstation en een normaal station, dat maakt geen verschil.

Jij bepaald via drukknoppen op een paneel wie en wat er gaat rijden. De beveiliging wordt door koploper gedaan, evenals het optrekken en stoppen. Dus op je verborgensporen zal het altijd op de juiste plaats tot stilstand komen. Je zult je er alleen in moeten verdiepen en even een kleine proefopstelling moeten bouwen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2007, 17:06:17 »
Hi Wim,
Wat het ietsje moeilijker maakt is het feit dat ik handmatig wil rijden. Ik wil dus niet die treindienstleider zijn die jij noemt maar als het ware de machinist van iedere afzonderlijke loc. Ik wil zelf met mijn IB'tje de trein laten rijden (behalve in het schaduwstation). En als ik Paul goed begrijp zit 'm daar nou net de kneep.
Je kunt dus stellen dat ik de complicerende factor ben maar ja zo zijn dingen soms.
Ik zal waarschijnlijk aan iets analoogs moeten denken. Sporen plan met rode ledjes en drukknopjes voor de wissels.
Nogmaals, bedankt voor je advies.
Groeten en fijne dagen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2007, 19:23:27 »
Ernest, waarom heb je dan in vredesnaam een Intellibox. Knopjes voor de wissels, e.d. die zitten toch op je Intellibox, daar zal zelfs een wisselstraatsturing in zitten. En hoe denk je je trein op tijd te stoppen op een schaduwstation, waarbij ik er van uit ga dat je de sporen daarvan niet kunt zien. Maar goed het is jouw keus, om op deze manier te werken. Suc6.

Maar goed, via een speciale actie in Koploper kun jij een handregelaar aan je lok toewijzen. en laat dat nu net het draaiknopje met een bepaald decoderadres zijn van je Intellibox, dus als de trein op een bepaald punt op jouw baan is, wordt de handregelaar toegewezen. Voor details lees de handleiding van Koploper. Maar goed ik zal wel  last hebben van tunnel vision.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2007, 19:55:22 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2007, 19:46:26 »
Lastig he Ernest
Je probleem zit hem denk ik in de trek duw treinen.
ik heb zelf het systeem lauer uitgeprobeerd met een ICE 5 delig en prima op tijd stoppen en weer handmatig laten vertrekken. Het systeem bepaalt zelf prima welk spoor vrij is en zet die wissels goed.
Een trek duw met lok achter aan zal altijd een probleem geven omdat de rijtuigen niet de stroomafnemers voor de motor(lok) zijn. Dat betekent dat je het stroomloze gedeelte 2 keer zolang moet maken als je combinatie lang is , en in het midden van dat stuk de stroomloze sectie natuurlijk . een andere oplossing is je lok zodanig veranderen dat er altijd een stroomafname van het eerste rijtuig afkomt.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2007, 11:43:34 »
@Han,

Betekent dat in dit geval dan niet dat je als extra van Lauer  de (duurdere) lauer lbs 25 module zou moeten kopen die rekening houdt met extra lange secties dmv instelbare schakeltijden/ vrijgave tijden (potmeters) en die (lbs 25) zoals het mij verteld is weer niet geschikt is voor digitaal rijden?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2007, 12:05:17 »
Wat Ernest zoekt of nodig heeft is een Memory, die is in de vorm van een IB-Switch te koop, daar kun je m.b.v. terugmelders bepaalde route schakelen en vrijgeven. Ook kun je dan stopsecties aan/uitzetten.
http://hobbytime.nl/files/IB-Switch-nl.pdf

Lees het maar eens op het gemakje door, dit lost het probleem op, maar of het de investering voor 4 opstelsporen rechtvaardigd, dat mag je zelf bepalen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #21 Gepost op: 26 december 2007, 11:18:33 »
Han, Paul en Wim,
Bedankt voor de adviezen.
Ik zal inderdaad eerst het nodige leesvoer van het net moeten verwerken.
Dank jullie wel.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2007, 09:22:29 »
Ernest, waarom heb je dan in vredesnaam een Intellibox. Knopjes voor de wissels, e.d. die zitten toch op je Intellibox, daar zal zelfs een wisselstraatsturing in zitten. En hoe denk je je trein op tijd te stoppen op een schaduwstation, waarbij ik er van uit ga dat je de sporen daarvan niet kunt zien. Maar goed het is jouw keus, om op deze manier te werken. Suc6.
Wim,

Ik vermoed dat Ernest op zoek is naar software die in de zichtbare gedeelten enkel de beveiliging doet en enkel ingrijpt waar nodig. Verder zorgt de software ook nog voor het aansturen van de wisselstraten maar daar blijft het dan ook bij. In mijn eigen besturings software komt deze uitbreiding er zeker nog in - staat al enige tijd op het lijstje. Dezelfde vraag heb ik al eens geruime tijd geleden bij Paul neergelegd). Combineert de voordelen van een computer (of digitaal) gestuurde baan terwijl je toch het spelelement behoud.
(stel je voor, een trein manueel door je baan loodsen terwijl de computer ervoor zorgt dat deze netjes afremt en/of stopt als je tegen te hoge snelheid een wissel nadert die fout staat.).
 
mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2007, 10:25:00 »
Patrick, dat denk ik ook dat Ernest zoiets zoekt, vroeguhh had ik daar een prachtig programma voor, voor mijn MSX computer. Dat was een software versie van een Memory. Maar ja dat was Vroeguhh.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2007, 13:35:39 »
Wim,

memory maakt idd. het werk al heel wat lichter, echter is nog geen oplossing voor de manueel gestuurde baan met beveiling (tenminste zoals ik ze in gedachte heb). In het kort komt het erop neer dat de computer bewaakt of de referentie snelheid voor een trein op een willekeurig ogenblik niet overschreden wordt rekening houdend met de positie van de trein in het blok en de toestand van volgblokken / wisselstraten. Enkel in die gevallen grijpt de computer in, hetzij door zachtjes af te remmen tot de referentiesnelheid, hetzij door een noodstop (al dan niet voorafgegaan door een verwittiging aan de machinist). Hier liggen volgens mij nog wel wat mogelijkheden (vernieuwingen?) voor PC besturingssoftware. Het blijft allemaal iets heel persoonlijk maar treintjes kijken gaat bij mij wel heel snel vervelen. Als je echter dan de computer kan gebruiken om je treinen te vrijwaren van onzachte aanrakingen en toch manueel kan rijden (met alle beveiligingen!) dan heb je fantastisch nieuw spelelement bij.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • MartOnTheWeb
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #25 Gepost op: 05 maart 2008, 18:56:24 »
Citaat
Vraag mij niet wanneer!

Nou, eigenlijk zo snel mogelijk  :)
Ik ben nu bezig met het ontwerp van mijn schaduwstation(s) en wil deze automatisch laten bedienen op mijn digitale baan. Echter ik wil niet mijn hele baan automatisch laten besturen.
Buiten mijn schaduwstation(s) bedien ik de binnenkomende treinen het liefst met de hand.

Is er iemand die zo'n ontwerp in gebruik heeft?
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Matthijsfh

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
    • Matthijs' modelspoorbaan
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #26 Gepost op: 05 maart 2008, 19:58:04 »
Jep. Heb zo'n soort baan. Schaduwstation automatisch, rest van baan met hand / vooringestelde rijwegen.

Hoe? Eigen software en infrarood poorten om treinen te detecteren. Het hele probleem van voor / achter is dan voor de detectie opgelost. Het feit dat je sleepcontact achter zit, houd je en zal je bij elk perron / station weer tegenkomen.

Hieronder een link naar mijn (oude) site voor de infrarood poorten.

http://home.planet.nl/~m.f.hajer/irport.htm

Ik vermoed dat je het resultaat van de poort kunt aansluiten op je IB terugmeld modules. Dat zou niet lastig mogen zijn.

De software is niet echt gedocumenteerd en kan ik je dus niet geven.

Groet Matthijs
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2008, 20:00:24 door Matthijsfh »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #27 Gepost op: 05 maart 2008, 20:16:40 »
Citaat
Ik vermoed dat je het resultaat van de poort kunt aansluiten op je IB terugmeld modules. Dat zou niet lastig mogen zijn

Ja, da zou kunnen, maar waarom via deze omweg? Daar zijn veel eenvoudigere oplossingen voor, om de bezetmelding door te geven van een spoor aan de terugmelder.

Het gaat hier alleen om een stukje software.

Mvg
Wim.
 
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
    • MartOnTheWeb
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #28 Gepost op: 05 maart 2008, 22:09:35 »
Goed, allemaal interessant.

Ik heb twee linker handen als het gaat om electronica. Dus is het voor mij veel verstandiger om kant-en-klaar modules te kopen (of laten maken).
Heeft er iemand een advies.........
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Besturing schaduw station
« Reactie #29 Gepost op: 05 maart 2008, 22:34:42 »
Een mogelijke oplossing staat al in het begin van dit draadje vermeld: 8)

  klik hier 

Greetz, Paul