Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930  (gelezen 29568 keer)

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #45 Gepost op: 11 October 2013, 03:06:05 »
Vandaag een dagje vrij en heb wat tijd benut om de brug en het stenen spoorviaduct wat dwars door de stad loopt te tekenen. De tekening moet als leidraad gaan dienen voor de bouw. De brughoofden had ik al eens gemaakt maar ik heb ze iets versimpelt... Het spoorviaduct mist nog nissen en poorten, details e.d. Het is een behoorlijk indrukwekkend geheel en toch wel een klusje als het gebouwd moet worden....  :P





Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #46 Gepost op: 11 October 2013, 06:25:03 »
Dat ziet er al goed uit!

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7169
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #47 Gepost op: 11 October 2013, 10:00:05 »
valt wel mee, je hoeft alleen de voorkant te bouwen ;)

Hendrik jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #48 Gepost op: 11 October 2013, 10:51:02 »
 (y) (y) (y)prachtig, gedegen voorbereiding, waar dienen die deuren in de steunmuren eigenlijk voor? en bereidt je eea digitaal voor om een 3d model te printen/laseren?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #49 Gepost op: 11 October 2013, 12:19:22 »
Wederom dank heren.

Ik hoef idd alleen de voorkant maar te bouwen, de achterkant blijft onzichtbaar. Ook vrijwel het gehele rechter gedeelte valt weg achter de fabriek.

@Wim: op zich dient de digitale (1:1) tekening als leidraad voor de bouw, dus als werktekening. Ik neem nu de ware maten van originele tekeningen en foto's. Als de tekening klaar is verschaal ik hem naar 1:87 en kan daar dan de maten van nemen. Op zich was ik niet van plan delen te laten laseren of printen. De SU render is hier nu ook niet geschikt voor. Maar ik ontdekte net een interessant draadje van Kees-Jan over werken met Inkscape en vandaar uit laseren dus mischien ga ik die tutorial wel volgen. Ik neem aan dat het me vergeven wordt als ik niet mn eigen huis maar een gebouw voor de module ga tekenen...  ;)

De muren van het viaduct zijn nog niet af. Ik heb er pas een getekend met daar in een deur en die heb ik gewoon een aantal keer gekopieerd... Die deur komt maar een keer voor uiteindelijk....
Er komen ook nog poorten en ander details in de muur, zie onderstaande foto uit de beeldbank Amsterdam:


Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9395
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #50 Gepost op: 11 October 2013, 12:45:09 »
Vet !! (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #51 Gepost op: 11 October 2013, 12:54:51 »
Great !!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #52 Gepost op: 11 October 2013, 13:24:36 »
SUPER !  (y)

Ik krijg heimwee naar het Luchtspoor in Rotterdam...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #53 Gepost op: 11 October 2013, 15:42:01 »

Nog een groot voordeel van SketchUp voor de modelbouwert: Als je een foto in SU importeerd en je maakt er een group of component van dan kun je de foto verschalen. Dat is superhandig om maten uit foto's te nemen. Je telt bakstenen, neemt deurhoogtes etc., je schippert en controleert net zo lang tot je zeker weet dat het geheel wel redelijk kloppend is. Het komt uiteraard niet op de milimeter. In dit geval is de foto vrij recht genomen, dus handig en staat er zelfs een maat in de foto aangegeven en ook het tramspoor is een mooi ijkpunt. Nadat je de maten in de foto hebt gezet kun je kleiner verschalen tot bijvoorbeeld de maat van het tramspoor op 16,5 staat en dan heb je alle maten in H0... ;D
Ik importeer zulke plaatjes of bijvoorbeeld (werk)tekeningen in m'n SU model als hulpmiddel zodat ik met behulp van voorbeeldfotos de 3D modellen kan maken.
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #54 Gepost op: 11 October 2013, 15:52:41 »
Reken nog maar eens na  :D

Doorrijhoogte 3750 mm
Jouw berekening 3866 mm

 ;D 8)

En das niet een paar mm!

Ok Ok die doorrijhoogte is een getal dat lager dan de werkelijk hoogte, volgens wikipedia 0,1 a 0,2 dm lager en dan zit je wel aardig goed. http://www.wegenwiki.nl/Doorrijhoogte  ::)
« Laatst bewerkt op: 11 October 2013, 15:56:49 door J J H S »
Jeroen

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #55 Gepost op: 11 October 2013, 16:00:24 »
Ja dat klopt, dat heb ik natuurlijk gezien maar zoals gezegd is het altijd een beetje schipperen... Niet alles op de foto staat precies op een lijn, das natuurlijk ook lastig. Als ik de foto kleiner verschaal wordt de deur weer te klein. Dus al met al vrij accuraat maar helemaal excakt dat gaat uiteraard bijna niet. Maar om iets na te bouwen is het zeer geschikt.
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #56 Gepost op: 11 October 2013, 16:10:46 »
Hé Jeroen,

Doe zelluf es rekenen, joh!

Een vrije ruimte van 10 cm is niet veel op een wagen van 3,5 meter hoog. Die waarde klopt dus. De methode van Arnoud geeft goede maten, en is daarmee heel geschikt om maten van foto's over te nemen.

Groet,
Tjalling


modulebaan.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #57 Gepost op: 11 October 2013, 17:00:42 »
Dat Zeg Ik Toch Ook. FF Lezuh.
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #58 Gepost op: 11 October 2013, 17:18:13 »
Nog een groot voordeel van SketchUp voor de modelbouwert: Als je een foto in SU importeerd en je maakt er een group of component van dan kun je de foto verschalen.
Ook handig met Google Earth foto's, even een screendump met maatlatje maken en hoppa! Ik doe hetzelfde trucje met A9CAD.
En foto's vertekenen natuurlijk altijd iets.. Ik zie het tramspoor op de foto steeds smaller worden.  8)
No dress rehearsel, this is our life.

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • SPOORHOUT
    • FeldbahnFactory SPOORHOUT
Re: BNLS-Module "Spoor van Verandering" - Een aannemerswerk rond 1930
« Reactie #59 Gepost op: 11 October 2013, 17:37:01 »


Daarom is het nodig dat alle maten vanaf een en dezelfde (horizontale)  lijn worden genomen, anders klopt het sowieso niet.
In het geval van deze foto is het het snijvlak van muur en stoep. De straat duikt dan nog ietsje naar beneden, daar kun je ook nog rekening mee houden om het spoor te meten... Verder verloopt een foto inderdaad in perspectief dus ietsje meer naar voren of naar achteren kloppen de maten niet meer.
« Laatst bewerkt op: 11 October 2013, 20:41:36 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »
Arnoud Bongaards - FeldbahnFactory - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0