Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87  (gelezen 11538 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #30 Gepost op: 06 augustus 2018, 21:18:21 »
Terug bij af......

Na een voortvarende herstart van de bouw van het Backertje ging het op het laatst toch weer mis. Ik had dus 4 ontvangers. 1 deed het, die zit nu dus in de Russische Railtruck.

De tweede dacht ik gisteren even in te bouwen. Hij deed het. Eventjes. Daarna gaf hij subiet de geest. Drie en vier dus meteen ingebouwd. (om de beurt he) Niks nada nakkes. En nu is het vakantietijd. Dus nog geen reactie van de leverancier. Dus dit gaat gauw weer een week of wat duren vrees ik, nog los van de vraag wat het antwoord zal zijn.......  :'(

Toch eventjes de foto's van toen alles nog goed was in de wereld.... Sven's koplamp is doorboort met een 2mm boortje en bevat nu een smd-led. De voorschakelweerstand zit rechtstreeks op de print, dat scheelt weer een draadje. Laadplug en aan/uit schakelaar zitten respectievelijk onder en tegen de voorwand. Dat maakt het maken van het dak wat eenvoudiger. Ook heb ik nu gekozen om alle 'devices' eerst te bedraden en in te bouwen en dan op het laatst aan de print te solderen. Daarmee verklein ik de draadjesspaghetti enigszins.







Kortom, het zal toch ooit wel weer een keer goed komen hoop ik? Ik kan niet bedenken waar het fout gaat. Doe ik iets fout? Of is deze batch gewoon bagger? Ligt het aan de tussenpersoon? Ik zal er een mailtje aan de fabrikant aan kunnen wagen, waar ik vroeger nog rechtstreeks van kon kopen...... en die probleemoplossend meedacht.....

 :(  Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #31 Gepost op: 06 augustus 2018, 23:10:20 »
Leuk dat je zo'n Backertje helemaal van de grond af zelf bouwt.
Ik wil graag twee zaken nog meegeven.
1- voor de bedrading gebruik je zo te zien behoorlijk stug spul, is het niet prettiger werken als je dun soepel decoderdraad gebruikt.
2- omdat je bij de dradenspaghetti misschien een keer -ongewild-sluiting veroorzaakt is een zelf resettende zekering misschien nuttig+verstandig, zoek op pptc resettable fuse. Kijk naar wat je motortje voor stroom trekt en pas de zekeringwaarde daarop aan. Blijft je elektronica misschien langer heel...
Bij onze Chinese spullenfirma heb je voor een enkele Euro een hele berg van die zekeringen: gewoon in serie met de batterij zetten.
Succes met de verdere bouw!
François

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #32 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:41:01 »
Mag ik dit draadje even weer onder uw aandacht brengen? Ik kreeg een mailtje van mijn dealer. De drie vermoorde ontvangers zijn weer tot leven gewekt. Ze zijn onderweg. Er zat een factuur bij. 0 euro. Viel nog onder garantie cq coulance. Lief toch. Ik moest mijn zender calibreren. Maar die had ik kant en klaar gekocht. Dus dat kon ik niet weten. En er zat een fout in de software van de ontvangers en dat zorgde ervoor dat icm de niet gecalibreerde zender de zaak op tilt ging. Of zoiets. Ik ben geen electronicus maar dit is wat ik ervan begrepen heb. Anyway, komende week zal het spul hier binnenkomen en ik ben nu al zenuwachtig. Gaat het werken? Of nog steeds niet? En zo niet, wat dan? Terug naar stroom uit de rails? Dat is net zoiets als: de cv-ketel is stuk dus nu sleep ik de kolenkachels weer terug in huis...... Kortom, modelbouwcrisis....   Nou ja. Vanmiddag toch maar weer, sinds lange tijd, even naar de treintjesclub geweest. Toch wel weer leuk, allemaal mooie treinen op de clubbaan. En een biertje met oude bekenden. Komt wel weer goed. Bier is gezond. Blijkt wel weer.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #33 Gepost op: 31 augustus 2018, 20:30:12 »


Hoera ze doen het! Op de foto de drie exemplaren op de testplank. Binnenkort maar eens inbouwen in het Backertje en stukje ermee rijden. Verslag volgt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #34 Gepost op: 02 september 2018, 14:39:57 »
Dat binnenkort blijkt vandaag al te zijn en ik ben blij te kunnen melden dat het is gelukt.

Eerst een video:  https://youtu.be/HIhmI4NLU54

Ah, dat geeft weer moed. Nu maar eens afbouwen. Een dak, een summiere ketel met schoorsteen, nog wat verf hier en daar, koppelingen. Daarna maar eens kijken of ik er een rijtuig bij kan maken. Ik heb inmiddels 7mm wielen, Roco meen ik.

Nog een close-up:



Nogal onscherp zie ik nu. Sorry. Volgende keer maar weer eens de camera met statief gebruiken. U hoort van ons.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #35 Gepost op: 02 september 2018, 14:52:33 »
De foto is wel scherp, alleen scherpgesteld op de rails.  ;D

Mooi werk!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #36 Gepost op: 02 september 2018, 17:48:40 »
@Francois, sorry, vergat helemaal te reageren.  Die dikke witte draad zat aan een pre-wired smd-led. Pure gemakzucht. De rest is wel decoder draad. Een zekering is een goed idee. Toevallig las ik op een ander forum ook al iets over zo'n zekering. Tot nu toe nog nooit toegepast en het gaat nog steeds goed. Maar ook ivm het laden van de batterij misschien een goed idee.

Dank voor het meedenken.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #37 Gepost op: 07 september 2018, 17:52:47 »
Hij is klaar. Althans, ik vind het goed zo.

Het strookje papier voor langs de dakrand was precies 2,9 mm te kort. Gelukkig vond ik in een donker hoekje nog net het allerlaatste snippertje om het gapende gat te repareren.



Om de batterij en de aandrijving te camoufleren maakte ik een summiere ketel imitatie. Er komt nog zo'n rare koektrommel op met een stangetje naar boven wat de stoomfluit moet voorstellen. En een schoorsteen natuurlijk anders kunnen de mensen niet zien dat het een stoomtram is. Verdere details in de binnenkant laat ik achterwege.




(voorlopig?) Eindresultaat:






Filmpje: Als decor dient zoals altijd mijn 1:35 smalspoorbaan 'Knolselderieveen'.
https://youtu.be/cZxe3lzpCEU


Dat was het wel zo'n beetje. In de planning staan nog rijtuigen en wagons, meer stoomtrams, mijn lieve oude eerste Fleischmann startsetloc op batterijen laten rijden (reden waarom ik koos voor normaalspoor), Wolter vragen hoe ik daarvoor aan leuke oude goederenwagons kan komen, en niet in de laatste plaats, het maken van een diorama cq modelbaan om het hele gebeuren op te presenteren cq te laten rijden. Maar dan zijn we al heeeeel ver in de toekomst.....  Het knutselen in 1:35 staat hiermee op een nog lager pitje vrees ik, maar niets is zo veranderlijk dan de mens.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #38 Gepost op: 07 september 2018, 18:06:32 »
Dat heb je best knap gedaan. Ik heb ooit een poging gewaagd om het in styreen te maken, maar dat was me teveel geprutst. Dus  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #39 Gepost op: 07 september 2018, 21:47:41 »
“Wolter vragen naar (...) oude goederenwagens.” Nou, daar heb je mij vast niet bij nodig. Maar een keer wat tramgoederenwagens in elkaar zetten moet haast lukken.

Mag ik je uitnodigen?

En overigens mijn complimenten voor je Backertje.

Wolter

Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #40 Gepost op: 11 maart 2023, 21:43:49 »
Nou, ook wel meer dan 30 dagen...

Vandaag stond mijn normaalspoor Backertje naast een model van een meterspoor Backertje. Ik schrok nogal van het verschil in afmeting. Dus vanavond dit draadje weer opgezocht. Ik schreef in 2018 dat het alleen maar op een Backertje hoefde te lijken. En dat doet het wel. Maar toch knaagt er nu iets. Dus ik dook in het tramlocomotievenboek van S. Overbosch. Er blijken ook normaalspoor Backertjes te zijn geweest. Deze waren 4200 mm zonder buffers. 48 mm in model. De mijne is 54 mm lang en 29mm breed. Ik had het Overbosch boek toen nog niet. Het onderstel is kort genoeg om het model 48 mm te maken dus het had gekund al zou de batterij dan in het zicht zijn geweest. Een kleiner batterijtje zou ook hebben gekund. Smaller kan niet.

Wat nu?

Niks. Ik ga geen nieuwe maken. Ik wilde het alleen uitgezocht hebben. Ik heb nu een stoomtram-stammetje op normaalspoor en daarin misstaat het niet.


Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #41 Gepost op: 11 maart 2023, 21:59:57 »
Geen Backertje maar een Backer dus.

Of geen h0 maar 00.

Leuk tramstel.
Ronald

Ik gok 1600 dagen ;D
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2023, 22:02:27 door hrp »
Groet,
      Ronald

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #42 Gepost op: 11 maart 2023, 22:11:38 »
Zeker waren er normaalspoor Backertjes, onder andere bij de Zuiderzee Stoomtram (NCS 1-5).
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #43 Gepost op: 11 maart 2023, 22:21:47 »
Hij past goed bij de wagons.
En om het verder te rechtvaardigen: jouw maatschappij kon een normaalsporige Backer & Rueb bemachtigen; moest alleen even voor meterspoor geschikt worden gemaakt  :police:
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87
« Reactie #44 Gepost op: 12 maart 2023, 07:42:24 »
Is wel prima zo. Als je het model nog korter zou maken, klopt de asafstand helemaal niet meer. Nu al is deze te lang, maar kom je er nog mee weg. Als je ‘m nog korter zou maken gaat het opvallen. En er zijn verschillende lengtes van B&R kastenlocomotieven geweest.

Overigens heb je waarschijnlijk niet de functie van de klampen begrepen. De driehoekige dingen aan de voorkant. Je hebt ze nu gemaakt alsof het buffers zijn. Maar die zijn om de kast van de aandrijving af te tillen. Aan de onderkant zijn ze dus horizontaal, niet schuin.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.