BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Met een sik op 03 maart 2018, 19:28:32
-
Vandaag is de soldeerworkshop van Erwin Werps geweest.
Ik heb de deelnemers niet geteld maar er waren er meer dan 20. We zijn hartelijk ontvangen op de gekozen lokatie. Het onderkomen van de modelbouw vereniging Hilversum, op ca 500 meter van het station.
De meeste deelnemers waren al aanwezig toen ik om 10.00 uur binnenkwam. Enkelen onder hen herkenden mij van dit forum dus het ijs was snel gebroken.
Om de sfeer enigszins weer te geven had ik enige foto's gemaakt, doch door een domme tik van mij op mijn telefoon heb ik deze foto's verwijderd :(.
Gelukkig heeft Dick, één van de deelnemers nog wel een foto gemaakt van de ets van deze goederenwagen die we vandaag in elkaar mochten zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_wagen_als_etsplaat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/de_wagen_als_etsplaat.jpg)
Het was een zeer geanimeerde bijeenkomst waar we ook het nodige van Erwin en elkaar hebben geleerd. Het geeft mij weer energie en een stimulans om hiermee verder te gaan.
-
Het was top! Ik ben er zelfs in geslaagd om iets in elkaar te bakken wat lijkt op het begin van een wagon!
Dank Erwin, voor het wegnemen van deze hobbel. Ik heb de techniek nog niet geheel onder de knie, maar ik ga hier mooie dingen mee doen!
En dank aan de rest van de deelnemers, ik heb goed met jullie gelachen!
-
Ook ik heb me prima vermaakt.
En wil zowel Erwin als de Hilversumse Modelbouwclub bedanken voor het mogelijk maken van deze dag.
De soldeerbout heeft overuren gemaakt.Eind van de middag ging ie van hand naar hand. ;D
Ik wil mijn buren nog bedanken voor het gebruik van missend gereedschap.
De tips en fouten werden gelijk met de halve tafel gedeeld.
En problemen bij elkaar opgelost.
Dus veel opgestoken.Vooral wat niet werkt.
Het wagentje ligt nu te weken in de vaatwasser.(ondanks dat ik dat vanmiddag nog een slecht idee vond)
Robin
-
Ja bedankt Robin voor de bout, zat een beetje meer vermogen in dan die van mij ;D
Het was een geslaagde en erg gezellige dag en de koffie stond al klaar bij aanvang, een hoop geleerd weer vandaag en een leuke goederenwagon rijker, ben nu bezig het dak te schuren om die lipjes kwijt te raken. "meester" Erwin bedankt voor alle uitleg en tips!
-
Was inderdaad geslaagd. Binnenkort nogmaals eentje maken. :P Uhh heb ik wat gemist kwa vaatwasser???
Wat is de reden?
-
Het was idd een leuke en leerzame workshop. Veel geleerd van Erwin, maar ook van mijn buren.
Een vaatwastablet zorgt ervoor dat de resten van het vloeimiddel en dergelijk worden verwijderd en niet verder het messing aantasten.
-
(y)
-
Aardig balen dat ik dit vandaag gemist heb. De ijzel en slechte wegcondities na de winterprik van gisteren in Belgie maakten dat het niet verantwoord was om vanmorgen vroeg op te rijden.
Wegen waren gewoon een spiegel en dan helpen ook winterbanden niet meer.
Als ik het verslag lees heb ik er nog meer de pest in. >:(
-
Overigens nog een vraag, Werken vaatwastabletten beter als een tandenborstel en JIF met water om alle soldeer en vloeimiddelresten weg te halen?
-
Ja,
Makkelijker: een nacht in soda laten weken en dan met Cif en tandenborstel schoonmaken met handsschoenen (latex oid) aan. Niet meer met de vingers aanraken, maar direct spuiten met een etsprimer. Doe ik al meer dan 25 jaar zo zonder modellen die hun laklaag kwijt raken.
Cif is schuurmiddel en zeep en zorgt er niet voor dat het zuur onschadelijk wordt gemaakt. Zeker niet op moeilijk bereikbare plekken
mvg,
Ivo
-
Gisteren ook op de workshop geweest.
Heb de wagen nog niet schoongemaakt. Wacht daarmee tot ook de veerpakketten op de wagen zitten.
Moet ik alleen eerst een zaagje gaan vinden om dat te gaan doen.
Wel staat de wagen al op de wielen. (y)
Zoals te zien is op onderstaand beeld op mijn BNLS module in opbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1900_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1900_2.jpg)
-
Ik zou m wel schoonmaken; dat zuur wacht ook niet met invreten tot jij klaar bent. Als ik gesoldeerd heb maak ik het altijd schoon. Ik heb wel eens een halfgebouwde kit onderhanden gehad die ook niet was schoongemaakt, die was meer zwart/koperroestgroen dan blank messing en een crime om schoon te krijgen.
-
Morgen dus toch maar eens aan de schrob.
-
Ivo, dank voor de tips!
-
Die "etsprimer" is dat iets speciaals trouwens.
Of kun je dat met iedere willekeurige primer doen die dezelfde basis heeft als de latere verf die je gaat gebruiken?
-
Etsprimer is een grondlak die zoals het woord zegt een etsende werking heeft op het onderliggende metaal en daardoor zorgt voor een goede hechting op metaal. Ik gebruik meestal de washprimer (weer een andere naam, maar het is etsprimer) van Phildie:
https://www.phildie.nl/Phildie/verf-info.htm#primermetaal
Je kunt ook primer gebruiken voor auto's. Bij mij werkt Motip washprimer prima en het voordeel is dat die er in verschillende kleuren is. Ik gebruik bijvoorbeeld zwarte Motip primer voor lokwielen, zodat ik na het weghalen van maskeertape voor de loopvlakken ik niet de kleur van de primer als randje terugzie.
Maar voor het model van Erwin zou ik de Phildie variant bestellen. Is goed in de airbrush te verwerken met normale thinner en hoeft niet dekkend te worden aangebracht. Met een spuitbus heb je vaak veel te veel lak.
Ik zou voor foto's willen verwijzen naar mijn bouwdraadjes, maar dat zijn bijna allemaal photobucket plaatjes en die kan ik hier op BNLS nog steeds niet aanpassen.
mvg,
Ivo
-
Alhoewel ik jaren dit form volg wordt dit mijn eerste “post”.
Afgelopen zaterdag ook aanwezig geweest bij de workshop maar bijna gemist door de sneeuw.
Resumerend een zeer geslaagde dag en na ruim dertig jaar het soldeerstation en overige “attributen” weer eens van zolder gehaald, met uitzondering van het meest essentiele nl het potje met fosforzuur.
Veel geleerd o.a. het “desolderen” van twee vastzittende vlakken met de brander. Ooit eens zelf gedaan maar toen zag het model er een beetje anders ook, kortom dit was het einde van de hobby.
Na afloop nog een leuke rondleiding op de zolder van het gebouw met de diverse banen.
Bij thuiskomst tot de ontdekkingen gekomen dat een aantal klinknagel imitaties niet doorgedrukt waren maar gelukkig goed geslapen en de micrometer blijft ook waar die is, nl in de doos.
Reden om te reageren, afgezien om Erwin en medecursisten te bedanken voor het advies en hulp, is vanwege een aantal suggesties in bovengenoemde berichtjes.
Wat is opgevallen tijdens de sessie was een aantal wagens rood kleurde vanwege de koper neerslag ( deposit) wat mogelijk veroorzaakt kan zijn door “ontzinking” tgv te reactief zuur (flux).
Ben dit fenomeen ooit is tegengekomen in combinatie met spannings corrosie, gevolg afkeur.
Helaas voor wat betreft messing weinig of geen ervaring en wellicht kunnen medeformleden hier meer over vertellen.
.
Tweede is het gebruik van afwastabletten. Ervaring heeft geleerd dat deze een sterk basisch karakter hebben en hoewel een zuur en base elkaar zouden moeten neutraliseren zou het effect desastreus kunnen zijn maar zoals hierboven geen ervaring.
Met betrekking tot het aanbrengen van de primer, is de oppervlakte behandeling nog van belang ivm het de ruwheid bv het aanstralen met grid en wat hoe reageert de primer op de airbrush bv die van Phildie, (hopelijk wordt dit niet een eenmalig gebruik van de airbrush).
Groetjes,
Aad
-
Werd het messing niet gewoon rood door een iets te enthousiast gebruik van de soldeerbrander? Dit gebeurd ook zonder vloeimiddel en is makkelijk weer weg te poetsen.
Zover ik weet zijn alle airbrushpistolen geschikt voor primer verven, ook etsende primers. Spuit daarna met thinner reinigen.
Stephan
-
Alles is al eens gedaan dus zo spannend is het niet.
Stephan, nee dat rood uitslaan is echt van de flux icm brander. Niet van helemaal uitgloeien.
Na schoonmaken (pas helemaal op het eind) gaan mijn voorwerpen altijd ff in de straalbak. In een wip blaas je dat rood eraf en zie je dat het zeer oppervlakkig was.
-
Oh, toch de flux dus. Maargoed het is zelfs met een tandenborstel en Jif/Cif er zo af te halen.
Ik ga nu toch even de brander tegen een stuk messing aanhouden, je weet maar nooit, de zijwand van een bepaald doorgangsrijtuig ligt al klaar ;D.
Stephan.
-
Bij mijn wagon was op de workshop de verstevigingsstrip aan de bovenkant van de deur (die met de 4 klinknagels) rood geworden, volgens mij omdat ik er te lang met een te zwakke 48 W bout tegenaan zat te drukken er er rijkelijk soldeervloeistof onder had gesmeerd. Na schoonmaken is het inderdaad bijna niet meer te zien. Voor de andere strippen en de deuren zelf, de 80 W bout van de buurman gebruikt.
-
Goedenavond,
Voor je het weet ben je 5 jaar verder. Was een leuke dag! Zelf heb ik project half af weg gelegd en moet er nog mee verder. Zijn er die de wagon helemaal af hebben? Zou het wel leuk vinden als daar een foto van wordt geplaatst.
Met hartelijke groet,
Dick
-
Zou dat dit wagentje moeten zijn?
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/werps-hsm-cha_PA090596.jpg)
-
yup die idd (y)
-
Hallo Dick,
Leuk om te zien dat je het project van deze wagen toch weer oppakt!
De hele reden van de workshops was immers om mensen aan het solderen te krijgen.
Het lijkt me leuk dit in de nabije toekomst ook weer wat op te gaan pakken.
Ik ben momenteel met een locatie in Leeuwarden bezig en het ziet er naar uit dat dit een goede optie is om één of zelfs meerdere workshop te kunnen geven.
Groet,
Erwin Werps
-
Hier staat ze ook .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4327-63e53a9577202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4327-63e53a9577202.jpg)
@Erwin, nu je toch hier over deze wagon hebt, je gaat een serie gebouwde wagons fabrieken las ik op je blog.
Bij deze wagons zit er op de ijzeren onderplaat van de deur een draaischijfje met de text "LEDIG". Die moet je erbij maken AUB en dan gaarne een setje voor mij :angel:
Greetz, Caspar
-
hoewel de draaischijfjes niet op alle tekeningen terug te zien zijn heb ik ze al wel klaar liggen om de volgende keer mee te etsen.
Als ze gereed zijn geef ik wel een seintje. Dan kan je Houten een setje komen halen.
Groet,
Erwin
-
Hier de wagen ook vrijwel geheel af gebouwd.
Heb alleen nooit de transfers mogen ontvangen om hem helemaal af te kunnen maken...
Om die reden ook altijd nog niet gespoten in de juiste kleuren.
-
Marcel,
Laat via een PM even je gegevens achter met een mededeling welke opschriften je zou willen NS/HSM.
Dan zorg ik dat het je kant op komt.
Groet,
Erwin
-
Pb verzonden.
-
Bedankt voor de reacties!
@ ingenium, inderdaad dat wagentje, foto had ik destijds al op je website gevonden en opgeslagen ter inspiratie.
@ Mar-Cas, leuk het dak lijkt wel een soort dakleer te zijn.
@ erwin, als de locatie gereed is, laat het weten, dan kom ik een keer naar Leeuwarden.
Nog een andere vraag, het model is een HSM CHA, is er nog een foto of tekening van het origineel?
Met hartelijke groet,
Dick
-
Hallo Dick,
Zodra ik meer weet over de exacte lokatie en data zal ik dat wel op mijn blog melden.
Er is met een goede reden gekozen voor een CHA voor de workshop. Dit is namelijk een relatief eenvoudige wagen. Hierdoor is het ook mogelijk om de wagen binnen de tijd van de workshop, in ieder geval in grote lijnen, gebouwd te krijgen.
Tegen de tijd dat deze wagens een NS nummer kregen waren het echter al hele oude wagens. De meeste wagens waren dan ook halverwege de jaren dertig uit het NS wagenpark verdwenen. Mede hierdoor zijn er relatief weinig goede foto’s van bekend. Ze zijn wel in treinsamenstellingen te herkennen, maar de weinig goede foto’s die ik ken, zijn van de wagens waarbij ze reeds omgebouwd zijn tot koppelwagen voor de tramdienst. In die toestand is de laatste pas in 1955 afgevoerd.
Vanwege het complexe remwerk en de aanpassingen voor de tramdienst, is die wagen niet te bouwen tijdens de workshop.
De SHM heeft echter wel twee dergelijke wagens in haar museumpark, die hopelijk ooit weer worden hersteld.
https://www.stoomtram.nl/collectie/goederenwagens/hijsm-6026-2/
Met name de foto’s van de koppelwagen geven toch een redelijke indruk hoe de wagen er uitgezien heeft.
In Het Utrechts Archief zijn ook wel tekeningen terug te vinden.
Groet,
Erwin
-
UPDATE!
Met de hulp van een waardig forumlid is er een meer dan passende locatie gevonden voor het geven van een workshop.
https://werpsmodelbouw.blogspot.com/2023/12/soldeer-workshop-2024.html
groet,
Erwin
-
Slecht leesbaar geel op grijs ………
Mvg Johan
-
Graag zou ik mij opgeven voor deze workshop maar zie zo snel niet waar ik dit kan doen.
Ook spreken de links elkaar tegen want bovenstaande link kost de workshop 95 euro terwijl als ik op de site de workshops na ga dezelfde workshop 80 euro kost.
-
Als je de link opent zie je rechtsboven het kopje “Home”.
Hier vind je het e-mailadres. Ik denk dat het wel goedkomt als je via die weg je belangstelling kenbaar maakt.
De prijs van €80 zag ik niet, maar mogelijk is dit nog de prijs van een vorige editie.
-
Mogelijk dat de locatie die nu is gekozen ook een kleine vergoeding vraagt.
Kan de workshop in ieder geval wel zeker aanraden Bert. (y)
-
Ik heb me als één van de eersten opgegeven Marcel ;D
-
Alvast een tip.
De Soldeerbout is heet... ;D
Moet dat modelletje nog altijd een keertje in de juiste kleur zetten en van transfers voorzien.
Ligt al de nodige jaren ergens in een kist/doos
-
Het is iets complexer dan dat met de soldeerbout.
Een soldeerbout heeft een hete kant en een koude kant.
Pak hem alleen beet bij de koude kant!
-
Joh dat leren we allemaal tijdens de workshop wel.... >:(
-
Hi,
Het word nog een reisje, maar ik heb er zin in de workshop in Balk. (y)
Behalve Biessendorf zijn er nog andere forumleden die naar Balk afreizen op 6 april?
MVG,
Adriaan
-
Jazeker!
Marco.
-
Ben er bij!
-
Ik ben er waarschijnlijk ook ::)
-
Ik kom ook :)
-
Helaas, ik ga met de kleinkinderen naar "BING" in het sprookjeshof.
Voor de lezers hier: Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze workshop echt de moeite waard is (y)
Groet Gerard
-
Kijk, goed bezig Gerard
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
We hebben lekker gebakken vandaag in Balk (y). Viel me niks tegen en ik ben ik ieder geval van mijn koudwatervrees af ;D
Rik
-
Hi,
Erg naar mijn zin gehad gisteren in Balk bij de workshop.
Ten eerste dank aan Erwin voor het geven van de workshop en forumgenoot gdh voor het regelen van een wel erg mooie locatie.
Wat ik erg fijn vond aan de workshop was individueel maar toch ook samen bezig te zijn. Je ziet andere mensen andere methodes gebruiken, andere gereedschappen of andere vragen stellen. Je bent dus niet beperkt door alleen je eigen gedachten/vragen maar leert in sneltreinvaart.
Was ook leuk om gelijkgestemden te vinden. Veel mensen die toch van de soort treinen/modellen houden die ik ook mooi/intressant vind.
Wat persoonlijke lessen:
Vermogen, vermogen, vermogen en hoeft geen vermogen te kosten kan best met een goedkope bouwmarkt soldeerbout zolang er maar een goede platte punt aan zit die in de hoekjes komt. Ik zat met 60/65watt al aan de hoge kant in de workshop volgens mij, maar 75 tot 100watt zou nog beter zijn geweest.
Plaatjes messing die op elkaar moeten kan je voorvertinnen zodat je er aan de buitenzijde niet zoveel van hoeft te zien. Geeft vaak een mooier resultaat.
Wasknijpers zijn niet slecht maar kunnen wel verkolen, wellicht toch wat metalen klemmetjes aanschaffen in een kantoorboekhandel.
Wellicht een ander ondergrondje op mijn plankje doen of toch een honingraatsteen omdat bij het vertinnen je anders meer moet schoonmaken.
Pinnetjes zoeken om klinknageltjes te drukken. Buurman David had hele mooie klemmetjes die hier ook uitermate geschikt voor waren bijna zo scherp dat je er bijna doorheen drukte.
Wat betreft tools voor buigen of ik moet een fatsoenlijke platte tang kopen of op zoek naar type etch & fold. Dank aan Tom voor alle goede tangetjes die hij had.
Cocktailprikkers zijn ook altijd handig had ze niet bij, maar kon van buurman Michiel deze lenen om de bufferbalken uit te lijnen. Ook handig voor het uitlijnen van moertjes etc.
Ja en er zijn nog zoveel mooie tools om te kopen die de revu passeren:
rollerbank voor daken
ultraschoonreiniger
sputicabine
straalcabine
Afijn eerst nog maar eens met beperkte middelen de huidige set van Erwin en de andere in aanbouw afmaken :)
MVG,
Adriaan
PS gdh dank voor de limited edition flesjeshouder!