Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting  (gelezen 4426 keer)

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Hallo,

Stel ik heb een baan, H0, tweerail, gelijkspanning (Flmnn b.v.).
Daarbij ook een functionele bovenleiding.
Ik kan dan twee e-locs  OF een e-loc en een niet-e-lok tegelijk en onafhankelijk laten rijden.
Dat houdt dan in dat ze met ongelijke snelheid en ook in een tegengestelde richting kunnen rijden?
Ik heb enkel twee rijtrafo's nodig om dit te realiseren?

(NB: het gaat om een baan zonder blokindelen o.i.d.)

oudebiels


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2018, 14:36:07 »
Dat kan alleen in dezelfde richting, dan staat op de gemeenschappelijke rail + of - en de andere pool op de andere rail en bovenleiding.
Als je ompoolt, wissel je bij gelijkstroom de polen om en krijg je op de gemeenschappelijke railstaaf een + en - dus kortsluiting.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2018, 14:57:05 »
Citaat van: Frans Peeters
...  op de gemeenschappelijke railstaaf een + en - dus kortsluiting.
Hoe loopt die kortsluitstroom dan volgens jou?

Er zijn twee gescheiden gelijkstroomvoedingen. Ze 'zien' elkaar niet, je kunt dus probleemloos één gemeenschappelijke geleider hebben, of dat nou de linker of rechter rail is en of daar nou '+' of '-' op staat maakt allemaal niet uit.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2018, 19:49:18 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2018, 15:34:37 »
Je kan bij Fleischmann met bovenleiding rijden en tegelijk op het spoor, met twee trafo's.
Moet even in een oude catalogus op zoek naar het aansluitplaatje.
mvg
Marco

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2018, 15:47:27 »
Schema:



De linker regelaar laat de loc naar links rijden, de rechter naar rechts, '+' van de rechter is via de gemeenschappelijke rail verbonden met de '-' van de linker; geen probleem...

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2018, 16:31:37 »
Het kan heel goed allemaal.
Er is een MAAR ;
Keerlussen kunnen niet . :police:
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2018, 20:26:00 »
Dank voor de antwoorden en het schematische plaatje .

Is het -verkort gezegd- geen probleem als je van twee aparte gelijkspannings-trafos de plus-aansluiting van de ene met de min-aansluiting van de andere verbindt? (geen sluiting of erger?)
Want dit is dan toch de situatie die optreedt bij bepaalde combinaties van de ompool-schakelaars van de trafos.

oudebiels

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2018, 21:46:25 »
Neem twee  losse batterijen. Krijg je nu sluiting als je de + van de ene met de - van de andere verbindt ?
Nee toch ?
 Dat zou pas gebeuren als de rwee overgebleven batterij aansluitingen met elkaar zouden worden verbonden. Maar dat gebeurt niet ,ook niet bij  je baan ,waarbij dus de bovenleiding met een van de loop rails verbonden zou worden.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2018, 21:51:56 »
Nee, geen probleem.
In de getekende situatie zit de plus van de rechter regelaar aan de min van de linker, er is geen kortsluiting want er is nergens een directe verbinding van de plus aan de min van dezelfde regelaar.  (Wel via de locmotor maar die heeft voldoende weerstand om de stroom laag genoeg te houden.)
« Laatst bewerkt op: 14 March 2018, 21:53:53 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2018, 23:57:22 »
Zoals beloofd rechtstreeks uit de Fleischmann catalogus.



mvg
Marco

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2018, 10:04:45 »
Citaat van: Peter Kleton
...  MAAR; Keerlussen kunnen niet.
Nee, als je met gemengde tractie rijdt niet, maar als je uitsluitend met E-locs rijdt, kun je de linker en rechter rail ongestraft met elkaar verbinden en de bovenleiding wordt dan een soort 3e rail, dan wordt een keerlus juist weer heel eenvoudig.
(Met één regelaar.)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 10:18:31 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26775
    • Pagina van klaas
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #11 Gepost op: 15 March 2018, 10:15:46 »
Als je de linker en rechter rail met elkaar verbindt krijg je een soort Märklin systeem. Maar dan verlies je de mogelijkheid om twee treinen onafhankelijk van elkaar te bedienen. En daar ging het juist om voor de topicstarter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #12 Gepost op: 15 March 2018, 10:49:11 »
Dit is wat er standaard in Trix Express gebeurt. Alleen hangt de bovenleiding dan wat lager (zit als derde rail net als bij de Marklin puntcontacten tussen de rails). Jarenlang als beginnend modeltreinrijder met het systeem gereden met twee treinen, totdat ik inderdaad de keerlus ontdekte.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2018, 14:52:35 »
Hallo,

Die catalogusfoto is dus het ultieme bewijs..!
Dank voor dit stukje nostalgie; hoewel ik als kind de catalugus van Flm. uitspelde, ben ik dit plaatje nooit tegengekomen.
Waarschijnlijk was mijn catalogus uit een ander jaar.

Dat keerlussen niet zonder meer kunnen is voor mij niet van belang, omdat de ruimte voor (een) keerlus(sen) hier ontbreekt.

Een 'Marklin-lookalike' situatie is niet wat ik nastreef, veel te bang dat dan het typische schuurgeluid ook zal optreden (de sleper(s) over de puntjes).  8)

Ik denk dat je met Trix met 3 locs (waarvan een met bovenleidingafname) onafhankelijk kon rijden??

groet van
oudebiels

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Tweerail gelijkspanning i.c.m. bovenleiding: veranderen rijrichting
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2018, 15:16:02 »
Klopt. In de Trix catalogus stond een afbeelding a la die Fleischmann afbeelding, echter met een stomer, diesel en eloc en drie trafo's. Ben zelf nooit verder gekomen dan twee treinen. Rij nu digitaal en heb er teveel onafhankelijk van elkaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.