Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven  (gelezen 16970 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
...en das nodig ook, want zo uit t doosje is het een stom ding. Daar moest dus wat aan gebeuren. Nou heb ik letterlijk geen enkel benul van electronica (electra gaat wel, maar ik haak af als een onderdeel meer dan 2 pootjes heeft) , dus zo'n schakelingetje dat bij die overweglichtjes zit is een soort toverdoosje waar ik dan eens mee ga zitten klooien om te kijken of ik het wat andere dingen kan laten doen dan de bedoeling is. Het is een heel dom knipperlichtding waar verder niks aan zit, dus voor een overweg wat mij betreft wat karig. Met een zelf toe te voegen schakelaartje kun je kiezen tussen om en om knipperende rode lichten en een enkel geel licht, dat bij de beide palen om en om knippert in plaats van tegelijk.
Heb je een overweg met aan beide kanten van t spoor 1 paal dan is dat geen probleem want je ziet beide gele lichten (die eigenlijk wit moeten zijn, grrr.) toch nooit tegelijk, maar in ougree hangt links en rechts van de weg een set lichten dus de gele moeten tegelijk knipperen en wit en langzamer (de knipperschakeling heeft maar 1 snelheid, de gele lichten gaan dus even neurotisch tekeer als de rode.)

Eerste experiment: beide gele lichten aan 1 uitgang knopen. Dat werkt niet, dan heeft ie wat tegengewicht nodig op de andere uitgang anders wordt er niet geknipperd. Weerstand over de andere uitgang, bij de originele gele leds een heel trosje weerstandjes dat ik hier had liggen parallel en toen deed ie het. Leuke bijkomstigheid: door een wat hogere of lagere weerstand te nemen kun je de knipperfrequentie van de gele lichten beïnvloeden. Dat was dus gelukt, gele lichten die tegelijk en langzamer knipperen. Daarna nog wat door klooien, verzinnen hoe die constructie straks aan te sluiten, schakeltechnisch vrij inefficient want ik zou er drie contacten op een relais voor nodig hebben. Ondertussen de gele leds vervangen door witte smd-ledjes, die heb ik gewoon achterop de bestaande gele leds gezet, het gele plastic van die leds dempt het wit mooi een beetje. Nog wat klooien, verschillende manieren van aansluiten proberen, ondertussen waren de witte ledjes alweer geploft en wat ik helemaal apart vond, het schakelingetje had inmiddels ook de rode leds geroosterd terwijl ik daar niks raars mee gedaan had. Beetje link ding dus... Goed, alle leds dus maar vervangen, de rode door gelijkaardige als erin zaten, de witte kregen een extra weerstand mee, en om een omschakelaar uit te sparen bij het vervangen van de leds meteen de bedrading van 1 paal wat aangepast, 1 extra draad toegevoegd en nu is ie met 1 enkelvoudige omschakelaar te bedienen net als bij het originele schema.

Wat nu nog erg apart is is dat de rode lichten nogal langzaam op gang komen, maar als ze eenmaal wakker zijn gaan ze gewoon zoals t hoort. Vast wel iets aan te doen als je verstand hebt van electronica maar voor mij blijft t hier maar bij.
Hier het schema zoals het uiteindelijk geworden is, de draadkleuren zie je in het setje nauwelijks maar ik heb ze maar zo aangehouden als ze in de gebruiksaanwijzing staan. De groene draad is zelf toegevoegd.
busch overweg 5968 by Floris Dilz, on Flickr


En nu waar t echt om gaat: filmpje van t hele spul! (klik op plaatje hieronder). Let niet op lichtlekkage en ruimschoots felle witte lichten en zo, een halve pot humbrol-zwart later hoor je daar nooit meer iemand over.  8)

busch overweg 5968 video by Floris Dilz, on Flickr

Goed, ik kan zo tevreden mn nest in, iets voor elkaar krijgen zonder dat je enig idee hebt waarom het werkt of wat je eigenlijk aan het doen bent is ook weleens grappig. Alleen een beetje irritant dat ik die overwegdingesen kant en klaar koop om iets te hebben dat gewoon werkt zonder gezeik en ik dan toch weer een avond zit te klooien voor het ongeveer doet wat t moet doen. Ach ja...
Ik weet niet of er bij de nederlandse AKI's dezelfde schakeling zit, maar zo ja, probeer het eens, als je niet bang bent de hele zaak te laten ploffen. Het resultaat is in elk geval beter dan t was.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2018, 07:21:41 »
Als ik het zo lees had je ze ook gelijkzelf kunnen bouwen (y)

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2018, 07:54:40 »
Ja de NL AKI zit zelfde schakeling bij.
Ik was er een paar jaar terug ook mee aan het prutsen. De gele lampen in een NL AKI staat natuurlijk niet. Dus nadat ik die had vervangen door witte LEDs ging de knipperschakeling van Busch de mist in. De originele schakeling van Busch is een zogenaamde Astabiele multivibrator zo'n beetje een basis schakeling in de elektronica wereld. En zelfs nog simpeler dan die van de link die ik nu plaats want daar hebben ze er een regelbare weerstand tussen zitten om de knipper frequentie aan te passen. Verschillende kleuren LEDs hebben een andere spanningsval en de spanningsval is ook weer onderdeel voor bepalen frequentie.
Maar goed met iets meer verstand van elektronica dan een beginner had ik het toen opgelost met een kleine microcontroller die een paar uitgangen aanstuurt. Zo maakte het niet meer uit hoeveel palen en welke kleur LED je gebruikt. Microcontroller lijkt overkill hiervoor. Maar was voor mij de snelste oplossing. Daarbij gebruik ik ook een ingang van de microcontroller om de lampen van wit op rood te zetten.

Wat ik niet snap is dat de prijs voor dit setje in de afgelopen jaren nog altijd is blijven stijgen terwijl er nog steeds elektronica uit de steentijd wordt gebruikt. Busch had inmiddels al lang de lampen kunnen vervangen door de juiste kleur.

Dus ja die setjes zijn een dure manier om aan de palen te komen als je daarna zelf de nodige aanpassingen maakt. De schakeling van Busch kan je natuurlijk naderhand nog altijd gebruiken om ergens anders een paar lampjes te laten knipperen.
Johan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2018, 10:38:28 »
Als ik het zo lees had je ze ook gelijkzelf kunnen bouwen (y)
precies dat. De lampen etc zelf bouwen was ook geen probleem geweest, het ging mij meer om de elektronica want zoiets van nul af aan zelf maken zie ik niet zitten. En ach, tis ermee gelukt dus prima. Denk wel dat alles mooier zou werken met twee losse schakelingen, een voor rood en een voor wit, dan is dat langzaam starten van rood knipper niet zo'n probleem. Dus als iemand die wel zelf een nieuwe schakeling gemaakt heeft nog van de oude af wil hou ik me aanbevolen  (y)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21632
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2018, 10:56:40 »
Is het dit ding?


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2018, 11:27:45 »
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61CZt5JiNrL._SX355_.jpg
zo'n ding
(heb t kastje maar niet opengemaakt, dat ik de originele ledjes al aan gort blies vond ik wel weer spannend genoeg, ledjes kan ik fixen maar onderdelen voor zo'n schakelingetje heb ik niet)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2018, 11:41:54 door Floris Dilz »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2018, 11:42:12 »
Een Busch knipperlichtprintje met gelijkrichter en afvlakcondensator. Daarna de 2 condensatoren, twee BC547 transistors en 2 weerstanden van het knipperlichtje zelf. Die had ik vroeger ook voor mijn Duitse knipperlichtjes! Nu kan dat allemaal veel kleiner. Maar zolang het werkt....mag het blijven bij mij.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2018, 11:47:18 door zuylen »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2018, 13:05:01 »
Als er een alteratief nodig is, hebben wij bij RCU dit simpele printje gebaseerd op https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-knipperlicht.html:



Kosten een paar Euro. Je kunt er aan de rechterkant extra LEDjes aan hangen, tot een stuk of 10...
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2018, 13:08:32 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2018, 13:09:57 »
Die kastjes van Busch staat als goed is ook gewoon een artikelnummer op (en dat is dacht ik niet artikelnummer van het setje). Dat artikelnummer is als goed is gewoon van de standaard knipperlicht die Busch in zijn assortiment heeft. Je vind ze echt ze bij van alles niet alleen bij overwegen.

Nog en voordeel van wat ik zelf geprutst had was dat ik rood en wit makkelijk een andere knipper frequentie kon geven.
Johan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2018, 14:31:36 »
Als er Busch op staat, betaal je voor het merk al gauw de hoofdprijs! Dan is het altenatief van HansQ beter! En daar is de knipperfrequentie ook van te regelen via de potmeter. Deze werkt op basis van een NE 555.
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2018, 14:35:03 door zuylen »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2018, 14:45:43 »
ja, dus als iemand zelf zo'n beter ding gemaakt of gekocht heeft en t busch ding ligt maar te rotten.... winkwink... ik ga niet nog meer aan busch betalen voor die sh*t, maar ook geen zin om mn zojuist verknutselde ding weer weg te mieteren en met elektronica te gaan stoeien, want dan kan ik nog een keer aan de slag, daar hek geen zin in.  ;D

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21632
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2018, 15:56:57 »
Mijn printje is ook van Busch en bevat een identieke schakeling, maar dan heel luxe met dubbel uitgevoerde aansluitingen voor vier leds. Ze knipperen twee aan twee dus dat is verder hetzelfde.
Alleen is de frequentie wat hoog, maar dat is op te lossen door twee weerstanden te vervangen. Die heb ik ook nog wel. Voor noppes. Dat printje heb ik sinds 1981 of zoiets.

Dusse, als je nou een keer op je fiets klimt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2018, 16:53:18 »
kom je naar ontraxs? heb t namelijk beetje druk met mn modules beetje leuk te krijgen voor de beurs...

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21632
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2018, 20:28:09 »
Nee, dat gaat niet lukken. Je hebt het voor Ontraxs nodig?

En die knipperfrequentie van de rode leds op het filmpje is goed zo? Ik kwam al tellend en met de smartphonestopwatch op anderhalf herz of zo. Liever een iets lagere frequentie?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2018, 00:12:10 »
Neuh, voor ontraxs zit de boel er al onder zoals ie nu is. Precieze frequentie heb ik niet gemeten, vind t m zo wel aardig... klopt vast nog steeds geen moer van maar t sfeertje zit er een stuk meer in dan eerst in elk geval.