Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Baan van Bron  (gelezen 5601 keer)

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Baan van Bron
« Gepost op: 01 maart 2018, 16:21:28 »
Hallo allemaal,

Het is alweer even terug dat ik hier was en ben ondertussen verhuisd. Dat betekent, de oude baan die nog lang niet af was afbreken en na een lange tijd weer eens langzaam aan iets nieuws te gaan denken...
Ik woon nu in een grote, oude Marechausseekazerne die omgebouwd is om vrouwen en vrouwen met kinderen op te vangen. Rond kerst heb ik een simpel ovaaltje op een plaat gemaakt om eens te kijken of de kids dat leuk vinden en dat is gelukkig nog steeds zo.  Zo'n baantje geeft een hoop rust en gezelligheid in huis en is altijd weer een begin van een gesprek wat later weer wat meer diepgang krijgt. Ideaal voor het werk wat ik doe.

Ik heb een ruimte van 1.0 x 3.60m tot mijn beschikking om een nieuwe baan te bouwen en ben op dit moment bezig met het maken van de sokkel waarop de baan rust. Ik wil een dichte sokkel bouwen met daarin een deurtje zodat ik wel onder de baan kan maar kleine kinderen niet. Verder komen er wat laatjes in zodat ik gelijk opbergruimte heb.
Op de sokkel gaat een raamwerk komen waarop als eerste het schaduwstation komt... Met de rest van de baan ben ik nog bezig kwa design, ik ben al ver voor wat betreft de basis van de baan maar moet nu nog "het verhaal" gaan uitwerken. De losse eindjes die de baan een doel geven.

Hier eerst de gegevens van mijn baan.

Fleischmann profi H0
Gelijkstroom
Analoog
Periode 1985 tot 1995. De treinen uit mijn jeugd (gele NS) Maar ook andere treinen kun je tegenkomen(museumbaanachtig)
Ik rijdt met wat treinstellen zoals de sprinter, koploper en hondekop maar ook wat 1600's met 4 of 5 passagiersrijtuigen.
Baanvorm is een hondenbot in 2 verdiepingen
Ik ben geen purist en het laten rijden en plezier staat bij mij voorop.

Vraag 1
Mijn allereerste vraag is eigenlijk iets waarin ik vroeger koppig was.
Vroeger vond ik een schaduw station en een lange paradebaan het mooiste. Gewoon die treinen laten rijden gaf me altijd rust en de juiste atmosfeer om te werken. Baanaankleding of een verhaal zat er nooit in.
Nu wil ik een deel automatisch laten rijden zoals ik dat vroeger ook deed maar daarnaast wil ik ook graag een deel maken waarop gerangeerd kan worden. Desnoods met 2 delen zodat 2 kinderen samen met mij wagons naar elkaar kunnen sturen.

Omdit op een goede manier te doen moet er wel een verhaal zijn en dat ik ook mijn zwakke punt.
Ik heb een hele rits Fleischmann lagebakwagentjes. Die dingen uit startsets. Deze zijn geschikt om iets in te doen. Van Lego en zand tot aan boomstammetjes of kolen.
Daarnaast heb ik enorm veel koelwagentjes, ook die dingen uit startsets dus. Sommige van Grolsch, Bart Smit of Fleischmann en andere die er wat echter uit zien.
Verder heb ik een stammetje oude Fleischmann Ketelwagentjes en wat kraantjes.

Straks kan ik op 2 of 3 punten op de baan een aftakking maken met wat rangeerpoortjes. Dat betekent dus 3 verschillende verhaaltjes of thema's die eventueel met elkaar in verbinding kunnen staan. Aangezien ik mij daar nog nooit eerder in verdiept heb wilde ik vragen of jullie mee kunnen denken over deze thema's. Het zou fijn zijn als deze in verband gebracht kunnen worden met de wagons die ik al heb.


Bedankt alvast en van verder verloop en vragen zal ik in dit draadje melding doen.

Nocki
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 17:12:19 door N. Kerkhof »
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Baan van Bron
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2018, 17:52:51 »
Genoeg thema's te bedenken:

Een kade met schip, geladen met zand. Een kraantje dat het zand in de bakwagentjes schept. Na een tijdje (x rondjes rijden) komt de trein aan bij een grote bouwplaats, waar een weg wordt aangelegd of een nieuwe wijk. daar is het zand nodig, dus daar moet het worden gelost.

Bierwagens: Een fabriekje waar bier wordt gebrouwen. Fabriek heeft een eigen spooraansluiting voor de bierwagens. De geladen wagens worden opgehaald door een rangeerlocje en in een goederentrein geplaatst. Na x rondjes rijden komt de goederentrein aan bij een goederenloods. Bierwagentjes worden uit de trein gehaald door een rangeerlocje en langs de loods geplaatst. Aan de andere kant van de loods staan de vrachtwagens van de drankenhandels gereed om het bier in over te laden.

Ketelwagens: Een overslagstation met een paar grote tanks, waar ketelwagens worden geladen. De olietrein wordt naar de kade gebracht en daar geleegd in een tankschip.

Met elk soort vervoer kan je je afvragen: waar komt het vandaan en waar moet het heen? Er is altijd iemand die iets produceert en iemand die het wil hebben. In dat traject zitten stappen die je naar keuze kan uitbeelden.
Reinier

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Baan van Bron
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2018, 18:53:59 »
Overigens moest ik meteen aan dit boekje denken:



Als een jaar of 40 oud, maar nog steeds wel leuk om ideetjes op te doen voor goederenvervoer op de modelbaan. Tweedehands nog wel te krijgen.

Een plaatje uit dit boekje:

Reinier

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2018, 17:41:19 »
Super! Enorm bedankt Reinier Z. Ik ga eens kijken of ik het boekje op de kop kan tikken.

Die manier van denken was, doordat ik zo bezig was met baanplannen en constructies, nog nooit bij me opgekomen.
Zand, kiezels, boomstammen maar ook auto's, olie en andere zaken kun je ergens van een verhaal naar een verhaal vervoeren... Ik ga eens kijken wat ik kan verzinnen in combinatie met de plaats waar ik woon of vandaan kom.

Ik heb in mijn jeugd te Rozenburg gewoond en was altijd helemaal onder de indruk van de ertstrein die elke dinsdag en donderdag langskwam vanaf de Maasvlakte. Ik heb menig uurtje staan kijken op het Botlekgebied naar de locomotieven en wagons.
Nu woon ik in Terneuzen waar ook het een en ander aan spoorse activiteiten plaats vind. Ik zal eens kijken of ik met de huidige wagons, je voorbeelden, herinneringen en plaatselijke voobeelden een verhaal kan maken.

Je hebt me op de goede weg gezet!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2018, 15:52:29 »
Hierbij een idee van de ruimte.







Op dit moment ben ik bezig met de voorkant van de sokkel waarop de baan terecht komt. Uit een oude ladekast komen een 8tal lades ingebouwd en 2 luiken gaan mij straks toegang geven tot de onderkant van de baan.




Het wordt een enkelsporige baan in hondenbotmodel. Het plaatje hierboven is het schaduwstation.  Voor de kleinere kindjes komt op deze hoogte een plexiglas raampje en wordt er een ondergronds stationnetje aangekleed. Hier zal altijd 1 trein staan te wachten tot de volgende binnenkomt vanuit het schaduwstation. De trein die vertrekt gaat naar boven de spiraal in. Ipv een echte spiraal zal ik eigenlijk 2 hellingen maken op de rechte stukken van ongeveer 2%.
Uiteindelijk zal de trein rechtsboven boven komen vanuit de grond. Wanneer je de gang in loopt rijdt de trein je tegemoet.



Eenmaal boven gekomen zal de trein ofwel rechtdoor rijden of de wissel naar links nemen. (naar Nederlands model wordt er ook hier rechts gereden. Zo ontstaat het beeld dat de baan dubbelsporig is uitgevoerd en is er afwisseling in het treinenbeeld. De ene trein rijdt direct het station in en de ander via de paradebaan.
Op het deel dat ontbreekt zal een station komen wat schuin over de baan loopt. Aan de achterzijde is de paradebaan waar ik altijd erg van kan genieten. Zeker als de treinen elkaar passeren.

Aan de onderzijde of voorzijde komt een baan naar rechts voor de zaken waar ik eerder naar vroeg. Een fabriekje, opslag of bijvoorbeeld een haventje. Ook linksboven wil ik dan een klein goederen emplacement maken.

Mijn volgende probleem is de volgende: De boog die links ligt is natuurlijk niet heel erg natuurgetrouw.  Eigenlijk moet er even een verdwijnpunt komen of het spoor even ondergronds gaan. Hiervoor heb ik nog geen oplossing Wanneer het idee van een boog er een beetje uit is voelt het geheel een stuk prettiger.... Hoe zal ik dat aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 19:50:56 door N. Kerkhof »
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2018, 15:35:34 »
Weer een paar daagjes verder..

De sokkel voor de tafel is klaar en geverfd. Hierop komt de baan straks los te liggen.

Ook stroom is aangelegd en straks kan er met 1 stekker direct stroom op heel de baan gezet worden. Wil ik er aan werken, dan zet ik de baan op zn kant op de sokkel.
Op een gegeven moment is de baan zo zwaar dat het niet meer zal gaan maar tot die tijd wil ik graag zo kunnen werken.



De bak is ook klaar en wordt momenteel geverfd in de zelfde kleur als de sokkel.
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Baan van Bron
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2018, 16:13:56 »
Citaat
De boog die links ligt is natuurlijk niet heel erg natuurgetrouw.  Eigenlijk moet er even een verdwijnpunt komen of het spoor even ondergronds gaan. Hiervoor heb ik nog geen oplossing Wanneer het idee van een boog er een beetje uit is voelt het geheel een stuk prettiger.... Hoe zal ik dat aanpakken?

Je zou dat stuk links kunnen verstoppen in een berg. Of desnoods een vlakke plaat op 10 cm boven de boog, met daarop wat huisjes of zo. Of je zou zelfs op die plaat van 10 cm boven de bocht een rangeerterreintje kunnen maken dat je (met een helling) aftakkend vanaf ergens rechts op je station kunt bereiken. Die aftakking moet dan wel ergens in de buurt van je kruiswissel komen, om de helling mogelijk te maken.

In alle gevallen gaat de trein dus een tunnel om de bocht te kunnen nemen.
Denk wel aan de bereikbaarheid. Een stilstaande trein moet je vooruit kunnen helpen. Bereikbaar van onderaf?

Wim K

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2018, 19:41:34 »
Super, Goede ideeën!
Alles is straks langs de onderkant bereikbaar dus ik ga hier zeker iets mee doen.

Ondertussen weer wat geknutseld...

Vandaag wat plexiglas gekocht wat ik in repen ga snijden. Dat komt in de opening die vandaag aan de voorzijde van de baan is gekomen.
Achter het plexiglas komen 2 opstelsporen waar altijd 1, 2 of 3 treinen kunnen staan.
Zo is er aan de onderkant toch een soort paradebaan en staat er altijd een trein. Voor de kleinere kinderen is er dus altijd iets te zien zonder dat ze door hebben wat er boven hun hoofd gebeurt waardoor ze ook niet met hun handjes aan de treinen kunnen komen. Kids van een jaar of 10 zien wel alles wat aan de bovenkant rijdt en oudere kids zouden er eventueel met hun handen bij kunnen..

Waar ik nog aan twijfel: Aan de voorzijde kan ik op het parade spoor op de ene baan een trein laten binnenkomen die de trein op de andere baan laat vertrekken.
In principe heb ik voldoende rijruimte om op elk spoor 2 treinen, dus 4 in totaal, te laten rijden maar hoe ik dat in analoog bedrijf zou moeten doen weet ik niet. Dit zou ik nog uit moeten zoeken.
Waarschijnlijk houdt ik het bij simpel en laat ik er maar 2 treinen tegelijk zijn.

Bedankt voor de hulp en interesse... Binnenkort meer. :-)
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Baan van Bron
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2018, 22:56:54 »
Hallo,

De basis ziet er goed uit.
dat boekje van Enter heb ik vele malen compleet stuk gelezen. gaf mij erg veel inspiratie.
Uit je summiere sporenplan voor de bovenbaan dreigen wel keerlussen te ontstaan.
Hoeft niet echt een probleem te zijn maar geeft wel dat er extra elektrische voorzieningen nodig zijn.

succes jandcargo

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2018, 13:05:22 »

Ik heb het boekje nog niet gevonden maar blijf uitkijken ernaar.
Echte lussen zitten er niet in.
Door middel van elektrisch gescheiden kruisingen en diodes ga ik straks zorgen dat er vanaf het rangeerterrein of de industrie altijd een inrij spoor is dat maar 1 kant op kan en een uitrij spoor.
zodoende is er elektrisch verder niets te regelen. De rangeer en industrie delen krijgen daarnaast een eigen trafo. Zo rijdt een uitgaande trein altijd het goede spoor op omdat het wissel niet om te zetten is en een inkomende trein komt altijd op het goede spoor terecht kwa spanningsrichting.
Ik zal dit schema nog wel eens uit werken en hier plaatsen zodat dit duidelijk is. Met jullie inzicht en ervaringen zullen er vast nog fouten uitgehaald worden maar in de basis heb ik het volgens mij al een eind op een rijtje.
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2018, 14:05:24 »
Vandaag het plexiglas gesneden en geplakt.. De volgende keer schroef of klem ik het... :-)

Leuk dat dit topic ondertussen naar "Banen of diorama's" is verplaatst. Ik krijg er lol in om dingen te doen en hier een soort verslagje te maken.
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2018, 21:06:30 »
Vandaag weer wat verder gegaan aan de baan.


Het eerste stuk is de paradebaan, boogwissel en boog vanaf de wissels van het schaduwstation.
Dit hier zijn de wissels waar de treinen straks het schaduwstation uitrijden. De sporen zijn al onderbroken zodat ik straks weer met reedcontacten de slimme wissels ga schakelen.


De wissel naar de paradebaan. Deze wordt straks ook weer bedient door de treinen zoals het schaduwstation. Eigenlijk is de paradebaan ook een van de opstelsporen van het schaduwstation.


Morgen weer verder met de inkomende sporen. De wissels liggen al klaar. Voor het hele schaduwstation gebruik ik de oudere rails. Je ziet het kleurverschil op de foto's wel heel erg goed.


Niet zo's heel mooie foto maar wel al een idee van het effect. Het is een leuk inkijkje in de baan zo achter dit glas. Er wordt in het voorbijgaan al stiekem door het ruitje gegluurd...
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 21:11:08 door N. Kerkhof »
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2018, 20:00:33 »
Vandaag weer flink geknutseld.
Baan op zn kant, wisselaandrijvingen geplaatst en veel draden getrokken.
Deze week komen de onderdelen om het schaduwstation automatisch te laten werken




Enorm leuk om vandaag voor het eerst de treinen te zien rijden op het eerste deel. Wanneer het schduwstation vlekkeloos draait gaan we de helling naar boven bouwen...
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Baan van Bron
« Reactie #13 Gepost op: 07 april 2018, 21:39:40 »
Vandaag naar een modelspoorbeursje in Terneuzen geweest maar het bovengenoemde boekje niet kunnen vinden.
Wel vandaag de boekbinders gevonden en gelijk verwerkt met het lijmpistoor van de buurjongen.


Een aantal keer erg warme tengels gehad maar het was leuk om dit eens te doen. Ik blijf ze op heel de baan wel gebruiken.

Nu nog een alternatief voor de kroonsteentjes. Ik zou dat graag netter willen. Binnenkort eens stuinen bij Gamma. Of zijn er hier mensen met een goed idee?
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Baan van Bron
« Reactie #14 Gepost op: 07 april 2018, 23:02:16 »
Voor de connecties onder de baan gebruik ik stukjes van een "soldeerstrip".
Ik heb hem bij BACO gekocht (die noemt het "montagestrip twee rijen 500mm)

Ik zaag (met de dremel) de lange strip door de midden zodat ik een enkele rij krijg.
En die deel ik dan op tot het aantal aantal contactjes dat ik op die plek nodig heb (meestal 2 stuks) en zet die het dan met een klein schroefje vast aan de bodem van de bak.



N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)