Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Frank Bunnik
Vandaag om 16:17:45
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 16:11:15
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door ad.M
Vandaag om 16:10:21
Gestabiliseerde spanning van 15V en 3A. door NL-modelspoor
Vandaag om 16:08:50
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:53:32
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Besselspoor
Vandaag om 15:50:40
De ‘gewone’ NS sik in spoor 1? door NS1220
Vandaag om 15:11:31
NMBS - Railtour samenstellingen door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:47
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 14:05:42
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door Rondje_HO
Vandaag om 14:04:34
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 13:54:14
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 13:15:27
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC door C_cornelis_S
Vandaag om 13:14:47
Frans diorama 1:48 door sdz1976
Vandaag om 12:24:51
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door MarcNL
Vandaag om 11:29:30
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:20:26
Hulp aan huis door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:58:59
  

Auteur Topic: Werps Soldeerworkshop  (gelezen 1753 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4632
Re: Werps Soldeerworkshop
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2018, 11:02:35 »
Etsprimer is een grondlak die zoals het woord zegt een etsende werking heeft op het onderliggende metaal en daardoor zorgt voor een goede hechting op metaal. Ik gebruik meestal de washprimer (weer een andere naam, maar het is etsprimer) van Phildie:

https://www.phildie.nl/Phildie/verf-info.htm#primermetaal

Je kunt ook primer gebruiken voor auto's. Bij mij werkt Motip washprimer prima en het voordeel is dat die er in verschillende kleuren is. Ik gebruik bijvoorbeeld zwarte Motip primer voor lokwielen, zodat ik na het weghalen van maskeertape voor de loopvlakken ik niet de kleur van de primer als randje terugzie.

Maar voor het model van Erwin zou ik de Phildie variant bestellen. Is goed in de airbrush te verwerken met normale thinner en hoeft niet dekkend te worden aangebracht. Met een spuitbus heb je vaak veel te veel lak.

Ik zou voor foto's willen verwijzen naar mijn bouwdraadjes, maar dat zijn bijna allemaal photobucket plaatjes en die kan ik hier op BNLS nog steeds niet aanpassen.


mvg,
Ivo
*

AK952

  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Werps Soldeerworkshop
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2018, 13:49:47 »
Alhoewel ik jaren dit form volg wordt dit mijn eerste “post”.
Afgelopen zaterdag ook aanwezig geweest bij de workshop maar bijna gemist door de sneeuw.
Resumerend een zeer geslaagde dag en na ruim dertig jaar het soldeerstation en overige “attributen” weer eens van zolder gehaald, met uitzondering van het meest essentiele nl het potje met fosforzuur.
Veel geleerd o.a. het “desolderen” van twee vastzittende vlakken met de brander. Ooit eens zelf gedaan maar toen zag het model er een beetje anders ook, kortom dit was het einde van de hobby.
Na afloop nog een leuke rondleiding op de zolder van het gebouw met de diverse banen.
Bij thuiskomst tot de ontdekkingen gekomen dat een aantal klinknagel imitaties niet doorgedrukt waren  maar gelukkig goed geslapen en de micrometer blijft ook waar die is, nl in de doos.
Reden om te reageren, afgezien om Erwin en medecursisten te bedanken voor het advies en hulp, is vanwege een aantal suggesties in  bovengenoemde berichtjes.

Wat is opgevallen tijdens de sessie was een aantal wagens rood kleurde vanwege de koper neerslag ( deposit) wat mogelijk veroorzaakt kan zijn door “ontzinking” tgv te reactief zuur (flux).
Ben dit fenomeen ooit is tegengekomen in combinatie met spannings corrosie, gevolg afkeur.
Helaas voor wat betreft messing weinig of geen ervaring en wellicht kunnen medeformleden hier meer over vertellen.
.
Tweede is het gebruik van afwastabletten. Ervaring heeft geleerd dat deze een sterk basisch karakter hebben en hoewel een zuur en base elkaar zouden moeten neutraliseren zou het effect desastreus kunnen zijn maar zoals hierboven geen ervaring.

Met betrekking tot het aanbrengen van de primer, is de oppervlakte behandeling nog van belang ivm het de ruwheid bv het aanstralen met grid en wat hoe reageert de primer op de airbrush bv die van Phildie, (hopelijk wordt dit niet een eenmalig gebruik van de airbrush).

Groetjes,

Aad





« Laatst bewerkt op: 05 maart 2018, 18:03:07 door AK952 »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • Spaar ze allemaal.
Re: Werps Soldeerworkshop
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2018, 19:07:13 »
Werd het messing niet gewoon rood door een iets te enthousiast gebruik van de soldeerbrander? Dit gebeurd ook zonder vloeimiddel en is makkelijk weer weg te poetsen.
Zover ik weet zijn alle airbrushpistolen geschikt voor primer verven, ook etsende primers. Spuit daarna met thinner reinigen.

Stephan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3516
    • Modeltrein projecten
Re: Werps Soldeerworkshop
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2018, 19:58:15 »
Alles is al eens gedaan dus zo spannend is het niet.

Stephan, nee dat rood uitslaan is echt van de flux icm brander. Niet van helemaal uitgloeien.

Na schoonmaken (pas helemaal op het eind) gaan mijn voorwerpen altijd ff in de straalbak. In een wip blaas je dat rood eraf en zie je dat het zeer oppervlakkig was.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5349
  • Spaar ze allemaal.
Re: Werps Soldeerworkshop
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2018, 20:16:15 »
Oh, toch de flux dus. Maargoed het is zelfs met een tandenborstel en Jif/Cif er zo af te halen.

Ik ga nu toch even de brander tegen een stuk messing aanhouden, je weet maar nooit, de zijwand van een bepaald doorgangsrijtuig ligt al klaar  ;D.

Stephan.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Werps Soldeerworkshop
« Reactie #20 Gepost op: 08 maart 2018, 14:42:18 »
Bij mijn wagon was op de workshop de verstevigingsstrip aan de bovenkant van de deur (die met de 4 klinknagels) rood geworden, volgens mij omdat ik er te lang met een te zwakke 48 W bout tegenaan zat te drukken er er rijkelijk soldeervloeistof onder had gesmeerd. Na schoonmaken is het inderdaad bijna niet meer te zien. Voor de andere strippen en de deuren zelf, de 80 W bout van de buurman gebruikt.
Groeten,
Richard