Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Karst Drenth
Vandaag om 15:16:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door GertW
Vandaag om 15:15:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
Modelspoorbaan van Einte door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:00:54
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 14:43:27
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
  

Auteur Topic: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster  (gelezen 1926 keer)

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Gepost op: 25 March 2018, 21:54:29 »
Goede avond,

Bij de overgang van sectie met stroom uit centrale (Lenz) naar sectie verzorgt door booster (Digikeijs dr 5033, niet regelbare transformator) hebben enkele locs (o.a. Lokpilot) en/of treinstellen (Uhlenbrock) problemen om de overgang te passeren. Ze haperen of komen zelfs tot stilstand. Schoonmaken, meerdere stroomverzorging vanaf de ringleiding(en) heeft probleem niet opgelost.
Nu constateer ik een verschil in de spanning van de secties. Lenz genereert circa 15,4v en Digikeijs 19v. Kan dat grote verschil problemen geven?

Al vast bedankt voor de reacties.
Heiko

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2018, 23:08:00 »
Het kan nooit goed zijn... er kunnen hele hoge stromen gaan lopen waardoor inderdaad decoders van slag raken en centrales of boosters in kortsluitbeveiliging gaan of zelfs stuk gaan.
Een eenvoudige en goedkope manier om de 19V voeding naar beneden te schroeven is zo'n ding:  https://www.ebay.com/itm/5A-DC-DC-adjustable-step-down-module-XL4015-4-38V-96-NEW-GOOD-QUALITY-M22-/351875973389.
Als het helpt weet je meteen waar het aan lag....
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2018, 23:47:22 »
19V is een vrij normale spanning voor een modelspoorbaan. Ik zou mij eerder zorgen maken over de 14V die van de centrale komt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2018, 00:42:28 »
Nou... eigenlijk niet... kijk maar es op pagina 3 van dit NMRA standards document bij de H0 en N schalen:  https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
Dat een heleboel fabrikanten met hun centrales en boosters tot wel 20V op de rails zetten is een ander verhaal...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Gijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2018, 11:17:42 »
Bij een overgang van verschillende boosters.
Kan er ook een Booster Scheidings Module worden toegepast, dit kan het probleem ook oplossen.

En over de booster spanning.
Er bestaat ook een Morop NEM norm voor, namelijk de NEM 641.

Met vriendelijke groet.

Gijs

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2018, 22:03:27 »
Dank voor jullie reactie.

In elk geval ga ik het spanningsverschil verminderen, gedane suggestie lijkt me de moeite waard van het proberen. Mogelijk 2e stap is de sectie waar de lenz voeding op aangesloten is, opsplitsen te in twee secties.

Groet Heiko

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2018, 22:17:12 »
Ik zou voor de baan zelf gelijke boosters gebruiken en de lenz booster alleen gebruiken voor het aansturen van decoders.
Zelf heb ik een LV100 voor de aansturing van wissel- en schakel decoders en 3x de LV101 voor de baanspanning.
Werkt bedrijfszeker. Heb je geen gedoe met verschillende uitgangsspanningen. Die moet je gewoon gelijk houden zoals je al gemerkt hebt  ;D
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26715
    • Pagina van klaas
Re: Problemen bij overgang van sectie van centrale naar booster
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2018, 23:38:42 »
Is er ook een reden waarom je 2 boostersecties hebt? Als het allemaal met 1 booster kan is dat een nog simpeler oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Aan de rails gelijke boosters, 1 voeding gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 28 March 2018, 10:50:32 »
Heiko,

het beste is om het signaal in elk van de booster verzorgingsgebieden zo gelijk als mogelijk te hebben.
Dat kun je bereiken door aan de rails identieke boosters te hebben.
(Een afwijkende booster kun je wel gebruiken voor een afzonderlijk circuit voor wissels en seinen).

Van veel typen boosters varieert de spanning van het signaal met de belasting.
Die variatie kun je vrijwel helemaal elimineren als je alle boosters aan de rails aansluit op 1 voeding. Zodoende krijgt elke booster altijd precies dezelfde voedingsspanning.

Per booster moet je rekenen met ongeveer 4A. Je hebt een zware voeding nodig. En je moet voor elke booster wel een juist gedimensioneerde zekering aanbrengen tussen de voeding en de booster.

Ik pas dit als jaren toe op mijn baan met 3 identieke boosters gevoed door 3 parallel geschakelde trafo's van 15V / 4A.

Als je geen kennis van elektro hebt vraag dan hulp aan iemand die dat wel heeft.

Groet, Willem