BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Floris Dilz op 04 maart 2018, 02:03:12
-
...en das nodig ook, want zo uit t doosje is het een stom ding. Daar moest dus wat aan gebeuren. Nou heb ik letterlijk geen enkel benul van electronica (electra gaat wel, maar ik haak af als een onderdeel meer dan 2 pootjes heeft) , dus zo'n schakelingetje dat bij die overweglichtjes zit is een soort toverdoosje waar ik dan eens mee ga zitten klooien om te kijken of ik het wat andere dingen kan laten doen dan de bedoeling is. Het is een heel dom knipperlichtding waar verder niks aan zit, dus voor een overweg wat mij betreft wat karig. Met een zelf toe te voegen schakelaartje kun je kiezen tussen om en om knipperende rode lichten en een enkel geel licht, dat bij de beide palen om en om knippert in plaats van tegelijk.
Heb je een overweg met aan beide kanten van t spoor 1 paal dan is dat geen probleem want je ziet beide gele lichten (die eigenlijk wit moeten zijn, grrr.) toch nooit tegelijk, maar in ougree hangt links en rechts van de weg een set lichten dus de gele moeten tegelijk knipperen en wit en langzamer (de knipperschakeling heeft maar 1 snelheid, de gele lichten gaan dus even neurotisch tekeer als de rode.)
Eerste experiment: beide gele lichten aan 1 uitgang knopen. Dat werkt niet, dan heeft ie wat tegengewicht nodig op de andere uitgang anders wordt er niet geknipperd. Weerstand over de andere uitgang, bij de originele gele leds een heel trosje weerstandjes dat ik hier had liggen parallel en toen deed ie het. Leuke bijkomstigheid: door een wat hogere of lagere weerstand te nemen kun je de knipperfrequentie van de gele lichten beïnvloeden. Dat was dus gelukt, gele lichten die tegelijk en langzamer knipperen. Daarna nog wat door klooien, verzinnen hoe die constructie straks aan te sluiten, schakeltechnisch vrij inefficient want ik zou er drie contacten op een relais voor nodig hebben. Ondertussen de gele leds vervangen door witte smd-ledjes, die heb ik gewoon achterop de bestaande gele leds gezet, het gele plastic van die leds dempt het wit mooi een beetje. Nog wat klooien, verschillende manieren van aansluiten proberen, ondertussen waren de witte ledjes alweer geploft en wat ik helemaal apart vond, het schakelingetje had inmiddels ook de rode leds geroosterd terwijl ik daar niks raars mee gedaan had. Beetje link ding dus... Goed, alle leds dus maar vervangen, de rode door gelijkaardige als erin zaten, de witte kregen een extra weerstand mee, en om een omschakelaar uit te sparen bij het vervangen van de leds meteen de bedrading van 1 paal wat aangepast, 1 extra draad toegevoegd en nu is ie met 1 enkelvoudige omschakelaar te bedienen net als bij het originele schema.
Wat nu nog erg apart is is dat de rode lichten nogal langzaam op gang komen, maar als ze eenmaal wakker zijn gaan ze gewoon zoals t hoort. Vast wel iets aan te doen als je verstand hebt van electronica maar voor mij blijft t hier maar bij.
Hier het schema zoals het uiteindelijk geworden is, de draadkleuren zie je in het setje nauwelijks maar ik heb ze maar zo aangehouden als ze in de gebruiksaanwijzing staan. De groene draad is zelf toegevoegd.
(https://farm5.staticflickr.com/4710/40601836581_0bb1fa1021_h.jpg) (https://flic.kr/p/24RR2tc)busch overweg 5968 (https://flic.kr/p/24RR2tc) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
En nu waar t echt om gaat: filmpje van t hele spul! (klik op plaatje hieronder). Let niet op lichtlekkage en ruimschoots felle witte lichten en zo, een halve pot humbrol-zwart later hoor je daar nooit meer iemand over. 8)
(https://farm5.staticflickr.com/4632/40601477961_bfa1bb5e54_b.jpg) (https://flic.kr/p/24RPbS6)busch overweg 5968 video (https://flic.kr/p/24RPbS6) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
Goed, ik kan zo tevreden mn nest in, iets voor elkaar krijgen zonder dat je enig idee hebt waarom het werkt of wat je eigenlijk aan het doen bent is ook weleens grappig. Alleen een beetje irritant dat ik die overwegdingesen kant en klaar koop om iets te hebben dat gewoon werkt zonder gezeik en ik dan toch weer een avond zit te klooien voor het ongeveer doet wat t moet doen. Ach ja...
Ik weet niet of er bij de nederlandse AKI's dezelfde schakeling zit, maar zo ja, probeer het eens, als je niet bang bent de hele zaak te laten ploffen. Het resultaat is in elk geval beter dan t was.
-
Als ik het zo lees had je ze ook gelijkzelf kunnen bouwen (y)
-
Ja de NL AKI zit zelfde schakeling bij.
Ik was er een paar jaar terug ook mee aan het prutsen. De gele lampen in een NL AKI staat natuurlijk niet. Dus nadat ik die had vervangen door witte LEDs ging de knipperschakeling van Busch de mist in. De originele schakeling van Busch is een zogenaamde Astabiele multivibrator (https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele-multivibrator.html) zo'n beetje een basis schakeling in de elektronica wereld. En zelfs nog simpeler dan die van de link die ik nu plaats want daar hebben ze er een regelbare weerstand tussen zitten om de knipper frequentie aan te passen. Verschillende kleuren LEDs hebben een andere spanningsval en de spanningsval is ook weer onderdeel voor bepalen frequentie.
Maar goed met iets meer verstand van elektronica dan een beginner had ik het toen opgelost met een kleine microcontroller die een paar uitgangen aanstuurt. Zo maakte het niet meer uit hoeveel palen en welke kleur LED je gebruikt. Microcontroller lijkt overkill hiervoor. Maar was voor mij de snelste oplossing. Daarbij gebruik ik ook een ingang van de microcontroller om de lampen van wit op rood te zetten.
Wat ik niet snap is dat de prijs voor dit setje in de afgelopen jaren nog altijd is blijven stijgen terwijl er nog steeds elektronica uit de steentijd wordt gebruikt. Busch had inmiddels al lang de lampen kunnen vervangen door de juiste kleur.
Dus ja die setjes zijn een dure manier om aan de palen te komen als je daarna zelf de nodige aanpassingen maakt. De schakeling van Busch kan je natuurlijk naderhand nog altijd gebruiken om ergens anders een paar lampjes te laten knipperen.
-
Als ik het zo lees had je ze ook gelijkzelf kunnen bouwen (y)
precies dat. De lampen etc zelf bouwen was ook geen probleem geweest, het ging mij meer om de elektronica want zoiets van nul af aan zelf maken zie ik niet zitten. En ach, tis ermee gelukt dus prima. Denk wel dat alles mooier zou werken met twee losse schakelingen, een voor rood en een voor wit, dan is dat langzaam starten van rood knipper niet zo'n probleem. Dus als iemand die wel zelf een nieuwe schakeling gemaakt heeft nog van de oude af wil hou ik me aanbevolen (y)
-
Is het dit ding?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/buschknipper.jpg)
-
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61CZt5JiNrL._SX355_.jpg
zo'n ding
(heb t kastje maar niet opengemaakt, dat ik de originele ledjes al aan gort blies vond ik wel weer spannend genoeg, ledjes kan ik fixen maar onderdelen voor zo'n schakelingetje heb ik niet)
-
Een Busch knipperlichtprintje met gelijkrichter en afvlakcondensator. Daarna de 2 condensatoren, twee BC547 transistors en 2 weerstanden van het knipperlichtje zelf. Die had ik vroeger ook voor mijn Duitse knipperlichtjes! Nu kan dat allemaal veel kleiner. Maar zolang het werkt....mag het blijven bij mij.
-
Als er een alteratief nodig is, hebben wij bij RCU dit simpele printje gebaseerd op https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-knipperlicht.html (https://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-knipperlicht.html):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WorkshopElectronica_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WorkshopElectronica_2.jpg)
Kosten een paar Euro. Je kunt er aan de rechterkant extra LEDjes aan hangen, tot een stuk of 10...
-
Die kastjes van Busch staat als goed is ook gewoon een artikelnummer op (en dat is dacht ik niet artikelnummer van het setje). Dat artikelnummer is als goed is gewoon van de standaard knipperlicht die Busch in zijn assortiment heeft. Je vind ze echt ze bij van alles niet alleen bij overwegen.
Nog en voordeel van wat ik zelf geprutst had was dat ik rood en wit makkelijk een andere knipper frequentie kon geven.
-
Als er Busch op staat, betaal je voor het merk al gauw de hoofdprijs! Dan is het altenatief van HansQ beter! En daar is de knipperfrequentie ook van te regelen via de potmeter. Deze werkt op basis van een NE 555.
-
ja, dus als iemand zelf zo'n beter ding gemaakt of gekocht heeft en t busch ding ligt maar te rotten.... winkwink... ik ga niet nog meer aan busch betalen voor die sh*t, maar ook geen zin om mn zojuist verknutselde ding weer weg te mieteren en met elektronica te gaan stoeien, want dan kan ik nog een keer aan de slag, daar hek geen zin in. ;D
-
Mijn printje is ook van Busch en bevat een identieke schakeling, maar dan heel luxe met dubbel uitgevoerde aansluitingen voor vier leds. Ze knipperen twee aan twee dus dat is verder hetzelfde.
Alleen is de frequentie wat hoog, maar dat is op te lossen door twee weerstanden te vervangen. Die heb ik ook nog wel. Voor noppes. Dat printje heb ik sinds 1981 of zoiets.
Dusse, als je nou een keer op je fiets klimt.
-
kom je naar ontraxs? heb t namelijk beetje druk met mn modules beetje leuk te krijgen voor de beurs...
-
Nee, dat gaat niet lukken. Je hebt het voor Ontraxs nodig?
En die knipperfrequentie van de rode leds op het filmpje is goed zo? Ik kwam al tellend en met de smartphonestopwatch op anderhalf herz of zo. Liever een iets lagere frequentie?
-
Neuh, voor ontraxs zit de boel er al onder zoals ie nu is. Precieze frequentie heb ik niet gemeten, vind t m zo wel aardig... klopt vast nog steeds geen moer van maar t sfeertje zit er een stuk meer in dan eerst in elk geval.
-
Okay, zet ik er vanavond wel de juiste weerstanden in. Gooi hem wel op de post. PB even je adres.
Ik denk trouwens wel dat je met twee printjes de aansturing van de rode en de witte leds weer moet scheiden. Ieder printje heeft een eigen voeding. Verder zou ik het omschakelen dan regelen door spanning op het ene of het andere printje te zetten.
Had je geen lego meer trouwens? Er staat me nog een pendelautomaat van lego voor de geest.
-
Floris,
Is die knipperinstallatie voor je Poolse meuk of voor een andere modebaan. Of vergis ik me nu helemaal en heb jij dat ding helemaal niet nodig?
Andre
-
nee die is voor de belse roestkraam.
(https://farm5.staticflickr.com/4618/26749996138_460efa2f3d_o.jpg) (https://flic.kr/p/GKNHTY)IMGP8314 (https://flic.kr/p/GKNHTY) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
-
Hé, ik zie daar een (Brekina) Saab 96...!
-
Helaas ja...
-
jup, gemoderniseerde brekina met grotere lampen en plastic bumperts.
(https://farm5.staticflickr.com/4466/23836781628_f9c3c2aa99_o.jpg) (https://flic.kr/p/CjnJHA)IMGP8017 (https://flic.kr/p/CjnJHA) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4484/37019322623_b759978a2d_o.jpg) (https://flic.kr/p/YpgGTa)IMGP8014 (https://flic.kr/p/YpgGTa) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
-
1978-1980, SAAB logo's op voorspatbord ontbreken.
Van EKO zijn er nog 2takt 96s en van Neo is er nog een Saab 95 in 1:87.
Van Wiking is er een Saab 900 in 1:87.
Helaas ja...
Eh... hoezo helaas?
Op mijn baan staan uitsluitend Saabs, in mijn garage ook.
-
Omdat Saabs overbodige auto’s zijn. Gelukkig is dat inmiddels rechtgezet. Zitten we alleen nog met al die modelletjes op zolder.
-
De Saab modelletjes die jij nog op zolder hebt liggen mag je naar mij sturen, dan kunnen ze bij de +/-300 andere in de vitrine.
-
Met twee nieuwe weerstandjes knippert het ding vrolijk op ongeveer 1,5 herz, zoals die andere Busch kennelijk ook doet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/818E1E3A-7352-4C7B-BAAF-09F36F0FC286.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/818E1E3A-7352-4C7B-BAAF-09F36F0FC286.jpeg)
Vraag ik me dus alleen af of de door Floris verbouwde knipperlichten nog wel door twee printjes zijn aan te sturen. ???
-
Heb je ook een foto van de achterkant? Dan kan ik het schema er wel uit afleiden.
-
Het is de standaard astabiele multivibrator: twee transistoren, twee elco’s (22 microfarad) en twee weerstanden (nu 27k). De voeding zit links: brugcel, elco, weerstand. De andere vier weerstanden (470 ohm) zijn voorschakelweerstanden voor leds. Afhankelijk van de gebruikte leds moet je dus extra voorschakelweerstanden gebruiken.
Omdat ieder printje een eigen voeding heeft, denk ik dat de witte leds en de rode leds ook apart moeten worden aangesloten.
-
De rode opel kadett is niet natuurgetrouw. Daar horen minimaal wat roestvlekken,of liefst zelfs wat gaten in de achterscherm randen te zitten. ;D
-
Wij hebben een nieuwe gehad en dan had je dat nog niet hoor. Is geen Alfa ofzo. :police:
-
Vergeleken met die R16, azu en Saab is de kadeddilac splintertjenieuw. Bij de R16 verwacht ik roest onderaan de deuren, in de rand boven de koplampen en recht onder het achterste driehoekraampje. En de wielophanging, maar dat is lastig te zien. Waar Saab en Azu roesten laat ik aan experts op dat vlak over....
-
Waar Saab en Azu roesten laat ik aan experts op dat vlak over....
In de showroom. 8)
-
hehe tis 1988 dus die kadett is hooguit te mat. :angel:
Enne Henk, we gaan t zien! Ik zou de hele zooi denk ik gewoon op 2 aparte schakelingen aansluiten, eentje voor wit en een voor rood. Kan vast handiger, maar als t werkt vind ik t handig genoeg.... ;D
-
Dat lijkt me logisch, maar dan moet je de bedrading van de witte en rode lampen weer even scheiden.
Kan zondagochtend natuurlijk ook even naar het museum komen in plaats van uitslapen. ‘s middags sociale verplichtingen. :P
-
Kijk maar wat je uitkomt, woeste haast heeft t wat mij betreft niet echt qua moet toch eerst de overwegbomen met aandrijving, bel en relaisschakeling nog maken. Bedrading verder scheiden dan nu hoeft volgens mij in principe niet eens, maar als t nodig is krijg ik dat ook nog wel klaar vermoed ik...
-
Nou, gewoon de boel aangesloten met 2 schakelingen en bestaande bedrading en t werkt. Wel de 2 schakelingen tegengesteld aan de stroom gehangen en wat extra diodes erbij zodat de schakeling die niet gebruikt wordt ook geen massa kan doorgeven anders krijg je rare dingen.
-
Ah, dat is mooi. Ik snap wel meer niet van elektriek. Maar leuk dat het ding na een jaar of 30 een zinnige bestemming heeft gekregen. Ooit voor een gulden uit een rommeldoos gehaald in een speelgoedwinkel die ermee stopte. :)
-
Kijk maar wat je uitkomt, woeste haast heeft t wat mij betreft niet echt qua moet toch eerst de overwegbomen met aandrijving, bel en relaisschakeling nog maken. Bedrading verder scheiden dan nu hoeft volgens mij in principe niet eens, maar als t nodig is krijg ik dat ook nog wel klaar vermoed ik...
(y) (y)
Hoi Floris, als je al die toeters en bellen er ook nog gaat op zetten, vergeet dan niet de lampen aan de andere kant van de overweg te voorzien ;D 8)
-
De bomen en bel zijn er inmiddels, de lichten aan de andere kant worden sowieso als dummy gemaakt want je ziet ze toch niet. Is de achterkant ook mooi te detailleren zonder bedrading die in de weg zit.
-
Misschien is het nog een idee om een ouderwetse deurbel, zo'n triiiiing ding onder de module te hangen en aan te sluiten op de overweg. Heb dat zelf wel eens gedaan met een Belgische overweg, hoe ik dat aangesloten heb weet ik niet meer maar het was redelijk simpel (zelfs voor mij). Je hebt dan het typische geluid van een Belgische overweg en ook op een lokale tentoonstelling was het een daverend (?) succes. (Vraag maar aan de heren van station Driebergen-Zeist, die naast ons stonden ;D
-
Deze overweg, maar dan met geluid. Triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii(tot trein voorbij is)iiiiiiiiiiiiiiiingg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20141129-110236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20141129-110236.jpg)
-
Die doorlopende triiiiiiiiiiiiiiing is typisch voor Belgische (en ook Franse) overwegen. Maar tegenwoordig zijn er in België ook overwegen die net als de Nederlandse een ting-ting-ting-ting-ting laten horen.
-
Dat klinkt dan wat beschaafder. Maar toch hebben die oude overwegen wel wat met zo'n keiharde schoolbel.
-
Deze overweg, maar dan met geluid. Triiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii(tot trein voorbij is)iiiiiiiiiiiiiiiingg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20141129-110236.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20141129-110236.jpg)
En hier ontbreken ook de overwegseinen aan de overkant van de overweg :( :(
-
Er ontbreekt nog wel meer zoals elektriciteitsmasten met daaraan hangende buislampen langs de weg. Deze baan is nooit 100% afgewerkt door mij, daar is de huidige eigenaar mee aan de slag gegaan ;D Dat setje waar maar 2 andreaskruizen inzitten was erg duur en had ik het 2e setje voor de overkant maar op lange baan geschoven.
-
klik op plaatje voor filmpje...
(https://farm1.staticflickr.com/804/27037169438_b99e8278fb_b.jpg) (https://flic.kr/p/HcbyvL)MOV_0200 (https://flic.kr/p/HcbyvL) by Floris Dilz (https://www.flickr.com/photos/floris_dilz/), on Flickr
straks wil ik de lichten nog sturen via een relais zodat de rode lichten wat langer doorgaan tot de bomen omhoog zijn. Nu lopen ze gewoon mee met de schakelstroom van de aandrijving.
De bel is gewoon een fietsbel met een motor met klepeltje ernaast in t huis naast de overweg.
-
Ooo dit is fantastisch! In alles trouwens, ook zonder kleur ruik je gewoon de omgeving daar bij Luik Kinkempois al! De bel klinkt wat licht maar toch overtuigend en is beter te hanteren dan een elektrische bel. Ook dat witte licht effect als de bomen weer opengaan is erg mooi!
-
Mijn vraag is wat is het verschil tussen Busch 5968 en 5967 deze heb ik in gebruik. Wel brandend maar de aansturing door de trein via contactrail is mij nog niet gelukt. Ik rij digitaal met K Rail, aangestuurd door Viesmann 5552 en Digifase puntstuk 4102 die ik tussen de lampjes en 5552 heb geplaatst. Maar ik heb het nog niet werkend gekregen via trein bediening. Dus aansluitschema zou welkom zijn. Al vel aansluitingen zoals Viesmann aangeeft geprobeerd. Ik ben geen elektronicus, maar voor vele is dit ook een moeilijk onderwerp. Bij mij is via ligt onderbreking op bestaande baan haast niet mogelijk. Ik hoop op reactie. Groet Thijs >:(
-
Nou, het verschil is dat 5968 een Belgische overweg is en 5967 een Nederlandse AKI. Elektrisch kan er best het nodige hetzelfde zijn, ik heb ze hier niet liggen.
Wat betreft je probleem kan ik je niet echt verder helpen, maar dat ligt vooral aan het feit dat ik 0,0 resultaat krijg als ik op 'Digifase puntstuk 4102' zoek...
Viessmann 5552 is een bistabiel relais, daar kun je niet 'digitaal mee rijden' zoals je het nu geschreven hebt. Daar moet een centrale achter zitten (MultiMaus, Z21, dat soort dingen)
Dat bistabiele relais moet op de een of andere manier een puls krijgen om te schakelen (en daarbij van wit licht naar rood licht te gaan). Bij de volgende puls, al dan niet van omgekeerde polariteit (ik heb de handleiding van de 5552 niet gelezen), wordt de situatie weer veranderd van rood licht naar wit licht.
-
Bij de volgende puls, al dan niet van omgekeerde polariteit (ik heb de handleiding van de 5552 niet gelezen), wordt de situatie weer veranderd van rood licht naar wit licht.
Nee, de 5552 heeft twee schakelinputs, voor heen en terug, zeg maar. Zie ook https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Viessmann_5552_-_Universeel_Relais
-
Ik rij digitaal met K Rail, aangestuurd door Viesmann 5552 en Digifase puntstuk 4102 die ik tussen de lampjes en 5552 heb geplaatst.
Wat te denken van Digikeijs 1401 puntstukpolarisatie (https://www.digikeijs.com/nl/dr4102-points-crossing-interface.html)? Maar met welk doel?
Ik denk dan even hardop: Digitaal hoe? Viessmann hoe? 4102 hoe? Teken even een schema van de verbindingen zoals je 'm bedacht hebt. Dan kunnen we daar wat van leren.
Ik zou (analoog) denken. Je rijdt digitaal, op K-rails, dus waarschijnlijk met massadetectie (ook op het overweg gedeelte). Zolang er iets wordt gedetecteerd, trekt een (DR4102) relais aan, en dat relais stuurt de knipperlichtencentrale aan. Als het relais afvalt, is de overweg vrij en stopt het knipperen.
Waarvoor is in dat geval een Viessmann 5552 relais nog nodig?
Dus je schema zal dan wel wat anders in elkaar zitten .... ???
Het ligt anders als je uit gaat van een DR 4018 (dan is het Viessmann relais juist wel zinvol).
In dat geval gaat een S88-bezetmelding bij de overweg naar de digitale centrale. Die bepaalt wanneer de lichten moeten gaan knipperen, en doet dat via decoder 4018. Deze decoder schakelt de Viessmann 5552 in (en later weer uit), en aan de Viessmann 5552 hangt de knipperlicht module.
handleiding DR 4018 (https://drive.google.com/file/d/12VeRrzF1eIwpjI_OfLwLHG5Q3UvmklKj/view)
toepassing DR4018 (https://drive.google.com/file/d/129ToTWkPtucBq-bfQeKr5kJzNd40GfMv/view)
-
Het ligt anders als je uit gaat van een DR 4018 (dan is het Viessmann relais juist wel zinvol).
In dat geval gaat een S88-bezetmelding bij de overweg naar de digitale centrale. Die bepaalt wanneer de lichten moeten gaan knipperen, en doet dat via decoder 4018. Deze decoder schakelt de Viessmann 5552 in (en later weer uit), en aan de Viessmann 5552 hangt de knipperlicht module.
Ha, gelukkig kom ik dit na een aardig tijdje zoeken op het internet tegen!
Ik zit (en nu eigenlijk "zat") ook met dit probleem. Ik dacht eerst de grijze en blauwe draadjes direkt op een 4018 aan te sluiten maar wist niet zeker of dat wel kon, uiteraard met een relais er tussen dus wel! Maar dat kan toch een gewoon NO/NC zijn? hoeft die dure 5552 toch niet te zijn?
Om het gele ledje voor een witte te vervangen is niet aan me besteed, dat lukt me nooit....
Als er een alteratief nodig is, hebben wij bij RCU dit simpele printje gebaseerd
Het printje waar de knippersnelheid met een potmeter te regelen valt lijkt me echter wel wat, kan je die 1 op 1 voor het Busch kastje vervangen? En hoe kom ik daar eventueel aan?
theo
Heb even een schema opgezet maar nu mis ik nog een aansluiting op de DR4018 toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aki-Busch-schema-met-relais-en-DR4018_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aki-Busch-schema-met-relais-en-DR4018_1.jpg)
-
Heb even een schema opgezet maar nu mis ik nog een aansluiting op de DR4018 toch?
Kijk eens bij de buren, waar een zekere Hero (Robin) dit erover schrijft (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79805.msg1362403#msg1362403).
Of het bericht daaronder van MdeBruin (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79805.msg1362585#msg1362585); die komt met dit alternatief:
https://youtu.be/W7X2GVaxFmg (https://youtu.be/W7X2GVaxFmg)
hoeft die dure 5552 toch niet te zijn?
Zeker weten, Viessmann vraagt goud voor 2 latched relais van nog geen € 1,67 per stuk, waarvan je er maar eentje nodig hebt. Maar waarom wil je er een monostabiel (niet-latched) relais voor nemen?
-
Maar de 4018 kan toch zelf ook knipperen?
Paul Roman heeft obv onze AKI en AVT geluidsmodule een aansturing gemaakt. Je moet alleen een manier vinden om de 4018 aan te sturen. Ik doe dat met koploper.
Ivo
-
Ja, ik weet dat de DR4018 zelf kan knipperen maar kan je de Busch paaltjes met LED'jes dan zonder meer direkt op de DR4018 aansluiten? Volgens mij zit je vast aan het Busch kastje toch? Als dat niet zo is en je de AKI's los kan kopen zou ik graag willen weten hoe en waar want daar heb ik wel interesse in.
Ik schakel de AKI met iTrain, komt er een loc in het blok waar de AKI in zit dan springt ie automatisch op rood, alleen werkt dat nog niet optimaal omdat de AKI aan het blok gekoppeld zit (en die is vrij lang), wil nu met een extra bezet melder gaan werken en daarop laten schakelen.
Overigens heb ik het schema aangepast zodat de DR4018 het relais direct gaat schakelen, zet ik morgen hier ook even neer. Vond nl ook op dit forum een draadje hoe ipv een schakeldraad, gewoon het relais direct te schakelen.... Was ik heel erg blij mee! https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87244.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87244.0)
Theo
Nieuw schema om AKI van Busch op een DR4018 te zetten.
Ik heb een relais van 12V, 12 uur bekrachtigd laten staan met 16,3 Volt (rode knipperlichten) en dat ging prima. Normaal staat ie spanningsloos (gele knipperlicht) dus volgens mij gaat dat prima.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busch-AKI-en-DR4018_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busch-AKI-en-DR4018_1.jpg)
-
Ja, ik weet dat de DR4018 zelf kan knipperen maar kan je de Busch paaltjes met LED'jes dan zonder meer direkt op de DR4018 aansluiten? Volgens mij zit je vast aan het Busch kastje toch? Als dat niet zo is en je de AKI's los kan kopen zou ik graag willen weten hoe en waar want daar heb ik wel interesse in.
Dat staat nou precies uitgelegd in Toepassing DR4018 (https://drive.google.com/file/d/129ToTWkPtucBq-bfQeKr5kJzNd40GfMv/view); RTFM! ;D
Als analoog rijder ben ik niet bereid verder voor te lezen.
Hier moet je wel uit kunnen komen, denk ik zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr4018-en-knipperen.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr4018-en-knipperen1.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dr4018-en-knipperen2.png)
-
Lex en ik verkopen ongeschilderde Aki en Ahob, incl leds. Zelf schilderen, weerstanden toevoegen en aansluiten op de dr 4018. Met het tool van Paul Roman is dat appeltje eitje...
Ivo
-
Met het tool van Paul Roman is dat appeltje eitje...
Je maakt me nieuwsgierig. Wat doet die tool dan?
-
In het excel tool kun je ingeven wat je op welke uitgangen wil aansluiten. Bv Wissel, 3 licht sein, AKI met bel etc. Vervolgens komt er een lijst met CV waardes uit. Paul is zo vriendelijk geweest een tabblad onbeveiligd te maken, zodat je dat tabblad in een andere excel file kunt copieren.
Voor mensen met een Digikeijs centrale wordt het dan leuk. Dit excel blad sla je op als zgn *.csv bestand. Dat CSV bestand lees je in in je centrale terwijl je je DR4018 aan het programmeren bent. Dan heb je binnen 1 minuut je DR4018 geprogrammeerd en hoe je a) niet uit te zoeken welke CV's je welke waarde moet geven en b) niet handmatig te programmeren.
Als je hier zoekt op de naam Paul Roman kom je zijn contactgegevens wel tegen.
Ivo
-
Ahh, gevonden (terwijl jij het bericht inklopte)
Excel tooltje voor het programmeren van DR4018 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64560.msg3221733831#msg3221733831)
In 2020 kwam z'n nieuwste versie uit en hem een PB sturen is genoeg, schrijft hij in het laatste bericht van dit gesloten draadje.
-
Klopt. Paul heeft de laatste aanpassing gedaan geloof ik toen Lex en ik bezig waren met de AKI met Bel en het dwergsein met rangeervrijgave.
Paul vindt het niet fijn als je als gebruiker het tool aan andere geeft. Hij reageert meestal snel :-).
Ivo
-
vindt het niet fijn als je als gebruiker het tool aan andere geeft.
Logisch, hij wil eindcontrole houden, i.v.m. versiebeheer,
en er zit een hoop denkwerk en nakijkwerk in het maken van zo'n tool, dus wil hij niet dat z'n werk ondershands wordt door gegeven. Want dan is het einde zoek.
-
Yup. En daarom houd ik me daar netjes aan :D
-
Nu maar hopen dat Norway13 dit op pikt: hij heeft die dr4018 en die Busch AKI-paaltjes.
Kan hij z'n Busch Blinkschaltung für LEDs in de verkoop gooien ... of er z'n Faller Car systeem mee oppimpen.
-
@TE 2/2
Kan hij z'n Busch Blinkschaltung für LEDs in de verkoop gooien
Ja hoor, het roer is om, dat Busch kastje ligt inmiddels in de grijze bak....
Nog ff uitvogelen welke weerstanden er voor moeten bij 16V en dan weer op de baan monteren.
Het spreadsheet van Paul gebruik ik al een paar jaar, alleen wist niet dat je de CV file direkt in kon lezen... Dat is weer een heel mooi leer moment!
Thks.
theo
-
lees eerst maar eens de eerste post op pagina 1, die rode en witte leds zijn onderling verbonden, dus rechtstreeks aansturen met een dr4018 zal niet zomaar lukken zonder aanpassing van de draadjes aan de leds;
veel succes,
mvg,
Michel
-
??? Pfff, dacht al dat ik wat stuk had gemaakt omdat geel en 1 rode gingen branden op m'n testbordje.
Ik heb dat inderdaad gelezen maar dat ging over synchroon laten oplichten en het feitelijk laten schakelen met de DR4018, zonder extra relais kwam pas later aan bod.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AKI-Busch-LED-verbinding-correctie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AKI-Busch-LED-verbinding-correctie.jpg)
Maar als ik het stripje doorknip bij de rode pijl en verbind zoals de groene pijl is dat euvel opgelost toch? Dan heb ik 4 draadjes, 1x geel (+) 1x koper (gele Com), 1x rood (+) en nóg 1x koper (rode Com).
aanpassing.
Nee dat gaat vanzelf niet, heb ik geen rode "wisselende" knipper meer..... :P...., en de grijze bak is al geleegd....
-
Dat inlezen gaat bij mijn weten alleen met de DR5000!
-
Via elk station / App waar je een loc als 9999 geprogrammeerd hebt uiteraard.
Ik voerde altijd handmatig de CV waardes in via de DR5000, vanaf het spreadsheet maar zie nog niet 1, 2, 3 hoe je een weggeschreven Excel als CV bestand kan laden in de Dr4018.... Maar is ander draadje denk?
Die Busch AKI is dus zonder aanpassing niet op de DR4018 aan te sluiten volgens mij. Ze gebruiken de LED's als diodes zodat je 1 draad minder kunt gebruiken (zoals ook in het eerste draadje beschreven). Ik heb al geprobeerd een lakdraadje erbij te frommelen maar dat gaat niet lukken zonder de boel los te solderen, doe ik dus maar niet.
Mijn hoop is op jouw AKI's gevestigd Ivo....
theo
-
Hallo Theo,
m.b.t. je AKI heb je een PB.
M.b.t. het programmeren van de dr4018.... Als je in het programmeer menu bent van de DR5000 staat onderin een doosje met een groene pijl omhoog en een andere met een groene pijl omlaag. Een van de 2 is importeren, de andere exporteren. Maak eerst een export van de CV waarden. Open dit in excel, dan zie je hoe het bestand is opgebouwd. Vervolgens zet de waarden uit het bestand van Paul hier over heen. Bestand opslaan als CSV bestand. Nu breng je je DR4018 in de programmeermodules. Hierna ga je via de importeerknop zoals boven beschreven het bestand ophalen et voila.
-
Met de bemoedigende woorden van Ivo is het me toch gelukt een AKI om te bouwen en post ik de verandering "ter lering en vermaak".
Maar heb ook nog 2 vraagjes.
Ik heb een lakdraadje door het mastje weten te krijgen, zodat ik nu de benodigde 5 draadjes heb.
zo zit de Busch AKI aangesloten (als niet electroneut vind ik dat toch wel knap bedacht hoor!)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busch-AKI-origineel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busch-AKI-origineel.jpg)
en zo heb ik het aangepast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busch-AKI-LED-s-aanpassen-voor-DR4018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Busch-AKI-LED-s-aanpassen-voor-DR4018.jpg)
Mijn 2 vraagjes.
Maar volgens mij zou de Gele toch ook wel op de rode aangesloten kunnen worden? Dat wordt de gemeenschappelijke C op de DR4018.
Via de LED calculator kom ik op 680 Ohm bij 16 Volt, om een beetje te dimmen heb ik 820 Ohm gebruikt, is dat goed?
Theo
Heb nog een 3de vraagje, wat voor ledje heb ik nodig om de gele te veranderen in witte en waar kan ik die eventueel kopen? Gevonden bij Ali
Ai..., dat aanpassen van de Busch ledjes had meer om het lijf dan ik eerst voorstelde.
Op de DR4018 zit natuurlijk een gemeenschappelijke "plus" en moet de çathode" van de LED op het contact komen, dus rood 1 op contact 1, rood 2 op contact 2, en de gele op contact 3. Het betekend dus; de ledjes los solderen en andersom weer vast solderen (*), dat is nogal een gepriegel waar ik in een eerdere post aangaf dat niet te zien zitten, maar ja als je A zegt.... Heb de gele en rode draad vervangen voor lakkoper draadjes en de gemeenschappelijke plus is een zwarte geworden. Heeft me we een ledje gekost maar gelukkig heeft Ivo ze met lakdraad er aan...
Heb tevens de tekening vervangen voor de juiste.
theo
(*) dit omsolderen hoeft niet, je kan ook een DR4103 toepassen, hiermee wordt de Common plus op de DR4018, Common "min".