Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
lengte blok en bezetmelders door kar
Vandaag om 19:45:55
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting  (gelezen 4999 keer)

guest7823

  • Gast
BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Gepost op: 17 februari 2018, 19:18:30 »
Жребий брошен, de teerling is geworpen



Ik heb de BNLS-forum modulebaan directie doorgegeven dat ik graag met mijn modulebak op On traXS 2017 wil staan en aangezien de countdown timer op mijn telefoon nog 89 dagen aangeeft wordt het tijd om in actie te komen.

Afgelopen week heb ik mijn modulebak (bouwpakket van Martin) gedeeltelijk in elkaar gezet om gevoel te krijgen voor de ruimte en te zien hoe mijn ideeën hierin gaan passen.

De schaal wordt H0, het thema Russisch en er zal een flatgebouw, station en een garagecomplex te zien zijn. Verder zullen er nog een aantal zaken bijkomen naarmate de bouw vordert. Het tijdperk wordt (begin) IV dus de jaren 70/80 al maakt het voor het geheel niet veel uit. In de loop der jaren is daar niet veel veranderd, hooguit is de Lada Samara in het straatbeeld gekomen en zijn de gebouwen meer in verval geraakt. De keuze voor het jaargetijde heb ik nog niet gemaakt maar tijdens de bouw zal vanzelf duidelijk worden wat het best past.

De module heeft de naam Воркута (Vorkuta, spreek uit Varkoeta) en losjes gebaseerd op de stad en zijn omgeving. Waarom ? Ik kwam een aantal foto’s van Vorkuta tegen en die spraken tot mijn verbeelding. Het is de meest oostelijke stad van Europa, bijna 2000 km noordoost van Moskou, ligt 160 km boven de poolcirkel en de winter duurt er 230 dagen. Vorkuta is bekend om zijn mijnbouw en zijn werkkampen van de Goelag, de mijnbouw is op zijn retour en de kampen zijn al lang gesloten maar nog steeds trotseren er zo’n 60.000 mensen de barre omstandigheden daar. Kijken of ik iets van die sfeer kan vastleggen.

Ik ga weer aan de slag…


до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2018, 19:18:59 »
Привет всем,

Leuk om te lezen dat veel mensen enthousiast zijn over het gekozen thema  :D

Na een drukke periode op het werk en thuis eindelijk tijd om een serieus te gaan bouwen.

Ik ben gestart met het de blikvanger van de modulebak, een woongebouw Khrushchyovka genaamd naar Nikita Khrushchev. Tijdens de heropbouw na de Tweede Wereld oorlog was er veel woonruimte nodig en bouwen volgens de traditionele bouwmethodes zou te lang duren. Er werd een standaard woongebouw ontwikkeld welke in een fabriek werd geprefabt en op locatie snel in elkaar gezet kon worden. Khrushchev begeleide het project en zo werd de Khrushchyovka geboren.

Ik heb gekozen om de Khrushchyovka in karton (1 mm) te bouwen omdat het makkelijker en nauwkeuriger snijdt dan styreen en gewoon omdat ik het eens wil uitproberen. Heb bij Hendrik-Jan mooie dingen gezien dus aan het materiaal zal het niet liggen... Het geheel is opgebouwd uit losse panelen welke op styreen strips gelijmd zijn met een naad van 1 mm die straks dicht gekit wordt. Het klinkt als veel werk (dat is het ook) maar ik denk dat deze methode straks wel het gewenste Sovjet effect geeft. Zo ontstaat er op een natuurlijke manier onvolkomenheden die je niet hebt als je alles uit één grote plaat snijdt.

Ter verduidelijking wat foto's:


Het begin


Lekker puzzelen


Het eerste stuk gevel


De gevels in de bak geplaatst (81 cm lang, 8 cm diep en 22 cm hoog)

Morgen start ik met het houten frame aan de binnenzijde dat voor de stevigheid moet zorgen en daarna is het dak aan de beurt.

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2018, 19:19:26 »
Net begonnen met bouwen en nu al een feestelijk moment, het hoogste punt. Dat vraagt natuurlijk om een toost :D


ваше здоровье

Het dak zit er (los) op en de schoorstenen en dakkapellen zijn in basis klaar, dat was ook de planning voor deze week. komende week ga ik een start maken met de andere bouwwerken voor de module.

Nog even een paar foto's en dan aan de oliebollen...


Lada invasie


Hij staat ook al op Google Earth  ;D

Iedereen een goed uiteinde !

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2018, 19:19:47 »
Привет всем,

Hier weer wat bouwnieuws van mijn BNLS-modulebak (ja ja ja Edsko, ik snapte de hint  ;))

Afgelopen weken veel gedaan ook al is veel niet direct zichtbaar, foto's zeggen meer dan woorden...



Het hele gebouw is voor de stevigheid inwendig voorzien van een houten constructie



Balk constructie om de kap mooi strak te kunnen bevestigen



Mock-up van het perron en de overkapping. Het perron komt nog hoger op een ondersteuning van betonnen balken, de staanders van het perron en de balken voor het perron zijn reeds gesneden, gelijmd en klaar voor montage



Om een evenwichtig geheel te krijgen is er nog een stukje gebouw bijgekomen, om het geheel wat ruimtelijker te maken staat het iets versprongen ten opzichte van het andere gebouw


Het trafo huisje is zo goed als klaar. Op de schutting een paneel aangebracht zoals de hele schutting gaat worden. Ik heb een winkel in Rusland gevonden welke resin schutting platen levert van het diamond motief (erg populair in Rusland) wat ik graag wil hebben maar ik weet niet of deze op tijd kunnen leveren. Dus dan maar de tweede keus zelf bouwen...



Een overzicht van de bak. Op de voorgrond moet nog iets komen maar ik ben daar nog niet helemaal uit. Ik had daar graag garageboxen gehad maar daar is niet genoeg ruimte voor, misschien een kiosk, technisch gebouw (trafo of stadsverwarming) of zomaar een gebouw waarvan niemand eigenlijk weet waar het voor dient.

@Edsko: Ja ik kom naar Rijswijk om wat zaken af te kijken bij de modulebakken, wat spullen op te halen en bij te praten  :)

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2018, 19:20:18 »
Gisteren in Rijswijk op bezoek geweest bij mijn BNLS-modulebaan vrienden om te spieken en bij te kletsen. De baan stond er mooi bij met de nieuwe hoekbakken  (y) Nu ik de baan weer gezien heb en met mensen heb gesproken ben ik nog gemotiveerder om er bij OntraXs zelf bij te zijn.

Vandaag hoofdzakelijk bezig geweest met het snijden van kozijnen en het uitproberen van de balkon opbouw


Er is al een hoop gesneden maar ik ben nog niet op de helft met de kozijnen, na de kozijnen komen er nog zo'n 30 schuttingplaten...



Wat aan het experimenteren geweest met de balkons. De meeste balkons zijn dichtgezet met beplating en kozijnen (allemaal net iets anders) zodat het nog een aardig werkje is er 36 dicht te zetten. Ik ga er een mal voor maken zodat het wat makkelijker gaat en alles in basis het zelfde is.

Ga proberen het snijwerk in januari af te hebben zodat ik februari kan afbouwen en schilderen en dat ik resterende dagen in maart aan de bak kan besteden

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2018, 19:20:40 »
Привет всем,

Deze week 2 psychologische mijlpalen bereikt  :)


Eindelijk klaar met het snijwerk na 202 kozijnen voor evenzoveel gevelpanelen en 26 schuttingdelen.


En eindelijk Russisch materieel op de rails, een restant wagons uit Vlaardingen en een nooit opgehaalde loc (ChME 3) uit Heerlen. Ik ben er erg blij mee want er is hier niet veel te vinden.

Komende week ga ik starten met schilderen, in elkaar zetten en tussendoor nog wat balkons in elkaar zetten. Daar heb ik 12 mtr styreen vierkant profiel van 1 mm voor besteld en als het goed is komt dat dinsdag binnen.

Prettig weekend iedereen !

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2018, 19:21:02 »
Привет всем,

Afgelopen week veel kleine dingen gedaan waarvan je eigenlijk niet ziet dat ze gedaan zijn. Dit weekend wat zichtbare zaken opgepakt, de gevel en het dak.

De gevel bestaat uit gladde gevelelementen en elementen met een grove structuur. Voor de grove structuur wat geëxperimenteerd met diverse materialen zoals zand, grind, langwerpig strooisel en wat uiteindelijk het mooiste resultaat gaf, groen foam strooisel. Op het eerste gezicht lijkt het wat wollig maar door het te schilderen wordt het één geheel en komt het het dichtst bij het origineel.



Groene vingers


Verder heb ik het dak voorzien van golfplaten. Wel platen in N-schaal want H0 zag er wel heel grof uit, ben er inmiddels wel achter dat de fabrikanten vaak een loopje nemen met de schaal. Ik heb 2 grote platen in enkele golfplaten gesneden om zo een rommelig effect te krijgen, volgens mij is dat wel gelukt. Misschien wel iets te goed, ben benieuwd na het schilderen. Verder nog wat geschilderd, wat groen is wordt grijs en wat nu grijs is wordt groen  ???


De grijs ondergrond is wel wat donker uitgevallen

Dit was voor nu, wordt vervolgt...

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2018, 19:21:28 »
Zo, ik ben weer boven water...

Voor OntraXs vorig weekend heb ik even een bouwspurt moeten trekken om de bak toonbaar te maken voor een beurs, voor zowel het interieur als het exterieur van de bak. Voor de bouwdag van 25 februari had ik reeds de rails en de elektra in gereedheid gebracht zodat de bak getest kon worden in de BNLS-modulebaan.


goedgekeurd  :D  De bak zag er nog erg leeg uit maar de inrichting stond gewoon thuis.

Voor de spooroversteek van de stadsverwarmingsbuizen heb ik een leidingbrug van styreen gemaakt. Eerst uitgetekend op papier en daarna de profielen met plakband op de tekening geplakt en daarna alle schetsplaten en dwarsliggers gelijmd, zo hoef je eigenlijk niets af te tekenen op het styreen. Een methode die ik in verschillende varianten regelmatig toe pas.




straks nog een ladder aan de betonnen paal en een loopbrug tussen de buizen door

Om de Khrushchyovkas af te maken moeten er natuurlijk wel dichtgemaakte balkons aan de gevel hangen. In mijn geval 12 enkele en 12 dubbele, dat wordt weer plakken...

 
Wat verschillende afwerkingen en kozijn indelingen gemaakt


En aan de gevel


Voor de beurs in één gebouw voor het zicht de ongeverfde kozijnen gelijmd

Om de bak wat meer af te laten lijken heb ik de bodem met stickerfolie beplakt (later weer snel te verwijderen), geschuurd, zwart geverfd, met lijm bespoten en daarna met zand bestrooid. Voor ballast had ik helaas geen tijd meer... Als laatste de schutting geplaatst, auto's geparkeerd en vastgezet, 11/2 Preiser gelijmd en de vuilcontainers buiten gezet.


Ondanks de bouwstress toch vuilcontainers gemaakt en twee opstelplaatsen, gewoon omdat ze leuk zijn


De bak klaar voor OntraXs  (y)

Later deze week het één en ander over OntraXs.

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2018, 19:22:16 »
Hallo,

Vandaag de terreinleidingen aangepakt.

Voor OntraxX had ik de buizen in verstek gezaagd en aan elkaar gelijmd, als demo goed genoeg maar niet naar de werkelijkheid. Omdat de buizen nog een aantal lagen krijgen komt de straal van de bocht niet zo nauw en heb ik de hoek van de bocht afgezaagd en opgevuld met Das klei zodat je het idee krijgt van een bocht. Er komt nog een isolatielaag omheen (waar deze nog aanwezig is), een bescherming van houten latten en daar omheen de isolatie afwerking.

de bochten



Verder heb ik de leidingbrug voorzien van een looppad

het looppad


Tot zover weer...

до свидания, Michel

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module (h0): "Воркута", de samenvatting
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2018, 19:22:50 »

vanwege de sfeer maar omgezet naar zwart/wit. Valt de onscherpte van de trein niet zo op  8)
Zeker een fraaie toevoeging aan de baan.

Groet,
Raymond v/d Hoven