Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jeronimos
Vandaag om 15:56:35
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50  (gelezen 9851 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2018, 14:08:29 »
Citaat
Nu, omdat ik er van uit ga dat ik geen fotodocumentatie ga vinden van de binnenkant en waarschijnlijk ook niet van het dak, heb ik ook vrede met hoe het er aannemelijk uit zou kunnen hebben gezien. Misschien plaatjes van iets vergelijkbaars? Of iemand die een schets kan maken hoe de binnenkant er uit zou hebben kunnen zien?

Sven,

Ik word niet gehinderd door enige kennis over deze 'knutselwerkjes', maar...zou er niet iets van ballast in gezeten hebben? Als ik uit een dergelijk locje al het stoomgebeuren (ketel, cilinders, drijfwerk, voorraden etc) wegdenk en vervang door wat elektriek, blijft er volgens mij iets over met een stuk minder gewicht en adhesie. Of was dat juist de bedoeling?

Het ziet er wel geinig uit trouwens!

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2018, 14:11:04 »
Roald, een reactie daarop laat ik graag over aan mensen met kennis. Ik zou het ook niet weten. Ik denk dat zo'n elektromotor wel een behoorlijk gewicht gaf. Uiteindelijk was het een rangeerlok voor een trammaatschappij en heeft een hooguit een paar rijtuigen moeten trekken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4113
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2018, 15:22:08 »
... ik heb alleen maar smalspoordocumentatie.

Dat is alleen maar goed  (y) . De NBM had een normaalspoortak en een smalspoortak. De normaalspoortak reed alleen van Driebergen naar Utrecht naar De Bilt en vv en had tweeassige motor- en bijwagens. De smalspoortak reed van Amersfoort helemaal naar Arnhem en bestond eerst uit stoomlocs met 2 en 4 assige rijtuigen. Later werden de stoomlocs vervangen door Benzol-motorwagens (Benzo's) en nog later door elektrische motorrijtuigen.

PS; ik denk dat Roald wel een punt heeft, maar hoe precies weet ik ook niet.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2018, 15:55:18 »
Hi,

Even Gert aanvullen.
Er was de smalspoorlijn Amsterfoort - Zeist - Rhenen - Arnhem en de normaalspoorlijn Utrecht Zeist.
In Zeist waren een normaalspoor- en een smalspoorremise.
Kijk ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsche_Buurtspoorweg-Maatschappij.

De smalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeentetram door Arnhem. Smalspoorlijn eerder opgeheven dan de Arnhemsetram die ten gevolge van de Slag om Arnhem ophield te bestaan.
De normaalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeente tram Utrecht. De laatste werd in 1939 opgeheven.

Groetjes

Ronald
Groet,
      Ronald

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1375
    • Facebook
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2018, 16:13:01 »
Eindelijk! Een elektrisch locje! Nu begin ik dan interesse te krijgen. 8)

(Ook omdat ik weet dat je misschien die bijbehorende pantograaf misschien zelf gaat etsen? Die past op meer, volgens mij?)

Ik volg!  ;D
Check ook mijn Facebook

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #20 Gepost op: 20 maart 2018, 16:20:17 »
Daar zat ik wel aan te denken. Nieuw terrein voor mij, maar ik ga die uitdaging graag aan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #21 Gepost op: 20 maart 2018, 19:22:58 »
Volgens mij hebben de 49 en 50 alleen rond de remise in Rhenen gereden. Zoals Gert al memoreerde zijn de Benzo’s omgebouwd en kregen op de beide wielstellen een eigen elektromotor. De overgebleven elektromotoren zijn in de 49 en 50 verwerkt. Maar voor de zekerheid zal ik dhr. Vlaanderen benaderen, zijn verhaal te noteren en met jullie te delen.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #22 Gepost op: 20 maart 2018, 19:33:09 »
Gaaf plan Sven.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #23 Gepost op: 20 maart 2018, 19:46:34 »
De smalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeentetram door Arnhem.

Net andersom....
De GETA reed vanaf de Oranjestraat over de sporen van de OSM (later NBM) naar Oosterbeek.


Volgens mij hebben de 49 en 50 alleen rond de remise in Rhenen gereden.

De 49 reed bij de remise in Rhenen, de 50 bij de remises in Zeist en Sanderburgerlaan in Doorn, waar de stoomtramlijn naar Wijk bij Duurstede aftakte.


De 50 bestaat overigens nog steeds, zij het onherkenbaar veranderd, bij de RNV (waarin de koper van de 50, de  OEG, is opgegaan) in de streek rond Mannheim en Heidelberg.




Groeten, Rob.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2018, 19:49:18 door Waelsteder. Reden: Aanvulling \'in Zeist\'. »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2018, 13:37:09 »
Sven,

uit het boek 'Trams tussen Rhenen en Arnhem' van heren Vlaanderen & Steenmeijer.

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 13:39:10 door Duizendpoot »
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2018, 14:12:41 »
Informatie over die locjes heb ik verder niet, maar op t bewegend beeld van t locje lijkt het er gezien waar de machinist staat erg op dat er gewoon een normale tram-rijregelaar middenin het locje staat. De machinist lijkt ook redelijk vrij door t locje te bewegen dus ik zou gewoon uitgaan van een vlakke vloer met dus in t midden een kast met zo'n slinger erop. Wat ballast betreft, kwam ooit eens een filmpje tegen van een paar prettig gestoorde duitsers die een paar oude kranen uit een moeras aan het sleuren waren. Daarbij werden ze zo licht mogelijk gemaakt dus het contragewicht werd eruit gehaald, niet een enorm blok gietijzer zoals dat nu gebruikelijk is, er zat gewoon een holle metalen kast achterin de kraan en daar werd puin en zand in gemikt. Het ging in dat filmpje om 2 kranen, eentje had zelfs een luik onderin het "gewicht" om het te kunnen legen, de andere niet. Als je erover nadenkt wel een handige methode, kost allemaal niks en het maakt zo'n kraan een stuk vervoerbaarder. Kan me goed voorstellen dat bij deze locjes gewoon de waterbakken zijn volgestort met zand of beton. Gewoon water zou ook nog kunnen, al moet je dat soms bijvullen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2018, 15:08:29 »
Op een van de foto's uit NVBS archief staat de loc voor de remise met wel 6 man (of zo) in de loc. Ook op een andere foto ziet het er binnen behoorlijk leeg uit.
Zand in de waterbakken lijkt me een goede optie. Bij de meeste trambedrijven was droog zand altijd in redelijke hoeveelheden aanwezig. Kortom: plausible! 
No dress rehearsel, this is our life.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2018, 15:14:19 »
De indruk dat het behoorlijk leeg was, had ik inderdaad ook al van de foto's gekregen. In het midden van het model steekt in ieder geval de motor door de bodemplaat heen. Ik wil daar een kast omheen bouwen van ca 10 mm breed en zo'n 25 mm lang. Ik heb gezocht of ik nog oude plaatjes van een soort van transformator kon vinden, maar ik heb momenteel nog niet verder kunnen zoeken dan Google images.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2018, 16:04:34 »
nou een transformator denk ik niet, spul reed op gelijkstroom toch? dat transformeert niet lekker. Op t dak zitten zo te zien wel voorschakelweerstanden, dus in de loc heb je n kast met schakelwals erin en kruk erbovenop, daarnaast zal nog een kast zitten met een zootje verbindingen... Misschien zit die kast ook ergens in een hoek omdat je daar makkelijk kabels naar t dak kan voeren qua draad vanaf de stroomafnemers en naar de rijweerstanden. Wellicht ergens middenin de loc nog zo'n schroefspindel voor een handrem, of zo'n omgooihefboom met gewicht. Remslangen zie ik niet dus een vacuumpomp of remluchtpomp zal er niet in gezeten hebben. Gewoon de tractie-installatie van en tram dus, allemaal simpel en compact.
Dat t niet lukt om de motor onder een vlakke vloer te stoppen lijkt me niet zo'n probleem, zolang de doorkijk maar zoveel mogelijk gehandhaafd blijft ben je redelijk vrij om de vloer te verhogen, gewoon alles zwart kwatten en zorgen dat er een p[aar dingen bovenuit steken zoals een remspindel en kast met rijkruk. Machinistje zonder benen op die vloer, misschien nog een tweede kereltje erbij... dan let er niemand meer op die vloer.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
« Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2018, 17:01:03 »
Tja, ik vind het beetje lullig om te zeggen, maar zonder voorbeelden kan ik daar helaas niet zoveel mee. Het zegt mij visueel helemaal niets, ik ben meer in de stoom thuis (ook maar net). Heb je misschien een referentie waar ik eens kan zien hoe dergelijke installaties doorgaans opgebouwd zijn?

Hieronder een snelle schets hoe in principe de basis in elkaar zit. De afdekking achter is voor de decoder. Beentjes kunnen worden gespaard, daar op de bodemplaat genoeg ruimte overblijft voor het personeel.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.