Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Bovenleiding  (gelezen 4319 keer)

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Bovenleiding
« Gepost op: 02 August 2006, 10:58:17 »
Hallo,

Ik heb wel eens ergens gehoord dat het mogelijk is om de stroom via de bovenleiding af te nemen, maar veel kaas heb ik daar niet van gegeten en daarom wil ik graag nog wat dingen weten.

Bijvoorbeeld hoe je de stroom regelt (met dezelfde transformator als wanneer je stroom via de rails geeft) en of het voordelen heeft.

Kortom: ik ben op zoek naar (veel) info om treinen via de bovenleiding stroom af te laten nemen. Wie o wie kan me helpen?

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 02 August 2006, 11:13:30 »
Je kan een zelfde trafo (maar ik raad aan niet de zelfde als waar je de rail mee voed) gebruiken.
Je kan dan 1 trein analoog via de rails laten rijden, en 1 trein analoog via de bovenleiding over het zelfde stuk rails laten rijden.

Op die manier kan je dus 2 treinen laten rijden analoog en afzonderlijk besturen.

Net als de wielen en de tantwielen, slijten dan ook de pantografen. En je moet een net en vakundig bovenleiding netwerk aanleggen, dat mooi strak hangt boven de rails. (best lastig)

Kortom: het kan, kost je weinig nieuwe techniek, en je hebt het voordeel van meer treinen laten rijden op 1 stuk rails.
Maar je moet er wel het een en ander voor aanlegen, en nieuwe onderdelen die anders ongemoeid blijven zullen nu ook slijten.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 02 August 2006, 11:25:26 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 02 August 2006, 11:14:13 »
Over het algemeen is het bagger. Lees: onbetrouwbaar, moeilijk te onderhouden, enz. Je regelt de stroom idd. gewoon via een trafo. Een draadje aan de bovenleiding, een aan de linker of rechter rail (moet je even naar kijken bij een geschikt locje) en rijden maar.

Je zou een stuk zo kunnen uitvoeren om eens te beginnen. Een hele baan zou ik nooit zo doen. Gebruik maken van de twee rails die je hebt is veel gemakkelijker in gebruik.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 02 August 2006, 11:28:24 »
Hoe moet de bovenleiding dan onderhouden worden?

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 02 August 2006, 11:52:09 »
Die wordt natuurlijk net zo smerig als rails. Plus reken maar dat het contact tussen de verschillende stukken bovenleiding na verloop van tijd niet meer optimaal is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 02 August 2006, 12:48:58 »
Ben hier niet  volledig mee akkoord.  Mits goed aangelegd is de stroomafname zeker geen probleem en vervuiling zul je weing last van hebben daar  het eventuele slijpsel tussen panto en bovenleiding wegvonkt of naar  beneden valt.    Wel zul je  inderdaad  snel slijtage aan je pantografen ondervinden bij veelvuldig gebruikt.    Dat je  grondrail zuiver  moet blijven voor goede stroomafname blijft net als  bij gewone 2 rail afname uiteraard een vaststaand  feit.

Mijn oude  baan was functioneel gelegd met Lima bovenleiding  ( voor de  geinteresseerden de  masten en rijdraden zijn bij mij te koop  ;D )
Dit heeft  bij mij steeds goed  gefunctioneerd.   
De verdoken stukken in tunnel haden bovenleiding gemaakt van .... jawel  ;D Mecano profielen.   

Mijn huidige  baan wordt  nu opgebouwd  met enerzijds Sommerfeldt en grotendeels zelfbouwmasten uit messing .   Echter  NIET  functioneel.

De reden is enerzijds kostprijs  voor  een middelmatig grote  baan, anderzijds  de zeer  complexe bouw  met  electrische scheidingen over  wisselstraten en kruisingen waar  de  bovenleiding  tot op de mm perfect moet liggen op kapottrekken met de panto's te voorkomen.   Dit is zeker  doenbaar op een kleine baan maar  voor mij helaas niet haalbaar.   Ik opteer dan ook voor een niet functionele bovenleiding  waarbij de panto's juist onder  de rijdraad  doorlopen  zonder  deze  te raken. 

Voordeel is minder kans of  schade en kapotte  bovenleiding en vooral ook geen extra lawaai.  Want  onderschat ook dit  aspect niet  ;)

Peter
Petdig1

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 02 August 2006, 13:31:50 »
Dus als ik het zo allemaal lees kan ik maar beter stroom via de rails afnemen :D

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 02 August 2006, 13:45:22 »
Stephan,
de vraag die bij mij opkomt: waarom wil je eigenlijk stroom via de bovenleiding afnemen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 02 August 2006, 15:40:40 »
Stephan,
de vraag die bij mij opkomt: waarom wil je eigenlijk stroom via de bovenleiding afnemen?


Het lijkt me leuker om te doen. Het voordeel (omdat ik analoog rijdt) vind ik dat je gewoon ook heel dicht achter elkaar locs kan opstellen, want als loc A zijn panto's omlaag heeft kan die niet rijden en kan loc B bijvoorbeeld wel rijden en heel dicht bij loc A worden opgesteld.

Maar als ik nu met loc B over dat opstelspoor rij, gaat loc A ook automatisch rijden, want met analoog kan je dat niet regelen.

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 02 August 2006, 16:07:41 »
Aha, ik snap de bedoeling.
Maar dat betekent dat je van een opgestelde loc de stroomafnemers met de hand naar beneden moet zetten.
Je kunt hetzelfde effect ook bereiken zonder bovenleiding: je laat je loc rijden op railvoeding, en als hij op het opstelspoor staat schakel je hem om naar bovenleidingvoeding. Dan rijdt hij ook niet meer weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 02 August 2006, 16:15:11 »
Aha, ik snap de bedoeling.
Maar dat betekent dat je van een opgestelde loc de stroomafnemers met de hand naar beneden moet zetten.
Je kunt hetzelfde effect ook bereiken zonder bovenleiding: je laat je loc rijden op railvoeding, en als hij op het opstelspoor staat schakel je hem om naar bovenleidingvoeding. Dan rijdt hij ook niet meer weg.

Misschien een domme vraag, maar hoe doe je dat dan?
In ieder geval lijkt me dit wel een goede oplossing, want dan kan ik toch locs stilhouden zonder daar stroom voor uit de bovenleiding te halen en hang ik de bovenleiding gewoon voor de lol op.

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: Bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2006, 16:32:00 »
Veel e-locs hebben een gaatje in het dak. Daaronder zit de schakelaar die je met een dunne schroevendraaier kunt bedienen. Bij Roco en Lima werkt het tenminste zo, bij andere merken weet ik het niet.
Als het goed is staan zulke dingen in de handleiding die bij de loc hoort.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 14 November 2006, 15:58:23 »
Is het niet veel handiger de rails om de 20 cm apart stroomloos te schakelen? Werkt ook met stoom- en dieselloks. Zo doe ik het bij mijn lok-loods
« Laatst bewerkt op: 14 November 2006, 20:34:41 door Wurlitzer »

Anoniem

  • Gast
Re: Bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2006, 18:30:50 »
Bij Roco en Lima werkt het tenminste zo, bij andere merken weet ik het niet.

Probleem daarmee is dat het schakelaartje ook wel eens aan de onderzijde zit, en dan kun je dus niet omschakelen zonder de loc van het spoor te halen.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2006, 20:41:02 »
Probleem daarmee is dat het schakelaartje ook wel eens aan de onderzijde zit, en dan kun je dus niet omschakelen zonder de loc van het spoor te halen.
  Wat dacht je b.v. van de Roco 1704. Dan moet je de hele kap om om te schakelen eraf halen.  En volgens mij mag een ellok die op bovenleiding rijdt niet "omgedraaid" worden. Dus niet door een  keerlus of keerlusachtige rangeermanoevres maken. Jaap