Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Leubachtalbahn  (gelezen 58689 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Leubachtalbahn
« Gepost op: 16 februari 2018, 22:18:31 »
Hallo mede foristi,

Ik wil mij even voorstellen; ik ben  Jeroen en kom uit Midden Limburg en 46 jaar oud. Ik loop over van het 3rail forum naar dit forum omdat ik vind dat hier toch wat meer mensen de hobby op de zelfde manier willen beleven als ik. Mijn baan is een enkelsporige zijlijn ergens in zuid duitsland. Ik heb geen voorbeeld maar doe aan Prototype Freelancing, oftwel, het bestaat niet maar had bestaan kunnen hebben. Mijn inspirators zijn o.a. Robert Meissner, Otto O Kurbjuweit en de helaas verdwenen webste van Thomas Englich. Vooral das Falkensteiner Bockerl is een bron van inspiratie. Let op zeer goed gedocumenteerd.
http://www.falkensteiner-bockerl.de/  Maar ook Reinout van Rees en Wim Wijnhout hun escapades zijn niet te versmaden. Reden van mijn overstap is dan ook hier wel een aantal mij aansprekende banen
Lekker boemelen met Wagen kaarten ala Fremo, een Daisy 2 afstand bediening en vooral niet plankgas en ik wil perse geen computer aan mijn baan hangen. Het verhaal begint in een Fiddle Yard en slingert dan dik 20 meter over mijn zolder voor het einde bereikt is. Onderweg zijn dan 2 haltes, een hout verlading, een station ala Falls aan de schiefe ebene en uit eindelijk komen we dan aan in in Bahnhof Falkenstein uit de voornoemde website. Ik heb er onder andere een originele Bayerische würfel als stations gebouw opgezet. Ik ben al op een aantal plaatsen bezig en de baan is ook nog lang niet klaar. Dit is het sporenplan van de gehele baan. De baan is ongeveer 20 vierkante meter groot.

Gaandeweg de komende dagen stel ik meer van mijn baan voor. Voor de geïnteresseerden wil ik ook vertellen over mijn vracht en wagen kaarten systeem welk nog in ontwikkeling is.

Oja hier ligt ondertussen wel rails op. Ik zal misschien vanavond anders morgen nog wat actueele foto's plaatsen.


Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 april 2023, 20:38:32 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2018, 22:59:32 »
Leuk uitziende baan, leuk sporenplan, bekende naam als "OOK". En dan zie ik opeens mijn eigen naam staan in het lijstje inspiraties... :) Welkom.

Ziet er leuk uit! 20m rijlengte is indrukwekkend, dan kan je met Nebenbahn-snelheid lekker realistisch lang boemelen. Ik heb een metertje of 12 en kom met 40km/u aan 2 minuten rijtijd. 20 meter... Dan heb je goed gebruik gemaakt van de mogelijkheden van je zolder! Ik weet niet of het lukt om ergens vanuit een tweetal hoekjes overzichtsfoto's te maken? Dat kan een leuke indruk van de rijlengte geven.

Wagenkaartensystemen enzo... Altijd welkom. Ik ben ook zoiets van plan, maar heb nog niets in de praktijk gedaan. Dus spui de ideeën gerust. Zeker als je al praktijkervaring ermee hebt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2018, 23:08:25 »

Dit is mijn low budget max fun schaduwstation

Het huidige project; Zaagmolen met veldspoor adoptie uit N en Viaduct. Gaat op korte termijn gereed komen.

Buurtgoederentrein onderweg op Leutal brucke

Lokschuppen in station Falkenstein
Nog meer?

Groeten Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2018, 23:28:06 »
Goedenavond,

Ik zal eens een poging ondernemen om een paar foto's in overzicht te maken en een tekening van het principe van het railplan te maken.
Die wagen kaarten zijn geleen bij Minimax modules uit noord duitsland en dat zijn niet van die ingewikkelde fremo karten maar lekker tot de verbeelding sprekend zodat je zonder 3 maanden data invoeren toch je rollend materieel op de kaart kunt zetten.
Nu gebruik ik een simpel systeem met dobbelstenen en dat gaat als volgt; Je gooit met de dobbelsteen en het getal geeft het aantal wagens. Vervolgens gooi je voor iedere wagen nog een keer om het type te bepalen. Zo is dan een 1 een open wagen 2 een gesloten wagen 3 een rongen wagen enz. enz. Je stelt dan je trein samen en houd rekening met het aantal bedieningen/ladingen per week. Om het lastig te maken kan je de geplaatste wagen een beurt laten staan om extra rangeer werk te creeren als je de volgende set komt plaatsen. De lok blijft dus overdag in het eind station achter. Offf hij gaat terug en je stuurt hem in dubbel tractie mee in de namiddagse studenten trein. Laten staan in Falkenstein (resp Kelberg) geniet mijn voorkeur. Ik wil mij in voorlopig op het bouwen richten en mij af en toe eens bezig houden met wagenkaarten en zo. Wie weet zijn er nog meer gelijk geaarden die hun ideeën hier willen ventileren. Ik zal eens een foto sessie plaatsen over de dobbelsteen methode.

https://www.youtube.com/watch?v=NCokl1sArOk&t=17s


Verder wil ik nog een filmpje delen over het plaatsen van een goederen wagen bij de Baywa in Falkenstein. Deze ligt in het verlengde van spoor 1. Dat is het enige perronspoor en ook uithaalspoor. Om bij de Baywa te komen moet er een straat over gestoken worden en dient een man met een vlag op de onbeveiligde overweg te gaan staan. Deze man heeft een messing staafje in zijn "gat" en je kan dus niet zonder hem oversteken. Het stop ontspoor blok moet open zijn om spanning op het laatste stukje te kunnen zetten.


Groet Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 23:36:45 door Krokodil68 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2018, 23:40:17 »
Leuke baan!  (y)  Ben benieuwd naar de bouw.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2018, 11:34:42 »
Dat mannetje met messing staafje: daarmee sluit je een contactje dat benodigd is om te mogen rijden? Leuke methode :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2018, 11:57:54 »
Jazeker op geheel medisch verantwoorde wijze in zijn achterste geïmplanteerd zet hij een micro switch onder de baan om.

Als liefhebber van relais zit daar een simpel schakelingetje en een tortoise voor het zelfbouw stop ontspoorblok onder. Volgens mij komt die sleutel bij jou ook een keer voor. DB replica?


Zoals wellicht al is opgevallen rij ik op pukkel rails. Helaas heb ik hier in mijn jeugd voor gekozen en nu is er zo'n grote collectie dat ik weinig zin heb om hier de grote wisseltruc op toe te passen. En ook past dit niet in de gezinsbegroting. Maar met wat airbrush en het voor veel die hard tante-M Fanatici geheel onbekende met de voorzijde laten wijken van de spoorligging Kom je een eind. Zo is de wissel voor de lokloods een klein beetje aangepast door de afbuigend rail na het hartstuk recht te trekken.

Verder is het 3rail systeem gemakkelijk om te schakelen maar ja dat doe ik op de hele baan maar een keer. Er zit een schakelingetje in het spoor net voor de brug om te voorkomen dat er een trein na een kruising in Falls toch de Fiddle Yard in kachelt. Dus FY uit geen probleem FY in alleen na het in drukken van een op de koof lijst geplaatste drukknop.


groet Jeroen



jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2018, 13:37:46 »
vind neven banen wel leuk
ALS ik kan mag de kans krijg
Ik heb geen 25 meter en eigenlijk door de H0 geen ruimte
Maar heb wel wat N spul met handwissels en locs en wagons
Blijf ook hier wel volgen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2018, 19:44:12 »
Er zijn ook nooie module systemen zoals FremoN. Met een beetje plaats toch af en toe op een enorme baan rijden. ENN een dienstregeling. Wat wil een mens nog meer

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2018, 20:23:35 »
Sleutel? Volgens mij heb jij net een andere soort. Ik heb de goedkoopste van de Karwei.

Ik moet zeggen dat de pukkels die je noemde me pas laat opvielen: alleen in het begin van dat "Bhf Falls" filmpje. Vanaf een normale afstand gefilmd/gefotografeerd zie ik ze niet. En inderdaad: als je al een grote collectie hebt is het lastig om compleet te veranderen. Die moeite kan je beter in een dienstregeling en een overwegmannetje stoppen, toch? :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2018, 22:06:21 »
Heb zelf een beetje een apart gevoel bij de puko discussie. Vind de met een laser uitgelegde spoorplannen zonder een greintje fantasie een veel grotere afbreuk aan de werkelijkheid als een rij puntjes. Ja je kan ook de pukkels tussen het grind verstoppen maar ik bouw al in gemiddeld belastingambtenaren tempo (spreekwoordelijk natuurlijk) dus dat gaat het ook niet worden. Ik zal morgen avond een stukje wijden aan de wagenkaartjes en waar ik die basis vandaan heb. Moeilijk is het niet want ik kan het als digi-leek ook.

Mijn sleutel is de goedkoopste van Multimate.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2018, 22:39:01 »

Ben nog een beetje aan het vechten met het uploaden van foto's. Hoe kan ik het gemakkelijkst het formaat verkleinen?


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2018, 22:45:28 »
Dat kan met Paint, zelf gebruik ik PhotoScape. Daar kan je ook nog een beetje mee bewerken, aanpassen en samenvoegen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2018, 08:30:27 »
Hallo Jeroen,

Via het draadje van Reinout werd ik op jouw baan gewezen.  :) Je bent met een erg leuk project bezig! Het thema (Duitse) zijlijn met meerdere stations en losplaatsen vind ik erg interessant!

Heb zelf een beetje een apart gevoel bij de puko discussie. Vind de met een laser uitgelegde spoorplannen zonder een greintje fantasie een veel grotere afbreuk aan de werkelijkheid als een rij puntjes.
Helemaal mee eens! Op de één of andere manier neigen juist veel Märklin rijders naar een "speelgoed achtig" ontwerp: recht toe recht aan, parallel aan de rand van de modelbaan, scherpe bogen en wissels. Spaggetti... Terwijl dat helemaal niet nodig is. Met flexrail kun je prima ontwerpen maken, met een natuurlijk sporenverloop. En met schilderen van de rails en pucos kom je ook een heel eind. Ik heb meerdere publicaties van 3 rail banen gezien (oa in Miba) die er prima uitzien.
Het meest storende vind ik zelf de pucos bij de wissels. Daar vallen ze echt op. Je kunt ze inderdaad ook tussen de dwarsligger in het grind verstoppen, maar dat is weer heel veel extra werk.

...maar ik bouw al in gemiddeld belastingambtenaren tempo (spreekwoordelijk natuurlijk) ....
Ook dit is erg herkenbaar!  ;D Ik zit met hetzelfde probleem...

Ik bouw(de) zelf trouwens ook aan een Märklin baan. De bouw daarvan ligt helaas stil, want ik woon inmiddels in het buitenland en heb alleen nog ruimte voor N. Ook leuk trouwens :)

Groet, Wim

PS Ik ben ook erg benieuwd naar je wagenkaartensysteem!
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl-Model dienstregeling goederentreinen
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2018, 20:20:10 »
Zoals belooft hier mijn uiteenzetting over hoe ik de ultieme rijsensatie beleef.
Ik vind het dus leuk om met een dienstregeling te rijden. Vooral de goederen treinen zijn leuk maar kruisen met een personentrein is ook leuk en altijd mooi om te zien. Op de zijlijnen werden er veel GmP en PmG's gerden en het verschil wil ik wel even uitleggen;

PmG; Personen mit Güterbeförderung
Dus een personen trein die een handjevol goederen wagens meeneemt die normaalgesproken op het eindpunt pas uit de trein gerangeerd worden. De reiziger zal hier niet veel hinder ondervinden tijdens zijn/haar reis.

GmP; Güterzug mei Personenbefförderung
Goederen trein die in het pad van een personen trein wordt gelegd en hier dan ook de wagen(s) van de personentrein meeneemt. Dit betekent dat er dus onderweg gerangeerd wordt. En dat kan wel eens de oorzaak zijn van een erg lange reistijd over een korte afstand.

Al met al is onze eisenbahnromantiek in werkelijkheid een stuk minder romantisch. Dag in dag uit is de lol er zeer vlot af.

Nu dan de kaarten

Eerste mogelijkheid is een dobbelsteen en verder heb je hier niets voor nodig.
Maak een lijstje met de categorieën goederen wagens waar je mee rijd.

bijv.
1. Open
2. Gesloten
3. Rongen
4. Onderlossers
5. Ketel
6. Vrije keuze

Gooi eerst hoeveel wagens je meeneemt, kan ook met 2 stenen, gooi vervolgens met de dobbelsteen om de soort wagen te bepalen. Uiteraard net zo vaak gooien als er wagens mee gaan.

Of maak kaarten zoals deze,


Oja de lading hoort niet bij deze kaart

Info en excel bestanden zijn freeware bij minimax modellanlage in de www.

Ik heb er voor gekozen om niet van die ingewikkelde kaarten als de Fremoikaner te maken want zoveel data vind ik niet van belang. De lading kaartjes zijn 2 zijdig en aan de achterkant staat wwar de wagen na het laden/lossen naar toe moet. Je kan de bestemming een kleur geven voor het gemak.

Ik begin met het grabbelen van het gegooide aantal ladingen.Daar kies ik dan de geschikte wagens bij en een lok die geschikt is. Voor de lokomotieven is het gemakkellijk om een soort envelop te maken waar een afbeelding van de lok opstaat, het adres en evt digitale funties en je kan er bijv ook een max aantal assen op vermelden. Hier kunnen de wagenkaarten met de ingestoken ladingen in. Nu ga je rijden met je trein en dien je de wagens op de goede plaats neer te zetten.

Op de plaats waar ze horen leg je ook de kaart in bijv, een vakje voor in je baan neer en als de wagen gelos/geladen is, is de opdracht gereed. Je hebt nu een pilsje verdient. Na 10 treinen voorzichtig op de trap, want bezopen.

Veel plezier en ook op het spoor geldt dat met die BOB

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 20:27:15 door Krokodil68 »