Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting  (gelezen 7735 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Gepost op: 17 februari 2018, 19:03:46 »
Hallo allemaal,

Bij deze het idee voor mijn module:


Korte beschrijving: Een dubbelsporige spoorlijn slingert door een Zuid-Duits landschap. Langs de voorbijrazende treinen lijkt de tijd stil gestaan te hebben. Er pruttelt een klein railbusje over de oude smalspoorlijn die langs de weg loopt. Tussen de weg en de spoorlijn staan nog een paar hoogstam fruitbomen.
Aan de linkerzijde loopt het landschap snel omhoog. de spoorlijn verdwijnt in een insnijding in het landschap. Aan de andere kant van de spoorlijn ligt een boerderij, daarover later meer.

Het smalspoor volgt de weg, en draait onder het dubbelspoor weg.

Het smalspoor krijgt de vorm van een 8, en voorziet in 2 treinen die elkaar afwisselen, zodat er voldoende beweging is op de module. Het enige zichtbare deel is rechtsvoor.

De bovenstaande schets is een hele globale leidraad. De sporen zijn uitgetekend met XtrackCAD, een geweldig open-source programmaatje waarmee met name flex-rail goed te plannen zijn.
Het landschap is snel ingetekend met potlood.

Het is de bedoeling eerst te beginnen met de gebouwen, en alles zijn definitieve plaats geven zodra de module in ruwbouw hier staat.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2018, 19:04:29 »
Zo, ik ben er uit  (y)

Uitgebreid zoeken naar kastelen in Duitsland heeft een paar leuke beelden opgeleverd (het grootste wijnvat ter wereld: Klik, kastelen met toepasselijke namen: Klik)

Uiteindelijk kwam dit te voorschijn:

Bron: Wikipedia

Mooi compact gebouw, duidelijke foto's en uit Zuid Duitsland. Als je zoekt op Burg Buchenbach zijn een aantal foto's te vinden met hoge resolutie, en van zowel de voorzijde als de linkerzijde. Daarmee is er voldoende informatie voorhanden er iets geloofwaardigs van te maken.

Een foto geopend in Inkscape biedt de mogelijkheid een schatting te maken van de afmetingen (zie voor verdere uitleg hier). Het hoofdgebouw is naar schatting 26 meter hoog, dan wordt op schaal iets meer dan 30 cm. Daarmee zou het gebouw te groot worden op de voorziene plek. Daarom het hele geheel in 1:100 uitgewerkt.

Door in Inkscape de foto over te trekken, en de foto in een andere laag onder te brengen, ontstaat een schets die als basis dient voor een mock-up:



vanuit een iets ander standpunt:


De wc-rolletjes geven torentjes aan die op straat-niveau staan, in een muur. Halverwege de torentjes komt een poort, met een slingerende weg naar de poort links naast het hoofdgebouw.

Het wordt nu echt noodzakelijk om de voorzijde op maat te maken.

Zoals al eerder gezegd: geen geschilderd kasteel op mijn baan  ;)

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2018, 19:04:57 »
Hallo,

@Tis: dank! ik kijk er naar uit dit kasteel te gaan bouwen!

Nadat de module naar boven verhuisd is, ben ik begonnen met het leggen van het smalspoor. Het smalspoor moet op tentoonstellingen geheel automatisch zijn rondjes draaien, en thuis een keerlus vormen binnen mijn vaste baan. Door voor beide situaties een ander eindstuk te bouwen, met electrische aansluitingen, gaat dit lukken. Op tentoonstellingen werkt alles analoog, thuis worden de wissels bediend met een wisseldecoder.

De rails ligt nu zo:


Links steunt de module op mijn werktafel, omdat de BB te lang is voor de beschikbare ruimte. Omdat het geheel in ieder geval klaar moet zijn voor Eurospoor, werk ik eerst het tentoonstellingsverkeer uit.

Rechtsboven liggen drie wissels:
Een omloopspoor tussen de buitenste wissels, het middelste wissel zorgt voor een aftakking die alleen thuis gebruikt wordt voor de keerlus.
Het omloopspoor gaat gebruikt worden om 2 treinen afwisselend te laten rijden op tentoonstellingen.
Op de BB komt een boog van 180 graden, het smalspoor rijdt dus in een 8.
De kruising ligt direct achter de onderdoorgang van de weg, aan de linkerzijde komt de trein uit de zijwand van de tunnel. Dat is geen gezicht, maar kan eenvoudig gecamoufleerd worden.
Met het tracé van het normaalspoor erbij ziet het er zo uit:



Dat was het voor vandaag.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2018, 19:05:20 »
Zo.

Vandaag weer wat voortgang.Ik ben op zoek naar een goede techniek om de natuurstenen muren van het kasteel na te bootsen. Hier wordt een techniek uit de doeken gedaan met Sculptamold en oude penselen. Daar maar eens mee aan de gang gegaan, en geprobeerd ook verschillende grootte stenen na te bootsen, door verschillende penselen te slopen.

Het resultaat:


Deze is opgebouwd uit 2 lagen foamboard:



Zo ziet het er van boven uit:



Dit alles met als globaal voorbeeld het grote voorbeeld.

Dit is het eerste experiment. Er kan nog wel het een en ander verbeterd worden. Een aandachtspunt is dat de Sculptamold, water en houtlijm heel goed gemengd moeten zijn. Vanavond eens kijken hoe ik er an over denk.

Commentaar is welkom!

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2018, 19:05:44 »
Zo.

Muur een beetje bijgewerkt, en de eerste kleur gegeven:


Alle stenen individueel van een kleurtje voorzien. Nu nog veel te fel, dat wordt in de loop van de tijd afgezwakt en vervaagd.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2018, 19:06:30 »
Hoi Chris,

Zeker bij close-up opnames overtuigd de structuur toch niet.

Na de eerste wash vanavond (lichtgrijs):


Daarna nog een beetje zitten prutsen met wat hele dunne lagen, met dit als resultaat:


Nu laten drogen, en morgen eens verder kijken met wat dry-brush en eventueel wat poeder.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2018, 19:07:00 »
Rustig verder met muurtjes enzo. Eerste resultaten hier. En ondertussen ligt de smalspoor-rails:


Aan de rechterkant loopt de bocht door de BB.
Vanaf nu kan ik beginnen met proefrijden en de electro aansluiten.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2018, 19:07:45 »
Hallo,

Draadjes ellende getest, en getest, en een fout. GRMBL. Nog een keer kijken. Alles lijkt goed, maar het werkt niet......Grmbl....
Schema gemaakt, alles uitgeschreven, en vanaf papier de aansluitingen op de losse stekker ontworpen. Ontwerp vergeleken met het soldeerwerk: het klopt! (y)

Wat blijkt: reed-contact stuk. gelukkig had ik al nieuwe besteld, voor een kleine uitbreiding die er voor moet zorgen dat de trein uit dezelfde richting komt als dat hij vertrokken is. Daarover later meer.

Weer begonnen met het leukere deel: huisjes maken en landschap.

Bij het kasteel staat een torentje aan de weg. Op mijn module zou een replica van dat torentje te laag worden, dus een iets hoger exemplaar gemaakt. De top wordt wel vergelijkbaar: dakpannen dak dat steunt op houten balken.

Beeld:


De tuinmuur moet een stuk hoger worden, eventueel oplopend naar de toren om beter aan te sluiten. Misschien nog sporen in het metselwerk van oude aansluitingen.
De toren wordt bekleed met natuursteen, een beetje zoals het poortje en de muur.

Met dakpannen:


De dakpannen zijn uitgesneden uit een blad van een oude kalender: redelijk zwaar en erg glad papier.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2018, 19:08:07 »
Hallo,

De laatste weken rusitig doorgegaan, er was weinig te melden, maar er is wel een beetje gebeurd.
De toren begint langzamerhand steeds meer vorm te krijgen.
Eerst dakpannen snijden:


(vakjes van 3 bij 3 mm uittekenen, kost een uurtje of wat, daarna stroken snijden, gaat wat sneller, dan de hoekjes van de pannen snijden, eerst links, dan rechts en vervolgens de pannen zelf insnijden........)

De dakpannen vervolgens dakapansgewijs op het dak plakken, en de nokpannen plaatsen:



Als afwisseling heb ik vandaag ook een deel van de muur gemaakt, op de wijze zoals in mijn vorige post beschreven. Dit is het resultaat:



De muren moeten nog bijgewerkt worden, oa schuren om het relief wat minder prominent te maken.

Nu gauw verder!

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2018, 19:08:32 »
Hallo,

Een monikkenwerk is het zeker, om die dakpannen zo te maken. Stenen gaan een stuk sneller!

Vandaag is het gelukt het dak dicht te krijgen, en de eerste laag verf er op te krijgen. De nokpannen zijn gemaakt met saté-prikkers waar dunne stukjes papier op geplakt zijn.

Het dak zonder verf, maar al wel met alle dakpannen:


Omdat er camerastandpunten mogelijk zijn waarbij de onderkant van het dak zichtbaar wordt:



De balken zijn gemaakt van lange lucifers, die met een mengsel van alcohol van de drogist en ecoline gekleurd zijn.

Vervolgens het dak op de toren, nog ondersteund door een papier hulpstukje. Dat hulpstukje vervalt als de balken op hun plek zitten:



En het dak voorzien van een eerste laag kleur:



Zo. Dat was ie voor vanavond.

Morgen verder.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2018, 19:09:05 »
Hallo allemaal,

Tussen alle andere bezigheden door ook nog wat tijd gevonden om te bouwen.
De toren is voorlopig klaar, het kasteel staat in ruwbouw:



De toren wordt verder afgewerkt als de rest in de verf staat, om een beetje eenheid in het geheel te krijgen.
De basis van het kasteel bestaat uit architecten-karton, nu nog bij elkaar gehouden met knopspelden.

Op internet kwam ik een hele serie foto's tegen uit de jaren 50. Daarop is te zien dat het kasteel behoorlijk verbouwd is. Toch spreken die oude ramen me wel erg aan.



Verder blijkt dat de maten die ik bedacht had niet kloppen, het gebouw hoort dieper te zijn. dat komt niet goed uit op de module, dus wordt de indeling van de zijwand iets aangepast.



En een eerste prototype voor een raam:



Ik maak eerst de kozijnen van styreen, en plak die op de gevel, dan wordt dat de dikte van de Sculptamold waar de stenen ingestanst worden. Nu aan het puzzelen met de juiste plaats van de ramen.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2018, 19:09:36 »
Hallo,

En dan is het donker en bedenk je je opeens dat je nog foto's beloofd had  :-\

Vandaag rustig verder aan het prutsen geweest met de module. Met name met de berg waar het kasteel op komt te staan. Dat is zoiets geworden:



Foto van matige kwaliteit, had beter tot daglicht kunnen wachten....

Het landschap krijgt wel langzaamaan (ook in mijn hoofd) vorm, en er ontstaan straks een paar mooie doorkijkjes. Vanavond ook begonnen met de aanleg van de hoofdlijn, dat moet voor zaterdag toch wel berijdbaar zijn.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2018, 19:10:07 »
Hallo allemaal,

Ondanks de discussies over de aansturing, en een avondje printplaatbakken, zijn er wel wat vorderingen. Het kasteel krijgt meer vorm, en het landschap wordt ook steeds verder aangekleed.



De weg is gemaakt van Das-klei, en geschilderd met acryl-verf:



Ook een begin gemaakt met de ondergrond van de achtergrond. Dit zijn bladen uit een oude kalender, uit hoek gehouden met doormidden gesneden isolatie-huls voor waterleiding:



Rustig verder, als er weer wat te melden is zien jullie het wel weer  ;D
Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2018, 19:10:41 »
Nog niet bedacht waar die "nice little tree" hoort te staan, dus niet verder gegaan met de achtergrond.
Wel met het kasteel. Vandaag de eerste twee muren in natuursteen gemaakt:



Dit ziet er aardig uit, moet wel opletten dat de basislaag goed vlak is. De linkerkant is wat rafelig, om zo makkelijker het volgende deel aan te kunnen sluiten.

Dit is de achterkant:


Je ziet hier dat de laag Sculptamold niet vlak is, golft. Daardoor is de hoek ook niet zo strak als gewenst. Dit laat ik zoals het nu is, deze hok is niet zichtbaar als het kasteel op de module staat.

Groet,
Tjalling

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Bahnübergang Burgstraße", de samenvatting
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2018, 19:11:03 »
Hallo,

Eindelijk een paar dagen regen en wat extra vrij, zodat er weer wat tijd is om zelf te bouwen.
De constructie van het dak begint te vorderen:



Dit is nog een heel gepuzzel: het moet er goed uitzien, uitsluitend op basis van foto's. Dit lijkt een aardig eind in de richting te komen.

Met dak ziet het er weer anders uit:



En dan lijkt het toch de goede kant op te gaan. De deur naast de toren moet wat smaller, en de indruk zal verder veranderen als de muren voorzien zijn van stenen.

Kan voorlopig weer verder  ;D

Groet,
Tjalling