Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 14:27:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door MathynK
Vandaag om 14:27:37
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 14:25:09
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Dennis.
Vandaag om 13:34:13
info gezocht over ETS aandrijfunits door Riest AG
Vandaag om 13:21:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Riest AG
Vandaag om 13:19:41
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:12:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:06:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 11:34:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:31:30
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door AdLoc
Vandaag om 11:28:42
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 11:13:55
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:11:55
Modelspoorbeurs MSC Spijkspoor 11 oktober 2025 door MOVisser
Vandaag om 09:57:16
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 07:04:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 06:56:58
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
  

Auteur Topic: één of twee sporen electrisch scheiden?  (gelezen 1602 keer)

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
één of twee sporen electrisch scheiden?
« Gepost op: 20 December 2007, 19:23:57 »
Waarde mede-hobyisten,

Bij deze weer een echte beginnersvraag maar anders heb ik het antwoord niet...

Mijn baan deel ik in in blokken. Die blokken dienen electrisch gescheiden te zijn. Elke blok wordt aangesloten op een bezetmelder. Maar nu mijn vraag: op de plaatjes op het net zie ik telkens dat beide sporen electrisch gescheiden zijn. Waarom is dat? Je kan toch volstaan met alleen het spoor electrisch te scheiden dat aangesloten wordt op de bezetmelder? Anders ben ik aan de ene kant bezig een spoor electisch te scheiden terwijl beide blokken aangesloten worden op dezelfde ringleiding. Of begrijp ik iets niet?

Waar ik ook nog even mee zit is de tweede booster. Ik neem aan dat ik wel op de overgang tussen de ene en de andere booster beide sporen moet scheiden.

Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

André Rijsdorp

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2007, 19:25:11 »
linkerspoor ( in rijrichting gezien) hoef je niet te isoleren rechter dus wel

succes
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2007, 19:26:00 »
bij boosters moet je volgens mij wel beide sporen isoleren
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2007, 20:00:45 »
Het hangt er maar helemaal vanaf wat voor soort bezetmelders je gebruikt, en waar je die plaatst.
Zeker bij digitaal heeft dat helemaal niks met de rijrichting te maken. Je maakt een keuze, en die moet je zo consequent mogelijk door de hele spoorbaan aanhouden.

Enne.. graag de juiste terminologie gebruiken. Je hebt het over sporen, maar je bedoelt spoorstaven.
Een spoor is twee spoorstaven, op dwarsliggers gemonteerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rijsdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2007, 09:48:19 »
Beste Marco,

Bedankt voor de info.

Groet, André

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: één of twee sporen electrisch scheiden?
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2007, 21:47:44 »
Je sluit elk blok op een bezetmelder aan en wat doe je daar dan mee? Als je een bezet blok alleen  "ergens" wil signaleren is één melder voldoende maar als je de treinenloop er mee wil beïnvloeden zijn er meer nodig plus een besturingsprogramma.