Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
fleischmann1
Vandaag
om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:16:32
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.= (gelezen 2256 keer)
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 981
Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Gepost op:
22 februari 2018, 23:14:24 »
Onze Piko Hoyer clublok begon de afgelopen tijd wat vreemde geluiden te geven. Dus, een goede poets- en smeerbeurt dachten we.
Na deze beurt hadden we de lok weer op de clubbaan gezet, maar helaas... Na een halve ronde stond de lok stil, draaiden de wielen niet meer, maar de motor hoorden we wel werken.
Tja... wat nu? Nou, ik heb de lok naar mijn eigen "werkplaats" gebracht, om nu eens na te gaan wat er aan de hand is.
Kapje open, via de enige schroef die er aan de onderkant aan zit.
Omdat de gehele aandrijving nagekeken moet worden, gaat de printplaat maar gelijk los. Dit schroefje dan maar los.
Om de printplaat helemaal weg te kunnen nemen, heb ik de 2 (gemarkeerde punten in de foto) los gesoldeerd en alleen de draden van de smoorspoelen eraf gehaald. De rest kan blijven zitten.
Het was lang zoeken hoe de draaistellen uit elkaar te krijgen zijn. Uiteindelijk blijkt aan de bovenkant een kunststof clip over de aandrijving te zitten (rechts naast het draaistel) en die heb ik aan de zijkanten met een dunne schroevendraaier eraf geklikt.
Daar zat ie... Hierdoor kan de aandrijving onder de lok uit en kon ik het draaistel uit mekaar klikken via de lipjes aan de kopse kanten.
Nadat het 2e draaistel eruit was kon de motor eruit. Die zit met een soort plakband vast. Dit dienst als isolatie voor de 2 smoorspoelen tussen de print en de aansluiting van de motor.
Tja..... de busjes van de kardan kon ik er vrij makkelijk afschuiven. Hier hebben we de oorzaak al te pakken.
De aandrijving ook maar uit elkaar gehaald. Daar zitten aan de zijkant 2 kunststof lipjes. Die opzij en de hele aandrijving klikt open. Deze aandrijvingen zijn met een wit soort vet gesmeerd.
Gelukkig zijn de wormwielen niet versleten. Even testen hoe vast hier de kardanbussen zitten...
en ja hoor. Ook deze komen vrij snel eraf.
Hmmm...... Nieuwe kardan-aandrijving bestellen dan maar? Eerst maar eens op zoek gaan waar nog Piko onderdelen verkrijgbaar zijn en voor welke prijs.
Intussen toch maar eens nadenken of ik een oplossing kan verzinnen waarbij ik de oude onderdelen opnieuw op de assen vastkrijg.
Wordt vervolgd.....
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 3818
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #1 Gepost op:
23 februari 2018, 07:09:36 »
Men zegt loctite....
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1050
LightMyTrain
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #2 Gepost op:
23 februari 2018, 09:26:13 »
Ik zou eerst de gehele aandrijflijn even goed schoonmaken (met wasbenzine) en kijken of er geen gescheurde tandwielen zijn. Onderdelen die niet meer goed klemmen gewoon vervangen, kan een scheur inzitten.
Onderdelen bestel je bij de beter gesorteerde modeltreinwinkel. (MTE/ETSEMMEN, mogelijk ook nog de importeur Scaletrading)
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
henk
Offline
Berichten: 21631
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #3 Gepost op:
23 februari 2018, 09:38:37 »
Kan ook bij Piko zelf. Piko heeft over het algemeen een prima onderdelenservice.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 981
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #4 Gepost op:
23 februari 2018, 22:32:10 »
Ik ga morgen zowiezo eens rondsnuffelen in Houten/rail en dan kan ik altijd nog op internet zoeken.
Het schoonmaken van alles gaat ook gebeuren. Mede voor reeds aangegeven controle van alle tandwielen.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 981
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #5 Gepost op:
28 februari 2018, 01:15:44 »
Zo, na overleg met de clubleden heb ik toch een poging gewaagd om de bestaande onderdelen toch weer vast te krijgen.
Dit, omdat we een aantal leden hebben die bij oudere modellen hetzelfde probleem hebben en van die modellen zijn geen onderdelen meer te krijgen.
Dit is dus gelijk een goede oefening om te kijken of een reparatie mogelijk is i.p.v. vervangen.
Gelukkig ben ik in het bezit van een paar oudere graveerfresen en ga ik het volgende doen: De as in een machineklem voorzichtig vastzetten.
Met een graveerfrees gleufjes in de lengterichting van de as fresen.
Hier het resultaat. Deze sleufjes gaan als een soort spie werken in combinatie met een sterke lijm.
Hiervoor heb ik 2 componentenlijm gepakt...
en dat met een tandenstoker in de opening van de kardanbus aangebracht.
Bus over de as geschoven en nu laten uitharden. Uiteraard is het zaak om geen lijm aan het kunststof lager te krijgen.
Het is nu even afwachten of deze methode sterk genoeg is.
wordt vervolgd...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 981
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #6 Gepost op:
04 maart 2018, 21:36:38 »
Yes.... alle kardanbussen zitten weer vast.
Hier is de hele aandrijving te zien.
Hier ligt de aandrijving er weer helemaal in.
Stroomafnemers ook gereinigd.
Zo klik je de aandrijving open en dicht.
Volgende stap: alles er weer in krijgen.
Wordt vervolgd...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
oudebiels
Offline
Berichten: 436
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #7 Gepost op:
25 maart 2018, 15:35:52 »
Even een vraag:
is dat bruine in de groene cirkel roest??
Zo ja, heb je je baan op de badkamer geinstalleerd of heb je een vochtprobleem?
Zo nee, wat is het dan?
groet van
oudebiels
Gelogd
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 981
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #8 Gepost op:
25 maart 2018, 23:50:45 »
Zooww.... Na 2 weken geen computer zijn we er weer en kan dit verhaal weer verder.
Dat groene is geen roest, maar een rare lichtreflexie op de foto. Ik denk dat het een samenspel is van camera en licht.
Tape weer terug plakken. Dit is ook de isolatie voor de spoelen.
Aan 1 kant de cardan weer in elkaar steken.
Tandwielen weer in het vet.
Om het draaistel weer in het chassis vast te zetten moet de kunststof clip er weer overheen. Eerst de draden goed bij elkaar houden.
Die worden ook door de clip vast gehouden.
Aan de andere kant is het een beetje hengelen om de cardanas weer in de houders te krijgen. Even de cardan en de houder van tevoren op elkaar uitrichten en in elkaar haken.
Dan ook hier weer de draden bij elkaar houden...
en de clip er weer op.
Binnenkort weer verder met dit draadje.
Wordt vervolgd...
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 981
Re: Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=
«
Reactie #9 Gepost op:
28 maart 2018, 18:48:23 »
Hierbij de laatste handelingen....
Printplaatje weer terug monteren en het draadje voor de massa weer vastzetten (opletten dat het draadje niet onder het schroefje uitschiet tijdens het aandraaiën).
Het gaat om het kruisschroefje.
Nu de 2 spoelen weer vastsolderen. Hier de ene...
en hier de andere.
Nu de spoelen netjes op de tape terugvouwen. Hier is ook te zien dat alleen de draadjes van de spoelen los zijn geweest.
Nu de lichtkapjes terug plaatsen.
Recht van bonen erop zetten.
Zo, die zit.
Schroefje vast voor de kap...
en hij doet het weer. Nu kan hij er weer voor een hele tijd tegenaan.
Missie geslaagd en nu weet ik ook dat deze methode werkt bij modellen waar de cardan-aandrijving niet meer leverbaar is.
Weer wat geleerd.
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Doorslippende motor Piko Hoyer H.O.=