BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Sven op 20 maart 2018, 10:52:15

Titel: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 10:52:15
Ik ben verkennend bezig om te zien of ik de Nederlandsche Buurspoorweg Maatschappij 49 en 50 kan maken. Ik heb alleen niet zoveel documentatie, behalve het onderstaande filmpje en 1 foto op het Internet. Maar met de kennis die hier aanwezig is, weet ik zeker dat we hier een reconstructie van kunnen maken. De buitenkant is niet zo een probleem, maar het dak en de binnenkant, daar weet ik nog weinig van. Zijn er hier mensen die suggesties kunnen geven, eventueel voorbeelden hoe het elders is uitgevoerd.

Resten van de NBM 50 zijn overigens nog steeds actief bij de Duitse OEG, waar het een compleet verbouwde en onherkenbare rangeerloc is geworden. Volgens mij heb ik daar niet veel aan.

https://www.youtube.com/v/SShu_aPs154
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Gert Arkema op 20 maart 2018, 11:01:20
 :o (y)  :laugh:

Als je hier iets mee wilt dan heb je aan Steenmeijer een goeie. Je kent waarschijnlijk zijn boek 'Trams langs de Utrechtse heuvelrug' al en daarnaast zijn artikelenserie in De Modelbouwer. Archieftekeningen wordt lastig; in de eerste oorlogsdagen heeft het huis van Meester Van der Steeg (hoofd tractie bij de NBM) aan de Zwarteweg een voltreffer gehad, waarbij ook het tekeningenarchief verloren ging.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: skiptram op 20 maart 2018, 11:39:42
En wie heeft de tekening weer ??

(https://imagizer.imageshack.com/v2/320x240q90/923/CcKLV7.jpg) (https://imageshack.com/i/pnCcKLV7j)

Groet van Paul ( rest per mail)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: hrp op 20 maart 2018, 11:41:15
In Op de Rails heeft een een serie artikelen gestaan over deze NBM tramlijn. Daar stonden volgens mij ook foto's van de loks bij.



Groet

Ronald
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: sander1985 op 20 maart 2018, 11:43:42

Op de site van het utrechts archief is ook een tekening te vinden.
www.hetutrechtsarchief.nl (http://www.hetutrechtsarchief.nl)

Ga naar "onderzoek" scrol naar beneden en klik op "spoorwegen", klik op "Tekeningen" vervolgens "Tekeningen van rollend materieel".  Daarna via de inventaris naar het kopje van de NBM gaan en voila!
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 12:04:06
Bedankt voor het meedenken! Op het Utrechts archief vond ik inderdaad een duidelijke tekening van de buitenkant van lok 49. Ik had in eerste instantie niet door dat de vorm van beide locomotieven totaal anders is. De bij de 49 ronde hoeken, waar die bij de 50 90 graden zijn is wel een hele duidelijke.

Nu, omdat ik er van uit ga dat ik geen fotodocumentatie ga vinden van de binnenkant en waarschijnlijk ook niet van het dak, heb ik ook vrede met hoe het er aannemelijk uit zou kunnen hebben gezien. Misschien plaatjes van iets vergelijkbaars? Of iemand die een schets kan maken hoe de binnenkant er uit zou hebben kunnen zien?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-03-20-at-10.58.15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screen-Shot-2018-03-20-at-10.58.15.jpg)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: sander1985 op 20 maart 2018, 12:12:27

Op de beeldbank van de NVBS zijn flink wat foto's te vinden van de 49 en de 50, in ieder geval van het dak is wel een duidelijke foto. Je moet alleen wel lid zijn om die in te zien.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Gert Arkema op 20 maart 2018, 12:16:15
Het interieur was volgens mij vooral leeg. De stoomloc is E-loc geworden door er de ketel en alles wat er aan stoomtramzaken inzat ( incl de assen en wielen) uit te slopen en er twee assen met twee motoren van een OSM postrijtuig onder te plaatsen. Deze waren over dan de wat mislukte OSM Benzo's. De eenassige draaistellen onder de Benzo's waren 'geen succes'en zijn later door tweeassige draaistellen vervangen. Hoe de wissel precies gegaan is weet ik niet, maar er waren dus assen met motoren in tramophanging over en die is in de 49 en de 50 gegaan. Aangezien niet alle Benzo's zijn omgebouwd tot elektrische motorwagen waren er ook schakelkasten over. Die zijn in de NBM 49 en de 50 hergebruikt.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 12:29:11
Gert, dat verklaart wellicht ook de ongebruikelijke asafstand van 1725 mm, waar het doorgaans 1700 mm is. Het is mij ook al duidelijk dat de loks van binnen behoorlijk leeg waren. Er steekt straks ook mijn motor doorheen, dus die moet met een kast afgedekt worden. Maar hoe ik die kast bekleed, daar moet ik nog inspiratie voor hebben.

Sander, bij de NVBS staat inderdaad een schat aan foto's. Ik had niet verwacht dat er van deze loks zoveel foto's bewaard zijn gebleven, maar dat komt vast omdat je dit normaal in het stoomsmalspoorwereldje niet toevallig tegenkomt. Als ik het zo zie gaan de foto's genoeg duidelijkheid geven over het dak.

Die 49 is wel een snoepje, zeg. Mijn handen jeuken!
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Marc tramt op 20 maart 2018, 12:32:22
Ik ben overigens ook wel benieuwd naar je keuze voor deze trams. Kortom, de waarom vraag.  8)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 12:39:02
Gewoon, schattig! Ik heb altijd al een elektrische tram willen maken en deze sluiten perfect aan bij wat ik al doe.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Gert Arkema op 20 maart 2018, 12:54:23
Maak je de stoomversie ook? (hoop hoop, hoperde hoop...  (y) )
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 13:05:54
Dat lijkt me een kleine moeite, daarna.  ;) Maar daar moet ik me dan ook nog in verdiepen, want ik heb alleen maar smalspoordocumentatie.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 13:08:06
Vraag me nog af wat voor modelkoppeling er op moet. Normaalspoorloc, maar wel een tram. Dus niet direct koppelbaar met grootspoormateriaal. Een Skiplock koppeling? In ieder geval voor mezelf komt er een H0e/H0m standaard koppelhaak op.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 13:30:38
Goed, die informatie ook al terecht:

OSM 5 (stoom) = NBM 49
OSM 15 (stoom) = NBM 50

Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: H0eGenaamd op 20 maart 2018, 14:08:29
Citaat
Nu, omdat ik er van uit ga dat ik geen fotodocumentatie ga vinden van de binnenkant en waarschijnlijk ook niet van het dak, heb ik ook vrede met hoe het er aannemelijk uit zou kunnen hebben gezien. Misschien plaatjes van iets vergelijkbaars? Of iemand die een schets kan maken hoe de binnenkant er uit zou hebben kunnen zien?

Sven,

Ik word niet gehinderd door enige kennis over deze 'knutselwerkjes', maar...zou er niet iets van ballast in gezeten hebben? Als ik uit een dergelijk locje al het stoomgebeuren (ketel, cilinders, drijfwerk, voorraden etc) wegdenk en vervang door wat elektriek, blijft er volgens mij iets over met een stuk minder gewicht en adhesie. Of was dat juist de bedoeling?

Het ziet er wel geinig uit trouwens!

Roald
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 14:11:04
Roald, een reactie daarop laat ik graag over aan mensen met kennis. Ik zou het ook niet weten. Ik denk dat zo'n elektromotor wel een behoorlijk gewicht gaf. Uiteindelijk was het een rangeerlok voor een trammaatschappij en heeft een hooguit een paar rijtuigen moeten trekken.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Gert Arkema op 20 maart 2018, 15:22:08
... ik heb alleen maar smalspoordocumentatie.

Dat is alleen maar goed  (y) . De NBM had een normaalspoortak en een smalspoortak. De normaalspoortak reed alleen van Driebergen naar Utrecht naar De Bilt en vv en had tweeassige motor- en bijwagens. De smalspoortak reed van Amersfoort helemaal naar Arnhem en bestond eerst uit stoomlocs met 2 en 4 assige rijtuigen. Later werden de stoomlocs vervangen door Benzol-motorwagens (Benzo's) en nog later door elektrische motorrijtuigen.

PS; ik denk dat Roald wel een punt heeft, maar hoe precies weet ik ook niet.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: hrp op 20 maart 2018, 15:55:18
Hi,

Even Gert aanvullen.
Er was de smalspoorlijn Amsterfoort - Zeist - Rhenen - Arnhem en de normaalspoorlijn Utrecht Zeist.
In Zeist waren een normaalspoor- en een smalspoorremise.
Kijk ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandsche_Buurtspoorweg-Maatschappij.

De smalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeentetram door Arnhem. Smalspoorlijn eerder opgeheven dan de Arnhemsetram die ten gevolge van de Slag om Arnhem ophield te bestaan.
De normaalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeente tram Utrecht. De laatste werd in 1939 opgeheven.

Groetjes

Ronald
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: WeKra op 20 maart 2018, 16:13:01
Eindelijk! Een elektrisch locje! Nu begin ik dan interesse te krijgen. 8)

(Ook omdat ik weet dat je misschien die bijbehorende pantograaf misschien zelf gaat etsen? Die past op meer, volgens mij?)

Ik volg!  ;D
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 20 maart 2018, 16:20:17
Daar zat ik wel aan te denken. Nieuw terrein voor mij, maar ik ga die uitdaging graag aan.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Duizendpoot op 20 maart 2018, 19:22:58
Volgens mij hebben de 49 en 50 alleen rond de remise in Rhenen gereden. Zoals Gert al memoreerde zijn de Benzo’s omgebouwd en kregen op de beide wielstellen een eigen elektromotor. De overgebleven elektromotoren zijn in de 49 en 50 verwerkt. Maar voor de zekerheid zal ik dhr. Vlaanderen benaderen, zijn verhaal te noteren en met jullie te delen.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: martijn v m op 20 maart 2018, 19:33:09
Gaaf plan Sven.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Waelsteder op 20 maart 2018, 19:46:34
De smalspoorlijn reed deels via de sporen van de gemeentetram door Arnhem.

Net andersom....
De GETA reed vanaf de Oranjestraat over de sporen van de OSM (later NBM) naar Oosterbeek.


Volgens mij hebben de 49 en 50 alleen rond de remise in Rhenen gereden.

De 49 reed bij de remise in Rhenen, de 50 bij de remises in Zeist en Sanderburgerlaan in Doorn, waar de stoomtramlijn naar Wijk bij Duurstede aftakte.


De 50 bestaat overigens nog steeds, zij het onherkenbaar veranderd, bij de RNV (waarin de koper van de 50, de  OEG, is opgegaan) in de streek rond Mannheim en Heidelberg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/OEG-E05-ex-E06-exNBM-50-sept-1987-KLEIN.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/OEG-E05-ex-E06-exNBM-50-sept-1987-KLEIN.jpg)


Groeten, Rob.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Duizendpoot op 21 maart 2018, 13:37:09
Sven,

uit het boek 'Trams tussen Rhenen en Arnhem' van heren Vlaanderen & Steenmeijer.

(http://wp.duizendpoot.de/wp-content/uploads/2018/03/ASR-007-c.jpg)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 21 maart 2018, 14:12:41
Informatie over die locjes heb ik verder niet, maar op t bewegend beeld van t locje lijkt het er gezien waar de machinist staat erg op dat er gewoon een normale tram-rijregelaar middenin het locje staat. De machinist lijkt ook redelijk vrij door t locje te bewegen dus ik zou gewoon uitgaan van een vlakke vloer met dus in t midden een kast met zo'n slinger erop. Wat ballast betreft, kwam ooit eens een filmpje tegen van een paar prettig gestoorde duitsers die een paar oude kranen uit een moeras aan het sleuren waren. Daarbij werden ze zo licht mogelijk gemaakt dus het contragewicht werd eruit gehaald, niet een enorm blok gietijzer zoals dat nu gebruikelijk is, er zat gewoon een holle metalen kast achterin de kraan en daar werd puin en zand in gemikt. Het ging in dat filmpje om 2 kranen, eentje had zelfs een luik onderin het "gewicht" om het te kunnen legen, de andere niet. Als je erover nadenkt wel een handige methode, kost allemaal niks en het maakt zo'n kraan een stuk vervoerbaarder. Kan me goed voorstellen dat bij deze locjes gewoon de waterbakken zijn volgestort met zand of beton. Gewoon water zou ook nog kunnen, al moet je dat soms bijvullen.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Marc tramt op 21 maart 2018, 15:08:29
Op een van de foto's uit NVBS archief staat de loc voor de remise met wel 6 man (of zo) in de loc. Ook op een andere foto ziet het er binnen behoorlijk leeg uit.
Zand in de waterbakken lijkt me een goede optie. Bij de meeste trambedrijven was droog zand altijd in redelijke hoeveelheden aanwezig. Kortom: plausible! 
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 21 maart 2018, 15:14:19
De indruk dat het behoorlijk leeg was, had ik inderdaad ook al van de foto's gekregen. In het midden van het model steekt in ieder geval de motor door de bodemplaat heen. Ik wil daar een kast omheen bouwen van ca 10 mm breed en zo'n 25 mm lang. Ik heb gezocht of ik nog oude plaatjes van een soort van transformator kon vinden, maar ik heb momenteel nog niet verder kunnen zoeken dan Google images.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 21 maart 2018, 16:04:34
nou een transformator denk ik niet, spul reed op gelijkstroom toch? dat transformeert niet lekker. Op t dak zitten zo te zien wel voorschakelweerstanden, dus in de loc heb je n kast met schakelwals erin en kruk erbovenop, daarnaast zal nog een kast zitten met een zootje verbindingen... Misschien zit die kast ook ergens in een hoek omdat je daar makkelijk kabels naar t dak kan voeren qua draad vanaf de stroomafnemers en naar de rijweerstanden. Wellicht ergens middenin de loc nog zo'n schroefspindel voor een handrem, of zo'n omgooihefboom met gewicht. Remslangen zie ik niet dus een vacuumpomp of remluchtpomp zal er niet in gezeten hebben. Gewoon de tractie-installatie van en tram dus, allemaal simpel en compact.
Dat t niet lukt om de motor onder een vlakke vloer te stoppen lijkt me niet zo'n probleem, zolang de doorkijk maar zoveel mogelijk gehandhaafd blijft ben je redelijk vrij om de vloer te verhogen, gewoon alles zwart kwatten en zorgen dat er een p[aar dingen bovenuit steken zoals een remspindel en kast met rijkruk. Machinistje zonder benen op die vloer, misschien nog een tweede kereltje erbij... dan let er niemand meer op die vloer.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 21 maart 2018, 17:01:03
Tja, ik vind het beetje lullig om te zeggen, maar zonder voorbeelden kan ik daar helaas niet zoveel mee. Het zegt mij visueel helemaal niets, ik ben meer in de stoom thuis (ook maar net). Heb je misschien een referentie waar ik eens kan zien hoe dergelijke installaties doorgaans opgebouwd zijn?

Hieronder een snelle schets hoe in principe de basis in elkaar zit. De afdekking achter is voor de decoder. Beentjes kunnen worden gespaard, daar op de bodemplaat genoeg ruimte overblijft voor het personeel.

(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2018/nbm/NBMvoorbeeld.jpg)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: martijn v m op 21 maart 2018, 17:05:31
(http://www.amsterdamsetrams.nl/images/mulder/col65/schakelkast3.jpg)

Tada.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 21 maart 2018, 17:13:49
Oh, dat! Wat is dan de schakelwals? Zit die in dat kastje?
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 21 maart 2018, 17:29:26
ja die zit in die kast.
https://www.museumtramlijn.org/materieelAsd/schakelkast401.JPG

hier zo'n handrem met gewicht:
http://dlok.dgeg.de/227.htm
http://www.lokralf.de/assets/drumherum/Tender_2__2__T28__Bw_Dresden-Altstadt__Mai_92__640_C.JPG

handremspindel:
http://www.smmr.nl/Ritten%20met%20SMMR/Foto's%202013/10%20mei%202013/10%20mei%202013(8).JPG

elektrakast kun je je zelf wel iets bij voorstellen denk ik, gewoon oud industriespul vermoed ik.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 22 maart 2018, 10:24:33
Het is me nu een stuk duidelijker geworden. Ik zat echt veuls te groot te denken.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 22 maart 2018, 10:58:18
nouja tis gewoon de tractieinstallatie van een electrische tram he, das is niet zo spectaculair groot allemaal....
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 22 maart 2018, 11:38:52
Jammer eigenlijk. Had me wel leuk geleken een grote ingewikkelde installatie binnen te bouwen. Dat kan alsnog, natuurlijk.  8)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: TEE-RAM op 22 maart 2018, 11:59:00
Wellicht is een elektrische stoommachine iets  ;D
Wim
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 22 maart 2018, 12:53:23
je kan er sowieso een hele preiser-blaaskapel in lederhosen in proppen.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: prutser op 22 maart 2018, 13:43:34
Dan heeft het ook gelijk zin om er een sounddecoder in te douwen want zo'n elektrieke tram maakt niet veel interssante herrie.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 22 maart 2018, 14:10:23
kijk, zo wordt t toch nog een leuk model! (y)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 22 maart 2018, 14:16:45
Ik zie het helemaal zitten! Ik zal alvast een hoempapaband bestellen.  ;)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 22 maart 2018, 15:14:21
https://www.youtube.com/watch?v=PcRyjkYdDxM&feature=youtu.be
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Silvolde op 22 maart 2018, 15:29:03
Blaeskapel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blaeskapel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Blaeskapel.jpg)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 22 maart 2018, 17:58:02
Past precies
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Eelco Storm op 22 maart 2018, 19:00:39
https://www.youtube.com/watch?v=PcRyjkYdDxM&feature=youtu.be

Ik zit te huilen......

Ik hoopte op het filmpje met je Duitse trein en bijpassende muziek.....
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: prutser op 22 maart 2018, 19:12:32
Ik zit te huilen......

Ik hoopte op het filmpje met je Duitse trein en bijpassende muziek.....
Duitse trein met bijpassende muziek (https://youtu.be/KFyhqgNkeE4?t=9)
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Scratchbuilt op 24 maart 2018, 15:38:44
Misschien zeg ik wel iets heel stoms, maar waren er vroeger ooit ook railbussen in NL met dieselmotor? Ik bedoel niet de NTM 101. Ik bedoel de Nederlandse variant van de Schienenbus. Oude dingen van vroeger.

Albert
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 24 maart 2018, 15:42:04
Dr was voor de oorlog het een en ander aan motorwagens, twee en vierassig...
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 24 maart 2018, 18:38:55
Daar is genoeg van, zelfs een boek (https://www.deterechtekronkel.nl/a-40212611/andere-verzamelwaardige-boeken/voerman-j-de-nadagen-van-neerlands-stoom-en-motortrams/) over. Maar ik zie niet hoe dat in dit draadje past, da's een heel ander onderwerp.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: hrp op 24 maart 2018, 19:48:35
Ja Sven, dat - motorwagens  - is inderdaad een heel ander onderwerp.
Maar vragen staat vrij me dunk.

De reacties al dan niet met foto's van/over hoempapabands hebben ook niets met NMB-trams te maken.

eerst tot tien tellen, dan anderen op hun nummer zetten.

Groetjes,

Ronald

PS misschien is het hier een beetje van de pot en de stoomketel...
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 24 maart 2018, 20:16:20
Vragen staat vrij, maar svp in een eigen draadje. Dat lijkt me na één tel wel duidelijk. Dat jij mijn reactie leest als negatief en "anderen op hun nummer zetten" is compleet jouw interpretatie. Hoempapabands hebben wel degelijk iets met de NBM trams te maken, want die kunnen de vrije ruimte in de tram benutten. Dat kun je van dieselmotortrams niet zeggen.
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Floris Dilz op 25 maart 2018, 11:40:39
Ja Sven, dat - motorwagens  - is inderdaad een heel ander onderwerp.
Maar vragen staat vrij me dunk.

De reacties al dan niet met foto's van/over hoempapabands hebben ook niets met NMB-trams te maken.

eerst tot tien tellen, dan anderen op hun nummer zetten.

Groetjes,

Ronald

PS misschien is het hier een beetje van de pot en de stoomketel...
misschien even tot tien tellen en je afvragen wat dit  soort wijsneuzerij in hemelsnaam aan dit draadje toevoegt? heeft met NBM-trams, hoempabands noch motorwagens wat van doen... en dan wel anderen de maat nemen?
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Sven op 26 maart 2018, 10:57:52
 (y) Ik bedoel maar.

Terugkomend op de kwestie over het ballast. Ik kreeg van een Duitse insider het volgende te horen:

"Aus Unterlagen der OEG weiss ich, dass im Kasten hinter Verkleidungen Schienenstücke als Ballast angebracht waren. Das hat die OEG sehr geärgert, weil die Schienen Schrott waren, aber als Maschinenteile verzollt werden mussten."
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: Eelco Storm op 26 maart 2018, 11:14:38
Geweldig  ;D
Titel: Re: Electrische tramlocomotief NBM 49 en NBM 50
Bericht door: H0eGenaamd op 28 maart 2018, 23:16:33
Citaat
"Aus Unterlagen der OEG weiss ich, dass im Kasten hinter Verkleidungen Schienenstücke als Ballast angebracht waren. Das hat die OEG sehr geärgert, weil die Schienen Schrott waren, aber als Maschinenteile verzollt werden mussten."

Oef...en ik dacht nog dat ik een onschuldige vraag had gesteld, over die ballast.  ;D

Aan de andere kant, als ik het al kan bedenken, waarom dan de OEG....ach laat ook maar. In elk geval dank voor dit grappige detail, Sven!

Roald